Effecten sterilisatie / castratie

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Effecten sterilisatie / castratie

Ongelezen bericht door Laboriginals »

http://www.akcchf.org/research/funded-r ... /1488.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit onderzoek kende ik nog niet. Het is een Amerikaans onderzoek van vorig jaar en gaat over de effecten van sterilisatie / castratie specifiek bij goldens en labradors. Er is gekeken naar de effecten op drie groepen aandoeningen:
1. hd, ed en gescheurde kruisbanden
2. kanker
3. incontinentie en baarmoederonstekingen

Ik haal er even een stukje uit:

With 2,018 cases for Labrador Retrievers, analyses resulted in more frequent statistical significance, profiling an impact of neutering, particularly on musculoskeletal disorders. Hip dysplasia was significantly increased in both sexes and elbow dysplasia in males.

The study involving a differentiation between neutering done at 1 year of age or sooner (early), and that done after 1 year (late), in Goldens was very telling. When all three musculoskeletal disorders were combined to determine the risk of an early neutered dog acquiring at least one of these disorders, there was a risk of about 25% in males and 20% in females, compared to a 5-6% risk in intact dogs. While still preliminary, these results are of serious importance to breeders and owners of Goldens. Of the cancers, lymphoma was significantly increased in both female and male dogs neutered at or before 1 year. Mammary cancer was very rare in both intact and neutered females, as was pyometra. This project lays out, more than any other study, the consequences of early neutering, and when completed, should provide useful information in managing the major decision as to when, and if, to neuter their puppy.

Bij beide rassen is dus een duidelijke toename gevonden van hd en/of ed na castratie c.q sterilisatie. Bij goldens zelfs een spectaculair hoger risico bij vroege castratie. Ook werd bij goldens een verhoogd risico op lymfklierkanker gevonden bij vroege castratie (onder een jaar).

Weer een reden om heel kritisch te zijn over jong sterilisteren / castreren.

Hanneke
Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Muiske »

Goede informatie. Zo blijkt maar weer dat je niet zomaar moet castreren. Een tijd geleden werd ik aangesproken door iemand in mijn buurt die ook een labrador had. Die raadde mij aan om bob te laten castreren want 'daar wordt ie zo lekker rustig van' en als ik dat dan ging doen moest ik het doen als hij 9 maanden oud is, 'want dan is het zo lekker goedkoop.' :confused: ..
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Dit ga ik vanmiddag even lezen, bedankt voor het plaatsen Hanneke :klasse:
adderoos
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door adderoos »

Wij hebben onze reutjes nog nooit laten castreren, Rav is inmiddels onze 4e vent met ballen. Als daar medisch geen redenen voor is heeft dat ook weinig zin. Nog gekker we kwamen met Rav op 9 weken bij de DA, kregen we de vraag wanneer we hem laten castreren. Ik zou hier maar niet herhalen wat ik dacht, hoezo geld willen verdienen............
HennyH
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door HennyH »

Spirit heeft vorig jaar een implantaat gehad (chemische castratie) op de leeftijd van 1 jaar en 3 maanden. Dit omdat hij begon weg te lopen achter alle teefjes aan en hij niet meer los kon. Nadat hij me ondersteboven had getrokken en ik zwaar gekneusde ribben had opgelopen moest ik toch wel iets ondernemen. Voor een gentle leader was ik geen voorstander (bang voor nekbeschadiging) en een antitrektuig werkte ook niet. Dus koos ik een implantaat als oplossing omdat ik hem zo jong nog niet echt wilde laten castreren.

Ik kan zeggen dat het me slecht bevallen is. Spirit kreeg geen gevoel meer dat hij een volle blaas had en plaste dus niet genoeg. Daardoor werd hij incontinent en heeft 3x een blaasontsteking gehad. Dit komt bij ongeveer 1 op de 3000 honden voor die worden gecastreerd, of het nu definitief of tijdelijk is.

Normaal gesproken werkt een implantaat 8 tot 10 maanden maar bij uitzondering 12 maanden. Wij hadden ook nog eens de pech dat het bij Spirit 14 maanden duurde voor het uitgewerkt was. Zijn karakter had er ook enigszins onder te lijden want hij werd duidelijk minder actief en dikker.

