Jachtlijntje

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Jachtlijntje

Ongelezen bericht door lucievd »

Ik zie verscheidene jachtlijnen op internet staan.
Korte (1,20 m), langere (1,80 m), dikke, dunne enz.
Wie heeft er een jachtlijn en wat voor 1?
En vanaf wanneer is het gebruikelijk/toegestaan om je hond een jachtlijn om te doen.
Aangezien Flits nu bijna 6 maanden is en het mij wel een handige lijn lijkt, maar heb natuurlijk geen idee of dat echt zo is.
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Saskia.Bernadette »

Ik gebruik de jachtlijn eigenlijk alleen tijdens de jachttraining/proeven. Het is een lijn die slipt, dus kan knellen. Daarom zou ik je adviseren er 1 aan te schaffen met een stop, dan kan de hond zich niet verwurgen. Er zit altijd een stop op die voorkomt dat de band van de nek kan glijden, maar niet altijd 1 die het verwurgen voorkomt. 8)
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

Er zit geen leeftijd aan een jachtlijn hoor :wink: Doran heeft nooit anders omgehad, vanaf dag 1 dus :D
Ik heb die van: http://www.euregio-gundogs.com/Jacht-lijnen.80.0.html" onclick="window.open(this.href);return false; die van 1,3 m denk ik, deze zijn lekker dun en frommel je makkelijk in je broekzak :klasse:

Stop kan, maar is niet noodzakelijk, als je hond netjes loopt dan slipt de lijn ook niet namelijk :wink:
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Saskia.Bernadette »

En als je hond meestal netjes loopt, doe dan maar een met stop. Je wilt tenslotte niet dat je hond zich gaat bezeren he? 8)
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door lucievd »

Lunatic schreef:Er zit geen leeftijd aan een jachtlijn hoor :wink: Doran heeft nooit anders omgehad, vanaf dag 1 dus :D
Ik heb die van: http://www.euregio-gundogs.com/Jacht-lijnen.80.0.html" onclick="window.open(this.href);return false; die van 1,3 m denk ik, deze zijn lekker dun en frommel je makkelijk in je broekzak :klasse:

Stop kan, maar is niet noodzakelijk, als je hond netjes loopt dan slipt de lijn ook niet namelijk :wink:
Haha, nee, ik bedoelde het ook meer omdat je wel eens verhalen hoort van mensen die het niet 'goed' vinden om een pup gelijk zo'n jachtlijn om te doen, omdat het inderdaad kan knellen.
Maar is het gelijk heel dramatisch als het een keer knelt of valt dat ook nog wel een beetje mee?
Flits trekt, laat ik zeggen onder normale omstandigheden, nooit. Maar het zal vast wel eens gebeuren dat de lijn toch strak komt te staan.
Ellenn.
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Ellenn. »

Beide met een stop erop.
Nou ik heb deze: Hunter en 2 mtr denk ik.
Afbeelding

En deze, vorige week gekocht, minder lang 170 cm en dunner.
Afbeelding
ilseF
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door ilseF »

mooi hoor..
maar die stop, die zorgt er dan voor dat de lijn niet strak om de nek komt te zitten?
dus dan werkt t niet als een 'slipketting'?
het lijkt me zo makkelijk in het begin als je honderd keer met je pupje naar buiten moet...gauw even het lijntje om de kop en naar buiten....

(jaja....ik ga het binnenkort nodig hebben...hoop ik...wordt vervolgd)
groetjes, Ilse en een lik van Qajo
Roxy11
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Roxy11 »

De foto's van Narda met haar lijntjes blijven aandoenlijk :verliefd1:
:blondpootje: Roxy (Another Storm of Misty Dreams X Whisper van de Witte Hoeve's Hof)
Buddy007
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Buddy007 »

ilseF schreef:mooi hoor..
maar die stop, die zorgt er dan voor dat de lijn niet strak om de nek komt te zitten?
dus dan werkt t niet als een 'slipketting'?
het lijkt me zo makkelijk in het begin als je honderd keer met je pupje naar buiten moet...gauw even het lijntje om de kop en naar buiten....

