Mank

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
roxy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Mank

Ongelezen bericht door roxy »

Ik heb even een vraagje over mank lopen, wat jullie zouden doen.
Ik ben volgens sommige nl veelsTE bezorgd met de nadruk op TE :)

Eergisteren kwam ik thuis en Jim liep mank met zijn voorpoot, denk dat Meneer, ondanks de afschuwelijke lopers over het laminaat is uitgegleden door achter de kat aan te scheuren :mad:

Ik ben voor het eerst niet meteen naar de dierenarts gerend maar het even aangekeken, laat op de avond ging het echt niet zo lekker hij kon amper omhoog komen. De volgende dag echter liep hij wel een beetje anders maar niet veel ging goed, heb alleen, tot Jims grote ergernis :evil: kleine rondjes gelopen, hij probeert me steeds richting park te trekken en verveelt zich te pletter. Bijt overal in vreet de plint op, wat hij anders nooit doet. Komt met zijn bal aan etc, al doe ik ander soort spelletjes hij heeft nog steeds energie voor 10.

Inmiddels loopt Jim alweer prima, niets te merken, als hij even de kans krijgt scheurt hij toch weer achter de poes aan, hij heeft nergens last van.
Meestal word 3 tot 6 weken rust geadviseerd, maar ik vraag me af of dat altijd nodig is, natuurlijk wil ik niks forceren maar ik wil hem ook niet onnodig van zijn speeluurtje houden als het niet nodig is. Jim is overmorgen 11 maanden. Als hij even gelegen heeft en weer op staat is er ook niks aan de hand meer, de eerste dag had hij wat moeite de eerste paar minuten maar dat is nu ook niet meer.
Natuurlijk begrijp ik dat je voorzichtig moet zijn met je jonge lab maar kan het ook niet zijn dat het niet meteen een "drama" is maar gewoon een verrekt oid spiertje wat zich al snel oplost?

Ik heb het weleens meer bv met diarree dan blijf ik hem een paar dagen keurig kip etc geven maar de diarree is allang over, de laatste keer ben ik gewoon gestopt met aangepast eten toen zijn poep er normaal uitzag heeft 1 dagje geduurd en niets meer aan de hand.

Mijn vraag is dus eigenlijk, kan het soms gewoon ook even een verstapping zijn waarmee je helemaal geen weken rust hoeft in te lassen. Jeeeeeeeee wat schrijf ik ongelukkig :D maar het word vast wel begrepen. Ik ben volgens sommige veel te zeikerig met Jim :oops: tis dan ook echt mijn baby :D :D :oops:
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Lastig om te beantwoorden want het kan inderdaad van alles zijn.

Na zo'n zelfde slipper op het laminaat (vloerbedekking was net weg), is er bij Sam lpc geconstateerd met alle ellende van dien.
Ik zou het inderdaad even aankijken, misschien de datum en hoe lang het duurde even opschrijven voor jezelf, maar bij de eerstvolgende keer ging ik wel naar de da.

Of je hem nu rust moet geven durf ik niet te zeggen, dat moet je echt zelf beoordelen.
Aan mij heb je trouwens ook niet veel want ik ben net zo'n miepert waar het mijn honden betreft :wink:
In ieder geval hoop ik voor jullie dat het bij dit eenmalige voorval blijft, succes.
roxy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Roos wat is LPC? En Jim is verzekerd hoor, ik heb dierenarts wel gebeld, die zei wacht het eendagje af loopt hij dan nog moeilijk maak een afspraak, maar eerlijk gezegd merkte ik niet veel meer. En nu al helemaal niet. Misschien ga ik wel even het park in maar aangelijnd.
Haha jij ook zo met je hondje, erg he, ik ken mensen die retrievers hebben trappen lopen, op laminaat lopen en weet ik veel allemaal wat, zijn inmiddels 6 en 9 en hebben verder nooit iets, die vrouw zegt joh niet zo zeuren ze kunnen heus wel wat hebben hoor.
Roos

Lpc is een aandoening aan de elleboog, iets wat bij labradors nogal vaak voor komt helaas :(
Hieronder een linkje met meer uitleg.

http://www.nmlhealth.com/c,5738,,/Elleb ... -hond.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Zulke honden ken ik ook, maar ik ken ook weer mensen die de mankheid bij hun hond gewoon niet (willen) zien en hem maar door laten lopen.
Ach, volgende week is het weer over zeggen ze dan :?

Volgens mij zijn aandoeningen aan de elleboog (ED) en aan de heupen (HD) uitgesloten van de verzekering, maar dat zul je even na moeten kijken in de voorwaarden.
Maar voor nu gaan we er vanuit dat het een eenmalig gebeuren was toch? :wink:
roxy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ik ga het zo even lezen, wat zijn labs eigenlijk kwetsbaar he, wel jammer hoor.

