De keuze van een pup

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
MargaB
Snuffelneus
Snuffelneus

De keuze van een pup

Ongelezen bericht door MargaB »

Ik lees hier regelmatig en hoor vaak dat de fokker bepaald welke pup bij jou past.
Is dat het meest gebruikelijk? Of zijn er ook fokkers die de aspirant koper laten kiezen?
Waar bepalen de fokkers hun keuzes op.
Heeft dat te maken met dat wat je graag met de hond wilt doen?
Shows lopen, jacht keuzes........... enz.

Wij willen graag een pup, maar zijn niet echte show of jacht mensen.
Wij trekken er graag op uit naar het strand ofzo.
Lopen straks als het mag ( bij onze vorige hond hebben we ook keurig het schema aangehouden wat telt voor een pup) , lekker langs dijk of door de polder.

Verder zijn we met zijn tweetjes thuis. Kinderen zijn volwassen en we hebben nog geen kleinkinderen. Ook geen andere huisdieren.
luckylabrador
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door luckylabrador »

Nee hoor bij onze fokker kozen we er zelf een uit en die werd het dan was je helemaal vrij in, wie het eerst komt eerst maalt.
Maar elke pup is schattig op zijn manier.

Kan je de link van de fokker geven kun je vrijblijvend kijken.
Alvast veel plezier bij het maken van je keuze, de meest spannende tijd!!
Succes.

http://www.labradorkennel-van-het-hoogeind.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
nicole
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door nicole »

Wat aan mij is uitgelegd, is dat de pupkopers maar een fractie van de tijd de pups zien en dus het karakter niet weten. De fokker daarentegen weet na zoveel weken ongeveer wel welke pup het beste bij welk gezin past.

Aan mij werd altijd gezegd: je moet de pup kiezen die naar je toe komt. Maar ik heb al van diverse fokkers gehoord dat het een fabeltje is.
Of zoals onze fokster het vertelde: dat zou betekenen dat als de pup die voor jullie geschikt is net ligt te slapen, je aan hem voorbij zou gaan.

Wij weten dat we een reutje uit het nest krijgen, maar pas als de pups 5 weken oud zijn, weten we welke. Uiteraard baseert de fokster haar keuze na gesprekken met ons, zodat ze een beetje weet wat de beste match zou kunnen zijn.
When life gives you a 100 reasons to cry, show life that you have a 1000 reasons to smile
Terra5
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Terra5 »

Ik denk dat het meest gebruikelijk is dat je samen met de fokker de keuze maakt. Dit heeft niet alleen met of je jachttrainingen of shows wilt gaan lopen.

Ik vind het bijvoorbeeld belangrijk dat ik zelf een klik heb met de pup, maar daarnaast wil ik een pup die niet te snel onder de indruk is, geen dominantje, niet te onderdanig etc. De fokker heeft toch de meeste kijk op wat voor karakter de pups hebben en dan samen met jouw wensen zou je samen tot een keuze kunnen komen ;-)

Met Danouk had ik bijvoorbeeld eerste keuze. Toen we haar gingen ophalen, was ook het moment dat we mochten kiezen. Ik heb toen samen met de fokker een aantal testjes gedaan, gekeken hoe de teefjes reageerden op mij en de testjes.. En op basis daarvan de keuze gebaseerd :-)
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014
esmoezie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door esmoezie »

Bij ons werd een puppy toegewezen na een puppytest. We hebben aangegeven wat onze wensen waren en er werd gekeken wat er bij ons, en onze thuissituatie, het beste zou passen. En natuurlijk mocht je aangeven een reu of teefje te willen.
Nu waren er 4 reutjes, 1 was blond, een gezin had daar voorkeur voor, dus dat pupje is naar hen toegegaan. 1 zwart reutje was wat rustiger/onderdaniger, hij is naar een stel gegaan die al een wat dominante reu in huis hadden. En tussen de overige 2 reutjes was qua karakter niet veel verschil, waren beide zelfverzekerde mannetjes. Een van die twee is dus onze Keo geworden :)

Als we echt een duidelijke voorkeur hadden gehad, dan hadden we het aan mogen geven, maar we vonden ze allemaal leuk, dus persoonlijk was ik blij niet zelf te hoeven kiezen.

Maar de uitslag van die puppytest zegt niet alles. Het rustigste reutje was (een jaar later) op de reunie ook niet meer de rustigste van het stel.
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015
vanhaut
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door vanhaut »

onze fokker heeft beide honden gekozen. Wij zijn erg tevreden hiermee. Yara lag wat anders.. ze moest én bij ons passen en geschikt zijn om verder mee te fokken.. dus daar speelde andere belangen extra bij.. Maar we hebben een prachtig lief meisje bij ons wonen... Ze past precies bij ons.. Al denk Bo daar heel anders over ;-)
:zwartpootje: Bo, Rinkling Twinkling Energetic Bo. Voor altijd in ons hart. * 14-07-2005 † 01-06-2012
:bruinpootje: Yara, Rinkling Twinkling Just Love. 24-09-2011
:bruinpootje: Lizzy , Rinkling Twinkling liason of life. 12-04-2014
M_n_q_e
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door M_n_q_e »

Ik begrijp absoluut wel waarom sommige fokkers de pupkopers niet laten kiezen.
Wij mochten echter zelf kiezen en dat was ook één van mijn eisen. Ik verwacht wel dat een fokker mij een bepaalde pup afraadt (of zelfs niet verkoopt) wanneer de pup niet bij mijn wensen zou 'passen' maar uiteindelijk wil ik zelf kiezen.
:zwartpootje: Trix (bij ons gekomen uit het asiel op 4-03-2011, geboortedatum onbekend maar geprikt op) 4-03-2006
:bruinpootje: Miep (Dior) 19-07-2010
MargaB
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door MargaB »

