Bedankt voor jullie positieve reacties
Het is inderdaad allemaal wel meegevallen. De trainster is een gedragstherapeute en erg aardig. Zij kwam direct ons begroeten en gaf geen enkele negatieve respons op het springend begroeten van Max (dat heb ik er nog steeds niet uit

) Wij waren vandaag in totaal met drie baasjes en honden en wij zijn 90% van het uur bezig geweest met de hond. Behendigheid, basis flyball, een freestyle oefening. Het was erg leuk. Hij heeft uiteindelijk alle toestellen genomen, zelfs de wip! Over dingen heen springen, vond hij wel vreemd. Zodra hij het koekje zag, liep hij om het apparaat heen en wilde zo zijn koekje innen

. Het uit de lucht vangen van de bal ging al goed, maar dat had ik toevallig vorige week zelf verzonnen om met Max te doen. Max had idd zijn bananen weer in zijn oren, daar was ik al bang voor geweest, maar hij luisterde toch beter dan tijdens andere cursussen. Hij wilde uiteraard vaak met de andere honden of met de trainster spelen, maar had over het algemeen een goede aandacht tijdens de oefeningen

Helaas heeft hij toch flink getrokken, maar daar werd helemaal niet vreemd over gedaan. Ik heb met de trainster over Max gesproken en over de trainingen die wij hebben gevolgd en natuurlijk over het negatieve gedrag van Max tijdens die trainingen (dit heeft hij vandaag trouwens niet laten zien). De trainster heeft mij daar veel informatie over gegeven en stelde mij gerust dat Max op haar geen vreemde of afwijkende indruk maakt. Zij zei dat Max het standaardgedrag van een labrador vertoont. Zij vroeg mij naar bepaalde gedragingen en die bleken allemaal bij Max voor te komen, waarop zij zei dat ik echt een typische lab heb waar ik mij geen zorgen over hoeft te maken. Ik hoef ook niet met een prikband te gaan werken als Max zich wel vervelend gaat gedragen, want daar is zij ook op tegen. Zij vertelde dat labradors vaak net een andere trainingsmanier nodig hebben dan andere rassen, omdat zij zo alert zijn op prikkels. Ook vertelde zij mij dat het van belang is om rustig te blijven als Max zo enthousiast is en daardoor niks meer hoort van wat ik zeg. De trainster complimenteerde mij met mijn rust. Max mocht tijdens het incidenteel wachten op andere hondjes ook naast mij liggen en wat grazen (dit was verboden bij andere cursussen). Het was echt goed te merken dat de opzet van de cursus anders is dan bij gehoorzaamheid. Zo werd je niet bij iedere beweging van je hond gecorrigeerd dat jij iets hadden moeten doen of niet had moeten doen. Je werd gewoon in je waarde gelaten en de hond werd geaccepteerd zoals hij is. Dus ik ben zeer tevreden!
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.