Aangezien showen met een volbloed Fieldtrial Labrador niet zo vanzelfsprekend is wilden we goed aan dit avontuur beginnen en dus zijn we ringtraining gaan volgen en hebben flink geoefend op alle mogelijke figuren die in een ring gelopen kunnen worden en het lange blijven staan in een ring. Ook is het zeer prettig om de hond te laten wennen aan de ringsituatie waarbij je met meerdere jonge reuen in een ring staat zonder dat ze zich met elkaar moeten bemoeien en aan een keurmeester die ze gaat bevoelen en betasten.
Pontus zag er na de aanvankelijke stress de humor wel van in en vond de trainingen en het oefenen best leuk dus al snel was de eerste redelijke sta-foto een feit

Tijdens de afsluitende ringtraining werd er een show nagebootst waarin we steeds opnieuw onze kampioentjes zo goed mogelijk moesten voorbrengen. De hond die zich het meest stond uit te sloven was Mr. P dus die mocht achter bordje 1 plaatsnemen. De kans dat hij nog eens achter dit bordje terecht gaat komen is zo nihil dat we dit natuurlijk hebben vastgelegd op een foto

En daarna was het tijd voor het echte werk.
Op 16 mei mocht hij aantreden bij de LKN clubmatch in Utrecht waar wij ons aansloten bij Team Heeresteyn. We hadden een hele leuke dag gevuld met gezellige mensen.
In de ring deed Pontus het prima! Mijn knappe jongen deed wat hem geleerd was en showde de sterren van de hemel dus ik was zeer blij met hem. Ik was ook zeer blij met onze goede voorbereiding op alles wat we in de ring konden verwachten want we troffen een keurmeester die erg handtastelijk was en daarbij ook best hardhandig maar Pontus had er gelukkig niks van en was gewoon bereid om de keurmeester met een vriendelijk kwispeltje en een schuin koppie aan te kijken.
Zijn keurrapport was erg kort: Lovely head and expression. Would prefer better shoulder placement. Would prefer more bone. Moved okay.
Good.
Gisteren mocht hij nog eens aantreden op de clubmatch van de NLV in Bennekom.
Pontus deed het wederom goed, ging deze keer wel een paar keer zitten maar verder deed hij het prima.
De keurmeester was erg vriendelijk en rustig met de honden, heel prettig.
Zijn keurrapport was iets uitgebreider deze keer:
Good masculine head, gentle expression. Good earset, level topline. Well muscled hindquarters, would prefer a little more bone and a little more weight over loin. In good coat, moved well. Very Good.
Ik was dus super blij want onze eerste ZG was binnen!
We zijn ook nog even langs de Meet- en weegstand geweest waar bleek dat hij 62,5 cm meet en 31,7 kg weegt. Ze waren daar niet geheel onpartijdig omdat zijn afkomst al vermoed werd maar ze vonden hem daar perfect op gewicht
Aan het eind nog even naar de oogarts om zijn ogen te laten spiegelen. De oogarts was een onaardige man maar hij vond de ogen van Pontus wel prima en dat is het belangrijkst.
Verder waren er natuurlijk weer zat leuke mensen om even mee te kletsen en te buurten. Pontus zijn super enthousiaste fanclub was ook aanwezig, Riwka, Jutta en Erica. Jutta had weer iets heel lekkers gebakken
Het was weer een heerlijke, leuke en gezellige dag met een ZG als kersje op de taart van een toch al geweldig weekend omdat Pontus de dag ervoor echt zo goed had gepresteerd op de jachttraining dat ik al superblij was met mijn Apekop Retriever. Oogjes goed, wat wil een mens nog meer?