Ben net nieuw hier op het forum, heb me al dagen ingelezen, maar toch nog paar vragen.
Allereerst stukje van mijn verhaal; (als het een te lang verhaal is, de vragen staan hieronder

Twaalf jaar geleden mn eerste labrador Ambor gekocht. Je denkt het zo goed mogelijk te doen, dus brokken van Eukanuba moet goed zijn. (zo denk je dan

Helaas heeft mijn hond in zijn eerste levensjaar kreupel gelopen en kreeg pijnstillers van de DA en ook nog eens in datzelfde jaar met kennelhoest besmet......verdorie aan de anti-biotica enz. Ik denk dat Ambor hierdoor altijd een moeilijke darmflora heeft behouden. Vaak dun/brijige poep en zeker als we ergens heen gingen.....van enthousiasme vaak snel dun poepen.
In 2008 een huidinfectie gehad, aldus vlg de DA (staphylococ) en ja hoor, anti-biotica en PREDNISON!
Hierdoor via dierenwinkel bij kliniek Den Hoek bij Zeist terecht gekomen. Kan waarschijnlijk ook een allergie geweest zijn. In die tijd voerde ik al trouw Farmfood brok, maar hier zat rund in en dat werd slecht gemeten. Over gegaan op glutenvrij KVV en een glutenvrije brok van KJENS.
Mijn hond ging in 2012 binnen 8 maanden flink afvallen. (ong. 7kilo!) In dierenziekenhuis onderzocht, lab uitslagen goed. Wel ernstige HD, in 2008 al licht ED geconstateerd, maar op wat licht kreupel lopen ging dit op Trias omega en Amiqure echt heel goed! Liep goed. En zo ook na diagnose HD geen pijnstillers nodig.
Wel de KJENS de deur uit gedaan en op Proplan voor adult overgegaan en paar keer per week nog steeds de KVV.
Heel verhaal, hij kwam weer wat aan, maar helaas mocht het niet lang duren dat mn lieverd bespaard bleef. Eind augustus bleek vernauwing in buurt van heiligbeen wat maakte dat Ambor als een dronkenman liep en gevoellozer werd en slecht liep. Geen andere optie meer als prednison of OK, maar wat doe je een hond met ernstige HD en ruim 11 jaar oud aan?
Helaas hebben we in januari dit jaar afscheid moeten nemen, daar de prednison hem flinke huidaandoening bezorgden......hij zou kaal worden. (soort ziekte van Cusher werd ermee veroorzaakt en prednison stoppen...tja dan loopt hij niet meer. Wat een spagaat.

Heel verhaal, maar dit maakt dat ik het de volgende keer goed doordacht wil doen, misschien begrijpen jullie dit.
Staan nu op de wachtlijst voor een pup.
Als het allemaal mag lukken dan zullen wij eind april weer eigenaar worden van een volgend scheetje!
Maar goed, mijn vragen:
Bij de fokker voeren ze Top Star brokken! Ik heb het opgezocht, zijn ook vol aan het promoten minder calcium en fosfor erin te hebben. (1.4% en 1.0%) en rijst als tarwe, maar verder? Geperst?
Bevat geen geur, smaak en kleurstoffen dat is alvast goed te weten.
Ben nu aan het twijfelen.....als ik merk dat ze het hier goed op doen, waarom zou ik dan de brok gaan veranderen? Farmfood ben ik niet erg grote fan meer van, ook lees ik op de voerwijzer dat er toch redelijk wat granen in zitten, procentverhouding vlees ook laag en veel koolhydraten. (zucht)
Ik wil hierbij vermelden dat ik naast brok ook KVV wil voeren, ik wil dit blijven afwisselen. (dus apart brok of vleesdag)
Kan ik de pup naast de brok meteen geheel een vleesdag gaan geven? Als ik alles zo gelezen heb kan ik hier ook gelijk mee beginnen met 7/8 weken. (als hij dus bij ons is)
Volgende vraag:
Wat voor tussendoortjes is goed voor een pup? Ik ben niet het type dat kippennekjes o.i.d gaat geven. Die keuze heb ik al gemaakt ook met mn vorige hond! Wel wil ik het zo goed mogelijk doen door wel KVV te voeren paar keer per week. Alleen lees ik dan weer.......bij dit complete voer hoeft de hond/pup ook niet te kauwen, aangezien het al zo fijntjes is, dus is ook weer minder voor de tandjes.
Vandaar dat ik vraag wat zou ik mn pup erbij kunnen geven ter ondersteuning van het gebit?
Ik lees ook dat je groentes mag geven en welke. Toch mag dit op spercieboontjes na rauw, maar bij de BARF site wordt aangegeven toch koken en/of pureren?!
Sorry voor het lange verhaal, moest het even kwijt en hoop dat reacties mij verder kunnen helpen. Ik weet het, vraag je het aan 10 verschillende dan heb je ook 10 meningen!!!
Alvast enorm bedankt hoor.
Groet

Mireille