ED en HD zijn sinds dit jaar meeverzekerd bij proteq, godzijdank. Dan nog hoop je natuurlijk dat er geen operatie volgt want dat is dan nog allemaal heel veel geld. Om nog maar niet te spreken over de ellende voor je lab, gelukkig krijg je de medicatie wel grotendeels vergoed dat is wel alweer wat.

Vraag me af of je je hond wel kan laten zwemmen, hoor altijd dat dat wel goed is maar dan rent hij voor het zwemmen toch ook een stukje Jim wel tenminste.
rimanime
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door rimanime »

Ook al zie je nu niets meer bij Jim......Het is verstandig hem de komende week aangelijnd uit te laten zodat hij niet al te driest kan doen. Een blessure die op jonge leeftijd niet de kans heeft gekregen om goed te herstellen, kan op latere leeftijd problemen geven. Ook duurt het herstel van een zelfde blessure steeds langer. Geef Jim rust en laat hem meerdere malen per dag uit en dan kleine rondjes. Probeer te voorkomen dat hij gekke glijders maakt op het laminaat. Na een week als blijkt dat de blessure weg lijkt te zijn kan je de wandelingen weer opbouwen. Laat hem pas los als de spieren zijn opgewarmd. Dit voorkomt al veel blessure leed. Dit geldt overigens voor alle honden :wink: Succes met Jim.
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008

Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
roxy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Inmiddels kan ik me weer niet van laptop wegrukken al moet ik veel doen :wink: vandaag. Heb het stukje gelezen Roos, wel verhelderend, maar ook zorgelijk.
Jim was/is buiten een drukke hond, lief voor alle honden maar een renner en druktemaker, ben na dit gelezen te hebben bang dat dit ons niet bespaart zal blijven. Vraag me wel af hoe je dit gaat merken, liep je hond mank, steeds of afentoe? Heb net een klein kwartiertje rondje gedaan in zijn park aangelijnd. Toen hij de kans kreeg dook hij aangelijnd toch snel ff het water in de boef, ligt nu in zijn bench te piepen Meneer vind de verplichte rust helemaal niets.

Ik las ook over bepaalde medicijnen, vraag me overigens af of je nu al niet iets kan geven om zijn botten/gewrichten sterker te maken, wellicht glucosamine wat mensen ook gewoon in nemen, zou iemand dat weten hier?
Roos

Ik weet wel zeker dat iemand dat weet hier :D gebruik de zoekmachine maar even met het woord glucosamine en je krijgt ws een hoop resultaten.

Dewi liep direct mank en is dit ook blijven doen op de leeftijd van 7/8 maanden, dit kregen wij ook niet weg met pijnstillers of lijnrust.
Bij Sam was het anders, die heeft na de slipper niet gemankt dacht ik, maar een paar dagen later toen ik ze meenam naar het bos stond hij bij de 1e bal die ik gooide stil op drie poten en pas de volgende dag liep hij er weer op vier.
Toen kan het ook gebeurt zijn hoor, maar ik verdenk de slipper er nog steeds van want dat was echt een ongelukkig gebeuren :(
Dus bij hem was het helemaal niet zo duidelijk als bij Dewi.

Wij zijn direct naar de da gegaan, en die zij dat er niets aan de hand was.
Gelukkig ben ik niet meer zo goedgelovig en ben naar Putten (orthopedisch da) gegaan waar foto's zijn gemaakt en daar bleek toch wel lpc uit.
Hij is geopereerd hieraan en na zijn revalidatie doet hij alles weer behalve achter balletjes aanrennen op het land, dat is tegenwoordig verboden :wink:
Zou eigenlijk voor alle jonge honden verboden moeten worden want het is een funest iets voor de zich nog ontwikkelende gewrichten, maar dat moet je maar net even weten.
rimanime
Speurneus
Speurneus

roxy schreef: Toen hij de kans kreeg dook hij aangelijnd toch snel ff het water in de boef,
Ik zou dan ook geen flexilijn gebruiken dan is het zinloos om hem aangelijnd te houden. Korte lijn dus.
Afbeelding

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017

roxy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Misschien klinkt het raar maar Jim loopt veel relaxter aan de flex lijn dan aan de korte lijn, bij de korte lijn is het alleen maar trekken trekken trekken bij de flexlijn stukken minder dan lijkt het alsof hij weet tot hier kan ik en niet verder.. Overigens krijg ik het trekken er niet uit als de mensen die de mekuti verkopen terug zijn van vakantie ga ik die bestellen, heb hem gezien zag er heel relaxed uit, de U lead heb ik terug gestuurd.

Tja dat balletjes rennen doet Jim toch ook hoor, al is het zijn eigen bal niet hij rent achter die van andere aan. Stokken ballen alles Jim is er gek op, als ik Jim uitlaat speelt hij vaak met andere honden heeft 1 vriendinnetje :verliefd1: daar speelt hij door de week een uurtje mee en verder zijn de stokken/ballen voor in het water. Maar als hij iemand een bal ziet gooien en dat is nog weleens scheurt meneer er achteraan, katten, vogels, ballen etc etc :cry: rennen met die hap. Honden moeten toch ook kunnen rennen dat hou je gewoon niet tegen Jim loopt heel veel los.

