LPC

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
Basto!

LPC

Ongelezen bericht door Basto! »

Hoi,

Na even getwijfeld te hebben post ik toch maar een onderwerp. Wat erg dat er zoveel mensen zijn met ervaring met deze rotziekte :(
Ik heb er heel veel over gelezen, ook voordat ik Basto nog in mijn armen had. Maar hoe meer ik lees, hoe meer vragen ik krijg. :confused:
Basto wordt 16feb geopereerd, en hij is helaas niet de enige lab hier met zoveel pech.

vragen voor de mensen met ervaring met LPC:
Kunnen jouw honden weer alles doen wat ze willen?
(hoe groot is de kans dat Basto straks weer alles kan doen?)
Op welke leeftijd waren je honden toen je het ontdekte? Basto is bijna 11 maanden en de orthopeed zei dat ik er nog op tijd bij was. Dat stelt me gerust. Ook was er niet/nauwelijks arthose te zien maar ik lees net weer op internet dat dat onvoorkombaar is :( ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik weet dat herstelperiode per hond verschilt en daar wil ik vooral ook rustig aan mee gaan doen. maar hoelang duurde het bij jouw honden? Was al op internet gaan kijken naar spelletjes om hem geestelijkte vermoeien. Zoekspelletjes in huis etc. Ben bang dat ik straks een stuiterbal in huis heb anders.

:eusashhh: Sorry als ik teveel vraag..
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Zal ze op volgorde proberen te beantwoorden :wink:

Sam kan alles weer, heel soms houd hij de poot even in de lucht (3/4 x per jaar) zo van oeps, maar mankt daarna niet oid en is dan weer zijn soepele zelf.
Bij Dewi is dat even anders, bij haar heb ik na ongeveer anderhalf jaar na de operatie een rofo laten maken en hier schrok de da toch wel erg van.
Zij heeft ernstige artrosevorming in beide ellebogen en ws zat er in haar andere elleboog ook lpc, maar dat was ten tijde van de foto niet meer operabel.
Zij loopt regelmatig wat stijvig, maar ik moet zeggen dat zij ook gewoon van alles doet (over de sloot springen, door het weiland crossen) alleen hou ik er bij haar meestal rekening mee en laat dit niet te lang doorgaan.

Maar of Basto straks weer van alles kan doen zal echt de tijd uit moeten wijzen, goed aan het revalidatieschema houden zal jullie al een heel eind op weg helpen.

Dewi was rond de 7 maanden en Sam rond de twee jaar dat de lpc aantoonbaar werd.

De revalidatie van Sam verliep niet zo vlot als die van Dewi, bij hem zijn we toch wel een maand of drie/vier bezig geweest tot alles weer een beetje normaal was en dat zal bij Dewi rond de twee maanden geweest zijn.
Hier bedoel ik niet mee dat ze weer hele einden mochten rennen/vliegen en spelen, maar gewoon een flinke aangelijnde wandeling kon toen weer.
Dus ook dat hangt van je hond af hoe snel dit zal gaan.

Verder kan ik alleen maar zeggen dat er voor ons goed mee te leven is, balletjes gooien op land gebeurt hier bv niet meer, maar dat is in het water net zo leuk natuurlijk :D
Ook ben ik in die tijd rauw gaan voeren, en zelf heb ik toch de indruk dat die manier van voeren mijn honden echt goed heeft gedaan en nog steeds doet, maar ook daar staat iedereen anders in.
Basto!

Bedankt voor je snelle reactie! jeetje wat een verhaal en wat een pech hebben jij, en je honden! Het kan idd heel anders lopen en het is zo vershillend zo te zien! we moeten maar afwachten. ben iig blij dat jouw honden er goed vanaf zijn gekomen :)
we houden hoop :)
honesto do campo verde

Ongelezen bericht door honesto do campo verde »

Polka is met 12 maanden geopereerd aan beide poten, weinig artrose vorming dus dat was gunstig, denk dat je toch wel aan een herstelperiode moet denken van een half jaar totaal. Polka heeft er jaren lang prima mee gelopen, wel altijd voorzichtig gedaan maar toen ze een jaar of 7 werd begon ze last te krijgen van gewrichtsontstekingen aan de ellebogen en die kunnen wel 3 maanden duren. Ze staat nu dagelijks op een onderhoudsdosis van 50 mg carprodyl dat de gewrichtsontstekingen tegengaat. Ze word nu eerdaags 9 jaar en zie wel vele harde bulten verschijnen op elleboog, polsen en tenen en dat is artrose.
Ik denk dat geen ene LPC en geen ene hond hetzelfde herstelt dus dat is afwachten. Jachttraining heeft Polka geen goed gedaan trouwens, op de waterkant krabbelen en door bossen rennen, bergje op en af ed. was een te zware belasting voor haar poten.
Basto!

