Afleren in de weg staan/lopen

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
esmoezie
Speurneus
Speurneus

Afleren in de weg staan/lopen

Ongelezen bericht door esmoezie »

Hoe kun je je hond afleren om voor je voeten te lopen of in de weg te staan? Keo is niet de meest oplettende hond en voelt ook niet goed aan wanneer hij aan de kant moet. Ik heb niet het idee dat hij dit bewust of uit "dominantie" zou doen. Hij is gewoon wat onhandig en niet zo fijngevoelig. Daardoor heb ik hem al een aantal keren op zijn voorpoten getrapt, met een hoop gejoeker tot gevolg. Gelukkig heeft hij zich nooit echt bezeerd en lijkt hij dan meer aan te slaan omdat hij er van schrikt. Vandaag lopend in een binnenbocht stond ie me weer ineens voor de voeten, kon hem niet ontwijken en trapte hem op zijn, momenteel al gevoelige, voorpootje. Eerst een hoop herrie en daarna kreeg hij er zijn gekke 5 minuten van, de mafkees...
Misschien zijn er trucjes om hem hier wat oplettender in te krijgen?
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015
Els
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Els »

Zo das een goeie. Ik lees even mee, ik breek mn nek nog eens over Flow.
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Goede vraag, ik lees ook even mee want Sam komen wij ook overal tegen waar het niet moet, terwijl wij van Dewi zelden 'last' hebben.
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door lucievd »

Loopt Keo ook voor je voeten als je met hem (aan de lijn) wandelt?
Of is het alleen in huis?

Ik heb in een ver verleden Flits ook wel eens per ongeluk op z'n pootje getrapt omdat ie voor m'n voeten liep..(ook niet expres).
Ze schrikken er idd van als je erop trapt en zal soms ook best pijn doen.
En die dolle 5 min herken ik ook wel. Toen ik Flits op z'n pootje trapte werd ie ook heel dolletjes en hyper..volgens mij omdat hij denkt dat het een straf van mij was om op z'n pootje te trappen. Hij denkt dan dat ie wat fout heeft gedaan en gaat dan zo doen. (Want zo doet ie ook wel eens als ik 'm eens een keer boos heb toegesproken..dan wordt ie ook hyper en weet van gekkigheid niet wat ie moet doen om weer lief gevonden te worden :wink: )

Maar nee..tips heb ik niet echt direct voor je.
Flits loopt aan de lijn of buiten eigenlijk nooit voor m'n voeten.
Binnen wel..of dat ie precies daar staat waar ik langs moet. Vaak zeg ik dan iets van "pas op" en dan beweegt ie..of als ik pontificaal voor z'n neus sta dan heeft ie ook wel door dat ik er langs moet. Maar hij kan natuurlijk ook niet raden welke kant ik op ga etc.
Plus dat ie vaak voor m'n voeten loopt binnen omdat hij me graag achterna loopt..vooral als we nog een lange wandeling moeten maken enzo (hij is dan dus nog niet echt moe). Dan houdt ie het liefst alles in de gaten wat ik doe en volgt me dus overal..(zover het kan).
Maar heel vaak geef ik ook wel het "blijf" gebaar..omdat ik vind dat ie niet altijd overal bij hoeft te zijn en me achterna hoeft te lopen omdat dat soms irritant kan zijn haha.
Maar vaak vind ik het niet erg als ie het doet.
Dus omdat hij het de ene keer wel "mag" en de andere keer niet...gebruik ik een "blijf" gebaar als ik wil dat ie dit keer even blijft liggen. Dan is het voor hem ook duidelijk wanneer ie wel en niet mee mag lopen.

Volgens mij kun je je hond ook wel aanleren dat ie sowieso niet bij elk wissewasje weer achter je kont aanloopt..maar dan moet je wel consequent zijn..zodra je het een paar keer toe laat omdat je denkt..'ach wat kan mij het schelen' dan is het niet meer duidelijk en wordt het niks.

Dus het is denk ik ook maar net hoe je erin staat..hoe erg vind je het en in welke situaties hij je voor de voeten loopt.

