Jeuk, schilfers in vacht en haaruitval?

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
Monique
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Jeuk, schilfers in vacht en haaruitval?

Ongelezen bericht door Monique »

Rudy is nu 20 maanden en heeft ongeveer het laatste half jaar 2 keer een hotspot gehad en een keer krentenbaard, Vlak voordat we op vakantie gingen had hij weer een hotspotje maar we wilden hem liever niet weer antibiotica geven en het leek mooi te genezen met betadine en vetaderm.
In de vakantie heeft hij heel veel gezwommen in een visvijver (helder water, zandbodem met wel wat groenalg erin) en hij heeft heel veel jeuk gehad, hij had echt heel veel schilfers in zijn vacht en als we het kamden dan kwam er heel veel haar mee, ook als hij zich krabde dat vlogen de haren in het rond.
Hij rook ook niet al te fris.
We hebben hem wel zoveel mogelijk na het zwemmen afgespoeld en afgedroogd maar niets hielp. Ik moet wel zeggen dat het erg warm was, dat is natuurlijk ook niet erg bevorderlijk.
We zijn vannacht thuisgekomen en vanochtend gelijk langs de DA gegaan, deze heeft een stukje huid/haar afgeschraapt en hieruit bleek dat Rudy geen vlooien had en geen mijt (cheyletiella).
We zijn nu toch maar gestart met de antibiotica zodat de huidontsteking weggaat, mocht dat niet helpen dan moeten we misschien aan een allergie denken, voedselallergie of atopie.

Ik moet wel zeggen dat het nu het koeler is wel veel minder wordt met het krabben en dat Ruud in de winter altijd heel mooi in zijn vacht zit en de problemen meestal in de zomer de kop opsteken, zou het dan toch de warmte zijn geweest?
Wie heeft tips en/of ervaringen??
rimanime
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door rimanime »

Een allergie ontwikkelt zich over het algemeen langzaam. Meestal rond het 3e jaar. Bij Lola was dit het geval. Wat ik gemerkt heb, is dat het 'rustig' begon en met het jaar verergerde. Het begon laat in het voorjaar en eindigde begin herfst. Nu is ze het hele jaar door allergisch met een piek tijdens het voorjaar/zomer. In de winter, als er minder gezwommen wordt, staat haar allergie op een laag pitje. Lola is allergisch voor mijt en zelf vermoed ik ook voor kip. Gelukkig gaat het goed met haar. Ik ben sinds vorig jaar begonnen met desenbilisatie n.a.v. bloedonderzoek en allergietest. Maar goed; de ene hond is de ander niet. Je zou kunnen beginnen met een goede KVV te geven (of Barf als je het aandurft) en daarnaast een goede (vis) olie te geven. Zelf geef ik hier Doil voor de huid. Een zuivere olie, erg prijzig maar goed.
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008

Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
Lucky
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Lucky »

Ik heb geen idee of het bij ohonden ook kan, maar als ik het zo lees en het ging om een paard/pony, dan zou ik zeggen "zomerexceem" :confused: ?

Groetjes Marion
remember the lab's

Ongelezen bericht door remember the lab's »

rose heeft ook hot spot elke keer maar als ik het zie opkomen gebruik ik hydrocortiderm dan smeer ik het 1 keer er op en de volgende dag is het weg soms moet ik 2 keer smeren maar dan is het helemaal weg .
wee niet of je bij de zee woon dan zou ik zeggen ga 1 keer in de maand er heen lekker zwemmen dat is goed voor een jeuk huid en de schilver kan je weg krijgen door vis of vis olie door het eten te doen.
de huid van de hond is in de zomer altijd gevoeliger dan in de winter een keer wassen met betadine shampo als hij veel in de sloot heeft gelegen wil ook wel helpen
sla olie wil ook nog wel eens helpen tegen schilvers en minder eiwitten in de zomer ook

niet te veel keurtjes geven want het kan ook de andere kant opgaan er mee
Anita74
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Anita74 »

Mijn hond had hier ook altijd veel last van, hij kreeg altijd brokken met kip en rijst. Sinds ik overgestapt ben naar lam en rijst zijn deze problemen gelukkig verleden tijd.
Shuka ♂ 12 juli 2000 - 29 januari 2013
Taico ♂ 21 februari 2013
Monique
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Bedankt voor jullie reacties, de jeuk lijkt behoorlijk minder te worden maar de schilfers zijn er nog wel steeds :( .
We gaan morgen maar weer even naar zee om te zwemmen (helaas wonen we daar niet vlakbij :cry: ).
Ik geef hem al wel visolie over zijn eten, maar gewoon van een "goedkoop" merk, ik zal die Doil eens gaan proberen en ik wil speciale shampoo gaan kopen voor de gevoelige huid. Kijken of dat helpt.
Wij geven al brokken met lam en rijst maar hij krijgt wel gedroogde kippenekjes, zou dat ook jeuk kunnen veroorzaken?
En ik ben me al aan het inlezen over goede kvv (barfen durf ik echt niet aan :oops: ) die van tinlo of haaksberg spreekt me wel aan, maar het lijkt me sterk dat het van het voer komt, dan zou hij het in de winter toch ook moeten hebben?
Nou ja, wordt vervolgd dus...
Afbeelding

Bedankt Monika!
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Dat herken ik toch wel van Sam hoor, dat nare luchtje en het jeuken.
Ik weet niet hoe Ruud zijn vacht is maar die van Sam is erg vol, en ik weet haast zeker dat de lucht en de jeuk door de combi zwemmen/warmte komen.
Ook Sam heeft in de winter nergens last van, en dan zwemt hij eigenlijk zelden.
Het zou kunnen dat de kip een allergische reactie geeft, maar zul je dan een tijd niet meer moeten geven en dan is het inmiddels ook alweer richting winter aan het gaan en weet je nog niets.
Kvv kan nooit geen kwaad dus dat kun je zeker doen, is ook lekker voor het ventje.

