Piepen in de bench tijdens thuis zijn

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Piepen in de bench tijdens thuis zijn

Ongelezen bericht door royenmarjolein »

Wij hebben een vreemd gedragsprobleempje....
Ons huis kent zoals de meeste huizen twee verdiepingen, die verbonden zijn met een trap. Bob mag van ons (nog) niet traplopen. Een enkele keer komt dit echter wel eens voor dus Bob weet hoe hij trappen moet lopen. Als wij naar boven gaan, voor bijvoorbeeld te douchen gaat Max meestal mee. Hij heeft boven ook een 'plaats' . Bob gaat op zo'n momenten in de bench (deze staat in de woonkamer), Tijdens ons ''bovenzijn'' blijft Bob aan een stuk door piepen. Wij denken dat hij zich in de steek gelaten voelt en bij de roedel wilt zijn. Als wij vervolgens beneden komen, blijft hij piepen totdat de bench opengaat. Inmiddels gaat deze dus pas open als Bob ophoudt met piepen en wordt hij beloond met: ,,Goedzo Bob, dat is stil. Het vreemde is dat Bob dit gedrag niet vertoond als wij weg gaan en ook niet als hij moet rusten in de bench terwijl wij in de woonkamer aanwezig zijn. Navraag bij een aantal buren (of hij ook piept als wij weg zijn) heeft ook niets opgeleverd, alleen Max die een enkele keer waaks blaft en voor de rest alleen maar complimenten dat je van onze honden helemaal geen last hebt :) Bij thuiskomst kijk ik vaak door het raam en zie ik hem op de rug liggen in diepe rust en een spraakrecorder in het begin van zijn puppentijd leverde alleen opnames op van stilte (uitgezonderd een enkele piep van een paar minuten en het omdraaien/verliggen in de bench). Het lijkt dus alleen op te treden als wij boven zijn. Is Max beneden, Bob in de bench en wij boven, horen wij hem ook niet. Het treedt pas op als aanwezigen boven zijn, uitgezonderd Bob. Ik vermoed dus dat hij zich in de steek gelaten/buitengesloten voelt, terwijl wij Bob alleen willen beschermen tegen het traplopen. Hoe zouden wij dit kunnen oplossen?
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

oh jah, als wij verwachten dat het iets langer duurt. Bijvoorbeeld dat ik de administratie gaat doen en Roy strijken, gaat Bob gewoon gezellig mee :)
Het gaat met name over de korte bezoekjes, zoals douchen of 's morgens verzorgen als beide honden een blok gewandeld hebben.
laika
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door laika »

misschien kun je max ook beneden laten??
:zwartkopje: Zosja 31-03-2003...........02-02-2016
:zwartkopje: Quinty 7-06-2005
:blondkopje: Shanna 8-11-2008
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door RaymondC »

Ik volg Laika hierin.
Laat Max beneden bij Bob.

Maar zeer goed dat je niet toe geeft aan het piepen, en pas bench open doet als hij stil is.
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Ik zou Bob niet afhankelijk maken van Max, maar hem juist ook voor die langere periodes dat je boven zit beneden in de bench laten, zodat het "normaal" wordt. Ook als je terug beneden komt zou ik niet gelijk aandacht aan Bob geven en praten/deurtje open met "braaf stil" maar gewoon eerst nog wat anders gaan doen. Hij moet leren dat hij niet overal bij kan zijn als hij dat wil, maar dat hij ook geduld heeft te hebben en daarnaast niet afhankelijk wordt van Max of slecht alleen kan zijn als dit zich uitbreidt.
Pupjes ritueel: uitlaten, spelen, oefenen, even rondwandelen, weer uitlaten en terug de bench in. Dan even wat rommelen beneden, vervolgens naar boven gaan en pas naar beneden komen als hij stil is. Dan nog even wat beneden doen zonder met Bob bezig te zijn en vervolgens weer het pupjes ritueel aanvangen :)
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb vanmorgen Max bij Bob gelaten en in tegenstelling tot hetgeen ik eerst zei, blijkt Bob ook dan te piepen. Weliswaar veel minder, maar toch. Dat was eerst niet Heb er eerlijk gezegd nogal over gepiekerd, wat heb ik fout gedaan :oops: Ik ben helemaal gaan terugdenken wanneer het gestart is en het startte pas sinds Bob steeds meer tijd uit de bench is en hij weet dat er een bovenverdieping is. Bob is zindelijk, superbraaf, pakt zijn eigen rust en is ook veel minder moe dan tijdens de eerste maanden in huis. Bob is net als Max vroeger ontzettend nieuwsgierig en wilt alles meemaken. Zodra ik mij beweeg, loopt hij achter mij aan. Wij moeten momenteel de deuren goed dichthouden anders gaat hij mee tot boven. Ook het 's morgens in het weekend piept hij een heel liedje als wij langer blijven liggen dan door de week. Dit zijn wij gewend van Max en is vanzelf bij Max overgegaan. Bij Bob reageren wij er ook niet op; hij ziet ons wel komen. Ik denk dat ik het piepen in de bench tijdens het ''bovenzijn'' ook op dezelfde manier moet zien en negeren. En vooral de tip om even te wachten met het deurtje openen en kleine dingetjes te doen, ga ik toepassen. Nu is hij natuurlijk gewend dat de ''onderdanen'' na lang piepen eindelijk naar beneden komen en het deurtje opendoen :wink: zodra ze de woonkamer binnenkomen. Misschien is het ook verstandig om Bob weer iets meer tussendoor te laten rusten in de bench waardoor gewenning ontstaat aan de bench, ook als wij thuis zijn.
Lien
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lien »

Bob kan geen klok kijken dus er is voor hem geen verschil tussen lang boven en kort boven. Het is denk ik mis gegaan toen je Bob ook mee naar boven ging nemen. Hij maakt het verschil niet tussen kort en lang dus hij weet niet waarom de ene keer niet en de andere keer wel. Dus consequent zijn: of altijd in de bench als je boven bent of altijd meenemen :wink:

Piepen negeren en zoals gezegd niet gelijk als je beneden komt het deurtje openmaken. Pas als hij niet meer op je let kan je het deurtje open doen. Ik doe dat ook als ik thuis kom, geen aandacht en pas als ze niet meer op je letten kan de deur open. Succes!
groetjes, Lien

Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections
Plaats reactie