Reutje / Teefje

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
Denver

Reutje / Teefje

Ongelezen bericht door Denver »

Hallo...,

Hellup :? Wij zijn aan het kijken voor een labrador pup. Nu waren we altijd van mening dat het een reutje moest gaan worden, maar nu is er in een nest een leuk/mooi teefje beschikbaar en geen reutjes meer. Nu ben ik gaan kijken wat de voor en nadelen per geslacht zijn...kunnen jullie mij helpen :confused: :confused: Ik wil wel een keuze maken gebaseerd op echte feiten en niet achteraf spijt hebben,.....Alvast bedankt :wink:
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door lucievd »

Reetje/teefje is altijd lastig.
Ik heb zelf een reu en dat bevalt me hartstikke goed. Tis een ontzettende lieverd en zeker geen macho. Het is alleen maar net waar je van houdt, ik heb zelf een heel zacht en gevoelig reutje, ik houd daar wel van. Maar ik ken ook genoeg mensen die juist gaan voor een reu omdat ze stoer zijn en zich erg macho kunnen gedragen.
Maar je hebt volgens mij ook echt wel dominante teefjes etc.
In mijn optiek is het echt enorm karakterafhankelijk wat voor type hond je gaat krijgen. En dan maakt het niet gek veel uit of je voor een reu of een teef kiest.
Het enige verschil, en dat is een feit, is dat een reu groter/zwaarder wordt dan een teef.
En voor de rest hangt het er maar net vanaf wat voor karakter het zal krijgen en ook wel hoe jij dat gaat begeleiden.
Denver

.

lucievd, Bedankt voor je antwoord... :klasse:
Pandora
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Pandora »

Ik heb een teef en twee reuen. De eerste was een teef, dit werd ons aangeraden omdat het onze eerste eigen hond zou worden en een teef 'veel makkelijker' zou zijn om mee te beginnen. Dat is dus echt een fabeltje.
Het gaat echt om de klik die je met zo'n hond hebt en je persoonlijke voorkeur.

Mijn voorkeur gaat uit naar reuen omdat ik ze eerlijker en meer 'recht door zee' vind. Mijn reuen zijn aanhankelijker dan mijn teef en gemakkelijker in de omgang met andere honden (zolang ze niet worden lastig gevallen door andere reuen die stoer komen doen). Een reu is veel gelijkmatiger van gedrag.
Nadeel van reuen: Ze worden wat groter en sterker dan de teven. Ze kunnen lastig zijn in de omgang met andere reuen (imponeren, vechten). Ze kunnen onrustig zijn als er teefjes loops zijn (dat varieert van onrustig zijn in huis tot weglopen). Ze kunnen gaan rijden op teven of gecastreerde reuen. Ze krijgen soms last van voorhuidontsteking en de daarbij horende 'groene druppels' die dan lekken.
Dit alles met de nadruk op 'kunnen' omdat dit per reu verschillend is en je hier ook nog wel een heleboel in kan sturen.
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door jeltje »

Wij hebben een teefje en ook ons werd een teefje aanbevolen omdat het onze eerste hond is. Ik denk dat het karakter van het hondje het allerbelangrijkste is, heb je nog niet zo veel ervaring met honden opvoeden zou ik niet het dominantste hondje uit het nest pakken. Een teefje bevalt ons in ieder geval erg goed en mocht hier ooit een andere hond komen ga ik zeker weer voor een teefje. Reutjes hangen onderling vaak de bram uit en ook het rijgedrag vind ik heel vervelend bij reutjes, maar ik denk dat het karakter en de opvoeding het allerbelangrijkste zijn. Succes met je keuze.
doggie
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door doggie »

Ik kies altijd voor een teefje. Gewoon omdat mijn gevoel beter is bij een teef. Ik heb ook een hekel aan het plassen met een poot omhoog ( en natuurlijk kan je dat wel afleren, maar een teef zal het niet zo gauw doen..) Ik vind ook de piemel van een hond een onsmakelijk gezicht ( tja, die hangt er regelmatig uit... :oops: ) en als ik dan hoor over voorhuidontstekingen en moeten spoelen e.d, weet ik dat ik nooit een reu zal kiezen.
Oh ja, en dan dat gedoe als er loopste teven in de buurt zijn. Ze kunnen dan slecht gaan eten, de hele dag piepen en janken, en als je niet uitkijkt peren ze hem tijdens de wandeling om achter zijn hormonen aan te lopen.
Nee, echt geen reu voor mij.
Pandora
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Pandora »

doggie schreef: Ik vind ook de piemel van een hond een onsmakelijk gezicht ( tja, die hangt er regelmatig uit... :oops: ) en als ik dan hoor over voorhuidontstekingen en moeten spoelen e.d, weet ik dat ik nooit een reu zal kiezen.
Dat verschilt dus ook heel erg per reu want bij die van mij zie ik die 'roze wortel' vrijwel nooit :wink:
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!
Denver

