Bijten in handen

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Bijten in handen

Ongelezen bericht door lucievd »

Ik vraag nu toch even om hulp/adviezen.
Flits is nu precies 10 weken en doet het opzich heel erg goed.
Hij is nu 2,5 week bij ons thuis. Ik snap dat pups bijten en nog niet goed weten waar ze wel en niet op mogen kauwen.
Opzich was hij niet heel vervelend wat betreft overal op kauwen wat niet mag. Als je hem een botje/speeltje gaf ging hij daar lief mee bezig.
Heel af en toe had hij een even de gekte en sprong en beet hij op alles wat maar in de buurt was.
Maar dit duurde vaak maar kort en soms ging ik dan even wat oefeningen doen of liet hem gewoon maar even uitrazen.
Alleen ik heb nu toch het idee dat het bijten erger wordt. Heel hard AU schreeuwen is al geprobeerd, dit maakt weinig indruk.
Ook wil hij opeens soms (sinds 2 dagen) in je broekspijp happen tijdens het wandelen aan de lijn. Dit laatste komt gelukkig nog niet vaak voor.
Het bijten in de handen is vooral heel vervelend. Z'n tanden beginnen steeds groter te worden en het wordt dan ook steeds pijnlijker met z'n scherpe tanden.
Als hij begint met bijten dan probeer ik hem wat anders aan te bieden waar hij wel op mag kauwen, maar dit kan gewoon niet altijd en hij moet nu gewoon eens leren dat handen en andere lichaamsdelen niet om in te bijten zijn. (Want heb niet het idee dat hem dit duidelijk is).
Hoe hebben jullie dit aangepakt? Wat is handig? Hoe maak ik het hem duidelijk?
Het begint nu wel steeds vervelender te worden, ook als je hem aait is hij altijd geneigd om in je handen te bijten. Hij is dan niet heel wild ofzo, maar het lijkt dan net alsof hij gewoon wat te bijten wil hebben.
Komt dit jullie bekend voor?
Hopelijk hebben jullie een paar tips waardoor ik het hem even goed duidelijk kan maken.
Bedankt alvast!
Roxy11
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Roxy11 »

Dit komt heel bekend voor.

Ook wij hebben van alles geprobeerd en negeren werkt het beste bij Roxy. Met boze stem nee zeggen, dan opstaan en niets meer zeggen. Armen over elkaar en niet meer aankijken. Totaal geen aandacht meer geven.
Grote kans dat hij nog even doorgaat, maar probeer vol te houden.

De aanhouder wint :wink:

Wat zijn ze vlijmscherp he, die melktandjes :twisted:
Voor je het weet zijn ze gewisseld. Dan gaat het snel beter.
Imca
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Imca »

Flits ontdekt zijn nieuwe wereld met z'n bekkie en niet zoals wij met onze handen en bijt doordaar overal in.
Een echte oplossing is hier volgens mij niet voor, de beste remedie is consequent blijven en nee roepen.
Het gaat in de meeste gevallen over als ze gewisseld hebben.
Senna is nu 19 weken en heeft onder en boven al een mooie rijtje nieuwe snijtanden.
De hoektandjes en kiezen moeten nog wel gewisseld worden.

De melktandjes zijn op het laatst net scheermesjes.........
Dus jullie moeten nog even doorbijten :D tot Flits gaat wisselen.
:zwartpootje: Joy (wel stamboom, geen stamboomnaam 26-01-2001)
:blondpootje: Senna (Boggy Valley's Sarah 06-02-2011)
:blondpootje: Sil (Enjoy Just For Fun vd Ansjoros 18-04-2013)
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ja ze zijn echt heel erg scherp. Vooral die lange hoektanden. (of zijn dat geen hoektanden?).
Mijn handen zien er inmiddels heel erg mooi uit, allemaal krassen en wondjes :wink:
Wanneer begint een pup met wisselen? Of kan dit nogal sterk varieren?
Ach het is ook niet zo dat hij constant m'n handen te pakken heeft.
Maar ik moet wel echt oppassen dat ik niet teveel met m'n handen beweeg als ik met hem bezig ben, want als ie dan niks in z'n bekkie heeft dan bijt ie. En een vuist maken (zoals ook wel geadviseerd wordt) helpt niet echt, ook die krijgt hij gewoon te pakken.
Maar ik zal in het gevolg gewoon gelijk opstaan en 'nee' zeggen. En dan even negeren tot hij weer rustig is of lekker op een speeltje gaat kauwen.
Heeft het nee zeggen trouwens wel zin als hij het woordje nee verder nog niet echt begrijpt?
Bedankt voor jullie reacties in ieder geval!

