prachtig staaltje hondentaal

Plaats hier je foto's van Labradors. Maximale maat 800x640 pixels.
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

prachtig staaltje hondentaal

Ongelezen bericht door Lupos »

Vanmorgen gingen we even in de tuin keuvelen en toen werd ik spontaan getrakteerd op een prachtig staaltje hondentaal :D
Snel de camera erbij gepakt om te zien of ik het kon vastleggen.

Juna is onze alfa dame, en profileert zich dusdanig, dat de andere twee al respect hebben voor haar houding en serene rust.
Als Juna ligt, en geen interesse tot interactie toont, schikt zelfs de jongste pup zich ernaar :klasse:
Afbeelding

vervolgens liep Cial naar Fust, om te kijken of hij met haar kon klooien. Maar, omdat hij dwingend kwam aanzetten "ik wil spelen!!" kreeg hij eerst een lesje "hoe gedraag ik mij netjes"
Afbeelding

Over de kop bijten
Afbeelding

Middels likjes op zijn kop een kleine waarschuwing dat het menens is
Afbeelding

En daarna een herhaling van de handeling over de snuit bijten ter bevestiging
Afbeelding

Vervolgens begonnen Fust en Cial ruig te spelen. Cial rent de tuin door en komt bij Juna aan, Fust idem dito. Juna geeft hier duidelijk aan geen behoefte te hebben aan druk "gedoe" (Cial vertoont daarop omgericht gedrag op de plantenbak en Fust draait keurig weg met lage houding)
Afbeelding

Juna besluit dat het tijd is om te spelen, en nodigt Cial uit (spelhouding, opgewonden fluctuerende grom)
Afbeelding

Afbeelding

Juna remt Cial af met een voorpoot op Cials schouder
Afbeelding

Oh wat kan ik genieten van dit stel :klasse: Honden zijn toch de beste leermeesters om hondentaal te leren :applaus:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door lucievd »

Wow mooi in beeld gebracht en handige uitleg erbij!
Je hebt super hondjes :verliefd1:
Charella

Ongelezen bericht door Charella »

Idd heel mooi in beeld gebracht! :klasse:
esmoezie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door esmoezie »

mooi vastgelegd :)

en jeee wat is Cial al groot geworden :shock:
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Mooi op de foto gezet, en het mannetje groeit inderdaad erg hard :shock:
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door royenmarjolein »

mooi vastgelegd en heel erg leerzaam om te zien :klasse: , vooral nu bij ons ook een tweede hondje erbij is.
Wat is Cial trouwens al groot geworden :shock:
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

ehm trouwens als Max dit bij Bob zou doen, zou ik lichte paniekgevoelens krijgen. Maar goed, ik ben dan ook nog wel een leek :oops:
Gerdien
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Gerdien »

Mooi zeg, knap dat je dat ook allemaal zo ziet...Ik ben ook een beginner... :oops: :wink:
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

royenmarjolein schreef:ehm trouwens als Max dit bij Bob zou doen, zou ik lichte paniekgevoelens krijgen. Maar goed, ik ben dan ook nog wel een leek :oops:
Ik zal eens kijken of ik er ook een filmpje van kan maken een keer, want het gaat heel rustig, zonder enige vorm van grommen, druk of agressie. Er wordt ook niet gepiept of gejankt. (ik denk dat je het over de kop bijten van Fust naar Cial bedoelt?)
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Lars en Daniëlle
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Lars en Daniëlle »

Prachtig om te zien heel leerzaam inderdaad!
Roxy11
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Roxy11 »

Je hebt een mooie roedel :klasse:
Allard

Ongelezen bericht door Allard »

Die foto van juna dat ze tussen cial en fust staat, zo alles zeggend.
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Allard schreef:Die foto van juna dat ze tussen cial en fust staat, zo alles zeggend.
Ja Juna is wat dat betreft wel een bijzondere. Zij is de meest subtiele in haar acties, gromt zelden en over de snuit bijten heb ik haar nog niet zien doen. Ze vindt eigenlijk vaak "alles wel prima" en bemoeit zich niet zoveel met interacties, tenzij het echt de spuigaten uitloopt. Waar Fust na het grommen nog wel eens een correctie moet uitdelen "ja ik meen het echt" is bij Juna een korte grom voldoende.
Door haar heb ik ook geleerd hoe weinig dominantiehandelingen er nodig zijn om ranghoogste te zijn, zoals in veel boeken beschreven wordt. Juna gaat meestal niet als eerste door de deur, vindt het prima als iemand in haar mand ligt en maakt zich absoluut niet druk als ik met een van de anderen bezig ben. Zij is zo zeker van zichzelf dat ze agressie absoluut niet nodig acht. Maar heel af en toe, ineens, zie je dan toch van die kleine bevestigingen. Prachtig om te zien :klasse: Fust ook niet, maar Fust is wel meer van de bevestiging (over de snuit bijten, kop op de schouder leggen, een doorgang versperren enz.) die is daarin meer onzeker blijkbaar.
En Cial is ons kleine druifje die sowieso weinig te vertellen heeft in de roedel :D Hoewel; Juna vindt heel erg veel goed wat hij doet. Pas als hij echt te ver gaat (haar oor als een apport ziet oid) dan geeft ze het aan. Ze ziet hem duidelijk niet als een bedreiging en kan zich er dan ook niet druk over maken 8)
Afbeelding

royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Lupos schreef:
royenmarjolein schreef:ehm trouwens als Max dit bij Bob zou doen, zou ik lichte paniekgevoelens krijgen. Maar goed, ik ben dan ook nog wel een leek :oops:
Ik zal eens kijken of ik er ook een filmpje van kan maken een keer, want het gaat heel rustig, zonder enige vorm van grommen, druk of agressie. Er wordt ook niet gepiept of gejankt. (ik denk dat je het over de kop bijten van Fust naar Cial bedoelt?)
Inderdaad het over de kop bijten ziet er spannend uit, maar ik ben bezig om mij nu te verdiepen in de hondentaal onderling, want ik schrik al als Max binnensmond een zachte grom geeft naar Bob :oops: Dus ik moet nog veel leren. Momenteel is er weer wat meer gegrom, maar Bob is nu ook echt grenzen aan het verkennen bij Max. Zojuist legde Max heel even zijn kop in de nek bij Bob naar weer een soort attack van Bob op Max.
Annamaria
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Annamaria »

Erg leuk op foto vastgelegd. Ik kan ook zo genieten van de hondentaal hier in huis. Bij ons speelt Pippi helaas met veel geluid, dan haal ik haar maar naar binnen i.v.m. met de buurt. Zelda is echt de vredestichter, die probeert als het er een beetje hard aan toegaat de rest af te leiden met spel of speeltje.
En Caltha heeft het overwicht van een oude hond, Yoshi likt veelvuldig haar lippen of sopt haar oren uit.

Die eerste foto naast de tuinbank vind ik helemaal geweldig.
:zwartkopje: Pippi ♀ (Doiridh of Molly's Mountain) 2-7-2007 (2-3-2017 overleden)
:zwartkopje: Zelda ♀ (Fairywood's Top of the Rock) 28-1-2009
:zwartkopje: Yoshi ♀ (Black Yoshi van Labradorestad) 26-2-2012
:blondkopje: Mika ♀(Fair-Court Whispering Star,oppashond is van zus) 3-3-2013
:blondkopje: Rosalina ♀(Yoshi's Rosalina v. Labradorestad) 5-9-2016
Plaats reactie