Op zaterdag 2 juni jl. werd de teamwedstrijd van de NLV te Borculo gehouden. Na een lange zoektocht naar een team, kon ik mij uiteindelijk aansluiten bij Nico Scholten (met Laska, A-hond) en Joke van Ark (met Candy, B-hond). Er deden, het Last Minute Team van Joost meegerekend, uiteindelijk 22 teams mee. Per proef is er voor elk niveau (A, B, of C) één apport. Het Team mag echter zelf bepalen welke hond welk apport binnen haalt. Als die keuze is bepaald, mag daar niet meer van afgeweken worden. Het halen van de verkeerde dummy, leidt er toe dat op dat apport nog slechts maximaal 5 punten kunnen worden behaald. Per apport zijn maximaal 20 punten te halen en dus 60 per proef. Omdat er vijf proeven worden afgelegd, is het maximum te behalen resultaat dus 300 punten. Hieronder volgt een beschrijving van de proeven in de volgorde als door ons afgelegd.
Proef 3) Nazoek (verloren zoek) Keurmeester: Herman Stikvoort
Je staat op linie op een zandpad met aan weerszijden een bos. Aan het einde van het bospad, ongeveer 100 meter verder, ligt een weiland. Een eerste schot valt schuin op links in het bos op ongeveer 40-50m (B-niveau). Daarna volgt een schot recht op links (ter hoogte vd linie) in het bos. Afstand ongeveer 20-30m (C-niveau). Er blijkt ook nog in het weiland een verloren zoek te liggen, die al eerder geschoten is (geen schot dus). Volgorde vrij. We besloten dat Chica het eerst zou worden ingezet op het C-apport. Zij nam de lijn naar het schotgebied goed aan. Na een tijdje zag ik haar toch opeens achter het bos over het gras naar rechts trekken. Omdat ik vreesde dat zij, vanwege het uitblijven van snel resultaat, naar de B-dummy trok, heb ik haar de stopfluit gegeven. Dat had ik niet moeten doen, omdat het een verloren zoek is, maar gelukkig ging ze wel terug naar haar schotgebeid. Het duurde even voordat ze de dummy vond, maar op een gegeven moment zag ik het staartje kwispelen. Bingo! Omdat ik haar daarna weer even niet zag en bang was dat ze ook nog even het B-apport ging opzoeken, ook nog de komfluit gebruikt. Na een pijnpiep op de terugweg, kwam de dummy uiteindelijk netjes binnen. Candy nam de lijn naar het rechter schotgebied goed aan, maar bleek na een tijdje toch in het inmiddels door Chica leeggehaalde linkerschotgebied te zitten. Na daar een tijdje gezocht te hebben, trok Candy gelukkig uiteindelijk toch naar rechts en toen werd de dummy snel gevonden. Dat was twee. Met een hele strakke lijn recht vooruit werd Laska door Nico over het bospad naar het weiland gestuurd. Zij stoof er recht op af. Na even een tijdje heel systematisch met mooi slagen gezocht te hebben, werd de dummy gevonden en was de buit binnen. Alles binnen op de eerste proef geeft toch een lekker gevoel en vertrouwen!
Op weg naar de volgende proef werden we aangehouden door de gedelegeerde, Frank de Vries, met de mededeling dat de proef verkeerd was uitgezet. Omdat er achter het linkerbos een orchidieenkwekerij zat en dus verboden gebied was, had de proef in het rechterdeel uitgezet moeten worden. Hij deelde ons mee dat we gemiddeld 16-17 punten pp hadden en de mogelijkheid hadden de proef over te doen. Omdat we tevreden waren met dat resultaat en er altijd het risico bestaat dat bij een nieuwe poging een dummy wordt gemist of verkeerd gehaald, hebben wij het zo gelaten. Teamresultaat: 51 punten
Proef 4) Postgedrag. Keurmeester: Piet Rooijakkers
Je staat met het team op een weiland in linie op post tegenover een bossage alwaar een drijfjacht zal worden gehouden door drijvers/jagers. De drijfjacht wordt aangeblazen door hoornblazers, waarna de drijvers met veel kabaal door de bossage richting post lopen. De honden dienen dan steady te blijven afwachten. Als de drijvers uit de bossage tevoorschijn komen, wordt door de (vanaf post gezien) linker drijver/jager op schot een dummy in de linkerhoek van het weiland geworpen (C-niveau). Vervolgens een schot door de middelste drijver/jager die een dummy schuin op rechts gooit (B). Tot slot werpt de meest rechtse drijver/jager op schot een dummy achter een strook hogere begroeiing net buiten het weiland (A-niveau). Chica markeerde goed en de dummy kwam foutloos binnen. Candy werd op de B-dummy gezet, maar leek na een strakke lijn toch naar de A-dummy te trekken. Joke floot haar in de stop om haar naar de B-dummy te dirigeren. Dat lukte uiteindelijk pas na het nodige gehandel, waarbij Candy ook nog afgeleid werd door een kadaver of een andere voor haar te aantrekkelijk geurtje, die zij niet kon weerstaan. Nico en Laska bleken ook dit keer weer foutloos en hun dummy was weer razendsnel binnen. Volgens de KM de eerste Volle Bak vd dag.