Was je Ruud vaak?
remember the lab's

duck kan je zo kopen in de dieren winkel of bestellen online meestal zo 400 gram per dag moet voldoende zijn
en kan je verschillende smaken nemen voor de afwisseling niet alleen pens doen maar 2 keer in de week mag hij dat wel zelfde met hart

de schilvers zijn meestal om dat ze huid te droog is meschien kan je een keer je hond met baby olie wassen maar was hem niet te vaak want dat kan ook een oorzaak zijn waar je schilvers van krijg
Monique
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ik was Ruud alleen als hij in een baggersloot gezeten heeft (hij mag dat niet maar tja, af en toe ontkomt het me :wink: ) Maar dat is niet heel vaak. Maar wel weer: in de zomer vaker dan in de winter, dan was ik hem eigenlijk helemaal niet.
In de vakantie hebben we hem wel vaak afgespoeld met alleen water.

Rudy krijgt al van pup af aan Eukanuba (rijst & lam) en 1 of 2 keer in de week Duck pens (volledig).
Ik heb me laten vertellen dat er in Tinlo en Haaksbarf geen granen en andere toevoegingen zitten, vandaar dat ik erover denk om dit te gaan proberen.
Ruud zijn vacht is niet heel erg dicht behalve op zijn rug, vooral in de buurt van zijn staart, daar heeft hij ook de meeste schilfers.

En wat is nu goed om te doen: de schilfers eruit kammen of juist helemaal eventjes niet kammen?? Want als je veel kamt dan verhoog je toch ook de talgproductie? (of niet?)
remember the lab's

helemaal niet kammen je zet er juist dus het in beweging wat je even niet wil en geen graan is wel goed maar meestal zijn eiwitten waar ze alergie van krijgen zelf ben ik geen voor stander van het merk maar dat is mijn menig en duck is goed als je de niet kompleet zou nemen moet je het aan vullen met brok of een andere vlees dat kan dan wel
Roos

remember the lab's schreef:helemaal niet kammen je zet er juist dus het in beweging wat je even niet wil en geen graan is wel goed maar meestal zijn eiwitten waar ze alergie van krijgen zelf ben ik geen voor stander van het merk maar dat is mijn menig en duck is goed als je de niet kompleet zou nemen moet je het aan vullen met brok of een andere vlees dat kan dan wel
Dit is precies andersom meestal, doorgaans zijn granen de boosdoener :wink:
Roos

Monique schreef:Ik was Ruud alleen als hij in een baggersloot gezeten heeft (hij mag dat niet maar tja, af en toe ontkomt het me :wink: ) Maar dat is niet heel vaak. Maar wel weer: in de zomer vaker dan in de winter, dan was ik hem eigenlijk helemaal niet.
In de vakantie hebben we hem wel vaak afgespoeld met alleen water.

Rudy krijgt al van pup af aan Eukanuba (rijst & lam) en 1 of 2 keer in de week Duck pens (volledig).
Ik heb me laten vertellen dat er in Tinlo en Haaksbarf geen granen en andere toevoegingen zitten, vandaar dat ik erover denk om dit te gaan proberen.
Ruud zijn vacht is niet heel erg dicht behalve op zijn rug, vooral in de buurt van zijn staart, daar heeft hij ook de meeste schilfers.

En wat is nu goed om te doen: de schilfers eruit kammen of juist helemaal eventjes niet kammen?? Want als je veel kamt dan verhoog je toch ook de talgproductie? (of niet?)
Naar wat ik vaak op fora lees is Eukanuba niet zo'n best merk en Duck is dit ook niet naar mijn mening.
Stap maar eens over op een ander merk kvv (zonder granen) en dan alleen dat maar voeren, dan zul je zien dat zijn vacht met sprongen vooruit gaat.
Je kunt de schilfers er ook even uitvegen met je hand, teveel kammen zou ik idd niet doen.
Net als (te) vaak wassen met shampoo trouwens, dat tast de natuurlijke vetlaag van de huid aan dus het is niet zo vreemd dat zijn huid zo reageert.
kimmeding

Ongelezen bericht door kimmeding »

Hier een hond met allergie al vanaf 4 maanden oud.
Granen zijn de grootste boosdoener en verder zit er iets in brokken waar hij niet tegen kan.
Hij stinkt, vieze ogen, vieze oren, schilfers, en verhaard als een gek.

Ben nu na de vakantie weer terug over gestapt op kvv van kiezebrink en dat bevalt voor hem tot nu toe nog het beste.
Ons vakantie adres had geen mogelijkheid om vlees te bewaren en te geven dus vandaar tijdelijk 2 weken weer brokken maar das toch voor hem niet te doen.
Al hoewel de brokken van Oreijn bevallen wel heel goed ook op zijn huid en vacht maar die zijn erg prijzig.
Debby
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Debby »

Hier ook een Labje met allerlei allergie en een graanintoleratie..

Fayth krijgt KVV de luxe varianten van Tinlo, en daarnaast goeie zalmolie voor de huid, Molcason en een combi van zeewier/brandnetel/knoflook..
Haar huid is opgeknapt, de jeuk en schilfers zijn minder :). Helaas blijven de oor problemen...

Ons is nu geadviseerd te proberen Fayth uit het water te houden (wordt een hele opgaven voor onze waterratje) kijken hoe het dan gaat met de jeuk en ook om te kijken of haar oor problemen afnemen...
Groetjes Debby en een poot van Fayth
Roos

Ach gos Debby, wat sneu voor haar :(
Dat wordt dan vast geen wandelen meer? :(
Plaats reactie