Onze Pepper is nu een week bij ons, derde x DA :(

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
Lausje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Onze Pepper is nu een week bij ons, derde x DA :(

Ongelezen bericht door Lausje »

Nou, we zijn net terug van ons derde da bezoek binnen een week :(

Toen maandag bij de checkup naar voren kwan dat onze Pepper Giardia mee had gekregen vanuit het nest, zijn we begonnen met een drie daagse Panacur-kuur en ons huis ontsmetten enz. enz.

Helaas sloeg het nog niet echt aan en zijn we 2 dagen geleden weer naar de da gegaan omdat we er niet echt gerust op waren (eerste hondje voor ons en we zijn zo :verliefd1: op dr :) ) en helaas haden we gelijk dat het nog niet echt aansloeg.
Pepper was bij vlagen pup en daarna weer helemaal down (zo zielig om te zien :cry: )
Dit keer kregen we ook nog oplostabletten voor in het water,canicur probiotica en een blikje Hills ID mee naar huis en nog een anti-buikpijn injectie van de da.

Na een lange nacht knapte ze wat op en gisteren was het weer de pup die we uigekozen hadden als ons maatje: vol karakter rond-denderend in huis en alles wat in haar bekkie past proeven en evt. mee naar de bench slepen, dus als ik mn slippers zocht, wist ik waar te zoeken :D
Haar ontlasting verbeterde, ze had weer een beetje eetlust en dronk ook weer wat :applaus:

Helaas vandaag weer een terugslag :( was weer hetzelfde liedje, totaal geen fut en weer helemaar mis met de ontlasting het leek wel water :( :kots:
We hebben het even aangekeken en tegen de middag toch maar weer de da gebeld en die vond het ook geen overbodige luxe om ons meissie nog even te bekijken.

Tijdens het ondezoek bleek dat haar vochtgehalte goddank toch goed is :) Ze is ook nog een klein beetje aangekomen, ondanks de diarree en het weinige eten.
Vandaag was ze 4.2 kg, een stijging van ongeveer 400 gram ten opzichte van maandag.
Omdat ze nog niet wilde eten, vonden wij het bijzonder dat ze toch was aangekomen.
Vandaag had ze bijvoorbeeld maar 50 gram geweekte brokken gehad en eenderde blikje Hills ID.
Na het bezoek aan de dierenarts zit daar ook nog eens een half bakje astronautenvoer bij, zoals de da dat zei. Werd ook gebruikt als sondevoeding. De brokken moesten we maar even laten staan totdat alles weer in rust was. Onze Pepper vond dat voer maar wat lekker.
Wij opgelucht natuurlijk :applaus:

Daarnaast heeft ze een antibiotica kuur (Metrozol) gekregen die werkt tegen de Giardia en eventuele andere bacterien die ze opgelopen kan hebben. Ze moet nu anderhalve dag op het astronautenvoer en daarna drie dagen aan de Hills ID. Als dat goed gaat, moeten we dinsdag naar de da voor haar puppy inenting (8 weken), maar alleen als ze zich sterker voelt.

De da gaf aan dat hij verwacht dat ze een grote sterke hond zal worden en dat was voor ons wel een opluchting. Heel eerlijk zagen we het nog niet goedkomen en zijn we bang geweest dat we onze puppy na een week alweer kwijt zouden zijn. :cry:

Na een halve bak water en een bakje astronautenvoer ligt Madame te slapen in de bench, het is toch al haar veilige plekje. :braaf:

Vanavond gaan we de benedenverdieping nog maar een keer schoonmaken met Dettol en aanverwanten :zuigen:

Al met al een heftige week die ons niet in de koude kleren is gaan zitten. Eerst waren we zo trots dat ze alles supersnel oppakte en zo leergierig was. Daarna vonden we het zielig dat ze ziek was en tot slot waren we echt bang dat het mis zou gaan. Je wordt van de ene naar de andere emotie geslingerd en mijn vriend en ik hebben elkaar er wel doorheen gesleept (Hij mij meer dan andersom, maar jah) :liefde:

We hopen dat anderen wat aan onze informatie hebben en als anderen informatie hebben voor ons, spui het vooral. Alle informatie is welkom, want we willen graag dat onze Pepper weer beter wordt.

Medicijnen en voeding de afgelopen week :oops: :

- Injectie pijnbestrijding van da. Onbekend wat.
- Panacur, drie tabletten a 250 mg
- Hills ID, dieetvoeding, 1 dag.
- Canikur probiotica, 2 mg per keer, 2 x daags, vier dagen
- Effydral (bruistablet om op te lossen in water om uitdroging tegen te gaan voor een liter water.
- Metrobac, zeven tabletten a 250 mg, tweemaal daags een have tablet.
- Hills AD (astronauten/sondevoer) drie blikken, anderhalve dag.
- Hills ID, dieetvoeding, drie dagen

