Nu al overgaan naar de b-klas

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
bud en weiser
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Nu al overgaan naar de b-klas

Ongelezen bericht door bud en weiser »

Killian is vandaag 25weekjes,nu zijn we van de puppyklas naar de a-klas gegaan als Killian 5,5 maand was,dus eigenlijk 2weeken te vroeg maar de lesgeefster vondt hem zeker klaar voor de a.
Nu werkt hij super goed,vandaag zitten we 3weken in de a-clas en vindt de lesgever van de b-klas Killian klaar voor de b(toevallig vandaag les van haar omdat die lesgever van de a er niet was)
Ik vindt dit allemaal percies snel,maar hij werkt inderdaad heel goed.Normaal mag hij pas van 7 maanden overgaan,als hij overgaat moet hij wel tot zijn 9 maanden in de b blijven.
Ik vroeg welk verschil er in zit tussen de a en b,daar zou alles meer afgewerkt worden en het los volgen komt erin voor,nu ben ik aant twijfelen om over te gaan,voordelen zijn toch wel dat het minder druk is en we meer kunnen doorwerken tegen over de a we meer stil staan doordat de lesgever meer uitleg moet geven aan hondjes die vb niet goed volgen enz...
Nadeel eigenlijk geen,kan hem in het begin ook aangelijnd laten ipv los volgen,als dat niet zou lukken,maar vindt mijn ventje nog zo jong om al door te gaan.

Ben nu pas sinds een week ook nog bij mijn vroegere hondenschool lid geworden,omdat ik daar toch meer disepline vindt,maar al mijn vrienden zitten nog op de andere school,vandaar dat ik gekozen heb voor twee scholen,dus een keer naar olmen en een keer per week naar mol,in mol is er ook telkens een examen als je over wild gaan,ben eens benieuwd wanneer ik bij de andere school examen kan doen,is maar een keer per maand,vindt dit systeem eigenlijk beter,zo kan je al wat trainen naar het brevet toe!
Bud mis je nog steeds!
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door RaymondC »

Veel minder naar leeftijd kijken en meer zien of de hond er aan toe is.
Steadiness fysiek en mentaal zijn bijvoorbeeld 2 heel verschillende dingen.

Los volgen, oefenen in een afgesloten ruimte (je tuin kan je hiervoor ook gebruiken).
bud en weiser
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

De leeftijd is mijn gevoel :oops: ,hij doet het super goed,eigenlijk heb ik veel vertrouwen in het losvolgen(ale mee snoepjes hè)ben alleen een beetje bang als hij een maal vertrekt het moeilijk af te leren is.
Het volgen aan de riem is nooit met gestrekte riem,we moeten op school ook veel kris kras volgen waar er sommige hondjes toch aardig dichtbij komen en houd hij mij nog heel goed in het oog,hij loopt steeds met zijn koppie in de lucht naar mij te kijken. :verliefd1:
Bud mis je nog steeds!
irma
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door irma »

Oppassen dat je hem niet overvraagd.
Straks omt hij in de pubertijd en die is al moeilijk genoeg.
Gewoon simpeler oefeningen uitgebreid doen in allerlei situaties met steeds meer afleiding en brooje afbouw al hij de oefening echt 200% beheerst. Soms gaat een hond in het begin erg vlot maar stagneert de hond als hij 1-2 jaar is volkomen doordat hij overvraagt is. Dus beetje voorzichtig, al is het natuurlij heel leuk dat hij het nu zo goed doet.
Izzy geel Pearlcourt Izzy 28 december 2009
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door RaymondC »

irma schreef:Oppassen dat je hem niet overvraagd.
Gewoon simpeler oefeningen uitgebreid doen in allerlei situaties met steeds meer afleiding en brooje afbouw al hij de oefening echt 200% beheerst. Soms gaat een hond in het begin erg vlot maar stagneert de hond als hij 1-2 jaar is volkomen doordat hij overvraagt is. Dus beetje voorzichtig, al is het natuurlij heel leuk dat hij het nu zo goed doet.
Dat is wat ik ook bedoel te zeggen.

Fysieke rust, is heel wat anders dan mentale rust.
Jij moet aanvoelen of je hond het aan kan.
Maar wees ook zo verstandig, als je merkt dat het een stap te hoog is om terug te gaan naar de A-klas.

Er is een "regel" die zegt:

als de hond de oefening kan doen op 5 verschillende ondergronden (denk aan maisveld, asfalt, gras, bos, enz enz ) en 5 verschillende locaties dat hij de oefening/commando beheerst

Mijn advies is: rust
langzaam opbouwen, nog niet gaan hardlopen als je nog niet kan stappen.
bud en weiser
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

irma schreef:Oppassen dat je hem niet overvraagd.
Hij gaat maar twee keer per week naar de hondenschool,verder train ik thuis niet,als we gaan wandelen moet hij een 500 meter over de straat en moet hij volgen,dan voet of staan en dan ist vrij wandelen,geen comando's tijdens het wandelen,buiten kom hier.

Op school zijn de oefeningen volgen,slalom,voet,zit,lig,staan,tandjes kijken,oproepen,aport en verder veel spelen met je aportje,zeker tussen elke oefening,dus denk niet dat hij overvraagd is.
Bud mis je nog steeds!
kiaora

Ongelezen bericht door kiaora »

Het gaat ook niet (alleen) om de hoeveelheid,maar sommige dingen zijn gewoon te zwaar (mentaal) voor een pup waardoor hij overvraagt kan worden.Ook al doet hij het zo goed.
Ik zal het aan de hand van een voorbeeld proberen uit te leggen.
Ik weet van een mechelse herder dat die erg goed was. Met ruim anderhalf -2 liep die in de top van de GG1 mee om vervolgens rond zijn twee- 2½ jaar niets,maar dan ook niets meer te doen. Ook al deed die hond het dus allemaal goed al die tijd. Op een gegeven moment is er iets geknapt omdat er te snel gewerkt werd in verhouding met zijn mentale vermogen en nu is het over en uit...En dat is zo jammer als dat geveurt...
Rustig aan dan breekt het lijntje niet wordt er wel eens gezegd...
Maar net wat raymond zegt...als je denkt dat het toch allemaal te snel gaat, stapje terug.

Maar heel veel plezier met de trainingen! :klasse:
bud en weiser
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

We zijn net terug van de training in de b-klas,het ging heel goed het enige verschil met de a was vandaag 2 min down,ik ben voor Killian blijven staan met de riem aan,hij is een keer stilletjes recht gestaan,terug af gelegd en is hij mooi blijven liggen,het los volgen was er vandaag niet bij.
Bij de a moesten we ook al even blijven liggen,maar geen 2min,dus het viel heel goed mee.
Bud mis je nog steeds!
Plaats reactie