De eerste stap naar KVV

Vragen over de voeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Gallinova7
Snuffelneus
Snuffelneus

De eerste stap naar KVV

Ongelezen bericht door Gallinova7 »

We hebben sinds twee weken een heel lief en leuk pupje (10 wkn) in huis. Wij geven Mitch nu nog brokken (Royal Canin Maxi Junior en Carnibest puppyvoer) 3x brok en 1x kvv per dag. De fokker had ons aangeraden om de komende tijd dit gewoon te blijven doen en dan langzaam aan ons eigen voorkeur te voeren.

Mitch maakt het niet uit, die eet wel :lol: maar we hebben dit al langer overwogen. Heb me al op het forum ingelezen en vaak gekeken op voerwijzer en barfplaats (alhoewel ik deze iets moeilijker vind om mijn weg te vinden. Is dit niet BARF/NRV?).

Het is mijn eerste hond, dus eerst maar eens met kvv beginnen. Maar hoe pak ik dit het beste aan? Combineer ik eerst, bijv. 2x brok en 2x kvv en dan langzaam tot compleet kvv, of kan ik de brokken nu al schrappen met twee weken? Is er ook een mogelijkheid om ook 3x daags te voeren i.p.v. vier?

Carnibest zouden we graag willen aanhouden, maar je mag ook met andere merken combineren toch? Er zijn hier een aantal verkooppunten in de buurt dus dat zou geen probleem zijn. Zit alleen nog te klungelen met de vraag hoe ik de porties ga verdelen met verschillende diersoorten.

Sorry voor al deze vragen, ben heel erg nieuw hierin ha ha!
Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Nancy »

http://www.voerwijzer.com/beginnersinformatie-kvv

Hier staat heel veel informatie, ik heb er zelf ook veel aan gehad toen ik over ging.

Volgens mij mag je nu gewoon over op KVV en alle merken door elkaar. Let wel op welke merken je pakt: een natuurlijke calciumbron is belangrijk bij opgroeiende pups.

En tot 3 maanden wordt 4 keer voeren aangeraden, dus dat zou ik dan wel aanhouden...

Succes!
Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tammie »

Barfplaats is barf, voernatuurlijk is NRV.
Verschil tussen hun beiden vind ik voornamelijk dat NRV uitgaat van hele prooidieren. Barf groente meerekent in het menu (zelf samen stellen), daarnaast pens meerekent in het orgaanpercentage, bij voernatuurlijk (NRV) het ziet als complete maaltijd.
Botpercentages lijken anders maar komen op hetzelfde neer omdat de ene uitgaat van kaal bot, de ander uitgaat van bevleesd bot.
Daarnaast ondersteund barfplaats ook KVV, Voer natuurlijk forum veel minder en gaan echt voor het zelf doen.
Dit vind ik zelf persoonlijk de verschillen en dan is het maar net waar jij jezelf prettig bij voelt.
Ook ik voelde mij in het begin minder prettig op barfplaats, te onoverzichtelijk, heb daar inmiddels prima mijn draai gevonden en vind het goed overzichtelijk.
daarnaast merk ik dat beide dames het er zo heel goed op doen. Ook op de groente- en notenmixjes. Dat Pepper bij pens als hele maaltijd echt aan de dunne gaat, Indra weer niet. Dus voor de dames verkies ik BARF.

Je kan je pup prima overzetten op KVV, had zelfs wel in het begin al gekund :)
Bij brokvoeding werkt dat net wat anders ;)

Indra kreeg op de leeftijd van jouw pup idd al 3 x.
Geen nadelen aan ondervonden en ze doet het prima!!

Zelf wordt er altijd aangeraden om meerdere merken KVV af te wisselen. Wat in de ene KVV zit zit niet in de andere KVV. Om dan toch tot een gevarieerd aanbod te komen kan je prima afwisselen met de verschillende merken.

Porties verdelen wb verschillende diersoorten zou ik niet al te moeilijk over doen. Stel dat jouw pup over de gehele dag 600 gram moet hebben....Je hebt een kiloverpakking dan zou ik gewoon een kilo er uit halen, 400 gram voor de volgende dag bewaren en dat weer aanvullen met nieuwe verpakking. Uiteraard wel gekoeld bewaren.