Ik zal hem komende week aan de lijn uitlaten. Misschien kan hij wel gewoon iedere dag even een duik nemen, zal de dierenarts vragen of dat wel ok is.

Roos wat een trieste verhalen van jou honden, jeetje, ik vind het allemaal erg moeilijk hoor, in oktober heb ik afgesproken met de dierenarts voor zijn achterpoot hij vind de knie ietwat los zitten maar zei wel dat dat allemaal ook nog door de groei kon komen, als Jim 12 maanden is wilde hij hem nogmaals zien. Je zou eigenlijk 1x in de zoveel tijd eens foto's moeten kunnen laten nemen om te constateren of er iets loos is, want je leest maar, soms is het niet te merken.
rimanime
Speurneus
Speurneus

Ik vermoed dat Jim wat slap in zijn banden zit (bandenslapte) een veel voorkomend iets bij Labradors (helaas). Ook Lola heeft hier last van. Bij haar zijn in het verleden beide kruisbanden gescheurd. Zorg voor een goede bespiering. Inderdaad veel zwemmen, rechtlijnige beweging en evt. fietsen. Natuurlijk moet een hond kunnen rennen en vliegen, maar met een jonge hond moet je dit wel doseren. Alles op zijn tijd :wink: Je zou ter ondersteuning eens bij de "Puur" of "Groene Os"produkten kunnen kijken.

http://www.medpets.nl/spieren+pezen+botten+hond/" onclick="window.open(this.href);return false;

maar voor nu zou ik hem rust geven.
Afbeelding

doggie
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door doggie »

rimanime schreef:Ik vermoed dat Jim wat slap in zijn banden zit (bandenslapte) een veel voorkomend iets bij Labradors (helaas).
Maar het kan natuurlijk ook gewoon een spiertje zijn dat pijn doet. We hoeven nou toch ook niet bij elk pijntje meteen het ergste te denken hoor. Als Jim na een dag rust al weer helemaal gewoon loopt, lijkt het me echt niks ernstigs.
Maar inderdaad, achter balletjes aanrennen en zo zou ik ook niet toestaan, zeker niet op deze leeftijd.
roxy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Dank je rimanime ik heb even gekeken, wel moeilijk te bepalen wat je een jonge hond eventueel zou kunnen geven. Ik heb weleens gehoord dat je ter versterking van botten gewoon de middelen kunt nemen die mensen ook slikken, zal eens bij een reform winkel informeren.

Doggie, Idd een hond moet kunnen rennen, en soms kun je ook niet voorkomen dat ze gekke bewegingen maken dan zouden ze nooit los kunnen, Jim speelt meestal 1 uur a anderhalf per dag en de rest gaat hij rustig uit zonder te spelen of even kort de laatste 2 keren altijd alleen aan de lijn.
rimanime
Speurneus
Speurneus

doggie schreef:
rimanime schreef:Ik vermoed dat Jim wat slap in zijn banden zit (bandenslapte) een veel voorkomend iets bij Labradors (helaas).
Maar het kan natuurlijk ook gewoon een spiertje zijn dat pijn doet. We hoeven nou toch ook niet bij elk pijntje meteen het ergste te denken hoor. Als Jim na een dag rust al weer helemaal gewoon loopt, lijkt het me echt niks ernstigs.
Maar inderdaad, achter balletjes aanrennen en zo zou ik ook niet toestaan, zeker niet op deze leeftijd.
Tuurlijk is ook zo........maar een knie die wat los zit geeft een grotere kans op inscheuring vandaar de tip lekker aan spieropbouw te werken. Daar slaat het stukje op wat jij gequote hebt op. Wat de voorpoot aangaat kan het zeker een pijnlijke spier zijn maar ook daar is een rustperiode voor nodig om goed te herstellen.
Afbeelding

jolandatb
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door jolandatb »

Veel is herkenbaar.

Jerry is net 5 maanden en sinds een poosje loopt ie wat moeilijk.
Vooral als hij een tijd heeft geslapen is het net een oud wijf zo moeilijk loopt hij dan.
Hij wil soms niet eens mee om uitgelaten te worden.

Nu denken ze groeipijn, maar dan moet Jerry toch ook laten merken dat hij pijn heeft? Hij geeft geen kik of maakt geen pijnlijke geluiden.

We lopen al kleine stukjes met hem, heb hem wat minder in de bench zodat ie lekker languit kan liggen in de mand of waar hij ook wil liggen.

Vanmiddag om half 5 heb ik een afspraak met de dierenarts.
Toen ik belde zeiden ze al...is vast groeipijn.
Maar toch... iets in me zegt dat het niet goed is. :(
Plaats reactie