Flits doet het alleen in huis..dus als ik weet dat ik haast heb of echt het komende half uur heen en weer ga lopen dan laat ik hem ook weten dat ie op z'n plek moet blijven en niet steeds achter me aan moet komen omdat ik me dan ga irriteren haha. En ik wil niet boos op 'm worden als ie achter m'n kont aanloopt want dat vind ik niet eerlijk aangezien het in 90% van de gevallen wel mag. Dus als ie moet blijven dan geef ik hem die opdracht...dan weet ie in ieder geval waar ie aan toe is. Mocht ie dan toch achter me aankomen, dan mag je er best wat van zeggen vind ik want je hebt tenslotte je hond een opdracht gegeven.

Maar ik weet dus niet in welke situaties Keo jou voor je voeten loopt etc. Dus wie weet bedoel jij het wel heel anders :)
fieke
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door fieke »

Als ik iets aan het doen ben en ik weet dat Bruce bij me in de buurt loopt. Dan zeg ik altijd tuut tuut :D dan schuift hij op. Een enkele keer ligt hij pal achter me, en breek ik half mijn nek. Omdat dan niet nog een keer te laten gebeuren geef ik hier een blijf commando.
:bruinpootje: Bruce (Messi van Budiliumhof) 23-01-2012
Bowie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Bowie »

Ik heb met de aspirant-geleidehondjes (leenpupperds :wink: ) hier in huis zonder echt mijn voeten op te tillen doorgelopen, dus tegen ze aan als ze in de weg (in de loop) lagen of liepen, en gewoon doorgelopen en dit net zo vaak en net zo lang tot ze uit de weg gingen.
Op een gegeven moment valt het kwartje en zorgen ze wel dat ze zich uit de weg maken.
Bowie heeft het niet geleerd, maar had op de geleidehondenschool altijd goed in de gaten wie daar niet goed zag en daar zorgde hij dan toch bij dat hij niet voor de voeten liep en dat hij opzij ging als hij in de weg lag.
esmoezie
Speurneus
Speurneus

Lucie; ik vind het alleen vervelend dat ik hem op zijn poot ga staan, want doe hem liever geen pijn.
Met het wandelen loopt hij naast, maar hij voelt dan niet aan als we een hoekje omgaan en op dat soort momenten sta ik hem warempel op zijn poot. Binnenshuis is hij ook echt mijn schaduw. Dit vind ik, net als jij niet erg, maar zoals gezegd is hij gewoon echt niet fijngevoelig. Op een of andere manier staat hij dan net weer pal voor de koelkast als ik er in moet zijn haha en kijkt me dan heel schattig aan. Ik stuur hem ook wel eens naar zijn plaats als het nodig is en dat doet hij goed. Bv met stofzuigen doe ik dat.

Fieke; ik vind tuut tuut wel een heel leuk commando :-)
groetjes Juliette

esmoezie
Speurneus
Speurneus

Bowie schreef:Ik heb met de aspirant-geleidehondjes (leenpupperds :wink: ) hier in huis zonder echt mijn voeten op te tillen doorgelopen, dus tegen ze aan als ze in de weg (in de loop) lagen of liepen, en gewoon doorgelopen en dit net zo vaak en net zo lang tot ze uit de weg gingen.
Op een gegeven moment valt het kwartje en zorgen ze wel dat ze zich uit de weg maken.
Bowie heeft het niet geleerd, maar had op de geleidehondenschool altijd goed in de gaten wie daar niet goed zag en daar zorgde hij dan toch bij dat hij niet voor de voeten liep en dat hij opzij ging als hij in de weg lag.
Thanx Bowie voor de tip. Jouw Bowie is dus duidelijk uit zichzelf al wat beter in aanvoelen. Dan is Keo het tegenovergestelde. Ik zal eens tegen hem aanlopen zoals jij zegt. Weet niet of hij die hint dan begrijpt, we zullen zien.
groetjes Juliette

lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door lucievd »

esmoezie schreef:Lucie; ik vind het alleen vervelend dat ik hem op zijn poot ga staan, want doe hem liever geen pijn.
Met het wandelen loopt hij naast, maar hij voelt dan niet aan als we een hoekje omgaan en op dat soort momenten sta ik hem warempel op zijn poot. Binnenshuis is hij ook echt mijn schaduw. Dit vind ik, net als jij niet erg, maar zoals gezegd is hij gewoon echt niet fijngevoelig. Op een of andere manier staat hij dan net weer pal voor de koelkast als ik er in moet zijn haha en kijkt me dan heel schattig aan. Ik stuur hem ook wel eens naar zijn plaats als het nodig is en dat doet hij goed. Bv met stofzuigen doe ik dat.

