Toch geen pollenallergie?

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Toch geen pollenallergie?

Ongelezen bericht door -Marianne »

In mijn vorige topic (viewtopic.php?t=81673" onclick="window.open(this.href);return false;) schreef ik nog dat de dierenarts dacht dat Balou een pollenallergie heeft aangezien zij de laatste tijd veel last heeft van huidproblemen (jeuk, rode plekken, korstjes en pukkels).
Wel, misschien zijn het toch niet pollen die deze irritaties veroorzaken.

Na het dierenartsbezoek begin september leek het even wat beter te gaan met de huid van Balou door de spuit die ze kreeg en het zalfje dat we een week lang moesten smeren. Helaas niet voor lang, want sinds ongeveer een week heeft ze toch weer meer jeuk en zijn haar plekken erger geworden. Daarom zijn we net toch weer even naar de dierenarts geweest (dezelfde praktijk; andere dierenarts) om ernaar te laten kijken. Deze dierenarts denkt niet aan een pollenallergie aangezien Balou verder geen respiratoire klachten heeft, maar aan een allergische reactie op haar voedsel (KVV van Carnibest) en raadt ons aan om weer brokken te gaan voeren. Mijn vader en ik waren hier - zacht gezegd - erg verbaasd over (overigens zei de dierenarts die wij de vorige keer spraken, dat Carnibest over het algemeen juist voor weinig problemen zorgt). De dierenarts zei dat vers vlees sneller een allergische reactie uitlokt dan brokken doordat het voor een groot deel uit hele eiwitten bestaat (in tegenstelling tot brokken; deze zijn verhit waardoor de eiwitten gedenatureerd zijn) en het immuunsysteem op deze eiwitten reageert. Ik ben nogal sceptisch over het hele verhaal, maar proberen kan geen kwaad (bovendien: wat moeten we anders?) en daarom gaan we de komende paar weken toch weer brokken voeren, kijken of het helpt...

Even voor alle duidelijkheid: ik wil NIET dat dit topic eindigt zoals het topic over brokken van RC, dus houd hele discussies over vers vlees versus brok alsjeblieft achterwege.
:zwartpootje: Balou (04-03-2013)
jazz
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door jazz »

Is een ander merk kvv proberen geen optie?
Jazz is not dead it just smells funny.
FZ
Bowie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Bowie »

Heel jammer dat 2 verschillende DA's in dezelfde praktijk er zulke verschillende ideeën op na houden.
Nogal verwarrend als je daar als baasje voor hulp/advies komt.
-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

@ jazz: Daar zaten wij ook aan te denken, maar de dierenarts zei dat een ander merk KVV waarschijnlijk weinig uit zou halen. De komende weken gaan we (met tegenzin) toch maar weer brok voeren en als dat niet helpt, gaan we direct weer over op vers vlees. Dan kunnen we de eend/rijst-variant van Carnibest proberen, aangezien deze speciaal voor honden met een voedselallergie of -intolerantie is.

@ Bowie: Klopt, dat is erg jammer. Maar ja, het is ook algemeen bekend waarom veel dierenartsen zo "enthousiast" zijn over brokken...

Trouwens, ik zie net dat ik dit topic bij "Voeding" heb geplaatst i.p.v. "Gezondheid". Zou iemand dit topic naar "Gezondheid" kunnen verplaatsen?
jazz
Snuffelneus
Snuffelneus

Net eens gekeken naar mijn kvv bestandje.
Omdat ik nog niet zo lang kvv geef hou ik hetgeen Jazz krijgt nog een beetje bij.
Carnibest staat bij hem met stip in de top 5 en is gek op de rode natuur rollen en wat blijkt:

Van alle kvv die Jazz tot nu toe voorgeschoteld kreeg zitten daar de minste eiwitten in. 13% tov andere merken die tussen de 15 tot zelfs 29% gaan voor Naturis en huismerk.
Dus op dat vlak zit je met Carnibest zeker niet slecht.
FZ
-kim-
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door -kim- »

Wat shit voor Balou en jullie.

Carnibest voer ik zelf al een tijd niet meer, maar zitten daar geen granen in ? Dat kan ook een oorzaak zijn.
Wellicht is een KVV met enkel alleen paard of eend een goed idee, sommige honden reageren inderdaad allergisch op eiwitten soms van kip of rund.

Veel succes met Balou
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013
-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

@ jazz: Die andere dierenarts zei inderdaad ook dat Carnibest over het algemeen voor weinig problemen zorgt...

@ Kim: In Carnibest zitten inderdaad granen. In brokken zitten echter nog veel meer granen en toen Balou net bij ons was, voerden we haar nog brok en toen had ze nog geen huidproblemen. Het lijkt mij dus vrij onwaarschijnlijk dat het aan de granen ligt, al is het wel zo dat allergieën zich in de loop der tijd kunnen ontwikkelen. Wanneer ze over een paar weken nog steeds dezelfde huidproblemen heeft, kunnen we inderdaad gaan kijken naar een KVV-variant die speciaal gericht is op honden met een allergie of intolerantie. Dankje. :)
-kim-
Speurneus
Speurneus

-Marianne schreef:@ jazz: Die andere dierenarts zei inderdaad ook dat Carnibest over het algemeen voor weinig problemen zorgt...