ben blij om te horen dat Polka met 12 maanden ook nog weinig artrosevorming had :) en vooral dat ze er jarenlang goed op heeft gelopen! een half jaar herstel, tja, ik heb geen keus toch? Het belangrijkste is dat Basto geen pijn (meer) heeft/krijgt. (kan bijna niet leven met het idee dat je het kan vergelijken met een steentje in je schoen. AFSCHUWELIJK!!)
Wat bedoel je met, voorzichtig gedaan? Niet met andere honden laten spelen, niet lang wandelen ofzo? wat erg van die ontstekingen :( hoe doet ze het op die medicijnen?
Jachttraining kan ik wel vergeten dus :(
marie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door marie »

Hier ook een teefje gehad met lpc klachten. Ook laten opereren maar ze is nooit meer hetzelfde geweest. Altijd snel manken ondanks levenslange pijnstillers en glucosamine poeder over het eten. Het bleef tot haar overlijden (8 jaar geworden) een zorgen kindje. Arthose is onvermijdelijk zodra er in een gewricht geopereerd gaat worden krijg je arthrose vorming. Bij de een wat sneller dan bij de ander.
Succes het is een rot ziekte
Max 10-05-2007
Seda 23-12-2014
Basto!

bah :(
honesto do campo verde

Ongelezen bericht door honesto do campo verde »

Polka is van zichzelf al een hele rustige hond, dat geluk hebben wij! Desondanks zijn er 3 pups grootgebracht bij ons in huis en heeft ze er altijd mee gerent en gespeelt. Als het spel buiten te heftig werd dan kapte ik dat af, ze mocht niet meer met de bal spelen, binnen bij ons in huis werd er alleen liggend gespeeld in de mand want plavuizen zijn glad, alleen zwemmen waar ze er goed uit kan komen liefst water waar ze zo in kon lopen: dat soort dingen. Voor de rest heb ik wel met haar gefietst, lekker dagelijks zwemmen, lange wandelingen en gehoorzaamheidstrainingen. Weet je: iedere hond hersteld weer anders...je kan nu nog niet zeggen wat hij wel en niet kan, eerst maar eens de operatie afwachten en herstellen dat is even het allerbelangrijkste.
Ik zal het topic blijven volgen en hopelijk hertseld jou Basco evengoed als mijn Polka destijds.
sharon66057
Speurneus
Speurneus

Re: LPC

Ongelezen bericht door sharon66057 »

Basto! schreef:

Noah had lpc, ocd en incongruentie aan beide voorpoten, aan de eerste twee is wat gedaan aan het laatste niet omdat dat minimaal was en de operatie daarvoor te heftig zou zijn.
Niet helemaal hetzelfde dus maar toch zal ik ook je vragen beantwoorden misschien heb je er wat aan :)

Noah kan heel veel maar ik moet hem wel altijd een beetje in de gaten houden, hij wil wel graag maar kan niet met een grote groep honden tegelijk spelen, het gaat dan te snel of te hard voor hem waardoor hij te ver gaat en weer last krijgt. Ik wandel dus vaak alleen of in een klein groepje... hij kan mag dan wel lekker spelen maar ik kan hem dan goed in de gaten houden. Als we te lang wandelen dan gaat hij sukkelen zeg maar, dan weet ik dat we eigenlijk net te ver zijn gegaan en de wandeling later op de dag loopt hij dan echt wat slechter. Maar zolang ik hier rekening mee hou kan hij nog heel veel en dus ook heerlijk hond zijn :wink:

Op welke leeftijd waren je honden toen je het ontdekte? Basto is bijna 11 maanden en de orthopeed zei dat ik er nog op tijd bij was. Dat stelt me gerust. Ook was er niet/nauwelijks arthose te zien maar ik lees net weer op internet dat dat onvoorkombaar is :( ik zie door de bomen het bos niet meer.

