Vraagje

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Terra5
Speurneus
Speurneus

Vraagje

Ongelezen bericht door Terra5 »

Danouk is altijd al erg op haar eten gesteld geweest en laat dit ook regelmatig aan Terra weten. Met een lekkere kluif dan laat ze wel weten dat die van haar is en gromt dan soms ook naar Terra als die in de buurt komt. Met eten gaat dit verder wel goed en laten ze elkaar tijdens eten met rust.

Zo heeft ze wel al een tijdje (ongeveer half jaar) de neiging, dat als we rond etenstijd een rondje met alleen Terra hebben gelopen en we komen weer binnen, dat Danouk Terra lijkt te corrigeren. Zodra Terra de woonkamer binnenkomt, dan snauwt Danouk richting Terra. Dit bleef beperkt tot gewoon een korte mopper-snauw met een por en ze lijkt dan Terra tegen te willen houden richting keuken.

Maar gisteren was het iets heftiger. Geen wonden oid ;-), maar wel een flinke, zware snauw.

Wij vragen ons af wat dit nu is en hoe we hier mee om moeten gaan. Gisteren was ik boven toen het gebeurde en hoorde het "gedoe". Martin heeft Danouk toen wel gecorrigeerd en naar haar mand gestuurd. Dametje is dan altijd flink onder de indruk.. Terra reageert er overigens verder totaal niet op.

Normaal gesproken mag Danouk van mij op een kleine manier zeg maar wel "corrigeren", maar zo heftig vind ik niet nodig. Dan wil ik toch Danouk daarin laten weten dat dit niet gewenst is..

Iemand enig idee? Zou het een rol kunnen spelen dat Danouk aanvoelt dat Terra zwakker aan het worden is? En moeten wij Terra daar wel tegen in bescherming nemen?
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014
Els
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Els »

Het klinkt als roedelverschuiving. Terra is niet meer gezond en in de natuur zou ze ook zijn vervangen als roedelleidster. Dat zijn over het algemeen niet de leukste macht-strijden maar ze moeten wel uitgezocht worden.

Ik zou er zelf niet teveel tussen gaan zitten, maar de natuur even zn gang laten gaan. Kijk, word het te erg met bloedvergieten en dat soort ellende, ja dan stap ik er ook tussen, maar over het algemeen regelt het zich vanzelf wel.
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.
Terra5
Speurneus
Speurneus

Ik denk zelf ook dat Danouk wat meer grenzen bij Terra opzoekt en verlegt, dat dat komt omdat Terra ouder (zwakker) wordt inderdaad.

Het typische is dat ze dit dus echt op een heel specifiek moment doet, als we terugkomen van een wandeling en Terra komt de woonkamer weer binnen. Dan lijkt het alsof Terra er niet in mag van Danouk. Verder heb ik nog niet echt dingen gezien die Terra niet meer zou mogen.

Alhoewel je wel merkt dat Terra met ons bijvoorbeeld begroeten iets rustiger is en Danouk ook de ruimte geeft om ons te begroeten. Maar dat zou ook kunnen komen, omdat Terra iets minder stevig staat en dat gedraai en wiebelkonten van Danouk ontwijkt.. Danouk "corrigeert" op zulke momenten niet. Het kan natuurlijk zijn dat Terra daar zelf al op anticipeert en bij voorbaat al afstand houdt.

Maar ja, moet ik dat "snauwen" als Terra de woonkamer inkomt nu toestaan? Straks mag of durft Terra helemaal de woonkamer niet meer in.. ?

Verder ben ik ook van mening hoor dat ze het zoveel mogelijk onderling moeten uitzoeken, dat gaat het beste en is ook het duidelijkst voor allemaal dan. Ik ga het wel ook op andere momenten wat beter in de gaten houden, of daar misschien toch ook (subtiele) veranderingen zijn.

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
Els
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Els »

De hondentaal is zoveel duidelijker onderling dan wij ons kunnen voorstellen. Zolang Danouk Terra niet verwond met het binnen lopen van een ruimte zal het onderling wel duidelijk zijn wat ze ermee bedoelt.
Ingrijpen kan altijd, uiteindelijk blijven Jullie de opper roedelleiders.

Hoe gaat het met Terra?
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.
Terra5
Speurneus
Speurneus

Ik zal inderdaad verder dan even aankijken hoe zich dit ontwikkelt. Kijken wat er gebeurt als wij niet ingrijpen. Tot nu toe zijn er absoluut geen wonden veroorzaakt en is het echt beperkt tot gewoon een snauw en porretje bij binnenkomen.