@ Kim: In Carnibest zitten inderdaad granen. In brokken zitten echter nog veel meer granen en toen Balou net bij ons was, voerden we haar nog brok en toen had ze nog geen huidproblemen. Het lijkt mij dus vrij onwaarschijnlijk dat het aan de granen ligt, al is het wel zo dat allergieën zich in de loop der tijd kunnen ontwikkelen. Wanneer ze over een paar weken nog steeds dezelfde huidproblemen heeft, kunnen we inderdaad gaan kijken naar een KVV-variant die speciaal gericht is op honden met een allergie of intolerantie. Dankje. :)
Mocht het zover komen hoef je trouwens niet te kijken dan naar een KVV voor honden met allergieën of intolerantie, gewoon alleen een paard of eend variant van een KVV zonder kunstmatige toevoegingen en gluten :wink: en dan ook alleen gedroogde snacks van dat diersoort.

Mexx deed het zo'n 6jaar geleden op Carnibest beter als op brok, maar was nog niet helemaal goed, toen ik overging op een KVV zonder kunstmatige toevoegingen en granen, kreeg Mexx eindelijk een mooi dik vachtje en had geen jeuk meer. ( hoop niet dat je dit opvat als een discussie want dat is niet de bedoeling, alleen mijn ervaring met allergieën bij Mexx )

Succes ik hoop dat jullie het snel onder controle hebben met welk voer dan ook.

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
Lien
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lien »

-Marianne schreef:@ jazz: Daar zaten wij ook aan te denken, maar de dierenarts zei dat een ander merk KVV waarschijnlijk weinig uit zou halen. De komende weken gaan we (met tegenzin) toch maar weer brok voeren en als dat niet helpt, gaan we direct weer over op vers vlees. Dan kunnen we de eend/rijst-variant van Carnibest proberen, aangezien deze speciaal voor honden met een voedselallergie of -intolerantie is.

@ Bowie: Klopt, dat is erg jammer. Maar ja, het is ook algemeen bekend waarom veel dierenartsen zo "enthousiast" zijn over brokken...

Trouwens, ik zie net dat ik dit topic bij "Voeding" heb geplaatst i.p.v. "Gezondheid". Zou iemand dit topic naar "Gezondheid" kunnen verplaatsen?
Ik heb het topic verplaatst :)

Zelf zou ik geloof ik eigenwijs zijn en een andere (hypoallergene) kvv proberen, maar ik geloof dat jij liever eerst de brokken probeert.

Dat is natuurlijk prima, en helemaal als daarmee het huidprobleem is opgelost.

Heel veel beterschap.

Heeft de DA ook gezegd dat je het dan iig een week of 6 moet proberen om de allergenen uit het lichaam te krijgen?
groetjes, Lien

Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections
-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

@ Kim: Zo'n variant bedoelde ik inderdaad ook. :)
En ik vat het zo niet op hoor, ik vind het juist fijn dat je je ervaringen deelt. Welke KVV krijgt Mexx nu?
Dankje. :) Ik hoop natuurlijk ook dat Balou zo snel mogelijk van alle narigheid af is, al zou het wel heel erg jammer zijn als blijkt dat het aan het voer ligt. Ze doet het verder namelijk super op Carnibest; we krijgen zó veel complimenten over haar glanzende en zachte vacht...

@ Lien: Dankje! Mijn voorkeur gaat inderdaad ook uit naar eerst een andere KVV-variant proberen, maar het is ook weer zo lullig als we over een paar weken weer bij de dierenarts zitten en blijkt dat we zijn advies niet op hebben gevolgd. :oops:
-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

De dierenarts had trouwens inderdaad gezegd dat we het zo'n 6 weken de tijd moeten geven. :)
Marga/Noa
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Marga/Noa »

Ik kan je geen advies geven maar wens je heel veel succes in de zoektocht en beterschap voor Balou :)
Noa 09-09-2012
-kim-
Speurneus
Speurneus

-Marianne schreef:@ Kim: Zo'n variant bedoelde ik inderdaad ook. :)
En ik vat het zo niet op hoor, ik vind het juist fijn dat je je ervaringen deelt. Welke KVV krijgt Mexx nu?
Dankje. :) Ik hoop natuurlijk ook dat Balou zo snel mogelijk van alle narigheid af is, al zou het wel heel erg jammer zijn als blijkt dat het aan het voer ligt. Ze doet het verder namelijk super op Carnibest; we krijgen zó veel complimenten over haar glanzende en zachte vacht...
Als hij KVV krijgt, krijgt hij nu Tammenga, hij heeft een hele periode alleen NRV gehad, maar nu krijgt hij ook een aantal dagen KVV ernaast.

-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

@ Marga: Dankje. :)
@ Kim: Ik heb nog nooit van Tammenga gehoord, maar jij bent er dus wel tevreden over? Jammer dat ze het hier niet in de buurt verkopen, maar ik zal het in m'n achterhoofd houden.
jazz
Snuffelneus
Snuffelneus

Carnibest heeft toch een paar variëteiten speciaal voor problemen met allergie, ik denk dan vooral aan de soorten voor diabetes waar geen of toch bijna geen granen.
Ook al gezien om als eliminatievoeding te gebruiken zijn de premium soorten van Tinlo.
Bij mijn verdeelpunt voor kvv waren ze vol lof over Tinlo. Ik heb voor Jazz toen een rol makreel gekocht en hij was er helemaal weg van. Qua geur en structuur leek het mij wat minder maar ja ik moet het niet opeten he :-)

Moeilijke keuze om tegen het advies van de da toch kvv te blijven geven of toch maar over te stappen op brokken. Dat zal je zelf moeten beslissen.
FZ
Plaats reactie