Hier kan je de staatjes zien van de gezondheidsonderzoeken in de V.S. bijgewerkt t/m december 2010:
http://www.offa.org/stats.html#breed" onclick="window.open(this.href);return false;
Je moet zelf even het ras kiezen en dan op Show Stats klikken.
Toch best hoge percentages ED en HD (11% en 13%), terwijl dit alleen de officieel onderzochte honden betreft. Het grote legioen huishonden met deze ziektes komt waarschijnlijk niet eens in deze statistieken terecht.
Hanneke
Statistieken V.S.
-
- Speurneus
- Contacteer:
Triest hoor, en ik snap ook niet zo goed hoe dat kan als er selectief gefokt wordt met de honden dmv onderzoeken.
Als ik het aantal onderzochte honden vergelijk qua aantal is het PRA en de schildklierproblemen ook wel iets om je zorgen over te maken
Heel jammer van en vooral voor een prachtig hondenras.
Als ik het aantal onderzochte honden vergelijk qua aantal is het PRA en de schildklierproblemen ook wel iets om je zorgen over te maken

Heel jammer van en vooral voor een prachtig hondenras.
-
- Speurneus
- Contacteer:
De manier van vererven is nog lang niet duidelijk. Een klinisch vrije hond, dus een hond die zelf geen HD of ED, kan waarschijnlijk wel drager zijn van de erfelijke factor of factoren. Zolang we niet weten hoe het vererft, kunnen fokkers dus ongemerkt en ongewild combinaties maken die lijders tevoorschijn brengen. Het is in ieder geval wel duidelijk, dat fokken met HD- en ED-vrije ouders aanzienlijk minder zieke nakomelingen geeft. Dat kan je zien in dit rapport:Roos schreef:Triest hoor, en ik snap ook niet zo goed hoe dat kan als er selectief gefokt wordt met de honden dmv onderzoeken.
http://www.offa.org/pdf/monograph2006web.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; (als je een zwart scherm krijgt, even het beeldpercentage verkleinen).
Op blz. 40 staat een overzicht van wat er gebeurt bij verschillende ED-combinaties. Je kan daarin zien dat ED-vrij x ED-vrij 11,5% nakomelingen mét ED geeft, en ED x ED geeft maar liefst 43,6% zieke nakomelingen. Hoe dat met HD zit, staat op blz. 10. De onderzoeken leveren dus wel degelijk resultaat op.
Nou weet ik niet, in hoeverre de situatie in Amerika te vergelijken is met hier in Nederland. Ik weet niet óf ED-onderzoek daar verplicht is en zo ja, hoe lang al. Hier in Nederland is het al een jaar of 20 verplicht en ik kan me voorstellen dat de situatie hier dus wat positiever is. Ik meen me te herinneren dat er in de laatste gezondheidsenquête van de NLV veel lagere cijfers werden genoemd.
Hanneke
-
- Kleine hondenneus
Op zich zijn dit wel hoge getallen, maar als je even verder klikt op deze site, zie je dat de trend door de jaren heen fors is afgenomen met bijna 30%, tussen 1991 en 2005!
Dat heeft vast te maken met de strengere eisen op fokken.
Daarbij staat de labrador op nummer 85 wbt heupdysplasie, dan doet-ie het zo slecht nog niet, lijkt me....

Dat heeft vast te maken met de strengere eisen op fokken.
Daarbij staat de labrador op nummer 85 wbt heupdysplasie, dan doet-ie het zo slecht nog niet, lijkt me....

Knowledge talks, wisdom listens.
-
- Speurneus
- Contacteer:
Nou ja... 11,9 % labradors met HD vind ik nog behoorlijk veel. Dat is er één op de tien
Ik denk niet dat die cijfers zó overgezet kunnen worden naar Nederland, want volgens mij is HD lang niet meer zo´n groot probleem bij de Nederlandse labrador.
Hanneke

Hanneke