Met Terra gaat het met ups and downs. Je merkt dat ze echt oud is nu. Er liggen nu ook extra kleden, zodat ze makkelijker kan opstaan als ze ergens ligt. Ze is wel echt vatbaar voor virusjes. Maar ze is absoluut nog blij, kan nog (bijna) iedere dag mee voor een wandelingetje in het bos en verder slaapt ze gewoon lekker veel :-)

Afbeelding
rimanime
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door rimanime »

Dat Terra er zelf niet van onder de indruk is, zou ik als graadmeter gebruiken. Toch zou ik zelf het moeilijk vinden om dit in goede banen te leiden...Ik ga er vanuit dat wij nog boven de honden staan en dat wij dan mogen corrigeren. Zolang het niet tot verwonding leidt, zou ik er niet teveel aandacht aan besteden.
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008

Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Kan ze niet jaloers zijn, of vermenselijk ik het nu te veel? Dewi mag ook soms niet mee met Sam en mij omdat hij graag hard loopt en zij van het trutten is, maar ze probeert hem echt te grijpen als hij dan terugkomt. Ook zonder gaatjes/grommen of wat, maar flink pinnig ziet het er wel uit.
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

Tsja, ik zou Danouk geloof ik wel corrigeren ...
Danouk zal best aanvoelen dat Terra nu wat minder is, maar in mijn ogen geeft het haar nog geen reden om te snauwen omdat Danouk vind dat Terra de kamer niet meer in mag

Maar dat is mijn blonde mening :oops:
Snap dat het lastig is, dus geef ze nu maar gewoon beide een dikke knuf van de blondies hier :D
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
*Remy*
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door *Remy* »

Danouk corrigeert Terra bij terugkomst omdat Terra het roedel heeft verlaten. Danouk is sterker geworden in haar hoofdje en lichaam en vindt dat dit verlaten van het roedel gecorrigeerd moet worden (wat heel normaal is trouwens; vele honden doen het). Ik zou het echter niet toelaten. In mijn ogen hebben mijn honden elkaar niet te corrigeren (nooit, in geen 1 situatie); de enige die corrigerend optreed ben ik.
Terra5
Speurneus
Speurneus

Ik had vanmiddag ook nog even met een vriendin over dit gedrag en zij zei eigenlijk ook; wel corrigeren. Tot op zekere hoogte mag Danouk wel laten merken dat zij hoger zou staan, maar er zijn dus grenzen. En die grens mag ik bepalen.

Ik denk inderdaad dat dit wel een grens is. Het is dan wel geen heftig gedoe enzo, maar zij bepaalt niet of Terra bijv naar binnen zou mogen of niet. Vanmiddag was ik weer even met Terra weg en toen we terugkwamen, blokkeerde ik de deur even voor Danouk. En ze wilde erg graag langs mij om bij Terra te komen en een porretje te geven. Maar dat stond ik niet toe en dan is het ook wel direct klaar.

We gaan het gewoon nog verder in de gaten houden, ben benieuwd of me toch meer subtiele veranderingen op gaan vallen ;-)

Afbeelding
Terra5
Speurneus
Speurneus

Roos schreef:Kan ze niet jaloers zijn, of vermenselijk ik het nu te veel? Dewi mag ook soms niet mee met Sam en mij omdat hij graag hard loopt en zij van het trutten is, maar ze probeert hem echt te grijpen als hij dan terugkomt. Ook zonder gaatjes/grommen of wat, maar flink pinnig ziet het er wel uit.
Ik heb geen idee of het jaloezie is.. Maar Dewi doet het dus ook? En staat Dewi toevallig hoger dan Sam?
Wij vinden het er soms ook chagrijnig uitzien, alsof ze echt chagrijnig is en dat op Terra dan eventjes afreageert ofzo. Een beetje treiteren..

Het zal een vorm van correctie zijn, maar waarvoor dat snap ik dan nog niet helemaal. Even laten weten; je kan dan wel weggeweest zijn, maar ik ben nog steeds de baas???

Afbeelding
Terra5
Speurneus
Speurneus

Kay schreef:Tsja, ik zou Danouk geloof ik wel corrigeren ...
Danouk zal best aanvoelen dat Terra nu wat minder is, maar in mijn ogen geeft het haar nog geen reden om te snauwen omdat Danouk vind dat Terra de kamer niet meer in mag

Maar dat is mijn blonde mening :oops:
Snap dat het lastig is, dus geef ze nu maar gewoon beide een dikke knuf van de blondies hier :D
Ik heb alleen Danouk een knuffel gegeven, ik durfde het niet aan om Terra te knuffelen met zo'n vals dametje in de buurt!!