@ Imca: wat een mooie foto's heb jij van je hondjes zeg! Echt prachtig!!!
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Wat bij sommige hondjes ook helpt tegen het bijten als je ze wilt aaien, is er een oefeningetje van maken. Je houdt je hand open voor zijn bekje en zegt: zachtjes. Als hij toch bijt, zeg je Nee en haal je je hand even weg om hem meteen weer aan te bieden, net zolang tot hij snapt dat hij pas aangehaald wordt als hij niet bijt. Het belangrijkste is dat je heel rustig blijft. Hoe drukker jij gaat doen, hoe bijteriger de pup wordt.

Ook kan je je hand over zijn snuit leggen en zijn kopje wegduwen. Dat doet de moederhond ook, die pakt soms het hele kopje van een pup in haar bek als ze iets niet mogen, bijv. in haar tepels bijten.

Bij hele hardnekkige bijtertjes moet je soms gewoon een paar keer flink terugknijpen. In het nest zal een pup die te hard in zijn oor, neus, staart of lip wordt gebeten door een broertje of zusje, dat echt niet negeren. Die gilt moord en brand en vliegt zijn broertje of zusje meteen aan. Dan hoor je een hoop gegrom en gegrauw en dan is het klaar. Zo leert een pup dat hij niet ongestraft te hard kan bijten.

Hanneke
delange
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door delange »

Klinkt inderdaad heel bekend! Kenzo beet ook echt veel en dat met die scherpe kleine melktandjes.. Ook regelmatig de handen kapot gehad. Kenzo is rond de 5 maanden begonnen met wisselen hij is nu 6 maanden en heeft zijn nieuwe blijvende gebit. Het bijten is direct stukken minder!!! Nu begint hij wel gigantisch te puberen en neemt het soms weer wat toe.. Maar inderdaad, wat er al gezegd wordt, de aanhouder wint!! Ook wij hebben van alles geprobeerd; hard AU roepen, nee, foei, bestraffen, negeren, opstaan en weglopen enz enz.. het gaat vanzelf over.. nog even doorbijten dus.. :wink:
De vriendschap van een hond,
is vriendschap voor het leven,
voor een ander niet te zien,
hoeveel een hond kan geven...
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door speurneus carola »

gewoon als ie bijt proberen met je duim in zijn bekkie te komen en dan even vasthouden heel ongemakkelijk voor je pup, is niet echt pijnlijk maar zo merkt ie wel wat de consequenties kunnen zijn als je bijt, nl dat je jezelf ook pijn kunt gaan doen dan. ik heb zelfs een pup eens terug gebeten, die beet mij in het gezicht dus ik beet terug, die heeft daarna nooit meer op deze manier gebeten.

ff straks volhouden een paar dagen dan is het weg, zeker geen 8 maanden laten worden en hopen dat het ooit ophoudt, dan kunnen er in die tijd la ongelukjes gebeurt zijn.
al me kinders uitgevlogen
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ja zoiets heb ik al geprobeerd. Dat ik z'n lipje een beetje om z'n tandje doe, zodat ie daar op bijt.
Dat werkt wel, hij merkt het wel en houdt dan wel op met het hevige happen.
Alleen zodra ik dus weer loslaat, begint hij gewoon weer opnieuw.
Moet ik dit gewoon net zo lang achter elkaar herhalen totdat hij mij niet meer probeert te bijten?
Want hij wordt dan ook best fel, hij springt dan echt op m'n handen af en wordt heel druk. Het is niet gewoon zachtjes bijten. Hij maakt er echt een strijd van (zo lijkt het althans).
Ik wil wel graag dat het ophoudt inderdaad, heb er alweer 2 dikke sneeen bij.
Roxy11
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Roxy11 »

Wat je ook kunt doen....

Toilet puppyproof maken, alles van de grond halen en wc-klep dicht. En Flits hier in zetten als hij kliert. Gewoon even paar minuten afzonderen.
En als je dan weer open doet. Niets zeggen en gewoon naar binnen gaan. Ook als je hem erheen draagt niks zeggen en niet aankijken.
Dit hielp bij Roxy ook. En ook voor andere dingen dan bijten, bijvoorbeeld als ze knaagt aan kleden en meubels.