Wat ik lees is dat jullie eerst met KVV willen beginnen dan de overstap willen gaan maken op NRV/Barf. Persoonlijk zou ik mij dan alvast gaan inlezen op de daarvoor bestemde forums. Op die manier kan je jezelf geleidelijk er aan laten wennen om in de toekomst de overstap te maken tot geheel zelf samen stellen. Daarnaast kan je er in de toekomst voor kiezen om gedeeltelijk zelf samen te stellen, gedeeltelijk KVV en op die manier geleidelijk over te stappen of gewoon af en toe een barfhapje er naast te geven.
Het is maar net wat je zelf wilt ;)

er lijden meerdere wegen naar rome en hoeft niet allemaal op 1 dag te gebeuren :)
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding
Lars en Daniëlle
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Lars en Daniëlle »

Lekker in 1x overstappen op KVV en de brokken naar het asiel brengen :wink:

Je kan alle soorten KVV voeren, ook door elkaar. Kies degene die jij het prettigst vind of die je hondje het lekkerst vind. (let inderdaad wel op de natuurlijke calciumbron)

Wat Tammie zegt over de porties sluit ik me bij aan. Niet te moeilijk over doen. De meeste KVV's zijn compleet voer. Als het niet compleet is wordt het wel compleet door over de week verspreid verschillende smaken te voeren. Je hoeft echt geen 4 verschillende smaken op een dag te voeren om het compleet te krijgen.

Veel plezier met de puppert en eet smakelijk :D
roef
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door roef »

gewoon in 1 x overzetten.
bij Hidde heb ik dat ook gedaan en dat ging gelijk goed.
ik gaf gewoon het ene merk tot het op was en dan pas het andere merk of soort.
ik gaf wel altijd de complete versie en dan met natuurlijk calcium.
dat Hidde KVV kreeg kwam voort uit mijn gemakzucht :D ik had geen zin om voor 4 x per dag barf te proportioneren.
toen hij naar 3 en later 2 maaltijden ging ben ik barf er bij gaan voeren.
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012
-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door -Marianne »

Je kunt inderdaad gewoon in één keer overstappen op KVV. Voel je je daar niet goed bij en wil je het voeren van KVV liever opbouwen, dan kun je altijd nog de ene dag KVV geven en de andere dag brokken voordat je volledig op KVV overstapt (zo hebben wij dat ook gedaan). Je kunt beter geen brokken en KVV op dezelfde dag geven aangezien het beide op een andere manier wordt verteerd (al zijn daar nog veel discussies over en zijn er veel honden die verder geen last hebben van KVV en brok op één dag, maar ik zeg het toch maar even).
Verschillende merken en smaken KVV combineren is geen probleem. Bij compleet voer krijgt je hond sowieso alles binnen wat hij nodig heeft, en wanneer het voer niet compleet is, zorgt afwisseling van de verschillende varianten er voor dat je hond toch alle benodigde voedingsstoffen voldoende binnenkrijgt.
:zwartpootje: Balou (04-03-2013)
Gallinova7
Snuffelneus
Snuffelneus

Bedankt allemaal voor het advies!

Voor de komst van Mitch al 50% overwogen om als eerst te beginnen met kvv maar gevoelsmatig staan wij inmiddels er wel 100% achter om helemaal vers te gaan. Alleen twijfelde vanwege het schema van de fokster. Ik word wel zenuwachtig als het op BARF of NRV aan komt ha ha! Zo ingewikkeld en het laatste wat we willen is de fout in gaan met samenstellen maar volgens mij zijn we nu al een beetje op weg met kvv inderdaad.

Ik heb inmiddels bij de dierenspeciaalzaak in de buurt compleet menu van Haaskbarf besteld, hier zitten dan 5 verschillende diersoorten in ieder 2 rollen. Barfmenu is ook te verkrijgen en we hebben zelf nog rollen Carnibest Natuurvoer pup.

Dus als ik het goed heb, zou Mitch nu 400gr moeten krijgen per dag, ong. 135gr per keer (3 maaltijden). Ik ben benieuwd hoe hij het gaat doen, smullen sowieso. :D
Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ik denk dat jullie al een heel eind op de goede weg zijn met KVV :)

En weet je...Ik denk dat om maar eventjes een naam te noemen, Roef niet in 1x is gaan Barfen, Marianne barft volgens mij ook die heeft dat ook niet in 1x gedaan en ik ook niet :wink:

Want ondanks dat wij een kat die nierfalen had hebben gebarfd en met onze oude lab hadden gebarfd....Ik zou maar per ongeluk iets verkeerd hebben uitgerekend (en ja, ik doe zelfs alles met een excel bestandje) en ik zou de verhoudingen maar niet goed doen en daardoor mijn pup schade toebrengen :roll:

Dus ja, ik had ervaring en oooh man...wat vond ik het eng om met een pup te gaan barfen :wink:
En nu ben ik niet blijer dat wij alsnog vorige maand de overstap hebben gemaakt nadat ik ze al wat barfhapjes er een poosje bijgaf. Maar zag ze hiervan genieten en wilde dat echt wel weer iedere dag voor ze :) Nog wel met 2 dagen KVV er bij want dat vond ik wel net zo gemakkelijk en misschien ook wel dat ik zeker dan wist dat 2 dagen in de week ik echt goed zat (wat onzin is want het hele menu was nagekeken).
NRV, principe, voerde ik in het verleden...Dat wilde ik toch niet meer, voelde niet goed voor mij meer, wel geprobeerd dus. Ik doe dus inclusief notenmixjes, groentemixjes, kefir/yoghurt of hutenkase, etc en ik sta er helemaal achter maar lees mij nog steeds suf :) Heb mijn menu dagenlang bestudeerd of niets beters kon, helemaal opnieuw gemaakt en nog eens en nog eens opnieuw gemaakt en toen maar laten keuren want werd gek van mijzelf (wat uiteraard goed was).
Daarom schreef ik net ook al dat het er diverse wegen naar rome leiden en ook niet allemaal op 1 dag hoeft te gebeuren.
Het komt goed :wink:

En een betere start kunnen jullie hem eigenlijk al niet geven!!!

