Epilepsie?

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
Anna&Milow
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Epilepsie?

Ongelezen bericht door Anna&Milow »

Hoi,

Oh bah, wat was het een naar gezicht. Mijn twee jaar oude labrador reu kreeg vrijdag en zaterdag, voor het eerst, een epileptische aanval. Ik ben me dood geschrokken. Ben rustig gebleven en advies van de dierenarts gekregen. We hebben vandaag bloedgeprikt. Woensdagavond krijgn we uitslag. Opvallend was dat we de avond voor de aanval gedruppeld hebben met advantix. Milow is ook eens doodziek geworden na een enting, hij blijkt een gevoelig hondje te zijn. We hopen dat de aanvallen getriggerd zijn door de advantix en niet meer voor zullen komen. Hij heeft nu medicijnen gekregen om de aanvallen te doorbreken. Deze pillen mogen we nu afbouwen (phenoral). Hopelijk komen de aanvallen hierdoor. We observeren hem nu. Tussen de aanvallen door was hij normaal. Als het niet van de advantix komt, heeft hij waarschijnlijk epilepsie.

Is er hier iemand met een labje met epilepsie? Hoe gaat dit? Lijdt de hond erg onder de medicijnen en aanvallen? Meer mensen met epilepsie na vlooiendruppels? Iemand verder tips of opmerkingen?

Alles is welkom! De onzekerheid en de angst voor een nieuwe aanval, vind ik lastig.
marions
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door marions »

Ja, Nick heeft epilepsie.
Een milde vorm, maar toch.
De aanvallen kwamen té regelmatig om niets te doen...

Hij krijgt een onderhoudsdosering phenoral, en heeft sindsdien nooit meer een aanval gehad :)
Bijwerkingen van de medicatie heeft hij niet, ik let wél op zijn gewicht want ze kunnen er wat dikker van worden.!
Nick is een blije labrador die niet beperkt wordt door zijn epilepsie.

Entingen/ middelen tegen vlooien en teken kunnen idd een trigger zijn bij epileptische aanvallen.
Bij Nick is dat niet zo, maar het kan dus wel.

Nick is uitgebreid onderzocht om fysieke oorzaken van de epilepsie uit te sluiten.

Het is naar dat je hond ineens een kwaal heeft maar geloof me, ze kunnen er prima oud mee worden met de juiste medicatie.
Sterkte!
Dazzling Diamonds Kiepers Nickname
Anna&Milow
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Hoi Marion,

Bedankt voor je reactie! Dat is goed te horen! Welke onderzoeken heeft hij gehad?
marions
Speurneus
Speurneus

Bloedonderzoeken met name naar lever-nieren- en schildklierwaarden.
Meerdere malen.
Dit, om zoals ik al schreef, lichamelijke oorzaken uit te sluiten.
Nick heeft primaire epilepsie.
Er is ook een 2e vorm van epilepsie, namelijk de secundaire vorm.

Hier een linkje voor je:

http://www.epilepsiebijhonden.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Anna&Milow
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Hoi,

Ja die site ken ik, dank je! Dat uitsluiten doen wij nu ook.... Ik dacht dat je misschien een scan of hersenvocht punctie had laten doen (is in theorie ook mogelijk).
Netty
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Netty »

Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar ik hoorde laatst van het baasje van Boyka's broer, dat ze bij hun in de dierenwinkel alle Advantix uit de schappen waren gehaald. Wat de reden hiervoor was, weet ik niet meer, maar je kan haar een pbtje sturen. Ze staat hier onder de naam Bowy.
:blondpootje: Boyka ( 29-01-2008 - † 12-05-2018 )
:bruinpootje: Barry ( 15-02-2009 - † 09-05-2018 )
:zwartpootje: Bliss
:zwartpootje: Biezjoe
MheenLab
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door MheenLab »

Hiero nog eentje met epilepsie, ze krijgt er geen medicijnen voor daar zijn de aanvallen te weinig voor op jaar basis (+/- een stuk of 6 á 8 per jaar ongeveer) ...

Vooral in het begin heb ik haar 1x per jaar behandelt met dat Frontline Combo. Wat me het meeste opviel daaraan, dat het net leek dat ze zag dat er dingen waren die er niet waren. Dat uitte zich b.v. in dat als je hier de weg overstak, dat ze in ene tegen de struikjes begint aan te blaffen zonder dat er iets vreemds aan is te zien, en terwijl ze daar tig keer op een dag langs komt ..

