Mijn hond is NIET dik!!!

Vertel hier wat je hebt meegemaakt met je Labrador.
Floortje Faun
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Mijn hond is NIET dik!!!

Ongelezen bericht door Floortje Faun »

Doobsje is nu 6 maand. Een prachtige breedgebouwde labrador, helemaal zoals ik ze het liefste zie.
En netjes op gewicht: je kunt zijn ribben niet zien, maar wel makkelijk voelen, én ik weeg zijn eten af.
Ik wandel dagelijks 3x met hem. Nu probeer ik dat nog bij een half uurtje per keer te houden en het spelen (met andere honden en mezelf) en apporteren te beperken. Eens hij volwassen is, zullen we ons beide daarin uitleven.

En toch heb ik nu al weer verschillende keren mogen horen: "Dat ik mijn hond teveel verwen, hoor, en dat ik minder eten moet geven", "dat ik meer moet wandelen", "dat het bij hen geen waar zou zijn", "dat hij (nog enigzins verbloemd) goed gekweekt staat (dialect voor: te dik)", of vlakaf: "dat hij te dik is".
Gek wordt ik ervan, helemaal gek.
Ik heb het met mijn Caedlih ook zo vaak mogen horen. Bij onze ochtendwandeling komen we vaak mensen tegen, bekenden en onbekenden (die laatste zijn het ergst), en zo vaak vinden mensen het nodig om na "Hallo" commentaar te geven op het gewicht van mijn hond. Vaak lachend, maar toch met een belerend toontje, alsof ik het absoluut niet goed doe. Een aantal vindt het dan nodig een hele preek af te steken, met de nodige waarschuwingen (slecht voor de gewrichten en de gezondheid) en adviezen erbij.
Ook mensen die bij ons thuis komen, vinden het nodig om meteen na "hallo" lachend op te merken dat mijn hond "te dik is" (vrienden en kennissen van mijn ouders).
En bij de volgende keer dat ik die mensen zie, krijg ik het weer te horen. En weer.
:mad: :mad: :mad:

Ik vind het tactloos en beledigend om zoiets te zeggen. En ik ben het kots-, maar dan ook KOTSBEU.

Sommige vrienden van mijn vader doen het zelfs met opzet, omdat ze weten dat ik er niet tegen kan. Grappig vinden ze dat.
:mad: :mad: :mad:

Als iemand een goede repliek weet, laat het me horen!
Ik heb al geprobeerd om dan een hele uitleg te doen over showlabradors, maar dat helpt niet (je krijgt dan een hele discussie waarin men me er toch van probeert te overtuigen dat mijn hond te dik is). En ik heb eigenlijk ook geen zin om er een uitleg over te doen. Ik vind ook niet dat ik dat moet.
Ik heb al geprobeerd om gewoon weg te lopen, maar dan krijg je tegen je rug een hele uitleg. En de volgende keer dat ze je zien, beginnen ze er weer over.
Tegen vrouwen durf ik wel eens te zeggen: "dat ik toch ook geen commentaar geef over hun gewicht", vaak zwijgen ze dan wel. Maar een leuk gesprek moet je dan ook niet meer verwachten. Op mannen maakt dit geen enkele indruk, die beginnen dan een hele conversatie "dat het bij hen véél beter meevalt (bierton of niet), en dat het voor honden anders is".
Als ik doe alsof ik het niet hoor, wordt het gewoon herhaald tot ik wel reageer.
Als ik zeg dat ik het tactloos vind, krijg je van dat stomme commentaar: "dat ze het goed bedoelen", en weer een hele preek erachter.

Wie weet een goede manier om te reageren? Eentje waardoor ze meteen het onderwerp laten vallen (want ik wil er NIET over praten), zonder dat het gesprek meteen onaangenaam eindigt.

