Chica heeft haar C-diploma gehaald!

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Chica

Chica heeft haar C-diploma gehaald!

Ongelezen bericht door Chica »

Afgelopen zaterdag hebben Chica en ik meegedaan aan de Clubdiplomadag van de NLV in Krimpen ad IJssel. En met resultaat, want we hebben het gehaald! Helemaal trots en ontroerd op de prestatie van mijn lieve kleine meissie (1,5 jr.).

Hieronder een korte beschrijving van de proeven en omstandigheden, met nog enkele aandachtspunten:

Omstandigheden:
Chica was een opvallende verschijning tijdens deze dag vanwege een blauwe flexible bandage om haar rechterpoot. De week ervoor had ze het voetzooltje van haar hakgewricht opengehaald, die er uiteindelijk door de DA was afgeknipt. Om de wond te beschermen en minder gevoelig te maken voor takken,druk bij afremmen etc. er een mooie bandage omheen gelegd. Ze had er gelukkig geen last van, dus het zag er indrukwekkender uit dan het was.

Het was onze eerste keer op een dergelijk event, dus voor ons beiden best spannend. Zat er zelf gelukkig redelijk relaxt in, want leek mij gewoon leuk om eens mee te doen en te zien waar ze stond qua ontwikkeling. Omdat wij eigenlijk (op de laatste maand na) altijd alleen met elkaar hadden getraind, was het voor haar wel een nieuwe en aparte setting met al die honden, bazen en keurmeesters..

Proeven
Na enig gezoek waar we nou moesten beginnen (de B en C kandidaten zaten door elkaar heen, maar omdat ik alleen voor de C liep, mochten we de 1e B proef overslaan), aangekomen bij de 1e proef:

Proef 1: het korte apport te water
Dat begon gelijk niet goed, want zodra de helper met de dummy begon te zwaaien, sprintte Chica al naar het water. Gelukkig kon ik haar nog voor het water terughalen, zodat ze (nog) niet onhoudbaar was ingesprongen. Tweede keer wel direct en onhoudbaar ingesprongen bij het neerkomen vd dummy: 2 punten eraf. Dummy razendsnel gehaald, maar niet netjes in de hand afgegeven en uitschudden voordat ik de dummy had opgepakt. Een mager zesje dus, maar ik was nog in de race..

Leermomenten: eigenlijk zorgen dat ze vooraf al een beetje haar energie kwijt is, want nu wilde ze gewoon te graag. Beter kijken of ze in haar goede zit zit. Chica heeft twee standjes: echt zitten en "klaar voor de start zitten", waarbij ze tot net boven de grond door haar hurken gaat, zodat ze er direct als een speer vandoor kan..

Proef 2: 2 minuten afleggen uit zicht
Geen probleem voor haar en beloond met een 10!

Proef 3: kort apport te land
Wijs geworden van het 1e apport te water, toch maar even op een afgelegen plek wat geoefend op haar steadyness bij het gooien van dummies en haar een paar dummys laten halen om de druk er wat af te halen. Mag eigenlijk niet, want de hond moet de hele dag/wedstrijd aangelijnd zijn, maar zag wel meer mensen los wat oefenen, dus gokte het er maar op.

Dat leidde tot resultaat, want ze sprong niet in. Het afgeven kan ze nog niet in een zittend modelapport, maar werd wel lopend afgegeven in de hand. Toch een mooie 8!

Proef 4: Aangelijnd en los volgen
Doet ze in Amsterdam overal erg goed, maar bij het lopen van een achtje blijft ze bij het los volgen steeds wat achter mij hangen. Ze loopt niet weg, maar volgt achter en niet naast de knie. Kennelijk niet leuk genoeg, dus sjokt ze wat verveeld achter mij aan. Ging niet goed, maar wel voldoende dus een terechte 6.

Proef 5: vrij vooruit sturen en terugkomen op bevel
Had besloten te proberen haar in een rechte lijn vooruit te sturen met een vooruit, maar tijdens het oplijnen keek ze al steeds om zich heen waar ze de dummy zou moeten gaan zoeken. Krijg dat (nog) niet voor elkaar om dan haar aandacht op mijn aanwijzingen te krijgen. Ze kijkt dan gewoon over mijn hand heen en denkt het dan zelf wel uit te vogelen. Op hoop van zegen uiteindelijk toch maar het vooruit gegeven, maar mevrouw liep natuurlijk naar de plaats waar ze zelf dacht de meeste kans te hebben. Na wat aanwijzingen toch voldoende vooruit gekregen en weer terug en dus beloond met een 7!

Het C-diploma was dus in the pocket! Superblij en trots. Later bleken maar 12 van de 25 C-honden en maar 5 van de 35 B honden hun diploma te hebben gehaald. Geen van de A-kandidaten was geslaagd. Mogelijk kwam dat omdat er op die stralende dag bijna geen wind en dus verwaaiing was.

Met 's middags ook nog een leuke en leerzame workingtest voor de C-hondjes, dus al met al een zeer geslaagde en heerlijke dag om nooit te vergeten!

J&C

:verliefd1: :verliefd1: :verliefd1: :verliefd1: [/b]
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

super!!!!
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Roxy11
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Roxy11 »

Wat goed van jou en Chica :applaus:

Was vast een hele mooie dag. Leuk trouwens om te lezen wat jullie allemaal moesten doen.
:blondpootje: Roxy (Another Storm of Misty Dreams X Whisper van de Witte Hoeve's Hof)
Dinie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Dinie »

:feest3: Gefeliciteerd!! Goed gedaan!!!
:zwartkopje: Ciba (Ciba van Budiliumhof) 22-10-2005 ~ 25-4-2008
:zwartkopje: Yara (Raspberrycream van Budiliumhof) 7-3-2008
miranda
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door miranda »

Van harte gefeliciteerd met jullie C-diploma :applaus:
:blondpootje:Desie (Mayority's irristible desires)16-10-1997 r.ip. 28-02-2009
:blondpootje:July (joking jewel out of mids)13-07-2001 r.i.p.13-10-2010
:blondpootje:Iris ( be my irrisstible Iris out of mids) 11-01-2003 r.i.p 25-05-2016
:blondpootje:Robin (nickel and dimes girl power) 07-09-2007 rip 10-04-2018
:bruinpootje: Bowie 16-04-2017
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Gefeliciteerd :)
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

Toppie hoor 8)
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
Pandora
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Pandora »

Knap hoor, het was niet gemakkelijk zaterdag!
Dat blauwe verband viel inderdaad op :wink:
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!
Marinka
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Marinka »

Super gedaan!! :applaus:
De Geijsjes
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door De Geijsjes »

8) wow, mooi resultaat, gefeliciteerd!!! :applaus:
Mike ♂ (Tricky Mike v.d. Mediaan/herplaatser(08-09-1990 tot 24-12-1996))
Beagle ♂ (Grienwolder Clownesque Beagle (15-09-1994 tot 12-06-2005)
rimanime
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door rimanime »

Goed gedaan :klasse:
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008

Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Gefeliciteerd met jullie eerste C :klasse: Dat er nog maar vele mooie diploma´s mogen volgen :)

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
Chica

@pandora: ik begrijp uit je opmerking dat jullie er zaterdag ook bij waren...?

Jullie (ook) een leuke proef gelopen...?

Welk startnummer had jij..?

J&C
Chica

Zijn er nog anderen van het Forum die zaterdag aan de NLV Clubdiplomadag hebben meegedaan in Krimpen...?
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Saskia.Bernadette »

Gefeliciteerd hoor, goed gedaan! :wohoo:
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
Plaats reactie