Als je b.v. in de bijsluiter van Frontline leest (andere merken mischien ook, geen idee) staat er ook doodleuk erop dat je hond er gedrags veranderingen er door kan krijgen, dat zegt mij al meer dan genoeg ;)

Ik krijg echter niet de indruk dat ze er veel van mee krijgt als ze zo'n aanval gehad heeft, alleen dan op de lullige blik in de trand van wie heeft me nu dit weer geflikt na dan .. Direct ná de aanval is het noodzaak dat ze zou gauw mogelijk naar buiten moet, want dan moet ze overgeven en gelijk poepen en plassen. Voor de rest is ze binnen een aantal minuten weer gewoon de oude ..
toscak
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door toscak »

Bob heeft 1 keer (waarschijnlijk 2 keer) een epilepsie aanval gehad, die duurde wel erg lang. Ik weet niet precies hoe lang, maar het voelde wel 10 minuten. En ook heel heftig... hij racede door het huis en had vlak daarvoor overgegeven. Toen hij er net uitkwam kreeg hij direct weer een aanval.

Ik heb ook bloedonderzoek laten doen, maar daar is niets vreemds uitgekomen, behalve dat zijn suikerspiegel wel aan de lage kant is. Mijn gevoel zegt dat dit de oorzaak is, maar aangezien het niet meer heeft plaatsgevonden weet ik het niet zeker. De eerstvolgende aanval wordt meteen zijn bloed geprikt om zijn suikerspiegel te testen.

Ik was overigens al erg spaarzaam met verschillende middeltjes, maar nu helemaal. Bob is 1,5 jaar niet meer ingeënt, heeft een jaar geen Advantix of iets dergelijks gekregen en heeft ook een jaar geen ontwormingsspullen meer gehad.
Hij heeft uiteraard ook geen medicijnen tegen de epilepsie.
Het is nu 5 maanden geleden dat Bob zijn aanval had.

Sterkte, ik was die dag compleet in shock. Vond het zo heftig :(
:bruinkopje: Bob (Damiën De Heicopper) 22-02-2009
:zwartkopje: James (Mollywood's Innuendo) 25-02-2011 - 24-02-2012
:zwartkopje: Mack (Jill's Summer Splash Of Sir Geof) 02-09-2013
Anna&Milow
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties!

Fijn dat jullie hondjes geen medicijnen nodig hebben. Dat geeft wel hoop. Het hoeft dus niet meer terug te komen... En inderdaad, die vlooientroep is echt rommel. Schijnt landbouwgif te zijn dat inwerkt op het neurologische systeem van de parasiet (luis/teek) maar dus ook op dat van onze hondjes. Ik heb me daar nooit druk om gemaakt, maar nu doe ik dat wel. Als je eenmaal een gevoelig hondje hebt, moet je hier zo mee oppassen.
Nou ja, we wachten maar af. En inderdaad het is heel rot om te zien. Ik dacht ook echt dat hij dood ging. Zijn aanval duurde een kwartier van begin tot het einde. Hij is echt een tijd bewusteloos geweest. Ik zat naast hem, sterk te blijven want aan een flippend baasje heeft hij ook niets. Maar toen hij weer hersteld was, ben ik even naar boven gegaan en heb ik heeeeeeel hard gehuild... :cry: .

Hopelijk gaat het over...of went het...
marions
Speurneus
Speurneus

@Tosca

Is het wel epilepsie geweest met jouw ventje?
Nick was namelijk immobiel tijdens een aanval, en kon echt niet door het huis racen.
Kon niet lopen, niet staan en was volkomen gedesoriënteerd...
De aanvallen duurden ong. 4 minuten, daarna was hij bekaf :(
toscak
Speurneus
Speurneus

marions schreef:@Tosca

Is het wel epilepsie geweest met jouw ventje?
Nick was namelijk immobiel tijdens een aanval, en kon echt niet door het huis racen.
Kon niet lopen, niet staan en was volkomen gedesoriënteerd...
De aanvallen duurden ong. 4 minuten, daarna was hij bekaf :(
Ik denk van wel, de DA ook. Ik heb filmpjes op internet gekeken en zag wel een boel filmpjes met honden die zich precies hetzelfde gedroegen als Bob.

