Waarom "vreten" ze?

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Waarom "vreten" ze?

Ongelezen bericht door lucievd »

Ik vraag me soms af, wat bepaalt of je hond een vretertje is of niet??
En met vreten bedoel ik dat ie bijv. poep eet buiten, karkassen, brood wat iemand op straat heeft gegooid en meer van dat soort dingen.

Flits verbaast mij namelijk keer op keer. Toen ik nog geen hond had en me aan het verdiepen was in dit ras, toen stond er ergens bij een rijtje met voor- en nadelen dat een groot nadeel was van de labrador dat ze nogal fan kunnen zijn van poep vreten. Sowieso hoor je vaak dat labjes bekend staan als alleseters.

Ik denk daarom ook vaak dat ik hier een apart exemplaar heb. Hij heeft ooit in z'n leven wel eens een bevroren konijnenkeuteltje gegeten en 1 x mensenpoep toen hij pup was, maar dit is het dan ook. Hij eet sowieso absoluut geen hondenpoep, hij wil er vaak wel even aan snuffelen maar zal nooit een hap nemen. Maar wat ik eigenlijk nog meer bijzonder vindt..
Gister liepen we buiten en zag ik dat iemand van die voorverpakte broodjes hotdog en broodjes hamburger had verspreid op het gras. Ik zag ze al liggen en Flits liep wat achterop. Dus ik denk, eens kijken wat ie doet...ik loop voorbij de broodjes en loop gewoon door en met een half oog kijk ik naar Flits op het moment dat ie over de broodjes en hotdogs heen loopt...en wat denk je?? Hij kijkt er niet eens naar, laat staan opeten. Echt verbazingwekkend vind ik dat. En zo heb ik nog een paar voorbeelden. Laatst was ie wat aan het snuffelen op een grasveld, ik roep hem want we gaan verder fietsen en hij moet naast me komen lopen. Toen ik thuis was wilde ik hem een snoepje geven, maar die nam hij niet aan (wat ik raar vond). Daarna nog een keer geprobeerd, maar weer wilde hij 'm niet aanpakken. Opeens zag ik dat hij z'n bekkie raar hield en gaf het commando los: rolt daar een halve rookworst uit die op de bbq heeft gelegen en die hij dus op dat grasveldje heeft gevonden. Maar die "idioot" eet 'm dus niet op he..hij draagt 'm alleen.

Beetje lang verhaal :wink: maar mijn vraag is dus, eet hij dat allemaal niet op omdat ik er in het begin heel erg mee bezig ben geweest om eten te negeren zowel in huis als buitenshuis?
En daarentegen bied ik hem wel ontzettend veel anders aan, wat hij wel mag aannemen. Hij krijgt niet alleen z'n eten 's ochtends. Op wandelingen heb ik altijd lekkers bij me en over de hele dag krijgt ie minstens 5 gedroogde snacks of iets anders te knabbelen. Eet hij dus niet van de straten omdat hij nooit echt honger heeft?
Of is het toch wel vooral genetisch bepaald of je een "vreter" hebt en kun je trainen wat je wil..maar krijg je het er nooit 100% uit?

Ik ben benieuwd hoeveel honden er hier op het forum zogenaamde "vreters" zijn en wat voor training jullie ermee gedaan hebben om het vreten eventueel te voorkomen of tegen te gaan?
Ik heb zelf dus geen vreter, maar ben vanaf z'n puppytijd ontzettend veel bezig geweest met eten wat op de grond ligt dat ie dat niet mag pakken.
Als ik bijv. een stukje kaas laat vallen, dan zal hij er nooit op afduiken, alleen met mijn toestemming..maar dan moet ie mij eerst aankijken.
En buitenshuis ben ik expres langs paardenpoep etc. gelopen en gezorgd dat hij dat negeerde en daarvoor in de plaats kreeg hij natuurlijk veel lekkers van mij!
Dus het zou kunnen dat hij echt geleerd heeft om eten te te negeren op de grond en daarvoor in de plaats veel lekkers van mij krijgt. Maar het zou ook zomaar kunnen dat ik het bij een een vreetgraag pupje nooit voor elkaar had gekregen.