Fieke; ik vind tuut tuut wel een heel leuk commando :-)
Ja precies..ik begrijp de situatie.
Ik denk dat Flits dan ook beter aanvoelt wanneer hij aan de kant moet, want ik heb niet vaak een botsing met 'm ofzo.
Als hij bijv in de deuropening ligt of ergens anders waar ik langs moet dan springt hij altijd direct op om aan de kant te gaan, terwijl ik soms wel eens denk van..blijf maar lekker liggen jongen ik kan er wel langs.
Keo blijft dan gewoon staan/liggen?
Noah/Bruce
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Noah/Bruce »

Noah gaat sowieso al aan de kant als je haar kant op gaat, zelfs als het niet nodig is gaat ze ruimte maken, dat heeft ze altijd al gedaan. Bruce is een ander verhaal, die gaat inderdaad het liefst vlak achter je liggen als je ergens bezig bent en bleef gewoon liggen als je daar moest zijn waar hij lag. Dan moest je uitkijken dat je niet over hem heen kukelde. Ik ben begonnen de confrontatie aan te gaan, gewoon rustig doorlopen als hij ergens ligt en hem als het ware aan de kant schuiven. Nu snapt hij dat hij dan aan de kant moet gaan en maakt ruimte. Maar hij blijft het fijn te vinden om te volgen, dus dan moet hij op zijn plaats blijven. Al met al gaat dat heel goed.
TRAMPS LIKE US.......BABY WE WERE BORN TO RUN
esmoezie
Speurneus
Speurneus

Lucie; het ligt er aan hoe moe hij is of hij al dan niet aan de kant gaat. Meestal wel hoor als hij ergens ligt en ik moet er door. En bij dingen die we hem stug hebben aangeleerd maakt hij ook consequent ruimte voor ons, bv wanneer hij eten krijgt en hij laat ons altijd als eerste door een deur.

Ik denk dat ik hem, net als bij Bruce, binnenshuis maar rustig aan de kant ga schuiven als hij weer eens voor mijn voeten staat.

Op cursus hebben we geleerd, met bochtjes lopen, om de hond áltijd te waarschuwen met " let op" als je van richting gaat veranderen. Dit werkt wel, maar ik denk er op een lange wandeling niet altijd aan. En volgens mij was het ook de bedoeling dat hij uiteindelijk zelf op zou gaan letten ;-)
groetjes Juliette

Nienke & Foofer
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Nienke & Foofer »

Bij Foofer is dit verschillend wanneer ik met een boodschappen krat loop weet hij niet hoe snel hij aan de kanten moet gaan. Met name in het begin zei ik dan aan de kant (of in de krant er nog snel achteraan, klein ik vermoed Twents zinnetje). Maart soms vind ik het ook wel handig dat hij blijft liggen en stap ik even over hem heen. Mijn ex daarentegen daarvoor ging Foofer altijd voor op zij, eigenlijk zo aangeleerd nu ik er zoover nadenk. Ik zou toch als je wilt dat hij aan de kanten gaat hem heel even aan tikken en er wat bij zeggen en dan op den duur alleen het commando
Binno
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Binno »

Moos (bijna 13 weken nu) loopt te pas en te onpas voor mijn voeten, zowel binnen als buiten, en ik vind het hoogst vervelend
'k heb daarbij ook al weleens op zijn pootje getrapt en dat wil ik eigenlijk wel vermijden, zeker met wandelschoenen zou dat weleens flink pijn kunnen doen...
ik probeer het al sinds de eerste week aan zijn verstand te brengen dat hij zelf ook moet oppassen en uit te weg moet,
buiten heb ik graag dat hij (tenzij ik hem 'vrij' geef) links loopt,
anders is het het soms om te verongelukken, links, achter, rechts, plots voor je voeten naar de andere kant doorschieten...
en ook heel vermoeiend wandelen zo, maar soms lijkt hij het wel gewoon expres te doen :twisted:
er is nog werk aan dus...
Afbeelding

Afbeelding Wood Fen Moos °23-03-2013
Plaats reactie