En wie wil even samen met mij zijn/haar gal spuwen zodat ik me hierin niet zo alleen voel?
laika
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door laika »

3x is ook wel erg weinig hoor ook al mag je niet te veel en te lang zou je zeker uit komen 6 x uit laten this nog een pup inp dus meerdere x uit en als ze/hij helemaal uitgegroeid is laten ze dan maar weer eens met een menig komen en af wegen :klasse: doen wij ook nog steeds
en als ze weer beginnen al doorlopens zeggen nou ik vind het goed zo
:zwartkopje: Zosja 31-03-2003...........02-02-2016
:zwartkopje: Quinty 7-06-2005
:blondkopje: Shanna 8-11-2008
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

Geen ervaring mee, hoewel ze wel vaak willen melden dat ze Daan te dun vinden.
Jammer dan, is voor Daan beter met zijn poten na zijn LPC opratie, en dat is me meer waard dan wat een ander daar van vind :D

Maar als je het zó vaak te horen krijgt ben ik wel benieuwd naar hoe Doobsje eruit ziet, want je ziet idd veel te veel mollige labjes, en dat kan in mijn ogen nooit goed zijn voor de gewrichten maar zal het niet tegen mensen zeggen die ik niet ken (ondanks dat ik het vaak zielig vind voor de hond) :wink:
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Als je zelf weet dat het niet zo is, lekker niet druk om maken. Ik zou gewoon mijn schouders ophalen, klets maar een eind raak hoor.
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)
Quasar
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Quasar »

Ach hoor het al 6!!! jaar :?
Zelfs van de da en je ziet dan zijn ribben he :confused: en dan niet eens alleen de achterste maar een stuk of 3 a 4
Dan kijkt ze op haar briefje en dan de afgelopen jaren gewogen kilo's dan zit hij er weer boven en dan moet er weer wat af....

Veel succes :wink:
:blondpootje: Creekwater King Quasar (16-06-2006)
Groetjes van Suzanne en een lik van Quasar
Floortje Faun
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

@Laika: Hoezo: 3x per dag wandelen is te weinig voor een pup? Ik heb net al een paar keer gelezen dat je niet vaker mag? Ik heb het wel over wandelen, niet over buiten laten om een plasje te doen (wat nu zo ongeveer om de 2u nodig is). En er is altijd wel iemand die nog met hem speelt.
Sowiezo ben ik niet van plan om vaker te gaan wandelen, ik vind het wel goed zo.
Hoe vaak en hoe lang wandel jij dan?

@Kay: sorry, maar je zult het met mijn woord moeten doen over Doobsjes gewicht. Ik vind het iets te omslachtig om hier foto's te posten (al ben ik wel van plan, ooit, als ik veel energie/zin heb ook zo'n banner te maken) en zet liever geen programma's op mijn pc als ik weet dat ik ze toch niet veel ga gebruiken (nu heb ik het over picasa).
Maar ik kan me zo voorstellen dat het omgekeerde, namelijk steeds te horen te krijgen dat je hond (te) dun is, ook behoorlijk irritant is.

Ik moet wel toegeven dat Caedlih een periode te zwaar geweest is. Veranderd van voeding (nierdieet) en niet gemerkt dat ze bijgekomen was. Toen was het ontzettend moeilijk om dat gewicht er terug af te krijgen (ernstige artrose, dus lang wandelen of stevig doorstappen zat er niet in). En dan is het zo frustrerend om steeds te horen te krijgen dat je het niet goed doet, terwijl je zo je best doet.
Bovendien krijg je dan vaak ronduit te horen: "dat je hond vet is". Ontzettend leuk!
Doobsje is goed op gewicht, maar ik kan het echt niet meer horen! Het is niet dat ik het tegenwoordig zo vaak te horen krijg, maar elke keer is me teveel.

@sbientje: me er niet druk over maken, is nu net wat me niet lukt!

