Workshop Zweetwerk

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Pandora
Speurneus
Speurneus

Workshop Zweetwerk

Ongelezen bericht door Pandora »

Vandaag waren Pontus en ik in Peize (in het Noorden van Drenthe) voor een workshop Zweetwerk.
Voor mij de eerste keer zonder mijn 'vaste schaduw' Ramses maar de eerste keer dat ik met de kleine man aan het werk was om eens te ontdekken hoe we samen 'matchen' in het kader van teambuilding. Het had niks met apporteren te maken dus er kon ook niks 'fout' gaan :)

Eerst kregen we informatie over 'de nazoek', op welke dieren, welke munitie, de verschillende verwondingen... er ging een nieuwe wereld voor me open. Daarna gingen we zelf op ontdekking dmv 'wondbed herkenning' wat zie je op de aanschotplek en wat zegt dat over de verwonding van het dier?
En we moesten zelf een spoor volgen zonder hond om te ontdekken hoe moeilijk het eigenlijk is om een spoor te volgen door de begroeiing. En dat was moeilijk ondanks dat het een spoor was van een dier met een stuk of drie heftige slagaderlijke bloedingen (lees: niet te missen en door een ervaren hond met vier vingers in zijn neus, achterstevoren en geblinddoekt nog te lopen) :eusashhh:

En daarna waren de honden aan de beurt :)
De honden moesten een spoor lopen van een meter of 50 (schat ik) met genoeg bloed voor de beginnende hondjes om goed te kunnen volgen en aan het eind lag een huid en een voerbeloning.
Alle hondjes hebben het spoor uitgelopen :applaus:

Pontus heeft het leuk gedaan :klasse: Hij was geinteresseerd in de geur maar wist niet wat hij moest doen dus ik moest hem de eerste drie plekken wat coachen maar daarna ging zijn neus in de hoogste versnelling en ging hij voorvarend te werk. Hij was twee keer van het spoor af, waarschijnlijk omdat hij al geur oppikte van het laatste stuk van het spoor maar hij was goed terug te krijgen. Het laatste stukje vloog hij door het bos naar het eindpunt. Hij vond de huid best interessant maar de beloning nog interessanter.

Het grappige was dat ik vlak daarvoor nog even een klein stukje met hem door het bos heb gelopen waarbij we per toeval vlak langs het spoor zijn gekomen (ik zag een stukje afzetband in een boom hangen) en ik zag de neus van Pontus de lucht in gaan, het was maar goed dat hij nog vast zat :D
Na afloop liepen we nog eens vlak langs het spoor en toen heeft hij het nog eens helemaal gelopen om te kijken of er opnieuw een beloning te halen was... helaas :(

Wat ik leuk vond om te zien is dat Pontus blijft samenwerken met mij. Hij blijft contact zoeken maar durft ook zelfstandig stukjes te doen als hij weet wat de bedoeling is. Die neus werkt uitstekend! Tijdens het lopen van het spoor hoorden we 'de kleppen open en dicht gaan'.
Pontussie is een heerlijk ding om mee te werken... ik verheug me op de jachttrainingen die gaan volgen :)
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!
Bowie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Bowie »

Wat heerlijk om te lezen!!

't Is dat Kody als alles goed gaat geleidehond gaat worden, anders zou dit voor hem ook zeker wat zijn, daar zit ook echt een neus op.
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door lucievd »

Leuk verslagje!
Knappe Pontus, lijkt me een super combinatie. Een hond die zowel goed zelfstandig kan werken, maar tegelijkertijd ook nog wil/kan luisteren :D
Dat wordt leuk met de jachttrainingen :)
Nina
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Nina »

Het was inderdaad erg interessant en leerzaam. Wij hebben er ook van genoten.
En ik vond het super om te zien hoe Pontes als een speer dat laatste stukje liep (sprintte) :applaus: .

Het is een heerlijk mannetje. :verliefd1:
Afbeelding
Jutta
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Jutta »

Wat een leuk verslagje. Leuk dat je hebt genoten van het samenwerken met Hokus Pontus. De jachttraing zal zeker een groot feest worden.
Afbeelding

bedankt Sharon !
Naomie
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Naomie »

Wat een leuk verslag van jullie belevenissen bij Rick! Fijn dat het voor de baasjes en de honden interessant wat en er een nieuwe wereld open ging!
Op naar de jachttrainingen met pontus!
Afbeelding
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

He wat leuk om te lezen.... !
Wij willen met Daan ook graag iets met zijn neus gaan ondernemen en twijfelen heel erg tussen zweetwerk of praktijkspeuren, dus vind het leuk een stukje ervaring in zweetwerk te lezen :)
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
Pandora
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Pandora »

Kay schreef:He wat leuk om te lezen.... !
Wij willen met Daan ook graag iets met zijn neus gaan ondernemen en twijfelen heel erg tussen zweetwerk of praktijkspeuren, dus vind het leuk een stukje ervaring in zweetwerk te lezen :)
Het was ook heel leuk om eens te doen!
Wat ik gisteren ook heb gehoord is dat er maar heel weinig trainingen worden gegeven en dat het voor een Labrador bijna onmogelijk is om toegelaten te worden tot trainingen, wedstrijden of 'het echte werk', zeker zonder jacht akte of nuttige connecties.
Misschien is het dan dus zinvoller om je te orienteren op praktijk speuren want daar worden de kwaliteiten van de Labrador wel gewaardeerd.
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Leuk verslag Brigitte!!
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

Leuk verslag Brigitte, super he om zo met dat kleine ventje te werken :schreeuw:
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
Dinie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Dinie »

Leuk verslag! Zo te lezen hebben jullie er van genoten!! :)
:zwartkopje: Ciba (Ciba van Budiliumhof) 22-10-2005 ~ 25-4-2008
:zwartkopje: Yara (Raspberrycream van Budiliumhof) 7-3-2008
Plaats reactie