Wat betreft hoeveelheid, ik ben uitgegaan van 8 kg als hij bij jullie komt en dan zit je idd op 400 gram.

En niet té onzeker zijn hoor! Ik vind dat je het al harstikke goed doet, je eerste pup en dan ook nog eens gelijk KVV!! Helemaal top in mijn ogen!!
Liefs tammie
Afbeelding
Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

sorry, foutje van mij, ik ga er vanuit dat hij 8 kg is :wink:
Nu geef je van KVV wat meer als dat je het helemaal zelf samen stelt. Maar dan nog zit je vrij goed.

Ik zelf houd een dagboekje van Indra's gewicht bij.
Ze woog met 7 weken en 5 dagen 6,5 kg, met 8,5 week 7,8 kg, met 10,5 week 9,4 kg en is nu vorig week vrijdag 18-10 voor het laatst gewogen en woog toen 16,9 kg.
Misschien heb je hier wat aan :)
zit bij het daboekje ook een groeicurve bij en die loopt aardig gelijk op met haar gewicht steeds.
Liefs tammie
Afbeelding
-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

@ Tammie: Bedoel je mij? Ik barf namelijk niet hoor. :)

@ Gallinova7: Ik zou je eerst heel goed inlezen in barf/NRV en pas overstappen als het goed voelt en je het idee hebt dat je er klaar voor bent. In de tussentijd is KVV een prima oplossing: het verschilt weinig van barf/NRV, alleen is KVV al voor je samengesteld en is het door elkaar gemalen. Prima voedsel waar de meeste honden van smullen. :D
Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ik had die veronderstelling :)
Jij voert alleen KVV?
-Marianne schreef:@ Tammie: Bedoel je mij? Ik barf namelijk niet hoor. :)

@ Gallinova7: Ik zou je eerst heel goed inlezen in barf/NRV en pas overstappen als het goed voelt en je het idee hebt dat je er klaar voor bent. In de tussentijd is KVV een prima oplossing: het verschilt weinig van barf/NRV, alleen is KVV al voor je samengesteld en is het door elkaar gemalen. Prima voedsel waar de meeste honden van smullen. :D
Liefs tammie
Afbeelding
-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Helaas niet meer, we hebben inderdaad wel een tijdje KVV gevoerd. Op advies van de dierenarts zijn we echter (met tegenzin) weer terug op brokken in verband met de huidproblemen van Balou die worden veroorzaakt door een allergie voor een nog onbekend iets. Haar situatie is overigens nog geen steek veranderd dus ik hoop dat we gauw weer terug kunnen op KVV. Overigens gaven we haar af en toe wel eens pens of een nekje, maar dat was dan als tussendoortje, al doen we dat tegenwoordig ook even niet meer.
roef
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door roef »

-Marianne schreef:Helaas niet meer, we hebben inderdaad wel een tijdje KVV gevoerd. Op advies van de dierenarts zijn we echter (met tegenzin) weer terug op brokken in verband met de huidproblemen van Balou die worden veroorzaakt door een allergie voor een nog onbekend iets. Haar situatie is overigens nog geen steek veranderd dus ik hoop dat we gauw weer terug kunnen op KVV. Overigens gaven we haar af en toe wel eens pens of een nekje, maar dat was dan als tussendoortje, al doen we dat tegenwoordig ook even niet meer.
is een holistische DA niks? en dan evt. elimineren?
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012
-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ik heb even opgezocht wat een holistische dierenarts is en eerlijk gezegd lijkt mij dat niets. :oops: Over twee weken moeten we weer terugkomen bij de dierenarts voor overleg, ik hoop dat we dan een verwijzing naar een dermatoloog kunnen krijgen.

(Sorry Gallinova7, dit hoort eigenlijk niet in je topic thuis. :oops:)
Gallinova7
Snuffelneus
Snuffelneus

-Marianne schreef:Ik heb even opgezocht wat een holistische dierenarts is en eerlijk gezegd lijkt mij dat niets. :oops: Over twee weken moeten we weer terugkomen bij de dierenarts voor overleg, ik hoop dat we dan een verwijzing naar een dermatoloog kunnen krijgen.

(Sorry Gallinova7, dit hoort eigenlijk niet in je topic thuis. :oops:)
Vind ik geen probleem :) lees rustig mee, zo leer ik ook meer van ervaringen van andere kvv/barf/nrv-ers
Plaats reactie