Het is een rotdag vandaag! Verrokken, ontstoken schouderpees waarvan de pijnstiller de pijn niet wegneemt. Ik kan Doobsje nu niet in de auto tillen, dus naar het bos gaan, wordt moeilijk. En vanwege de pijn heb ik er eigenlijk ook niet zoveel zin in. Ik voel me een beetje zielig vandaag...
Floortje Faun
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Quasar schreef:Ach hoor het al 6!!! jaar :?
Zelfs van de da en je ziet dan zijn ribben he :confused: en dan niet eens alleen de achterste maar een stuk of 3 a 4
Dan kijkt ze op haar briefje en dan de afgelopen jaren gewogen kilo's dan zit hij er weer boven en dan moet er weer wat af....

Veel succes :wink:
Een lotgenoot!!! Dank je wel voor het delen van je verhaal!!! Dan heb ik minder het gevoel dat het aan mij ligt.
Mijn dierenarts vindt Doobsjes gewicht gelukkig prima. Maar ik moet er over een paar dagen heen, en sla nu toch wel aan te twijfelen...

Wat vreemd dat jouw hond moet afvallen terwijl je zijn ribben ziet??? :confused:
Terra5
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Terra5 »

Een tijd terug was ik bij de DA en uitte toen dat ik Terra wel erg mager vond worden. DA zei eerst "nouuuu, dat valt ook wel mee". Waarop ik haar zei dat ze haar maar eens moest bevoelen en toen schrok ze, Terra was inderdaad mager. Terra oogt wat forser, dikke vacht, dikke kraag aan de voorkant. Mensen vinden Danouk vaak dun, terwijl Danouk naar verhouding dikker is dan Terra. Soms kan het dus zo zijn dat het vertekent.

Maar ik krijg zelf op straat nu nooit te horen dat Terra te dik is ofzo, want zo erg ziet ze er ook weer niet uit zeg maar. Toen ze een jaar of 5 was kreeg ik dat nog wel af en toe te horen, maar dat was achteraf ook terecht ;-) Inmiddels weegt ze 4 kilo lichter en dat is voor haar veel beter.

Je ziet wel vaak te dikke labjes lopen, ik zal dat nooit zomaar zeggen. Tenzij ik een tijdje met iemand sta te praten en we het echt over de honden hebben en ze zeggen dat die van mij zo slank zijn bijvoorbeeld.. Als je de ribben, zonder druk, echt goed kunt voelen, dan zit je goed. Als je dat zeker weet, dan zou ik me er verder niet druk om maken.

Enne, Monique; ik vind Daan er helemaal prima uitzien hoor :verliefd1: Wat je zegt; beter zo, dan te dik voor die gewrichten ;-)
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014
laika
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door laika »

Floortje Faun schreef:@Laika: Hoezo: 3x per dag wandelen is te weinig voor een pup? Ik heb net al een paar keer gelezen dat je niet vaker mag? Ik heb het wel over wandelen, niet over buiten laten om een plasje te doen (wat nu zo ongeveer om de 2u nodig is). En er is altijd wel iemand die nog met hem speelt.
Sowiezo ben ik niet van plan om vaker te gaan wandelen, ik vind het wel goed zo.
Hoe vaak en hoe lang wandel jij dan?
ja ff niet goed gelezen wandelen is natuurlijk anders als ff de p&p laten doen sorry
ik wandel trouwens 4x met de honden wandelen en of bos strand

@Kay: sorry, maar je zult het met mijn woord moeten doen over Doobsjes gewicht. Ik vind het iets te omslachtig om hier foto's te posten (al ben ik wel van plan, ooit, als ik veel energie/zin heb ook zo'n banner te maken) en zet liever geen programma's op mijn pc als ik weet dat ik ze toch niet veel ga gebruiken (nu heb ik het over picasa).
Maar ik kan me zo voorstellen dat het omgekeerde, namelijk steeds te horen te krijgen dat je hond (te) dun is, ook behoorlijk irritant is.