Racen is misschien ook een interessante benaming voor wat hij deed :D . Het eerste deel was racen: hij was in de huiskamer en is ontzettend snel naar de badkamer gegaan en vloog zo tegen de badkuip aan, vanaf dat moment was hij een soort van bambi.
Check dit topic van mij toen: viewtopic.php?t=76469" onclick="window.open(this.href);return false;
Bob was trouwens ook bekaf, heeft de gehele dag in diepe coma geslapen.

Anna: omdat het maar door bleef gaan dacht ik ook dat hij dood ging en zijn we naar de DA gegaan. Maar uit de auto stond hij weer springlevend naast ons :wink:
Anna&Milow
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Oh Tosca.....zo voel ik me nou ook!!! Naar is dat hè?! Werd jij er ook zo onrustig en hyperalert van? Ik kijk nu veel te vaak naar hem van; wat doet ie nou? Ik kijk echt door een aanval bril. Al die aandacht is helemaal niet goed voor hem....
Oké Anna.....ff normaal doen (geeft zichzelf een schop onder de kont)... :?

Fijn dat het niet weer is gebeurd! Hopelijk blijft dat hier ook zo!
MheenLab
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door MheenLab »

Anna&Milow schreef:Oh Tosca.....zo voel ik me nou ook!!! Naar is dat hè?! Werd jij er ook zo onrustig en hyperalert van? Ik kijk nu veel te vaak naar hem van; wat doet ie nou? Ik kijk echt door een aanval bril. Al die aandacht is helemaal niet goed voor hem....

Ik zou gewoon 'normaal' doen, niet er teveel de nadruk erop leggen, en mocht ze het krijgen dan de boel in goede banen leiden en tegen der praten. De DA waar ik (althans juffie hond dan) komt, had gevraagd om het bij te houden, en dat doen we dan braaf met datum + korte omschrijving :)

Trouwens, de hond van m'n zussie die heeft ook epilepsie, dat (naar het schijnt) heeftie opgelopen nadat hij als jonge hond zijn dikke labrador kop eens (werkelijk) keihardt gestoten had aan een klink van de deur ..
toscak
Speurneus
Speurneus

Anna&Milow schreef:Oh Tosca.....zo voel ik me nou ook!!! Naar is dat hè?! Werd jij er ook zo onrustig en hyperalert van? Ik kijk nu veel te vaak naar hem van; wat doet ie nou? Ik kijk echt door een aanval bril. Al die aandacht is helemaal niet goed voor hem....

De eerste paar dagen had ik dat ook, ik hield iedere zucht van hem in de gaten. Maar omdat het bij ons s'nachts gebeurde heb ik vooral een slaapprobleem ontwikkeld :oops:. Ik slaap zo ontzettend licht tegenwoordig, das niet leuk meer. En als ik hem hoor dwalen ofzo ben ik meteen een hele tijd wakker.
Ik merk dat ik de laatste maand wel steeds relaxer wordt, vooral omdat het nu een tijd is geleden.

En voordat iedereen nu begint :wink: , ja het slaat inderdaad nergens op en het is zonde van mijn energie, maar ik word gewoon wakker en heb er last van.
Anna&Milow
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Nou Same here.....

Na de tweede aanval die een kwartier duurde van begin tot eind, werd ik zenuwachtig. Dan hoorde ik hem 's nachts beneden onrustig heen en weer lopen. Dan denk ik steeds; on jee...komt er een aanval aan? Hij wordt dan heel aanhankelijk en zoekt naar mij. Dus ik maar naar beneden en ben toen maar bij hem op de bank gaan slapen. Toen kwamen hondje en ik weer tot rust. Nu gaat het wel weer. Ik laat hem nog een keer plassen snachts omdat hij zoveel plast van de medicatie. En dan ga ik weer met een gerust hart slapen.

Verder probeer ik inderdaad heel normaal te doen....

Maar fijn dat iemand dit herkent. Mijn omgeving vindt mij maar 'raar'. Maar ja, ik houd van hem en als de dierenarts zegt dat ik dit weekend goed op moet letten, dan neem ik deze taak heel serieus (veel te, denk ik).
Plaats reactie