Oke...hieruit blijkt maar weer dat het dus echt persoonlijk is en het voor een groot deel aan het karakter van de hond ligt...moeilijk hoor...word hersenskraken :confused: :D
toscak
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door toscak »

Ik heb helemaal niets met teven, ja als moeder van mijn reuen :D

Ik ben gek op die mannen :verliefd1: . Stoer doen, maar een klein hartje hebben. Bob is en James was echt de grootste knuffelkont ooit. Maar buiten kan hij ook wel eens moeilijk zijn. Ik vind reuen niet perse mooier, maar vaak wel imposanter.
Bob rent gelukkig nooit weg, heeft wel eens zijn lipstick eruit en groene druppels. Verder rijdt hij niet en luistert hij goed.

Nee, het zou heel raar moeten lopen als ik ooit een teefje krijg 8)
:bruinkopje: Bob (Damiën De Heicopper) 22-02-2009
:zwartkopje: James (Mollywood's Innuendo) 25-02-2011 - 24-02-2012
:zwartkopje: Mack (Jill's Summer Splash Of Sir Geof) 02-09-2013
esmoezie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door esmoezie »

Pandora schreef:
doggie schreef: Ik vind ook de piemel van een hond een onsmakelijk gezicht ( tja, die hangt er regelmatig uit... :oops: ) en als ik dan hoor over voorhuidontstekingen en moeten spoelen e.d, weet ik dat ik nooit een reu zal kiezen.
Dat verschilt dus ook heel erg per reu want bij die van mij zie ik die 'roze wortel' vrijwel nooit :wink:
uhh bij de mijne ook niet :D en de groene druppels hebben we ook geen last van

aan de topic-opener:
als je een klik hebt met het teefje in het nest dan zou ik er gewoon voor gaan, want dat is het belangrijkste :) (ondanks dat ik zelf helemaal dol ben op reuen :wink: )

Mits je natuurlijk de loopsheid en evt. sterilisatie geen probleem vindt.

Ik heb een aanhankelijke reu, maar ken ook wel aanhankelijke teefjes.
Ook ken ik teefjes die niet perse makkelijker waren dan mijn eigenwijze reu in de eerste jaren.
Afhankelijk van het karakter van het hondje denk ik en natuurlijk van jouw opvoeding.

Maar een goede klik is een goed basis om mee te beginnen lijkt me.
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door RaymondC »

Wat ik zelf het nadeel vind van teven:

loopsheid
bitcher
blijft door gaan bij "vechten"
schijnzwangerschap
kleiner

Ik zelf zou nooit meer een teef kiezen.
Komt bij als je wedstrijden wilt doen, dat loopse teven niet mee mogen doen of pas als laatste.

Een reu is voor mij:

opener
groter
imposanter
aanhankelijker
vaak maar een eenmalige verwittiging nodig naar andere hond toe

Echter zoals de andere ook al aangeven, de wel beroemde niet te vergeten:

KLIK of CLICK

Heb dit zeer lastig gehad met onze jongste, want had 2 favo'tjes.
Zag ze allebei heel graag, zowel qua kleur-bouw-karakter(gegevens vanuit puppytest).
Maar moest 2 keuzes opgeven, en had me echt niet uit gemaakt welke het dan was geworden.

Vraag ook advies aan je fokker, leg je thuis situatie uit, welke trainingen je wilt gaan doen, wat je toekomst plannen zijn.
Aan de hand daarvan kan de fokker al een eerste selectie maken, en aangeven welk hondje dan bij jou past.
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door lucievd »

Pandora schreef:
Ook hier geen "roze" wortel hoor. Echt nog maar een paar keer gezien in het jaar dat ik hem nu heb. En als ie er al uit hangt dan echt maar 1 cm ofzo en is ook gelijk weer klaar na 10 sec.

