Dus....
Zijn er nog mensen die van plan zijn om in de nabije toekomst hun hond te laten testen op PRA, vetgen, EIC, RD ? Dat kan op de clubmatch in Bennekom tegen een heel voordelig tarief. Je kan je nog opgeven tot woensdag....
Hanneke

PRA: Progressive Retinal Atrophy (oogziekte)Jutta schreef:??? Kan mij iemand uitleggen waar al die afkortingen voor staan en wat er precies getest wordt ???

betaal je de helft voor mij?dan meld ik me wel aan hahahaLaboriginals schreef:Ik maak even reclame voor de prikdag in Bennekom, want er zijn nét te weinig aanmeldingen om het door te laten gaan. Het is puur eigenbelang hoor, aangezien ik onze Dazzle heb opgegeven en het doodzonde zou vinden als het niet doorgaat, want dan moet ik alles zelf gaan regelen![]()
![]()
Dus....
Zijn er nog mensen die van plan zijn om in de nabije toekomst hun hond te laten testen op PRA, vetgen, EIC, RD ? Dat kan op de clubmatch in Bennekom tegen een heel voordelig tarief. Je kan je nog opgeven tot woensdag....![]()
Hanneke

Even een aanvulling / correctiePandora schreef:PRA: Progressive Retinal Atrophy (oogziekte)Jutta schreef:??? Kan mij iemand uitleggen waar al die afkortingen voor staan en wat er precies getest wordt ???
vetgen: databank voor DNA van honden om genetisch bepaalde ziekten/afwijkingen op te sporen.
EIC: Exercise Induced Collapse (ziekte waarbij honden onder stress en inspanning in elkaar zakken)
RD: Retinal Dysplasia (oogziekte waarbij de hoornvlies afwijkingen vertoont en kan loslaten).

Er was iets met een klepel en een klok... maar samen komen we er best uitLaboriginals schreef:Even een aanvulling / correctiePandora schreef:PRA: Progressive Retinal Atrophy (oogziekte)Jutta schreef:??? Kan mij iemand uitleggen waar al die afkortingen voor staan en wat er precies getest wordt ???
vetgen: databank voor DNA van honden om genetisch bepaalde ziekten/afwijkingen op te sporen.
EIC: Exercise Induced Collapse (ziekte waarbij honden onder stress en inspanning in elkaar zakken)
RD: Retinal Dysplasia (oogziekte waarbij de hoornvlies afwijkingen vertoont en kan loslaten)... vetgen is geen databank, maar zo noem je de test om de genen voor de vachtkleur(en) te bepalen. Mijn Dazzle´tje bijv. is zwart, maar kan theoretisch zowel bruin als geel dragen (moeder is zwart, geeldragend / vader is zwart, bruindragend). Als je met een hond wilt fokken, is het wel handig om te weten welke kleuren je reu of teef draagt.
En de RD test is inderdaad voor retina displasie, maar eigenlijk nog meer om te kijken of de hond drager is van de erfelijke dwerggroei die samen kan gaan met retinadysplasie.
Hanneke