(jaja....ik ga het binnenkort nodig hebben...hoop ik...wordt vervolgd)
Als je de stop goed instelt, dan slipt de lijn niet.
http://www.winkelvoordieren.nl/hond-hun ... blauw.html
Dus wel makkelijk om en af doen, ik heb er ook 1, ideaal :)
Groetjes Lisanne
Ellenn.
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Wow mn fotos zijn wel heel groot.. dat was ook niet de bedoeling :S Wilde even een voorbeeld geven.. Maar inderdaad deze lijnen slippen niet. Ze kunnen de hond niet wurgen zeg maar, omdat de lijn dan niet verder komt.
Ik vind ze ideaal, vooral met jachttraining, snel af te doen en geen gehannes met halsbanden ed.
Zoey

Ongelezen bericht door Zoey »

Ook wij hebben die van Hunter. De 170 en dan de dikste. Ligt prettig in de hand, snijdt niet als er wel een keer aan getrokken wordt. Zoey heeft hem nu een kleine maand om, ze is nu iets meer als 5 maand.

Hebben ooit voor de andere hond ook een dunnere gehad, maar die snijdt dus wel in de hand en dat is niet fijn.

Je ziet ze ook op de foto op het onderschrift.
Lotte
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Lotte »

Ik heb hier ook de jachtlijnen van Hunter en ik vind ze super.Heb hier
voor al meerder andere jachtlijnen gehad maar deze vind ik het prettigst. Ze kunnen welliswaar iets minder makkelijk in je zak. Maar ik hang ze diagonaal over mijn schouder. En er zit een stopleertje op zodat hij niet te ver open kan gaan hangen (dit gebruik ik alleen nooit) en er zit een stop op zodat je de wurgfuncie kunt beperken. De rubberstop op gewone jachtlijnen is niet om het verwurgen tegen te gaan maar om hem niet te ver open te laten vallen. Bij de hunterlijnen kun je dus instellen dat je hond zichzelf niet helemaal kan ophangen. Dit vind ik, zeker bij pups erg handig.
miranda
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door miranda »

Lotte schreef: De rubberstop op gewone jachtlijnen is niet om het verwurgen tegen te gaan maar om hem niet te ver open te laten vallen. Bij de hunterlijnen kun je dus instellen dat je hond zichzelf niet helemaal kan ophangen. Dit vind ik, zeker bij pups erg handig.
Vind het bovenstaande wel heel belangrijk anders kun je je hond nog steeds stroppen!
Je moet een jachtlijntje ook goed omdoen anders valt hij niet meer open en wordt de hond alsnog gestropt!
:blondpootje:Desie (Mayority's irristible desires)16-10-1997 r.ip. 28-02-2009
:blondpootje:July (joking jewel out of mids)13-07-2001 r.i.p.13-10-2010
:blondpootje:Iris ( be my irrisstible Iris out of mids) 11-01-2003 r.i.p 25-05-2016
:blondpootje:Robin (nickel and dimes girl power) 07-09-2007 rip 10-04-2018
:bruinpootje: Bowie 16-04-2017
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

Ik moet toch eens reageren, want ik heb t idee dat jullie t gebruik van een jachtlijntje niet goed begrijpen :wink:
Een jachtlijntje gebruik je als je hondje aangelijnd volgt, en je leert dat je hondje al heel vroeg aan.
Eerst zorg je dat je hondje zonder lijntje volgt ( bij een pupsel is dat niet zo moeilijk :wink: ) en dan pas ga je t jachtlijntje gebruiken, samen met t commando volg.
Vanaf dat moment is het net de bedoeling dat, als t hondje niet volgt, het lusje wordt aangetrokken, echter niet continue, maar met een rukje aan de lijn samen met t woord nee of foei of wat dan ook.
Volgt t hondje, dan hoort de lijn heel los om zijn nek te hangen, volgt t hondje niet, corrigeer je.
Zo is het juiste gebruik van een jachtlijntje :wink:

Het best kun je dus heel jong beginnen, en het best een kort en vooral dun lijntje gebruiken.
Zelf gebruiken we voor een deel zelfs nog de puppenlijntjes, zonde om ze weg te doen toch :D
De dikke en lange formaten gaan hun doel compleet voorbij, het is nl bij juist gebruik niet nodig om een lange of dikke lijn te hebben, jouw hondje loopt immers naast je en trekt niet....dus snijden in handen of twee meter lijn zijn absoluut niet nodig :wink:
Afbeelding
Ellenn.
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Inderdaad. Ik had eerst die dikke, maar heb nu een dun fijn lijntje mee. Die ik ook zo in m'n zak kan stoppen. Met de training vind ik 'm ontzettend handig.
Plaats reactie