Weet je, als je voor het eerst een hond krijgt en het is een teefje, dan ben je daar dol op en vind je het geweldig, als het een reu wordt als eerste hond dan is dat helemaal super.
Je vindt je eigen hond toch altijd helemaal geweldig.
En reuen dingen zoals overal met de poot omhoog plassen en rijden op andere honden etc. dat is ook voor een heel groot gedeelte opvoeding.
Ik was ook wel wat bang gemaakt door anderen toen ik Flits nog niet had, maar wel al wist dat ik een reu zou krijgen. Iedereen vertelde mij dat het waarschijnlijk heel lastig zou worden, helemaal toen ik vertelde dat ik niet van plan was om hem te casteren.
Nou hij is over een week 1 jaar en z'n hormonen zijn al 3 maanden in volle kracht aanwezig, maar hij is qua gedrag niet veranderd. Het enige is dat hij nu met z'n poot omhoog plast als hij "vrij" is. Als hij aan de lijn is krijgt hij in het begin de kans om te plassen (doet ie dan ook vaak als een teefje, plast dan helemaal uit) en daarna gaan we lopen en gaat hij echt niet om de 2 meter 3 druppels staan plassen.
Ook rijdt hij niet op andere honden en loopt niet weg.
Dus ook dit verschilt weer zo per hondje.
En met een teefje zit je natuurlijk met loopsheid en dat je hondje dan heel aantrekkelijk ruikt voor reuen. Dus dan heb je daar misschien weer 'last' van.

Je kunt inderdaad ook de fokker laten bepalen en zeggen dat je niet echt een voorkeur hebt en dat je liever naar karakter kijkt.
Als je bijvoorbeeld wil kiezen voor een niet al te druk hondje, dan kun je dit aangeven en dan zal later wel blijken of het dan toevallig een teefje wordt of een reutje.
Allebei is vast heel leuk en je zal er echt wel gelukkig mee zijn, wat de keuze ook is, je krijgt zeker geen spijt want jouw hond is de allerliefste en allerbeste!
rimanime
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door rimanime »

doggie schreef:Ik kies altijd voor een teefje. Gewoon omdat mijn gevoel beter is bij een teef. Ik heb ook een hekel aan het plassen met een poot omhoog ( en natuurlijk kan je dat wel afleren, maar een teef zal het niet zo gauw doen..) Ik vind ook de piemel van een hond een onsmakelijk gezicht ( tja, die hangt er regelmatig uit... :oops: ) en als ik dan hoor over voorhuidontstekingen en moeten spoelen e.d, weet ik dat ik nooit een reu zal kiezen.
Oh ja, en dan dat gedoe als er loopste teven in de buurt zijn. Ze kunnen dan slecht gaan eten, de hele dag piepen en janken, en als je niet uitkijkt peren ze hem tijdens de wandeling om achter zijn hormonen aan te lopen.
Nee, echt geen reu voor mij.
Ik lig hier in een deuk om je heerlijk eerlijke reactie :wink:
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008

Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
rimanime
Speurneus
Speurneus

Re: Reutje / Teefje

Ongelezen bericht door rimanime »

Denver schreef:Hallo...,

Hellup :? Wij zijn aan het kijken voor een labrador pup. Nu waren we altijd van mening dat het een reutje moest gaan worden, maar nu is er in een nest een leuk/mooi teefje beschikbaar en geen reutjes meer. Nu ben ik gaan kijken wat de voor en nadelen per geslacht zijn...kunnen jullie mij helpen :confused: :confused: Ik wil wel een keuze maken gebaseerd op echte feiten en niet achteraf spijt hebben,.....Alvast bedankt :wink:
Misschien nog even verder speuren naar een reutje ? Kijk....persoonlijk vind ik dat je nooit verkeerd kiest als je kiest voor een labrador, maar als je gevoel naar een reu uitgaat, zou ik nog even wachten tot er een geschikte reu op je pad komt. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar een teef alhoewel ik hier een heerlijke, lieve en pracht van een reu heb rondlopen met een karakter van goud :verliefd1:
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008

Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
Denver

.

Bedankt iedereen voor jullie mening/feedback :klasse: Ik/wij gaan er een nachtje over slapen, we hoeven gelukkig niet vandaag te beslissen..., Even laten bezinken en kijken hoe we er morgen of overmorgen tegenover staan.. :wink:
Plaats reactie