Wat zijn jullie ervaringen en wat denken jullie?
-kim-
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door -kim- »

Mijn honden vreten nergens iets, Mexx is echt een kliko die eet alles, maar wat hij zo in het bos ofzo vind, weet hij dat hij niet mag pakken. Hij loopt er meestal in een bocht omheen. Mexx let ik wel op, want ik weet niet wat hij doet als hij ergens in de bosjes een biefstuk vind. Bear weet ik 100% zeker dat hij niets pakt en als hij iets zou pakken dan zou hij het me brengen.

Ik heb vanaf de dag dat ze bij mij waren, altijd BAH gezegd als ze ergens aan snuffelde wat op de grond lag.
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013
Bowie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Bowie »

Hier ook bewust op getraind in de puppytijd.
Als je vanaf het begin je ervan bewust bent en allert op bent en je hond geen succes laten hebben (waardoor dit zelfbelonend gedrag ontstaat) en beloond voor negeren van eten/poep van de grond ben ik ervan overtuigd dat het geen vreters worden.
-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door -Marianne »

In het begin wilde Balou alles wat op straat lag en lekker rook, direct naar binnen werken. Kattenpoep, paardenmest, fruit dat uit de bomen was gevallen: zolang het maar voor haar eetbaar was. Telkens als ze iets probeerde te pakken, corrigeerden we haar en gelukkig doet ze het nu al stukken minder.
Het is trouwens niet zo dat ze niets te eten krijgt hier (:D). Gewoon twee maal daags KVV, 's middags een pensstaaf of een soortgelijke snack, en daarnaast krijgt ze elke dag tijdens de wandelingen of als ik met haar train, ook wel wat lekkers.
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door lucievd »

-Marianne schreef:In het begin wilde Balou alles wat op straat lag en lekker rook, direct naar binnen werken. Kattenpoep, paardenmest, fruit dat uit de bomen was gevallen: zolang het maar voor haar eetbaar was. Telkens als ze iets probeerde te pakken, corrigeerden we haar en gelukkig doet ze het nu al stukken minder.
Het is trouwens niet zo dat ze niets te eten krijgt hier (:D). Gewoon twee maal daags KVV, 's middags een pensstaaf of een soortgelijke snack, en daarnaast krijgt ze elke dag tijdens de wandelingen of als ik met haar train, ook wel wat lekkers.
Ja ik denk ook niet dat alleen labjes vreten omdat ze uitgehongerd zijn haha :P
Die kunnen volgens mij altijd eten :) Ook al hebben ze net een kilogram vlees op.
Dus waarschijnlijk is het niet zo dat als je ze thuis maar genoeg te eten en te snacken geeft, dat ze dan niet meer buiten lopen te vreten.
-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door -Marianne »

Precies, als het aan Labradors lag, eten ze de hele dag. :lol:
:zwartpootje: Balou (04-03-2013)
michelle
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door michelle »

Ook ik heb vanaf pup altijd bah geroepen als Fleur ergens aan snuffelde.
Helaas Vreet ze wel van straat als ze de kans krijgt.
Nou is ze ook een echte veelvraat.
Ze weet donders goed dat het niet mag hoor maar ze zijn zo snel en ruiken het vaak al van een kilometer afstand dat er iets ligt.
Ik weet dat als ze met haar neus in de lucht gaat ruiken ik alert moet zijn.
Ik moet er dan ook bij zeggen dat dit meisje niet makkelijk te trainen was(eigenwijs) ze leeft haar eigen leventje en houd het meest dus van snuffelen :) dat is nu eenmaal haar karakter.
Afbeelding
Roxy11
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Roxy11 »

michelle schreef:Ook ik heb vanaf pup altijd bah geroepen als Fleur ergens aan snuffelde.
Helaas Vreet ze wel van straat als ze de kans krijgt.
Nou is ze ook een echte veelvraat.
Ze weet donders goed dat het niet mag hoor maar ze zijn zo snel en ruiken het vaak al van een kilometer afstand dat er iets ligt.
Ik weet dat als ze met haar neus in de lucht gaat ruiken ik alert moet zijn.
Ik moet er dan ook bij zeggen dat dit meisje niet makkelijk te trainen was(eigenwijs) ze leeft haar eigen leventje en houd het meest dus van snuffelen :) dat is nu eenmaal haar karakter.
Bij ons precies zo.