Achteraf was er discussie over de vraag of Candy de goede lijn had aangenomen en/of er te vroeg ingegrepen was. De KM en Nico hadden de indruk dat Candy wel de goed lijn naar haar apport liep en te snel was gecorrigeerd. Vanuit het gezichtspunt van Joke en mij leek het er echter op dat ze richting de meest rechts (A)dummy trok. We zullen het nooit weten, maar feit is dat na de wedstrijd bleek dat veel B-honden naar de A dummy trokken en wij dus blij mochten zijn dat wij de dummies wel allemaal goed binnen hadden gehaald. Teamresultaat: 49 punten
Proef 5) Walk up. KM: Jur van Bijnen
Je loopt met het team op linie een walk up over een weiland. Op rechts en recht vooruit is bos. De bosrand aan de overkant stopt ongeveer halverwege het weiland. Het weiland heeft dus een soort b vorm. Tijdens de walk up wordt op rechts door een drijver richting een stapeltje bladertakken geschoten die schuin op rechts op het weiland ligt (C-hond), Daarna volgt schuin op rechts een schot in het bos. Een eerder geschoten stuk wild ligt in midden op het weiland ter hoogte van de bosrand aan de overkant (100-120 meter blind).
De Walk up ging heel goed. We liepen netjes op lijn, de hondjes volgden onaangelijnd netjes en rustig aan de voet en gingen rustig zitten op schot. Chica bleek niet goed te begrijpen dat richting de stapel bladertakken was geschoten, want bleef om zich heen kijken toen ik haar de lijn daar naar toe wilde geven en maakte een spin toen ik haar de lijn gaf (onzekerheid/oversprong). Na een “back” ging ze alsnog naar het stapeltje, maar kwam boven de wind uit. Ik gaf haar een territorium, wat er helaas niet toe leidde dat ze in de takken ging zoeken, maar dat ze mij vragend aan keek. Ik wilde met een handbeweging naar beneden aangeven dat ze daar moest zoeken, maar dat werd door haar kennelijk geïnterpreteerd als het-komsignaal, want in plaats te gaan zoeken, kwam ze naar mij toe. Na enig handelen, waarbij ze gelukkig wel in het goede gebied bleef, werd de dummy toch gevonden. Achteraf had ik niet moeten gaan fluiten en dirigeren en het vertrouwen moeten hebben dat zij het zelf wel zou bedenken en oplossen. Door het fluiten trok ik de aandacht naar mij i.p.v. het stapeltje waarin de buit lag. Ach, al doende leert men. Verder dien je op C-niveau eigenlijk niet te dirigeren.
