Ikzelf ben het type "werk met mijn honden" en geen showtype.

Maar als je wilt weten of je meisje aan de rasstandaard voldoet weet je dat het beste met een showtje of 2. En ach... 2 of 3 shows. Je weet in ieder geval waar je op moet letten, qua uiterlijk voor een reu. Wat bij jouw meissie dan ontbreekt kan je bij een reu dan uitzoeken. Showen vind ik wel erbij horen, ALS je met een hond van plan bent te gaan fokken.
Daarnaast ben ik van mening dat je alleen moet gaan fokken als een hond wat bijdraagt aan het ras. En daar past het hele plaatje bij van werk tot show en alles wat te maken heeft met gezondheid, karakter, werkcapiciteiten tot het uiterlijk.
Mij persoonlijk maakt het niets uit of Vida kampioen is of niet, wel dat ze ruimschoots aan de rastandaard voldoet, gezond is op alle fronten en een schat van een hond is en daar hebben we al rekening mee gehouden toen we haar kochten.
Hoe weet jij dat ze ruimschoots voldoet aan de rasstandaard? Je weet alleen het een en ander, neem ik aan, van de ouders. Maar in 1 nest liggen allemaal verschillende puppen. De een voldoet goed, de ander niet. De een is gezond de ander niet. Je weet het gewoon nog niet. Ze is van januari dit jaar, eerst maar eens laten uitgroeien.
Ter info een foto zodat jullie niet denken dat het hele gebit afwijkend is, de da had het dat er teveel ruinte zat tussen de boven en onderhoektand als diesluit de shaar, nou ik zie het niet jullie??? En daarom ben ik zo tegen dat showen als het echt om zulke dingen gaat, nobody is helemaal volgens het boekje ook een hond niet.
Er wordt wel naar het gebit gekeken, maar als er twee teven in de ring staan en de een heeft een volledig correct gebit, dan wint zij boven de ander die geen volledig correct gebit heeft. Overigens kan het gebit doorgegeven aan de toekomstige puppen. Hier zou je rekening mee moeten houden als je gaat fokken.