Het is lastig om uit te zoeken wat voor jou hondje werkt. Gewoon proberen en uiteindelijk lukt het wel. Ook ik had het af en toe helemaal gehad met dat bijten en nu zijn we een paar maanden verder en ben ik het alweer bijna vergeten. Zo snel gaat dat, je zult het zien.

Succes maar weer :wohoo:
:blondpootje: Roxy (Another Storm of Misty Dreams X Whisper van de Witte Hoeve's Hof)
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door RaymondC »

Terug bijten.
Gewoon zijn oor pakken er daar zelf in bijten.
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door speurneus carola »

ja gewoon vast blijven houden totdat ie het echt zelf niet meer leuk vind, iets harder knijp tot ie zelf een reactie geeft. dan los laten en hem even geen gelegenheid meer geven om weer te kunnen bijten door bv gelijk je handen weg te halen en weg te lopen is ie gekalmeerd dan weer gaan spelen zoals je deed voordat ie beet en weer herhalen, bijt ie dan een keertje niet dan uitbunding belonen, eventueel een brokje erin

dus bijten is vervelend en kan pijn doen
niet bijten is vrolijk, blij belonen en een brokje

dat moet ie door gaan krijgen, en als je dat een paar dagen consequent vol houdt is het over, ligt even hoe sterk dat het karaktertje is
al me kinders uitgevlogen
Lausje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Lausje »

Hmm nuttige tips :)
Ik volg dit topic ook even voor ons kleine bijtertje :D
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

speurneus carola schreef:ja gewoon vast blijven houden totdat ie het echt zelf niet meer leuk vind, iets harder knijp tot ie zelf een reactie geeft. dan los laten en hem even geen gelegenheid meer geven om weer te kunnen bijten door bv gelijk je handen weg te halen en weg te lopen is ie gekalmeerd dan weer gaan spelen zoals je deed voordat ie beet en weer herhalen, bijt ie dan een keertje niet dan uitbunding belonen, eventueel een brokje erin

dus bijten is vervelend en kan pijn doen
niet bijten is vrolijk, blij belonen en een brokje

dat moet ie door gaan krijgen, en als je dat een paar dagen consequent vol houdt is het over, ligt even hoe sterk dat het karaktertje is
Zo heb ik het ook met de onze gedaan.
Was ne bijterke.
In het begin met nee, en een keer nekvel had geen effect.
Toen met hand in zijn bek steken ook geen effect.

een keer of 3 terug gebeten in zijn oor (en hij piepte echt goed) en het was gedaan
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ja het is m'n eerste pup dus ik ben nog wat voorzichtig.
Maar hij mag nu wel een keer door hebben dat hij m'n handen nu vaak genoeg heeft verkent.
En hij verwond mij tenslotte ook dus misschien moet ik het hem maar eens op een andere manier duidelijk maken.
Gaat dit verder niet tenkoste van de band tussen jou en je hond?
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

lucievd schreef:Ja het is m'n eerste pup dus ik ben nog wat voorzichtig.
Maar hij mag nu wel een keer door hebben dat hij m'n handen nu vaak genoeg heeft verkent.
En hij verwond mij tenslotte ook dus misschien moet ik het hem maar eens op een andere manier duidelijk maken.
Gaat dit verder niet tenkoste van de band tussen jou en je hond?
Als je een nog grotere aanhankelijke,makkelijkere hond vindt dan de mijn hou ik me aanbevolen.

Hij werkt gelijk een zot (praktische jacht).
Is de grootste kroelkont die er is.
Kan hem bij elke hond plaatsen, wilt alleen spelen is niet dominant.
Heel gemakkelijk in de omgang.
Wandelt perfect naast (los en aangelijnd)
Luistert zeer goed

Dus nee het heeft geen invloed gehad.
En waarom niet:

IK ben de leider, Ik ben de alpha
hij weet precies wat de grenzen zijn, en gaat ie daar over heen dan merkt ie het ook

De alpha in een roedel bepaalt ook de grenzen, en gaan de beta's of de gamma's daarover worden deze op hun plaats gezet.

Jou hondje is de beta en jij bent de ALPHA.
Dus jij bepaalt tot hoever hij/zij mag gaan.
Plaats reactie