Het arme ding heeft nog meer medicijnen dan wij met zijn tweeen. :roll: We zijn wel ontzettend blij met deze dierenarts. Ze leven allemaal mee en de artsen zelf stellen je gerust. Daarnaast nemen ze de tijd voor je en nemen ze al je klachten en opmerkingen, hoe klein ook, serieus. Je kan merken dat de artsen ook echt wat met de dieren hebben.
AnP
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door AnP »

Asta kreeg standaard panacur, en dan een kuur van 5 dagen :confused: en dan inderdaad ontsmetten en de hond zelf ook wassen anders bleef de parasiet eraan zitten ofwel
dag 1+hond soppen, huis soppen, alles speeltjes nou ja eigen alles met dettol en meuk behandelen en pilletjes erin
dag 2 pilletjes
dag 3 pilletjes plus weer hond wassen en de hele boel onstemmeten
dag 4 pilletjes
dag 5 pilletjes plus weer hond wassen en de hele boel ontsmetten

Daarnaast kreeg ze injectie koortsremmer op dag 1 en was asta in paar dagen en hele kilo afgevallen. En nog wat spul tegen misselijkheid enzo want asta had waterpoep maar ook spugen.

Daarom verbaas ik me over 3 totale 3 pilletjes panacur, ze meot 5 dagen panacur krijgen en na een maand meost ik die behandeling herhalen.
Lausje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

@AnP
Dat van die 5 dagen had ik ook al vaak gelezen maar aangezien Pepper pas 8 weken is heeft ze waarschijnlijk minder pillen gehad.

We hopen zo dat die andere pillen goed gaan helpen en we wassen haar vanavond nog even als de woonkamer en zo weer ontsmet word :)
SaskiaL.

Ongelezen bericht door SaskiaL. »

Hopelijk knapt ze snel op. Wat een ellende zo, arme Pepper!
marielle75
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door marielle75 »

Ah, wat vervelend allemaal. Ik hoop dat Pepper nu snel opknapt. En dat jullie weer verder kunnen met genieten. Goed dat je bij twijfel naar de DA gaat.
Afbeelding
AnP
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Maar ik begreep dat alleen panacur de parasiet bestrijd, metrazol is meer symptoom bestrijding. Als ze niks krijgt voor de parasiet gaat ie toch niet weg :confused:
Lausje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Wij hebben van de da begrepen dat dit de vervolg-kuur is van Panacur.

Bestrijdt de parasiet en evt andere bacteriele infecties. Dus die werkt voor meerdere dingen, of strengen van parasieten.
Tenminste... dat heeft de da gezegd, dus dan gaan we ervan uit dat het goed is. Nu ga ik twijfelen... :confused:
AnP
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Metrazol kan worden ingezet tegen giardia alleen heeft het meer bijwerkingen dan panacur (heb ff zitten googlelen) je da had panacur 5 dagen moeten inzetten. Zoals ik het nu lees is metrazol een heftiger middel met meer bijwerkingen.
3 pilltjespanacur op 1 dag of 2 dagen of 3 is niet lang genoeg. Moet echt 5 dagen. Asta kreeg het met 12/13 weken en kreeg ze ook dus lijkt met dat die 4 weekjes niet zo veel verschil maken. Plus Asta was veel zieker dan je hondje die had 41 graden koorts en bewoog niet meer.

Overigens moet die kuur wel herhaald worden en goede schoonmaaakbeurt van je huis na een maand. En dan ook de volle 5 dagen panacur en eig is het het handigste om te laten hertesten dan.

En trouwens ik heb tot anderhalf jaar ong aan lopen kloten met giardia :? steeds kwam het terug dat ze het nu 4x per jaar 3 dagen kuur krijgt en nu heb ik het eindelijk onder controle.
Lausje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ik zal het met de dierenarts bespreken.
Pepper is inderdaad een beetje van de wereld van die Metrozol. Slaapt uren achter elkaar in ieder geval.

Goed om te horen dat je het met Asta nu onder controle hebt. :klasse:

P.S. heb ook even gegoogled :D vond dit duidelijke bijsluitertje van haar medicatie :)

Bijsluiter Metrobac® 250 mg
Samenstelling: per tablet 250 mg metronidazol.
Doeldier: hond en kat.
Indicatie: Infecties door protozoën (Giardia) en obligaat anaërobe bacteriën, zoals
Clostridium. Bacteriële infecties van het urogenitaalapparaat, mond/keelholte en huid,
veroorzaakt door voor metronidazol gevoelige bacteriën.
Toedieningswijze: Oraal.
Dosering:
Hond: 20 mg/kg 2 maal daags gedurende minimaal 5 dagen
Kat: 10 mg/kg, 1-2 maal daags gedurende minimaal 5 dagen
Bijwerkingen (ook bij overdosering) Neurologische stoornissen en maagdarmstoornissen.
Bloed bij urine en leverfalen.
Contra indicatie: Leveraandoeningen. Dracht. Ernstig ziek.
Opmerking: Handschoenen dragen bij het breken van de tabletten!! Contact zoveel
mogelijk vermijden.
Bovenstaande bijsluiter is gemaakt door de dierenartsen van Dierenkliniek Kenaupark, wij
hebben deze samengesteld omdat er geen bijsluiter is om mee te geven na uitvulling
van dit medicijn. Ons doel was niet om een complete bijsluiter te maken, maar een
klantgerichte bijsluiter met voor de patiënt relevante uitleg.
Donja

