trekken aan de lijn

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
sady
Snuffelneus
Snuffelneus

trekken aan de lijn

Ongelezen bericht door sady »

hoi allemaal,

sady is nu bijna 6 maanden ondanks het vele trainen in huis/tuin, maar ook gewoon met het buiten lopen trekt ze enorm aan de lijn,
het is een hele onderneming om haar naast de wagen te laten lopen, nou is dat mijn schuld met de kou van afgelopen tijd ga je niet met 2 kleintjes voor de lol buiten lopen dat word hopelijk snel wat beter met de dagelijkse training, de lange wandelingen deed ik dan ook alleen, nu is voor manlief het seizoen weer begonnen en moeten de kleintjes dus wel mee,
als we alleen lopen en ze ziet niets of niemand is er geen probleem en loopt ze netjes naast tenzij ik der vrij gegeven heb, maar komen we een andere hond tegen, of persoon is ze nu al bijna niet meer te houden,
als we in het donker iemand tegen komen, staat ze als een gek te kwispelen maar aan de andere kant te grommen,
de afgelopen maanden hadden we hier de winterslaap zoals ik dat noem hihi maar nu de campings en jachthaven weer begonnen zijn stroomt het hier vol met toeristen dat word dus echt een ramp op deze manier,
daarbij heb ik momenteel last van mijn chronisch ontstoken pols wat de wandelingen ook niet veel leuker maakt,

ik heb tot nu toe meerdere weken geprobeerd: plotseling de andere kant oplopen,
stil staan tot de lijn niet meer gespannen is, dan een paar stappen zetten enz,
haar aandacht op mij laten houden met wat lekkers,

nou heb ik gelezen over de gentle leader maar zoals met alles zijn daar zoveel verhalen over dat ik als beginnende honden eigenaar de bomen door het bos niet meer zie, zijn er nog andere mogelijke hulp middelen, tips/ervaringen zijn van harte welkom

groetjes mij
Pixie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Pixie »

Wij hebben het aangeleerd door er een commando aan te plakken. 'Wandelen' betekent niet trekken en met een losse lijn meewandelen zonder te blijven staan om te snuffelen. In het begin deden we dat met hele korte stukjes: pakweg tien meter (of zelfs minder) en op het einde van dat stukje een release-commando (bijvoorbeeld 'vrij' of 'go'). Na het releasen mag de hond dan terug doen wat hij wil (trekken, snuffelen, ...).

Die korte stukjes overbrug je door telkens voor hij begint te trekken, even de naam te zeggen en het commando te herhalen. Wanneer het te laat is en hij reeds trekt, blijf je stilstaan (zonder de naam te zeggen). Kijkt hij om/draait hij om, dan kan je het commando herhalen en verder wandelen. Blijft hij strak in de lijn staan, dan draai je je om en neem je hem mee terwijl je het commando herhaalt. Wanneer het met korte stukjes goed gaat, kan je die stukjes steeds langer maken. Wel de eerste periode altijd goed eindigen met een release-commando.

Bij ons is het zo geëvolueerd dat ze vanzelf in 'wandelmodus' gaat wanneer ze aan de lijn moet. Op onverharde wegen gaat de lijn uit en krijgt ze een release.
sady
Snuffelneus
Snuffelneus

dank je wel voor de tip,
vanavond ga ik met mijn man de antwoorden doornemen en gaan we kijken welke techniek we beide achter staan, zodat we die ook beide consequent kunnen doorvoeren

nou las ik ook dat ze met tuigje minder trekken, ze heeft nu een halsband op het moment dat we iemand tegenkomen klinkt ze alsof ze een zware astma aanval heeft, ook al laat ik haar zitten, Zorg ik zelf dat de lijn minder strak staat ze blijft het doen iemand daar ook nog tips over??
Tanja
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Tanja »

Ik weet niet wie gezegd heeft dat ze met een tuig minder trekken, maar dat is zeker niet bij alle honden het geval. Ik vind zelf dat je met een tuig lastiger kunt corrigeren, omdat de hond zijn hele gewicht kan gebruiken.
Groetjes, Tanja

Laughter is timeless, imagination has no age and dreams are forever ...
Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Muiske »

Ik heb het bij Bob af kunnen leren dmv correcties. Bob loopt aan een jachtlijntje, in het begin van de training deed ik die hoog in de nek (op advies van trainster) en gaf ik het commando naast. Elke keer wanneer hij voor mij liep kreeg hij een correctie. Nu, 4 maanden verder kan ik de lijn meestal slap houden en loopt hij netjes mee.
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015
Noah/Bruce
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Noah/Bruce »

Bruce heeft ook de neiging om te trekken aan de riem, met de bekende astma geluiden. Wij hebben eerst een gewoon tuig geprobeerd, maar dan kan hij inderdaad zijn hele kracht gebruiken. Supersterk was hij daarmee, dus geen succes. Daarna een U-lead aangeschaft. Het is geen wondermiddel, maar met het commando "voet" is het nu goed te doen. Op plekken waar hij minder bekend is of als hij erg opgewonden is, blijft hij wel trekken. Maar bij het gebruiken van "voet" wordt hij dan rustiger.
TRAMPS LIKE US.......BABY WE WERE BORN TO RUN
Pixie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Pixie »