Grapje!! Beide een hele dikke knuffel gegeven :D

Afbeelding
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Terra5 schreef:
Roos schreef:Kan ze niet jaloers zijn, of vermenselijk ik het nu te veel? Dewi mag ook soms niet mee met Sam en mij omdat hij graag hard loopt en zij van het trutten is, maar ze probeert hem echt te grijpen als hij dan terugkomt. Ook zonder gaatjes/grommen of wat, maar flink pinnig ziet het er wel uit.
Ik heb geen idee of het jaloezie is.. Maar Dewi doet het dus ook? En staat Dewi toevallig hoger dan Sam?
Wij vinden het er soms ook chagrijnig uitzien, alsof ze echt chagrijnig is en dat op Terra dan eventjes afreageert ofzo. Een beetje treiteren..

Het zal een vorm van correctie zijn, maar waarvoor dat snap ik dan nog niet helemaal. Even laten weten; je kan dan wel weggeweest zijn, maar ik ben nog steeds de baas???

Ik denk dat Dewi meestal hoger staat, maar niet altijd. Lekker duidelijk he? :D Treiteren, dat is precies het goede woord ervoor. Dewi doet dat bv ook bij het water, eerst rent ze leuk mee maar als ze het zat is wordt Sam haar bijtkonijn en gaat ze in zijn nek, oren en benen happen. En niet te misselijk ook niet, dus dat corrigeer ik wel. Soms is hij haar echt beu en dan krijgt ze een koekje van eigen deeg (had ik pas een filmpje van op FB) maar dat gebeurt zelden. Het is bij haar (denk ik) echt een stukje frustratie op dat moment, omdat zij hem fysiek gewoon niet aankan.

Ik hoor wel van meer honden die het bij elkaar doen, dus een onbekend verschijnsel is het niet iig. Misschien weet Dorinne hier meer van?
-kim-
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door -kim- »

Als Mexx hier zich ergens aan irriteerd tijdens het wandelen, is Bear ook vaak de pineut.
Als ik het te heftig vind, corrigeer ik het. Maar Bear is er nooit van onder de indruk, terwijl hij dat wel is als Mexx op hem snauwt, omdat hij iets doet wat Mexx niet goed vind.

Mexx is hier wel de ranghogere, Bear heeft nog nooit een poging gedaan dat te veranderen, mijn lieve watje :verliefd1:

Als je het te heftig vind zou ik gewoon corrigeren.
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door royenmarjolein »

Hier wordt ook weleens naar elkaar gesnauwd, maar dan met name als ik thuiskom en beide heren mij willen begroeten. Ze willen op zo'n moment alle aandacht van mij en deze niet delen met de ander. In het begin was Bob wel onder de indruk van Max, maar nu laat hij zich niet meer de kaas van het brood eten :wink: Meestal resulteert mijn thuiskomst in een klein stoeipartijtje (op een speelse manier) en soms in de dolle minuten voor Max die dan overprikkelt raakt. Ik sta dan zielig in mijn uppie terwijl mijn honden mij helemaal vergeten zijn, omdat ze iets ''uit te vechten'' hebben.
Ik onderbreek dit spelletje altijd door bijvoorbeeld de aandacht te vragen en ze naar de plaats te sturen voor een lekker koekje. Dan zakt de opwinding weg en zijn ze het helemaal vergeten.

Verder corrigeert Max Bob regelmatig, maar hier is dan meestal een goede reden voor. Bob zit nu lekker in zijn puberteit en vooral Max heeft het zwaar met hem. Soms is Max ook weleens snauwerig zonder reden, beetje chagarijnig. Bob reageert hier helemaal niet op en is er niet van onder de indruk.
Ik grijp vrijwel nooit in, omdat Bob en Max goed in staat zijn om het zelf te regelen en eigenlijk altijd resulteert in een spelletje waarbij beide honden spelbuigingen maken en elkaar blijven uitdagen. Pas op het moment dat ze gaan rennen in de woonkamer en dus al mijn meubels beginnen te verschuiven, roep ik ze tot orde.

Ik zou gewoon je gevoel volgen en als je vindt dat het niet door de beugel kan, zou ik gewoon ingrijpen. Tenslotte blijven wij als mens de roedelleider. Persoonlijk zou ik jouw situatie ook hebben ingegrepen. Je wilt inderdaad niet naar een situatie waarin Terra dadelijk de woonkamer niet meer naar binnen mag. Daarnaast is Terra ouder en misschien zwakker aan het worden waardoor ze ook een makkelijke ''prooi'' is.
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
Plaats reactie