De grote overstap

Vragen over de voeding van je Labrador? Plaats ze hier.
jazz
Snuffelneus
Snuffelneus

De grote overstap

Ongelezen bericht door jazz »

Vandaag is het zover, Jazz gaat van brok naar KVV.
Gisteren gaan shoppen bij een zaak die voorstander van natuurlijke producten is en daar een heel goede uitleg en advies op maat gekregen.
In één keer overstappen zou geen probleem zijn maar we hebben hier nog een paar kilo brokken liggen en willen die natuurlijk wel opmaken.
Als alles goed gaat houden we ons aan het volgende schema: Heel het weekend KVV en op werkdagen 50% brok in de ochtend en 50% KVV als avondmaaltijd.

Er werd aangeraden om te starten met dezelfde soort vlees maar dan wel van een paar verschillende merken om eerst al een eerste keuze van merk te maken of beter gezegd af te tasten of er merken zijn waar hij minder goed op reageert en die dan uit te sluiten. Pas later gaan we dan verder met andere vleessoorten. Met verschillende merken afwisselen lijkt mij toch ook een goed idee.

Na de ochtendwandeling heeft Jazz zijn eerste bak runds/pens van het huismerk naar binnen geschrokt en uitgelikt tot er geen drup meer in zat. En of hij het lekker vond.
Met brokken is hij echt wel een klieder, hap nemen, rond kijken, kauwen en dan mogen de baasjes brokken ruimen :D.
De KVV gaat meer al likkend binnen, het is bijna drinken maar niet onbelangrijk, zonder morsen zodat we nog een extra voordeel mogen noteren.

Wij zijn nu extra benieuwd hoe Jazz er verder op zal reageren.
Als alles goed gaat staat er deze week nog Runds van Carnibest, Naturis en Haaksbarf op het menu en hopen dan ook dat het even goed blijft gaan en we snel brokloos te kunnen voeren.

cu
Jazz is not dead it just smells funny.
FZ
Els
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Els »

Ik zou zeggen: doneer de brokken aan een asiel en ga lekker gelijk helemaal op kvv over. Veel beter voor je hondje. :)
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Leuk en het zal best goed gaan, succes!
roef
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door roef »

eet smakelijk Jazz! :D
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012
Roxy11
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Roxy11 »

Lekker hoor. Jazz zal je dankbaar zijn :)
:blondpootje: Roxy (Another Storm of Misty Dreams X Whisper van de Witte Hoeve's Hof)
jazz
Snuffelneus
Snuffelneus

Els schreef:Ik zou zeggen: doneer de brokken aan een asiel en ga lekker gelijk helemaal op kvv over. Veel beter voor je hondje. :)
Geen slecht idee.
Ik hou in ieder geval een deel achter de hand om in de kong te stoppen.
Met wat platte kaas of youghurt recht uit het vriesvak is hij weer even zoet.
Ik las hier dat pindakaas ook in trek is. Zo uit het potje of zelf maken?
FZ
Els
Speurneus
Speurneus

Kong vullen met kvv, kan in de vriezer. Pindakaas liefst zoutloos geven, AH heeft dat kant en klaar. Gewone pindakaas kan ook prima, is wel wat zout.
Groetjes,
Els

jazz
Snuffelneus
Snuffelneus

Els schreef:Kong vullen met kvv, kan in de vriezer. Pindakaas liefst zoutloos geven, AH heeft dat kant en klaar. Gewone pindakaas kan ook prima, is wel wat zout.
KVV in de Kong is niet echt de bedoeling. Mama zei altijd nooit laten ontdooien en terug invriezen en ik luister altijd naar mijn mama :tong:
Jazz is gek op zuivel en weet ondertussen dat Kongtime partytime is dus voorlopig experimenteer ik daar nog wel wat mee. Gemorste brokken bleven altijd liggen voor het poetsteam maar als ze uit de Kong komen blijft er nooit iets achter
FZ
jazz
Snuffelneus
Snuffelneus

Extra vraag over de gebitsverzorging in combinatie met kvv.
Ik lees wel dat er veel minder kans tot tandplak is maar het verschil in eten is toch wel heel groot. Hap, hap en kvv is binnen in tegenstelling tot brok waar Jazz echt wel op kauwt.
Is het aan te raden om meer kluif toestanden te voorzien of is dat niet nodig?
FZ
Els
Speurneus
Speurneus

Honden kauwen niet. Een harde brok heeft dus nul schoonmakende werking. Sterker nog, een brok kruimelt, bevat koolhydraat en heeft de verkeerde pH waarde (zuurgraad).

Rauw/vers vlees heeft de juiste pH waarde (zuur) waardoor er veel minder kans op tandplaque en tandsteen is. KVV richt dus per definitie geen schade aan, hetgeen een brok wel doet. Om het gebit optimaal te houden, moet er gekluift worden. Aan penslappen, vleeslappen en vleesbotten. Je kunt bijv. 1x per week een penslap geven ipv een kvv maatlijd.
Groetjes,
Els

roef
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door roef »

af en toe een runder oor met pit(gedeelte van de gehoorgang) of gedroogde kophuid of een bullepees doet ook wonderen voor de tanden.

moet eerlijk zeggen dat een hond die barft ook snel zijn eten op heeft,oke niet in de paar seconden zo als bij brok en KVV .
hier krijgen de honden om de dag een stevige snack zoals boven al gezegt,hier doen ze echt lang mee en dat poetst de happers weer blinkend wit :klasse:

penslappen voer ik niet,ten eerste omdat ik pens echt zo vreselijk goor vind en omdat Hidde die lappen in een tel naar binnen zuigt met alle gevolgen vandien.ik voer de pens dus gemalen maar als lap poetst het idd wel de tanden.
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012
Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Nancy »

Sinds mijn hondjes KVV krijgen, zijn de tanden weer aanslagloos.
Ik heb wel eens gelezen dat de grote hoevelheid granen in brok juist die aanslag veroorzaakt.
Overigens kauwen ze hier soms wel op een mergpijp of een zalmkop (naja, 5 minuten dan). Of op het kussen :lol:

Hagelwitte tanden iig, die eerst toch echt vies waren!
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Een zalmkop in 5 minuten? Dat is knap :D
Lars en Daniëlle
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Lars en Daniëlle »

Eet smakelijk Jazz dat wordt smullen!
Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Nancy »