Noah was 4 maanden dat hij begon te manken, de DA zei eerst dat het een verrekking was oid en liet ons veel te lang doorlopen. Na een tijdje was ik het zat, ik vertrouwde het echt niet dus heb ik om een doorverwijzing gevraagd naar een orthopeed en daar bleek ED aan beide poten... een week later werd hij op een leeftijd van 6 maanden geopereerd. Noah word in juni 3 jaar en bij hem is de artrose wel al duidelijk merkbaar bij het strekken van zijn ellebogen maar dat was van tevoren ook al te voorspellen. De ED was helaas echt optimaal aanwezig dus we waren hier al voor gewaarschuwd maar we doen gewoon alles om het zoveel mogelijk tegen te gaan, hij krijgt bv goede glucosamine en een goede visolie en ook wij zijn hem rauw gaan voeren. We doen er alles aan om hem zo een pijnloos en goed leven te geven :) En genieten doet hij ook zeker, hij kan echt nog heel veel en we zijn ook echt dagelijks in het bos te vinden voor een lekkere wandeling :)

Ik weet dat herstelperiode per hond verschilt en daar wil ik vooral ook rustig aan mee gaan doen. maar hoelang duurde het bij jouw honden? Was al op internet gaan kijken naar spelletjes om hem geestelijkte vermoeien. Zoekspelletjes in huis etc. Ben bang dat ik straks een stuiterbal in huis heb anders.

Ik weet niet helemaal precies meer hoelang het heeft geduurd, hier op het forum staat nog een topic over Noah misschien dat je daar iets over terug vind (topic: ook Noah mankt weer)

Dat maakt helemaal niks uit hoor vraag zoveel je wilt... Iedere hond is anders! Ik ken heel veel suc6 verhalen maar ook verhalen waar de hond altijd een beetje in de gaten gehouden moet worden, het ligt er natuurlijk ook aan hoe erg de ED aanwezig is en of er al veel schade (artrose) aanwezig is.
Heel veel sterkte met Basto!
Afbeelding

:bruinpootje: Noah

Zeg me dat je nooit weg zal gaan....
Dat kan ik je niet beloven.
Maar als je aan me denkt, zul je me zien...heel even, in de verte...

R.I.P Rebel en Nero, samen voor altijd in mijn hart...
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

Ook hier ervaring met LPC in beide voorpoten bij onze jongste, en ook ik zal proberen vanuit onze kant je vragen te beantwoorden:
Basto! schreef:Hoi,

Na even getwijfeld te hebben post ik toch maar een onderwerp. Wat erg dat er zoveel mensen zijn met ervaring met deze rotziekte :(
Ik heb er heel veel over gelezen, ook voordat ik Basto nog in mijn armen had. Maar hoe meer ik lees, hoe meer vragen ik krijg. :confused:
Basto wordt 16feb geopereerd, en hij is helaas niet de enige lab hier met zoveel pech.

Daan kan alles weer doen wat een labrador doet en buiten zijn potenstand (naar buiten) zie je aan Daan niet meer dat hij LPC gehad heeft.

Daan vond ik vanaf een maand of 4/5 niet zuiver lopen... Het was niet mank, het was niet stijf maar anders dan zou moeten. Niemand zag het en iedereen dacht dat ik dingen zag die er niet waren omdat pootproblemen mijn grote angst was. Met 5 maanden zag mijn trainster het ook en zijn wij de molen in gegaan (ook bij Kris) en kwam er verdenking LPC uit en is hij geopereerd waaruit bleek dat het in beide poten wel degelijk LPC was :(

Daan is op 4-8-2010 geopereerd en en mocht voor het eerst weer los samen met zijn grote broer (al was het toen nog 5 minuutjes) op 23-1-2011.
Daarna was het heel rustig opbouwen, en vanaf eind februari zat het er qua revalidatie wel redelijk op hier :)

Vragen is juist goed ! Toen er bij Daan LPC geconstateerd werd had ik ook ontzettend veel behoefte om vragen te stellen aan mensen die ervaring hadden met dit proces. Op internet lazen we alleen verhalen met de teksten "na de operatie liep onze kanjer nooit meer stijf en/of mank"
en geloof me, als je eigen kanjer dan nog wel stijf loopt na de operatie (of zelfs mank) dan ga je zo twijfelen aan jezelf en aan het feit of alles nog wel goed komt :(
Dus vraag zoveel je wilt en Kris is ook altijd bereid je vragen te beantwoorden, dus qua orthopeed zit je top :klasse:

De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
Desdemona
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Desdemona »

