Ik zou het dus prettig vinden als een aantal van jullie een beetje met me mee willen denken

Ramses is een reu van 5 jaar en 7 maanden. Hij heeft niet bovenmatig veel last van loopse teven, loopt niet weg, rijdt nauwelijks op andere honden.
Wat hij wel steeds meer heeft is problemen met andere honden, reuen. Waar hij eerst heel ontwijkend was naar andere honden en het conflict zoveel mogelijk probeerde te vermijden gaat hij nu de confrontatie aan. Ik kon hem eerst nog meenemen met het commando ' doorlopen' en dan negeerde hij de andere hond verder zodat het ook voor de andere hond opgelost was. Nu niet meer.
Er is natuurlijk het nodige gebeurd wat dit probleem heeft veroorzaakt. Hij is al meerdere keren belaagd door voornamelijk kleine witte hondjes, waardoor hij nu extra alert op ' klein en wit' reageert. Er lopen hier twee roedeltjes met kleine chihuahua-achtige mormels rond die op mijn honden afstormen (maar net buiten bereik blijven) of aan de lijn zo onrustig en lelijk doen waardoor Ramses zich belaagd voelt. Helaas lopen hier mensen bij die lachen roepen 'Ze doen niks hoor!' Waarop ik meestal iets minder lachend terug roep 'De mijne wel!' wat Ramses vervolgens kracht bij zet door een enorme leeuwenbrul te geven. En hij heeft succes want die mensen lopen dan heel snel door met die mormels.
Ook grote reuen die zich erg macho gedragen zijn bijna niet meer normaal te passeren met Ramses. Het probleem versterkt zichzelf en dat wil ik natuurlijk niet. En ik zit er al helemaal niet op te wachten dat Pontus dit gedrag straks gaat overnemen.
Bij bekende honden heb ik geen probleem, bij teven heb ik geen probleem, bij rustige stabiele honden heb ik geen probleem maar wel bij drukke, instabiele of confrontatie zoekende honden.
Ik vraag mij af of chemische castratie een oplossing zou kunnen zijn omdat andere honden dan misschien minder heftig op hem reageren of dat zijn verminderde testosteron er voor kan zorgen dat hij minder gedreven wordt om agressief te reageren....
Oefenen doe ik wel met hem, op een afstand van 3 meter voorbij lopen lukt ook bij de meeste honden maar het pad is niet altijd zo breed. Het is dat recht op elkaar aflopen met bijbehorende communicatie wat voor problemen zorgt.