Ongelezen bericht door Donja »

Sjonge wat vervelend zeg voor Pepper en ook voor jullie! Ik kan je helemaal snappen! Wij hebben ook een beetje een vergelijkbaar verhaal gehad met Tara. Ook al 3 keer bij de DA geweest! Tara kreeg gelijk metronidazole, IDvoer en een drankje dat de darmwand helpt herstellen. Bij Tara sloegen de tabletten binnen 2 dagen al aan en tot nu toe heeft ze nog steeds goede ontlasting gehad. Ze zit nog wel op een combinatie van ID en Hills brokken. Ik vind ook wel dat Tara nog steeds veel slaapt maar volgens mij is dat ook wel puppy eigen. Als ze wakker is dan heeft ze ook echt dolle puppybuien. Maar ze gaat standaard na het spelen en eten slapen en kan zo 2 uur achter elkaar blijven slapen.
Ik hoop dat het snel beter gaat met jullie Pepper en dat ze weer een vrolijke gezonde pup wordt! Sterkte ermee!
Debby
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Debby »

Heel veel sterkte met Pepper, hoop dat het nu gauw beter gaat...
Groetjes Debby en een poot van Fayth
Lausje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Dankjullie.

Moest Tara ook zoveel plassen van de antibiotica? Pepper plast wel een keer of vijf als ze eindelijk wakker is.

We doen nog een beetje rustig aan met haar, maar Madame weet dit al goed uit te buiten :D

Als ze morgen en overmorgen ook nog goed is dan zullen we haar wat strenger onder de duim houden. Nu zijn we al blij als ze wat sloopt of in de tuin graaft, want dat betekent dat ze er in ieder geval puf voor heeft.
Donja

Ongelezen bericht door Donja »

Nee ik had niet het idee dat Tara meer moest plassen. Wij gaan wel elke 1.5 à 2 uur met haar naar buiten en dan doet ze altijd een plasje verder doet ze het nooit binnen op een enkele keer na.
drinkt Pepper ook meer dan anders?
sharon66057
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door sharon66057 »

:groteknuffel: voor Pepper
Afbeelding

:bruinpootje: Noah

Zeg me dat je nooit weg zal gaan....
Dat kan ik je niet beloven.
Maar als je aan me denkt, zul je me zien...heel even, in de verte...

R.I.P Rebel en Nero, samen voor altijd in mijn hart...
Lausje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Thx voor de knuffel sharon

Ja, ze drinkt wel redelijk wat, elke keer maar een paar slokjes, maar het is ook maar een klein ding.

We laten haar elke keer naar buiten als we klaar zijn met iets, bv slapen, eten, lopen of spelen. Soms is dit na een half uurtje, als ze wat langer slaapt dan wel een uur of twee later.
Ze poept en plast wel netjes buiten, maar nooit ergens anders dan in de tuin. Ookal gaan we wat langer wandelen, dan nog wacht ze totdat ze thuis is. Denk dat ze dit nog niet helemaal snapt, maar komt goed :-)
Als het spelen iets te lang geduurd heeft, wil ze nog wel eens een plasje in huis doen, omdat ze de achterdeur niet haalt, we laten haar niet merken dat dit niet de bedoeling is en prijzen haar des te meer als ze wél een keer buiten plast. Dit lijkt wel te werken, maar heb het idee dat doordat ze ziek is, we een stapje terug hebben moeten doen. We moeten ook niet vergeten dat ze pas 7 dagen bij ons is waarvan ze er al 4,5 ziek is.

We hebben veel geduld voor haar. Ik wat meer op het gebied van dingen leren en onderzoeken wat goed is voor de hond, Bjorn wat meer op het gebied van spelen en lopen, dus we vullen elkaar volgens mij goed aan.

Ze lijkt het op de antibiotica nu aardig te doen, maar ze is wel extreem moe. Ook valt me op dat ze behoorlijk op gang moet komen als ze wakker wordt. Soms duurt het wel een minuut of 15 voordat ze een beetje in de sokken komt.

En elke keer als we naar haar kijken bedenken we ons dat we het ontzettend getroffen hebben met zo'n leergierig hondje. Ik denk alleen dat we nog wel wat moeite gaan krijgen met haar vrije geest :-) Die gaat er in ieder geval voor zorgen dat ik later veel in de sectie " opvoeding" te vinden ben :)

Bedankt voor je reacties, fijn om iemand te treffen die in hetzelfde schuitje heeft gezeten nog niet zo lang geleden.

Dat samen met alle andere lieve reacties, maakt het allemaal wat dragelijker.

:feest2: Bedankt :feest2: allemaal :feest2:
Plaats reactie