Zilver

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
roostrixliz
Snuffelneus
Snuffelneus

Zilver

Ongelezen bericht door roostrixliz »

Is er iemand die deze kleur heeft of al eens gezien heeft? Ziet er toch heel mooi uit. Ik had er nog nooit van gehoord.

http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr#" onclick="window.open(this.href);return false;
groetjes Roos (Labrador), Trixie (Mopshond), Lizzy (Mopshond), Loewie (Mopshond), Bobbie (Cavalier King Charles)
AnP
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door AnP »

Moet je maar eens googlen op die kleuren en dat die niet voorkomen bij de labrador, ofwel iets van weimeraner ingekruist. Ofwel een karakter wat zomaar vele malen pittiger kan zijn dan de gemiddelde lab.
De zoveelste mode hype uit amerika.

Labradors zijn zwart/ geel/ bruin. Alle andere kleuren zijn gewoon fouten/ ongewenst.
Annette
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Annette »

De kleur zilver wordt niet erkend.
Op de stamboom komt dan de aantekening NEK (Niet erkende Kleur) te staan.
Het zijn GEEN raszuivere labradors maar (meestal) gekruist met de Weimaraner.
Volgens de rasbeschrijving (de standaard dus) is een labrador zwart, geel of bruin.
Kijk ook maar eens naar de ogen, die zijn lichtgroen of blauwachtig, ook niet gewenst.
En over de karakters nog maar te zwijgen als je een Weimaraner gebruikt....niet aan beginnen dus!
Afbeelding Esra (Avalon Hope of Eastside Forest)24-10-2005
Afbeelding Holly (Holly Holy of Eastside Forest)10-11-2007
roostrixliz
Snuffelneus
Snuffelneus

Maar krijgen ze dan wel gewoon een stamboom? Wat betekent de stamboom dan?
groetjes Roos (Labrador), Trixie (Mopshond), Lizzy (Mopshond), Loewie (Mopshond), Bobbie (Cavalier King Charles)
Roxy11
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Roxy11 »

Als ik jou was zou ik even heel goed gaan lezen op dit forum. Gewoon wat woorden intikken bij de zoekmachine. Silverlab, zilver, Weimaraner etc. Dan ben je na een uurtje heel wat wijzer :)
Succes.
:blondpootje: Roxy (Another Storm of Misty Dreams X Whisper van de Witte Hoeve's Hof)
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door jeltje »

Ik ben het met je eens dat het een prachtig mooie kleur is en dat ze er (vooral de puppies) super schattig uit zien, maar het is geen labrador maar een kruising.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Dit staat erover op de site van de NLV:

Zilvergrijze Labradors

De zilvergrijze kleur is geen erkende kleur bij het ras Labrador Retriever .
De rasstandaard van de Labrador Retriever geeft aan dat er drie kleuren Labradors zijn: zwart, geel en chocoladebruin.
De kleuren 'silver' en 'blue' komen van oorsprong niet in de populatie voor. Deze kleuren worden veroorzaakt door de dubbele aanwezigheid van het recessieve 'd-allel', dat van zwart 'blue' en van bruin 'silver' maakt. Normaal gesproken is er bij de Labrador sprake van het genotyoe DD, dat zorgt voor normale verdeling van de pigmentkorrels in de haren. Het recessieve d-allel concentreert de pigmentkorrels rond de kern van de haar. Dit zorgt ervoor dat de kleur een verdunde indruk maakt.
Honden met het genotype bbE_dd vertonen een zilvergrijze kleur (zoals bij de Weimaraners), terwijl honden met het genotype B_E_dd een blauwgrijze vachtkleur hebben.
Met andere woorden: bruin wordt zilver, zwart wordt blauw. Deze honden vertonen tevens een lichte oogkleur.
Omdat dit d-allel in feite 'Labrador-vreemd' is, is het aannemelijk dat het door inkruising (met naar alle waarschijnlijkheid Weimaraners) binnen de Labradorpopulatie in de VS terecht is gekomen.

De AKC (de Amerikaanse kennelclub) heeft de kleur in zoverre erkend, dat er voor grijze Labradors een stamboom wordt afgegeven, waarop de kleur 'chocoladebruin' wordt vermeld. Labradors met een AKC stamboom, die in Nederland geïmporteerd worden, kunnen naar het NHSB (Nederlands Honden Stamboek) worden overgeschreven. De Raad van Beheer liet ons weten op grond van het K.R. (kynologisch reglement) geen mogelijkheden te zien om de registratie van 'zilveren Labradors' in het stamboek te voorkomen.
Wanneer u een zilvergrijze Labradorpup aanschaft, geboren uit ouderdieren die geïmporteerd zijn, zal deze waarschijnlijk een stamboom krijgen van de Raad van Beheer. Hierop zal echter vermeld staan, dat de hond een 'niet erkende kleur' (NEK) heeft. Mocht u een tentoonstelling willen bezoeken, dan zal uw hond door de keurmeester gediskwalificeerd worden, of een ongunstige beoordeling krijgen vanwege een van de rasstandaard afwijkende vachtkleur.
In het KR van de Raad van Beheer is geregeld dat nakomelingen van ouderdieren, waarbij als vachtkleur NEK op de stamboom staat vermeld, niet ingeschreven kunnen worden in het NHSB. Met andere woorden deze nakomelingen krijgen geen stamboom.