Reken maar dat wij erop getraind hebben, maar nog steeds eet ze als ze de kans krijgt.
esmoezie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door esmoezie »

Ik heb ook echt wel mijn best gedaan, maar vanaf het moment dat we Keo in huis gekregen was hij al enorm gefixeerd op alles wat op de grond lag. Takjes, schors, van die bruine bolletjes die van de bomen vallen. En soms poep.
Het meeste is te voorkomen door continu alert te zijn. Vooral als hij achter me aan gaat sjokken dan moet ik opletten.
Maar ik krijg het gedrag er niet uit. Zelfs in het bos met vriendjes is hij nog steeds gefixeerd op vreten.
Hij heeft een volhardend karakter, altijd al gehad.
Ik heb vanalles geprobeerd, negeren, afleiden, laten schrikken, op zijn donder geven. Maar helaas... kan het alleen proberen te voorkomen.
Heb ook een gt ingeschakeld, maar dat was een waardeloze ervaring, dus zal ik niet snel nog eens doen (ook al had ik gewoon de verkeerde).
Het gekke is dat Keo op de training destijds heel goed eten negeerde als we dit oefenden op het trainingsveld. :confused:
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015
Wil enCo
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Wil enCo »

:) Paardenpoep vind Co niks! Nog steeds niet .
Dat stamt nog uit zn puppie tijd .

Komen we een verse heerlijke paardedrol tegen ,dan kijkt Co al achterom:
Want paardedrollen,dat betekent auw,en wel aan je kont!

Toen hij nog klein was ,stopte ik mn zakken vol met eikels ,en elke keer als Co maar durfde te kijken naar paardepoep: eikel ,VOL op zn kont! :)

Zielig he, maar: nooit geen last van poep etende labrador gehad.
TIP??
Carpe Diem! (Pluk de Dag!)

:blondkopje:Cody(Very Easy To Handle) 23-11-2005
:bruinkopje: Kyra (Of Faskally's Fauve) 31-12-2008
Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tammie »

Hier ervaring met 4 labjes.

Spike at alles. Ontstaan ws. net als het drinkgedrag in zijn vroege jeugd bij de broodfokker. Hebben we er redelijk uit kunnen krijgen.
Bo was een kieskeurige eter en deed het dus niet.
Pepper doet het ook niet.
Indra pakt van alles (vanmiddag had ze zelfs 2 voorwerpen in haar bekkie van straat gepakt) maar eet het niet op met uitzondering van eendenpoep :roll: Wat ze uiteraard niet mag, ik weet waar het ligt dus ben er alert op :)
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding
HennyH
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door HennyH »

Bij elke pup doe ik mijn best om ze die vieze gewoonte af te leren om van straat te eten maar helaas lukt dat niet altijd. Ja, ze vreten viezigheid.

Kattenpoep is een delicatesse voor Yarra en Spirit. Spirit wil het nog wel het uitspugen als ik hem betrap maar Yarra slikt er echt tegen ondanks dat ze er behoorlijk voor is gestraft. En met behoorlijk bedoel ik dat ze zelfs wel een schop onder haar kont heeft gehad.

Kadavers worden door Spirit geapporteerd maar Yarra vreet ook dat op. En schrokken dat ze dan doet. Echt heel smerig hondje is die Yarra :twisted:
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit
FunnyNina
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door FunnyNina »

Senna is echt een alles eter maar op het poep eten na heb ik haar alles kunnen afleren. Ze weet verdomd goed dat ik het niet wil maar helaas het lukt niet.
renate
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door renate »

Basco is een alles eter, gelukkig al ver af kunnen leren. Kaine die eet ook alles maar dat is copieer gedrag. Hij neemt alles over.
fieke
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door fieke »

Bruce at als pup konijnkeutels en van het paard. Elke keer als hij wou eten zei ik bah. Sinds hij een half jaar oud is, eet hij nooit meer poep.
Broodjes wat hij in de struiken vind, vreet hij als een gek naar binnen :D maar dan zi ik het al aan het gedrag, dus dan probeer ik hem af te leiden :)
:bruinpootje: Bruce (Messi van Budiliumhof) 23-01-2012
Plaats reactie