Candy nam de lijn naar het schotgebied in het bos goed aan, maar bleek achteraf te diep getrokken te zijn waardoor het toch nog even duurde voordat ze met de dummy weer tevoorschijn kwam. Laska spoot weer op een mooi lijn hard vooruit en had heel weinig handling nodig om op de blinde terecht te komen. Weer een hele mooie demonstratie van Nico en Laska! Teamresultaat: 57 punten
Proef 2) Op de wei (hindernis) KM: Sape Wiersma
Het feit dat we al op drie proeven alles binnen hadden gaf vertrouwen en de vierde proef zag er ook uit dat die te doen moest zijn. Je staat op linie aan de lange zijde van een weiland. Het weiland is afgerasterd met schapengaas. Achter het schapengaas staat een rij jonge loten. Op links valt op het weiland een simpele markeer (C). Vervolgens valt helemaal op rechts in de hoek op schot een dummy achter het gaas (B). Er blijkt ook nog recht vooruit achter de loten een eerder geschoten stuk te liggen (A). De B en A hond moeten dus over het gaas springen. Dit onderdeel bleek voor geen van ons een probleem en werd dus goed en snel afgerond. Leuke proef en ook weer goed voor het vertrouwen. Teamresultaat: 59 punten
Proef 1) Waterwerk KM : Diaan de Rooy
Zoals bijna altijd is er wel een proef die de flessenhals voor de doorstroming vormt. Dat was door de arbeidsintensiviteit voor de honden dit keer de waterproef. Omdat de eendensleep die door de eerste hond langs de bosrand en over het weiland op links gelopen moest worden (logischerwijs A) ook verleidelijk was voor de 2e hond, die een verloren zoek in het recht tegenover gelegen bosje moest zoeken, bleek dit onderdeel ook voor velen een Waterloo. Voorts bleken bijna alle (B)honden voor de verloren zoek direct het bos in te trekken, terwijl de dummy in de ruigte voor het bos lag. Dat weet de voorjager zelf echter ook niet. Vooral een lastige proef voor de B-hond dus. De C-hond kwam er relatief gemakkelijk vanaf met een markeer op schot in een uitham van het riviertje. Zelf sta je met de KM op de landwal boven het riviertje. Van daaruit had je wel een prachtige uitzicht op het gebied waarin de honden moesten laten zien wat ze waard waren.
Omdat Joke bang was dat Candy de verleiding van het sleepspoor niet zou kunnen weerstaan, hadden wij bedacht dat ik met Chica tussen Nico (die de eend in ontvangst zou moeten nemen) en haar in zou gaan staan. Dat gaf Joke ook de mogelijkheid haar hond goed op rechts in te zetten. Dat bleek echter niet toegestaan. De volgorde op linie was verplicht. Ok, even slikken en weer met vertrouwen doorgaan.
Laksa leek het spoor heel snel op te pakken, maar kwam toch een keer vragend terug. De 2e keer werd het spoor wel goed opgepakt en de eend was dan ook snel binnen. Hoewel Candy veel aandacht voor de eend toonde, wist Joke haar met een goede lijn in te zetten. Ook Candy trok het bos in, maar ging gelukkig niet richting de eendensleep. Nadat het bos niks opleverde en zij haar heil in de begroeiing voor het bosje ging zoeken, werd de dummy snel gevonden. Toen ze bij de waterrand aan kwam om terug te zwemmen, werd op schot het apport voor Chica in de uitham geworpen. Candy stopte even, markeerde de dummy, maar vervolgde toen haar weg naar Joke weer. Vervolgens kon ik Chica inzetten op de markeer. Chica besloot het hele stuk er naar toe te zwemmen. Dat ging goed tot ze halverwege even naar mij om keek voor instructies. Wijs geworden door de walk up kon ik gelukkig dit keer die verleiding weerstaan, zei of deed niets en toen besloot ze zelf maar verder te zwemmen. De wind stond goed en toen ze de dummy in de neus kreeg was het spoor snel hervonden. Zowaar werd er niet geschud voor het aanbieden en zo werd ook deze proef weer goed afgerond. Teamresultaat: 56 punten
In een juichstemming verlieten wij het strijdtoneel. Alles binnen en ook nog in de goede volgorde! Tijdens het wachten op de proef hadden we al gehoord dat dit bij veel andere teams niet het geval was. Daarnaast waren we zelf erg tevreden over de rustige wijze waarop we de honden hadden voorgejaagd en het feit dat elke keer de andere teamleden een eventueel foutje van een teamlid weer wisten te compenseren. Met name Nico met Laska bleken daarbij onze rots in de branding.
Het lag dus binnen onze verwachting dat we wel ergens bij de eerste vijf zouden zijn geëindigd, maar als het aftellen begint is en blijft het toch altijd spannend. Ook een aantal andere teams hadden alles binnen én ook in de goede volgorde… Tja en als dan bij het noemen van de nummer twee jouw teamnaam niet wordt genoemd, weet je het: Yes, team Black Beauty’s zijn de kampioen !! (272 pt) Met tranen van trots op m’n kleine apporteersmurf mochten we de bekers en wisseltroffee in ontvangst nemen en werden wij letterlijk en figuurlijk in het zonnetje gezet. Wat een geweldige afsluiting van een toch al prachtige, zonnige en goed georganiseerde dag op een heel mooi terrein in het gezelschap van twee geweldige teamleden en vele sportieve en gezellige medevoorjagers en hun hondjes. Dank allen voor deze onvergetelijke dag!
@Lupos: je hoeft mij niet nóg een keer te feliciteren hoor...