De NLV is verontrust over het feit dat zilvergrijze Labradors nu ook in ons land voorkomen en wellicht populair zullen worden. Samen met het voor Labradors 'vreemde d-allel' kunnen namelijk ook andere, niet bij het ras passende eigenschappen zijn ingekruist. Te denken valt onder andere aan niet 'Labrador-eigen' karakterkenmerken. Daarnaast heeft het ontstaan van een 'modekleur' vaak desastreuze gevolgen voor de gezondheid van een populatie rashonden.

Feit blijft dat, hoe men ook over deze materie denkt, het riskant is en blijft om bij het fokken de vachtkleur als belangrijkste selectiecriterium te hanteren. Dat de fokbasis voor ’silver’en ‘bleu’ uiterst smal is, moge duidelijk zijn. Dit zal tot inteelt, en dus tot gezondheids-, en karakterproblemen kunnen leiden.

Bron: https://www.nlv.nu/fokkenenpups/voorpup ... ndezak.php" onclick="window.open(this.href);return false;
(Helemaal onderaan de blz.)

Ik heb zelf een keer meegemaakt op een keuring waar ik schrijver was, dat er een zilverkleurige labrador werd gepresenteerd en die werd inderdaad gediskwalificeerd.

Nog afgezien van de vraag of de kleur wel of niet door kruising met een ander ras in de labrador terecht is gekomen, vind ik die laatste alinea super belangrijk. Er zijn maar heel weinig labradors die die kleur dragen en waarschijnlijk zijn ze ook nog eens allemaal familie van elkaar, omdat ze allemaal afstammen van de eerste kruisingen. Het is in feite een soort ras binnen een ras met een heel smalle fokbasis. Ik zou zo´n ingeteelde / doorgefokte pup niet willen hebben, hoe bijzonder zijn velletje dan ook is. Ver van weg blijven van die rariteit.

Hanneke
AnP
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door AnP »

De meeste zilver labs vind ik ook meer weimeraner dan lab hoor, en een weimeraner is behoorlijk veel pittiger dan een lab zeker aangezien die ook manscherp kunnen zijn.

De stambomen waarna verwezen wordt zijn van de europese rashondenvereniging (ik kan die niet terugvinden?) en de puppen kosten 1200 euro. Wat een prijs voor een kruising, overigens zijn dit allemaal honden met duitse kennelnaam met een website in belgie.
roostrixliz
Snuffelneus
Snuffelneus

Ik dacht dat het sowieso nep was, ik had nog nooit van de kleur gehoord. Wil hem ook niet kopen :lol:
Cor
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cor »

roostrixliz schreef:Ik dacht dat het sowieso nep was, ik had nog nooit van de kleur gehoord. Wil hem ook niet kopen :lol:
Heel goed! :klasse:
Ik dacht dat de zilveren Labrador weer een beetje "uit" was in Nederland. Overigens staat er bij de advertentie een Belgisch telefoonnummer. Ik weet niet hoe de Belgische rasvereniging omgaat met deze kleurafwijking?

@AnP: bedoel je http://www.erhcev.de/" onclick="window.open(this.href);return false; ?
De ERHC e.v. is een vereniging voor honden liefhebbers, honden bezitters en fokkers van verschillende hondenrassen, met een extra afdeling voor de Oud-Duitse, Duitse en voor de langharige Duitse Herder.

Ook honden zonder papieren en kruisingen zijn welkom bij onze vereniging.

Het is ons doel de hond met zijn specifieke eigenschappen op de voorgrond te laten staan.
Of bedoel je de (inmiddels ter ziele gegane) Rashondenfederatie Nederland (van Jaap van der Wijk). Die gaven "stambomen" uit, maar die zijn niet erkend door de FCI. Aan zo'n stamboom heb je dus niet zoveel.
:!:
Labrador Startpagina, alles op een rijtje!
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Er zijn nog wel een paar niet-erkende Europese kennelclubs die zelf stambomen uitgeven, zoals deze:
http://users.belgacom.net/europeanclubcanin/" onclick="window.open(this.href);return false;
en deze: http://www.europeankennelclub.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Allemaal niet erkend door de FCI dus je hebt niks aan die stambomen.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
Plaats reactie