Onderzoek ectopische ureters

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
vanvelzen91

Onderzoek ectopische ureters

Ongelezen bericht door vanvelzen91 »

Hoi allemaal!

Mijn naam is Hannah en ik ga volgend jaar aan de Faculteit Diergeneeskunde een onderzoek doen naar de genen die verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van ectopische ureters bij Labradors. Bij honden met deze afwijkingen sluit de verbinding tussen nier en blaas niet goed aan bij de blaas, maar eindigt in de blaaswand of in de plasbuis. Dit heeft verschillende complicaties ten gevolg, waaronder incontinentie.

Voor het onderzoek zullen we het DNA van honden met deze afwijking vergelijken met dat van honden zonder de afwijking. De genen die significant verschillen onderzoeken we dan verder om vast te stellen welke mutaties er precies zijn opgetreden en hoe dit leidt tot het ontstaan van ectopische ureters. Het onderzoek zal worden gedaan tussen sept 2012 en aug 2013 en de resultaten ervan zullen een belangrijke stap zijn richting het ontwikkelen van DNA-testen voor Labradors, maar hopelijk in de toekomst ook voor andere rassen en zelfs voor mensen, wat zal leiden tot een betere preventie en vroegtijdig behandelen, waardoor de kans op complicaties sterk verminderd wordt.

Een belangrijk onderzoek dus! Maar tegelijkertijd ook een onderzoek die niet kan zonder een beetje hulp. Ik heb momenteel bloedsamples van 20 Labradors die lijden aan ectopische ureters, maar om het onderzoek betrouwbaar te maken heb ik er nog minstens 30 nodig. Vandaar dat ik me tot jullie wend :wink:

Mocht je zelf een Labrador met ectopische ureters hebben en lijkt het je leuk om bij te dragen aan dit onderzoek, neem dan alsjeblieft contact met me op. Het enige wat ik nodig heb, is wat bloedje, dus ingrijpend is het gelukkig niet. Heb je zelf geen Labrador met dit probleem, maar ken je mensen die er wel een hebben, dan zou ik heel blij worden als je die op dit onderzoek wil wijzen. Voor meer informatie over het onderzoek of vragen kun je het artikel over dit onderzoek lezen in de recente Labrador Post en natuurlijk altijd contact met me opnemen.

Heel veel liefs en alvast bedankt!
Hannah
Plaats reactie