Ik snap het helemaal dat de fokker beter in kan schatten wat het karakter van de pup is en dat vind ik ook een heel belangrijk punt. Hoop inderdaad dat ze ons meer kunnen vertellen over de pups.
Maar een aantal dingen zijn voor ons ook belangrijk.
Mijn man is de hele dag thuis, dus er is gelukkig altijd iemand in de buurt.
Tuurlijk moet hij wennen aan thuis zijn. Hij of wij gaan gerust eens zonder hond van huis........
Ben ook zeker van plan de bench weer neer te zetten en te gebruiken.
Bij onze vorige hond vond ik het eerst zielig, maar hij heeft er 4 jaar lang met plezier in gelegen. De laatste jaren zonder deur...................maar hij wist wat zijn plek was en kwam er absoluut niet uit als dat niet mocht.
Verder willen we graag weer een reu en ik wil heel graag een bruine.
Dodge was een hele lichte hond, dus dat valt echt af. Niet dat we nooit zullen gaan vergelijken, maar mijn gevoel is nu eenmaal zo.
Momenteel voelt het nog steeds dubbel dat ik stiekem weg "alweer" rondkijk, maar het is zo ongelooflijk stil. En zeker zo'n dag als vandaag, prachtig mooi wandelweer, dan mis ik mijn maatje.
Kyra
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kyra »

Wij hebben de pupkopers bij ons eerste nest wel een voorkeur laten uitspreken. En dan eerste en tweede voorkeur. En hebben wat testjes dan gedaan met die puppen en de pupkopers. Ook hebben we een puppytest laten afnemen. Ik heb uiteindelijk wel 2 mensen moeten omdraaien, de een wilde graag voor oranje gaan en de ander voor groen en heb dit omgedraaid en toegelicht, en de mensen pakte dit super op. Een fokker heeft de puppen 24/7 8 weken lang onder bijna constante toezicht dus je leert ze erg goed kennen.. (en de luchtjes :shock: ) Wij hadden een nestje van 7 met 1 teefje er tussen, dat was echt een pittig ding tussen al die reuen, echt een meisje!! En altijd de beste tepel.. :twisted: . Was ook wel een boefje al vanaf best wel jong een klein slopertje en gillen dat ze kon als ze niet haar zin kreeg van al die broertjes om haar heen :shock: .. Ze is naar mensen gegaan met veel ervaring met honden, en ze doet t nu heel erg goed in de jacht. Super leuk om te zien!
Afbeelding
petra2612
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door petra2612 »

Ik wijs ook de puppen toe aan de pupkopers na een karaktertest. Dit wil niet zeggen dat de kopers niets te zeggen hebben. Bij mij mogen ze zeker hun voorkeur aangeven 1, 2, 3 etc. Mocht hun voorkeur 1e plaats niet bij hun passen kan ik ook uitleggen waarom en waarom ik denk dat pup 3e keus veel beter bij hun situatie zou passen. Eigenlijk is iedereen altijd dik tevreden met zijn puppen ook al was het niet wat ze eerst als 1e keus hadden. Uiteraard moet de koper ook een klik hebben met de pup dus mag iedereen bij mij wekelijks komen om met 'alle' pups kennis te maken want net wat je schrijft. Pups zijn niet allemaal tegelijk actief en zou het zomaar kunnen zijn dat je 'de leukste' pup zou missen als je afgaat op welke er het eerst naar je toe komt ;)
***Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd!***
Groetjes, Petra
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door RaymondC »

Bij de aanschaf van mijn labrador waren er 2 reutjes.
Ik zelf ben nogal consequent, en zeer strikt naar mijn honden toe.
Had ook mijn keuze kenbaar gemaakt naar de fokker toe.
En zij volgde mij daar helemaal in, de pup die ik kreeg was de dominanste van het nest.

Hier is niets meer van terug te vinden bij hem.
Is de grootste kroelkont die er is, luistert zeer goed, de meest sociale hond die er bestaat (kan hem echt bij elke hond plaatsen).

Voor mij tweede hond, de Golden Retriever uit een werklijn, ben ik veel vaker bij het nest geweest.
Ook veel meer contact met de andere pupkopers (tja ze trainen ook bij de hondenschool waar wij gaan).
Heb keuze moeten maken tussen 2 reus.
En dat was verdomd lastig, want zag ze alle 2 heel graag.

Heb er dus eentje op de eerste plaats moeten zetten, maar had net zo goed omgekeerd kunnen zijn.
De persoon die 1 plaats voor mij stond op de lijst, had dezelfde keuze als mij van de pup die zij en ik op 1 hadden gezet.
Dus ik kreeg de "tweede" plaats.

Later heeft de fokker ook gezegd tegen mij, ik zag deze hond ook liever bij jou. Was dus blij dat die hond zeker bij mij kwam, en ook dat ik hem in mij "lijstje" had staan.

Bij de Golden pup zijn er puppytesten gedaan, heb mij ook gedeeltelijk daar op gebaseerd.
Dus mijn conclusie is:

1. zeker je voorkeur mogen uitspreken over welke pup je wilt
2. minimaal 2 puppies opgeven die je graag ziet
3. als puppytest is gedaan, zeker rekening houden met de resultaten en je keuze van de pup
Plaats reactie