Hier ook een LPC ervaring, een hele positieve zelfs!
Basto! schreef:vragen voor de mensen met ervaring met LPC:
Mijn hond doet en kan weer echt alles, spelen, rennen, stoeien, bergjes op en af,
uren lopen door weer en wind kortom gewoon weer lekker hond zijn dus.
Basto! schreef: Op welke leeftijd waren je honden toen je het ontdekte?
Op drie jarige leeftijd. Ze liep al ruim een jaar mank.
Basto! schreef:Ik weet dat herstelperiode per hond verschilt en daar wil ik vooral ook rustig aan mee gaan doen. maar hoelang duurde het bij jouw honden?
ze is in mei 2011 geopereerd, drie maanden later in augustus deed ze alles weer en heeft op een dag na nooit meer mank gelopen.
Het revalideren was wel heel zwaar, veel manken ed, maar het is allemaal goed gekomen. Ik heb wel in die tussentijd hulp gezocht van
een orthomoculair arts.

Er is geen LPC klantje hetzelfde, ik heb mij ook in laten gaan met de verhalen hier op internet en had dr een hard hoofd in.
Ik dacht dat het iets chronisch zou blijven, dat maakte ik ook op it de verhalen dat ze toch nog wel beperkt waren (Sommigen) en toch nog wel eens mank liepen.

Ik ben dr wel van overtuigd dat je met voeding heel veel kan doen, dus geen brokken die de deur uit (Tasten het kraakbeen aan waardoor het water niet meer kan worden opgenomen met als gevolg slijtage)

En daarnaast een goede visolie (Doils Skin) en Glucosamine van Puur Natuur.

Ik ben nog steeds dankbaar op mijn blote knietjes dat mijn Thunder echt alles, maar dan ook echt alles weer kan!
Noah/Bruce
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Noah/Bruce »

Ik begrijp heel goed dat je vol vragen zit, over de herstelperiode etc,etc.

Ik kan daar geen antwoord op geven, maar ik volg het een beetje en lees allerlei antwoorden en tips, allemaal goed bedoeld natuurlijk, alleen word je er zelf meestal onzeker door en als je ook nog ff gaat googelen zie je door de bomen het bos helemaal niet meer en slaat meestal de vertwijfeling nog meer toe.

Laat het over je heen komen en Basto zal er sterk weer uit komen, en onthoud dat zijn karakter niet zo gauw zal veranderen.

Hoop dat het Basto snel weer goed zal gaan en snel weer zal rennen en springen
TRAMPS LIKE US.......BABY WE WERE BORN TO RUN
toscak
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door toscak »

Basto! schreef:Hoi,

James zit nog volop in de revalidatie. Hij kan nu weer een goede 30 minuten aangelijnd lopen. Af en toe mag hij eens stoeien met Bob, maar dan wel liggend en niet langer dan 5 minuten. Verder laat ik hem af en toe 5 minuten los lopen. Wel zonder honden etc. Hij mag dan alles doen wat hij wilt. We hebben even een dipje gehad, maar sinds deze week is James weer helemaal up and running. Daarom mocht hij gisteren even in de sneeuw banjeren. Mijn antwoord is dus nog niet af... James mag nog weinig.

James was ongeveer 4 maanden toen ik dacht dat hij anders liep dan andere labradors. Maar niemand zag het en ik voelde me de over panische druktemaker. Tot ik hem met 5 maanden een keer mank zag opstaan, toen was het voor mij direct duidelijk. Diezelfde dag nog zat ik bij de orthopeed, hij vond de ellebogen niet goed maar ook niet slecht. Een week later ben ik naar een andere orthopeed gegaan, die zei direct 'rechts LPC, links zwaar verdacht'. Ik heb een CT scan laten maken voor links (en ook natuurlijk meteen rechts weer) en die gaf LPC aan. Dus James is geopereerd op ongeveer 6 maanden aan beide ellebogen. Rechts kwam er brokkeltjes uit, links een goede LPC. James had weinig arthose en een goede prognose. Ik heb na mijn vermoedens op 4 maanden leeftijd errug weinig met hem gedaan. Alleen rechtlijnige wandelingen. Iedereen vond mij zwaar overdreven :oops: . En na 5 maanden helemaal stil gezet.

