Je eerste vraag moet zijn: wat wil ik mijn hond leren?
De tweede vraag is dan: hoe kan ik mijn hond dit uitleggen?
Het gaat er dus niet om wat hij
niet moet doen, maar juist om wat hij wel moet doen. Daarnaast is timing erg belangrijk, want een hond kan geen associatie leggen als de timing niet juist is. Voor het trainen van dit gedrag zou ik daarom de honden tijdelijk apart uitlaten, zodat je Bowie het juiste gedrag kan leren, zonder dat Jazz een verkeerde correctie of beloning krijgt.
De antwoord op de eerste vraag lijkt me: Ik wil dat Bowie naast mij mee loopt.
Dat betekent dat je enerzijds Bowie enorm gaat belonen voor juist gedrag (naast jou meelopen) en anderzijds gaat corrigeren voor ongewenst gedrag (focus op iets anders dan op jou). Er is altijd een moment waarop je hond begint met letten op iets anders dan op jou. Meestal merken wij dat pas op als het echt vervelend wordt (achterstevoren meelopende hond in jouw geval

) maar het gedrag begint vaak veel eerder, alleen omdat het nog niet uitermate irritant is doen we er niet zoveel mee.
Als we het nu hebben over timing en daarnaast over het antwoord op jouw vraag: ik wil dat hij met mij meeloopt.
Zodra Bowie gaat letten op zijn omgeving loopt hij niet meer met jou mee, maar loopt toevallig naast (omdat er een lijn aan zit bijvoorbeeld). Zijn focus ligt echter al ergens anders. Als je hem dan corrigeert, zal een simpele "foei" voldoende kunnen zijn, want als je reageert op intentie, is een hond bereikbaar voor rustige en zachte correctie. Hoe later je in het proces van handelen ingrijpt, hoe moeilijker het wordt om je hond nog te bereiken.
Dus: enerzijds belonen voor goed gedrag (of er dan een hond loopt of niet, het gaat om het naast meelopen!) en anderzijds corrigeren op de intentie van het ongewenste gedrag (focus op iets anders dan op de gezamenlijke wandeling).