Ik moet wel toegeven dat Caedlih een periode te zwaar geweest is. Veranderd van voeding (nierdieet) en niet gemerkt dat ze bijgekomen was. Toen was het ontzettend moeilijk om dat gewicht er terug af te krijgen (ernstige artrose, dus lang wandelen of stevig doorstappen zat er niet in). En dan is het zo frustrerend om steeds te horen te krijgen dat je het niet goed doet, terwijl je zo je best doet.
Bovendien krijg je dan vaak ronduit te horen: "dat je hond vet is". Ontzettend leuk!
Doobsje is goed op gewicht, maar ik kan het echt niet meer horen! Het is niet dat ik het tegenwoordig zo vaak te horen krijg, maar elke keer is me teveel.

@sbientje: me er niet druk over maken, is nu net wat me niet lukt!

Het is een rotdag vandaag! Verrokken, ontstoken schouderpees waarvan de pijnstiller de pijn niet wegneemt. Ik kan Doobsje nu niet in de auto tillen, dus naar het bos gaan, wordt moeilijk. En vanwege de pijn heb ik er eigenlijk ook niet zoveel zin in. Ik voel me een beetje zielig vandaag...
:zwartkopje: Zosja 31-03-2003...........02-02-2016
:zwartkopje: Quinty 7-06-2005
:blondkopje: Shanna 8-11-2008
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Ik vind het moeilijk om er zo alleen vanuit jouw verhaal iets over te zeggen, maar als zoveel mensen het zeggen zou ik mij toch af gaan vragen waarom ze dat zeggen.
Lijkt mij niet dat onbekenden dat zomaar gaan zeggen als er niets aan de hand is, ik heb het in ieder geval nog nooit gehoord over mijn labberts.
En aangezien je toegeeft dat Caedlih achteraf bekeken toch wat te dik was....

In ieder geval sterkte met je schouder, ik zou lekker wel naar het bos gaan, dat is doorgaans beter om de zinnen te verzetten dan toegeven aan een "ik ben zielig" gevoel :wink:
Annamaria
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Annamaria »

Ik houd zelf van een wat steviger type. Yoshi is nu met 22 weken 20 kg. Haar moeder en tante hadden ook ongeveer dat gewicht met die leeftijd en zijn uiteindelijk 30 en 31 kilo geworden.

Onze overbuurhond (labrador teefje) die 2.5 maand ouder is dan Yoshi vind ik echt te mager. Ik vond het een prachtige hond, maar als ik haar aai voel ik meteen haar ribben terwijl ik liever een vetlaagje voel. Ze gaf haar hond ook al minder brokken terwijl ze nog in de groeifase zat (zit) waarin ik verwacht dat de hond een kilo in de week groeit. Ik krijg nu meer het idee dat het een Vizsla is (vind ik ook een prachtig ras, maar toch anders dan een labje).

Het frappante is dat ik juist vaak te horen krijg dat ik prachtige honden heb, ze vragen dan ook: ze zijn zeker met stamboom?

Dit is misschien ook nog een leuk artikel:
http://www.kindlenova.nl/images/Groeitabel.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
:zwartkopje: Pippi ♀ (Doiridh of Molly's Mountain) 2-7-2007 (2-3-2017 overleden)
:zwartkopje: Zelda ♀ (Fairywood's Top of the Rock) 28-1-2009
:zwartkopje: Yoshi ♀ (Black Yoshi van Labradorestad) 26-2-2012
:blondkopje: Mika ♀(Fair-Court Whispering Star,oppashond is van zus) 3-3-2013
:blondkopje: Rosalina ♀(Yoshi's Rosalina v. Labradorestad) 5-9-2016
Noah/Bruce
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Noah/Bruce »