Ik weet dat herstelperiode per hond verschilt en daar wil ik vooral ook rustig aan mee gaan doen. maar hoelang duurde het bij jouw honden?
Nou, de operatie was dus 6 september en we zitten er nog volop in. In het begin leek het helemaal nergens op. 5 minuten wandelen was echt de max. Toen ben ik serieus begonnen met een wandelschema, ergens eind november. De eerste week lopen en kijken tot wanneer hij onregelmatig wordt. Het gemiddeld kwam toen uit op 17 minuten, dus die week erna 19 minuten lopen. En zo elke week 2 minuten erbij. Vanaf dat moment merkte ik een enorm stijgende lijn. Ik schreef/schrijf iedere dag op hoe lang hij kon lopen. In het begin kwamen we soms met moeite bij het 'target' voor die week, maar inmiddels halen we met gemak die wekelijkse 2 minuten extra. Ik loop dat niet door, maar stop toch om netjes op het schema te blijven. De afgelopen weken ging het wat minder waardoor ik hem afgelopen week een pauze week heb gegeven. We 'moesten' eigenlijk 31 minuten lopen, maar ik heb maar gewoon gekeken waar hij tot kwam. De eerste dag 22 minuten, maar de dag erna steeg het al naar 28 minuten. Hij was dus gewoon een beetje overbelast. En dan kom ik meteen op het punt wat ik het allermoeilijkst vind ik de revalidatie... het is zo ontzettend moeilijk om te achterhalen waarom hij soms wat slechter loopt :( . Hij heeft wel eens slecht gelopen, maar dan gooide ik hem toch los en liep hij daarna als een zonnetje, maar de laatste keer liep hij dus slechter omdat hij overbelast was. En ik heb hem expres nog wel los gegooid :( . Kortom de revalidatie is eigenlijk nooit te begrijpen en je moet er maar leren leven. Ik kon weleens huilend thuis komen omdat hij het schema weer niet haalde, maar de volgende dagen kwam ik weer super vrolijk thuis omdat hij als een speer liep. Tegenwoordig laat ik me daar minder door beinvloeden, maar het heeft wat tranen gekost. Belangrijkste tip: maak je niet te druk en doe het vooral lekker rustig aan

Was al op internet gaan kijken naar spelletjes om hem geestelijkte vermoeien. Zoekspelletjes in huis etc. Ben bang dat ik straks een stuiterbal in huis heb anders.
Ik ben heel creatief geworden in spelletjes, maar ik moet ook bekennen dat spelletjes niet altijd het antwoord zijn. Soms hebben ze het gewoon nodig om even die stress van het nadenken eruit te gooien en dat kun je gewoon dan niet bieden. En dat is heel frusterend maar even niet anders.
Een lang verhaal, maar dat komt vast omdat wij er nog volop inzitten :)
:bruinkopje: Bob (Damiën De Heicopper) 22-02-2009
:zwartkopje: James (Mollywood's Innuendo) 25-02-2011 - 24-02-2012
:zwartkopje: Mack (Jill's Summer Splash Of Sir Geof) 02-09-2013
Basto!

wauw.. wat een heftige verhalen. Ik heb er gewoon tranen in m'n ogen van :( Er staat ons een vreselijke tijd te wachten met veel ups en downs als ik het zo lees. Ontzettend bedankt voor jullie ervaringen. Ik heb nu een goed beeld op hoe het kan gaan. Het enige wat we kunnen doen is afwachten.
Wat jij met jouw hond deed, vanaf het vermoeden, rustig aan gedaan. Doe ik nu ook maar is het bij mij geen vermoeden meer. Aan de flexlijn zodat ie nog wel wat ruimte heeft. Tis nog wel even een tijdje afzien. :(
hij wilt zo graag :(

Brokken gooi ik de deur uit. ga weer over op versvlees. Kreeg hij al af en toe.
Desdemona
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Desdemona »

Basto! schreef:
Brokken gooi ik de deur uit. ga weer over op versvlees. Kreeg hij al af en toe.
Heel verstandig. Alleen kies dan wel een vers op basis van echte botten, KVV met een onnatuurlijk calcium supplement (Bv Smuldier) is funest voor de botten en gewrichten, een opgroeiende hond zeker.
Onnatuurlijk calcium supplement bindt zich aan hele belangrijke stoffen uit de voeding namelijk fosfor, ijzer, koper, zink, jodium, magnesium, mangaan, chroom, borium, selenium en waarschijnlijk nog meer.
Dit hebben ze zo hard nodig voor de botaanmaak..
Dit geldt overigens ook voor beendermeel.

Heel veel succes, als ik jou was zou ik het met open vizier ingaan, je ziet het geen LPC klant is hetzelfde!!
Plaats reactie