Sinds 3 maanden is Spirit weer volop een kerel en zijn grote liefde voor de teefjes is er nog steeds. Alleen doordat hij trainbaar was in de periode van de implantaat loopt hij niet meer weg en luistert nu goed. Dat is het voordeel wat ik wel heb gehad bij de implantaat.

Gelukkig heb ik hem niet laten castreren want anders was Spirit vanaf jonge leeftijd incontinent geweest met regelmatig blaasontstekingen.
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit
esmoezie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door esmoezie »

HennyH schreef:Spirit heeft vorig jaar een implantaat gehad (chemische castratie) op de leeftijd van 1 jaar en 3 maanden. Dit omdat hij begon weg te lopen achter alle teefjes aan en hij niet meer los kon. Nadat hij me ondersteboven had getrokken en ik zwaar gekneusde ribben had opgelopen moest ik toch wel iets ondernemen. Voor een gentle leader was ik geen voorstander (bang voor nekbeschadiging) en een antitrektuig werkte ook niet. Dus koos ik een implantaat als oplossing omdat ik hem zo jong nog niet echt wilde laten castreren.

Ik kan zeggen dat het me slecht bevallen is. Spirit kreeg geen gevoel meer dat hij een volle blaas had en plaste dus niet genoeg. Daardoor werd hij incontinent en heeft 3x een blaasontsteking gehad. Dit komt bij ongeveer 1 op de 3000 honden voor die worden gecastreerd, of het nu definitief of tijdelijk is.

Normaal gesproken werkt een implantaat 8 tot 10 maanden maar bij uitzondering 12 maanden. Wij hadden ook nog eens de pech dat het bij Spirit 14 maanden duurde voor het uitgewerkt was. Zijn karakter had er ook enigszins onder te lijden want hij werd duidelijk minder actief en dikker.

Sinds 3 maanden is Spirit weer volop een kerel en zijn grote liefde voor de teefjes is er nog steeds. Alleen doordat hij trainbaar was in de periode van de implantaat loopt hij niet meer weg en luistert nu goed. Dat is het voordeel wat ik wel heb gehad bij de implantaat.

Gelukkig heb ik hem niet laten castreren want anders was Spirit vanaf jonge leeftijd incontinent geweest met regelmatig blaasontstekingen.
Is ook waar ik bang voor ben...
Keo heeft ook een implantaat gehad wat een half jaar zou werken, maar na ongeveer 10 maanden werkte het nog en begon hij plasjes in zijn slaap te doen. Bij hem heeft het 1 jaar en 4 maanden geduurd voordat het geheel was uitgewerkt.
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

interessant artikel hanneke! Ik ben niet echt voor castreren (al ben ik daar niet heel erg tegen verder) maar vroegcastratie vind ik echt een van de stomste dingen die er zijn en ook zo zonde gewoon voor een hond!
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)
Cynthia

Te vroeg gesteriliseerd

Ongelezen bericht door Cynthia »

Ik heb mijn labrador te vroeg gesteriliseerd. Ze was toen 9 maanden. Mijn dierenarts raadde toen aan om dat te doen voor de eerste loopsheid.
Nu heb ik het idee dat ze daardoor geremd is in de groei en dat ze nog erg druk is. In november wordt ze 2 jaar maar volgens mij blijft ze hangen in de honden puberteit. Ik heb er in ieder geval spijt van dat ik haar zo jong al gesteriliseerd heb.
HennyH
Speurneus
Speurneus

Re: Te vroeg gesteriliseerd

Ongelezen bericht door HennyH »

Cynthia schreef:Ik heb mijn labrador te vroeg gesteriliseerd. Ze was toen 9 maanden. Mijn dierenarts raadde toen aan om dat te doen voor de eerste loopsheid.
Nu heb ik het idee dat ze daardoor geremd is in de groei en dat ze nog erg druk is. In november wordt ze 2 jaar maar volgens mij blijft ze hangen in de honden puberteit. Ik heb er in ieder geval spijt van dat ik haar zo jong al gesteriliseerd heb.
Hoi Cynthia

Een labrador is geestelijk pas volwassen als ze een jaar of drie, vier zijn. Als ze druk is komt dat omdat het een jonge hond is. Wees blij dat ze ondanks de sterilisatie nog druk is want vaak worden honden bij castratie/sterilisatie sloom en dik.
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit
Allard

Ongelezen bericht door Allard »

Hier nog alles lekker intact. Zie eigenlijk ook geen reden om hem te castereren.
Plaats reactie