Inderdaad moeilijk om te bepalen of jouw labje te dik is, zo zonder foto of noemen van gewicht. Mijn eerste vraag zou zijn: wat weegt Doby? Natuurlijk is dat alleen maar een leidraad, want elk labje is weer anders, maar soms kun je er wel iets uit afleiden. Lijkt me toch na alle kritiek dat je nog eens objectiever moet kijken naar je lab. Weet je zeker dat alle kritiek onzin is, dan zou ik me er niet te veel van aantrekken. Blijf wel goed kijken naar je lab, daaruit haal je zelf al je informatie: Noah heeft als pup eens een paar dagen stiekum van de seniorbrokken van onze stabij gesnoept. Dat was te zien ook, want het dametje werd een stuk dikker. Nadat wij ontdekten waar dat van kwam, kreeg ze alleen nog haar eigen brokken en werd weer mooi slank. Maar sinds wij onze Bruce hebben, werd Noah actiever door het spelen met hem en werd te mager. Daarom krijgt ze nu iets meer te eten en is ze weer goed op gewicht.
TRAMPS LIKE US.......BABY WE WERE BORN TO RUN
marions
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door marions »

Upload even een foto, dat praat wat gemakkelijker :wink:
Dazzling Diamonds Kiepers Nickname
Floortje Faun
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ik upload geen foto alleen maar omdat een aantal mensen hier er vanuit gaan dat er vuur is waar rook is. Dit topic gaat namelijk niet over het gewicht van mijn hond, het gaat over de opmerkingen van mensen.

Zelfs als je hond te dik is (en dat wist ik bij Caedlih al na een paar maand, de opmerkingen heb ik nog véél langer mogen horen, ook al deed ik toen mijn uiterste best om haar te laten vermageren), vind ik het niet netjes om dat zomaar te gaan zeggen. Alsof ik niet goed voor mijn hond zorg, en daar meteen op gewezen moet worden.

Zelfs toen ik maar al te goed wist dat Caedlih te zwaar was, vind ik niet dat ik aan Jan en alleman een hele uitleg moet gaan doen. Ik vind ook niet dat ik me aan Jan en alleman moet gaan verantwoorden.

En zelfs als ik geen uitleg moet doen, is het gewoon niet aangenaam om te horen. Ik vind het beledigend voor mijn hond, en beledigend voor alle moeite die ik doe.

Ik kan me nog goed herinneren dat ik 2 maand terug op één en dezelfde dag te horen kreeg dat mijn labje opvallend slank was voor een labrador (door een mede labrador eigenaar van wie de hond ook altijd slank geweest is), en van een andere persoon dat mijn hond te dik was. Ik was nog maar net naar de dierenarts geweest en die vond hem ook goed van gewicht.
Helaas is het een uitzondering om te horen te krijgen dat mijn hond slank is.

Maar ik krijg gelukkig wel heel vaak te horen dat ik een prachtige hond heb. Vooral zijn kopje valt heel goed in de smaak. Als objectieve waarnemer (uhum: niet dus)kan ik dat alle maar zeggen dat het natuurlijk ook een prachtig kopje en prachtig labje is.

Wat wel waar is, is dat ik ook liever niet heb dat mijn hond zo slank is dat je de ribben goed kunt voelen. Superslank is hij dus niet.

En misschien speelt het ook een rol dat Doobsje veel zwemt en daarna afgedroogd wordt. Daardoor staat zijn haar mooi teddybeerachtig.

Wat ook zo is, is dat ik er onzeker van geworden ben toen Caedlih op een paar maand tijd 4 kg verzwaard was (dat nierdieet) zonder dat wij dat gemerkt hadden.

En nu moet ik stoppen, nog eens naar de dokter gebeld: mag een week lang niet veel typen... :(
En mocht de dosis pijnstiller verhogen waardoor ik nu niet meer zo zielig ben, en wél ben gaan wandelen.
Een labrador heeft weinig om over te blaffen.
Zijn baasje des te meer om over te bloggen.
marions
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door marions »

Dan plaats je géen foto :)
Even goede vrienden.

Rest wél mijn vraag waarom je dit topic opent, met waarschijnlijk toch een reactie van deze of gene :roll:
En dàt gaat niet zonder dat we weten waar we het over hebben.
Toch?
Ben erg benieuwd naar Doobsje!
Dazzling Diamonds Kiepers Nickname
Plaats reactie