Wij gebruiken ook een tuigje, ik heb de indruk dat ze er ongeveer even hard mee trekken. Alleen die geluiden heb je niet met het tuigje ;-). Met een tuigje kan je je hond wel minder 'sturen' met de riem, dan met een halsband.
Anita74
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Anita74 »

Bij Shuka gebruikte ik ook altijd een tuig, ik vond juist veel prettiger sturen dan met een halsband. Je kunt hem met een tuig gewoon midden op de rug optillen en de juiste kant op sturen en dat lukt met een halsband niet.
Shuka ♂ 12 juli 2000 - 29 januari 2013
Taico ♂ 21 februari 2013
Lucky
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Lucky »

Tegenwoordig trekt Devil alleen nog af en toe als ik te laat zie dat er ergens iemand met een hond aan komt lopen. Hij heeft nu dus een "gewone" halsband, maar ik heb een hele tijd een U-lead gebruikt. Hij trok net zo hard als met een riem, (maar je hebt niet het idee dat hij zometeen aan de zuurstof moet) en het grote voordeel vond ik dat jezelf veel "sterker" bent. Met een U-lead trek je hem als het ware "om". Als mijn zoon (13) met Devil wandelt heeft hij dan ook nog altijd de U-lead om. Nick kan hem beter houden en het geeft mij een veiliger gevoel.
Het trekken zelf afleren, is oefenen, oefenen, oefenen... Ik heb ook van alles uit geprobeerd, merkte nergens dat hij op de ene methode beter reageerde dan op de andere, dus heb maar de methode gebruikt die voor mij het "makkelijkste" werkte :wink:
Succes ermee.
Groetjes Marion
sady
Snuffelneus
Snuffelneus

bedankt allemaal voor de reactie's,
ik ben de afgelopen tijd iedere vrije minuut met haar aan de lijn bezig geweest(in de tuin, tijdens een ronde enz), vandaar de late reactie,
eindelijk sinds afgelopen weekend merk ik verschil,
het eelt is een stuk dikker, grenzen zijn verlegd,
helaas naast de wagen blijft een ramp, naast de wagen blijft ze springen en naar de kinderen toegaan, ik ga nu ook regelmatig met een lege wagen trainen ook dan blijft ze springen,
we zijn er nog lang niet, er komen vast nog dagen dat ik haar naast de kids achter het behang plak :lol: ,
dan komt zondag het volgende struikelblok, de oudste is dan jarig voor vele zal het herkenbaar zijn, helaas heeft mijn fam en dan vooral mijn oma niet door dat ze alles verpesten door haar gelijk aandacht te geven ook als ze opspringt, boos worden, het 100000x rustig uitleggen we hebben het allemaal geprobeerd daarbij komt ons nichtje die om alles hysterisch word dat word vast gezellig*zucht*
rimanime
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door rimanime »

Hond in de bench en heel streng zijn naar de visite toe. Jij moet er verder mee en niet zij.
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008

Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
sady
Snuffelneus
Snuffelneus

We hebben geen bench,
Dat gaat goed tot er niet luisterende
Visite komt
Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Muiske »

Dan zou ik Sady aan de lijn houden en bij je houden. En streng zijn. Als hier visite komt die niet luistert naar mij hebben ze het gat van de deur snel weer gezien hoor. Mijn huis, mijn regels.
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015
sady
Snuffelneus
Snuffelneus

aan de lijn dat is wel een goede,
Ja normaal ben ik ook zo, maar we wonen
Anderhalf uur bij de fam vandaan,
We zien ze maar 1 x in de 1/2 maanden
Dus echt boos worden wil je dan ook niet,
Het zijn vooral de momenten ooh ze trekt
Wel heel erg he, tja wij hadden een slipketting,
Of ik zou een ruk geven, jaa hallo het is een pup
Die alles nog moet leren en daarbij voeden we in het nu op en niet 100 jaar geleden, die het nu fout doet omdat
Mijn aandacht even verslapte door allerlij dingen, maarja komt goed (hoop ik hihi)
Marga/Noa
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Marga/Noa »

Dit werkt voor ons het beste: als de bel gaat en er komt bezoek( buren, familie, vrienden,kinderen), dan laten we Noa in de woonkamer. Ze is dan altijd een beetje opgewonden, wil ze springen en happen. Aan de deur zeggen we dat Noa genegeerd moet worden, niet aanhalen, niets zeggen( ik snap dat dat best moeilijk is, zo'n lief blond hummeltje negeren, maar het moet van ons!) we gaan de woonkamer in, gaan gezellig zitten, wat drinken en Noa wordt vanzelf rustig, gaat meestal in haar mand of bij iemand aan de voeten liggen....en dan mag ze natuurlijk aangehaald en geknuffeld worden. Ik merk duidelijk dat de eerste opwinding er dan af is. Voor ons en Noa is dit de manier.
Noa 09-09-2012
Plaats reactie