Blaffen naar...niets?

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Dora
Snuffelneus
Snuffelneus

Blaffen naar...niets?

Ongelezen bericht door Dora »

Dag allemaal,

de laatste weken heeft Gitta haar stemmetje ontdekt...
's Morgens als we haar buiten laten voor een plasje en eten, laten we haar altijd een halfuurtje vrij rondlopen in de tuin...
Gedurende deze periode is het dan nog redelijk donker (6.00 uur), maar de laatste weken blaft zij steeds, ik heb geen idee naar wie of wat...
Als er mensen achter of naast de tuin passeren blaft ze, wat ik normaal vind, haar jachtinstinct of territoriumgedrag lijkt zich te ontwikkelen. Maar ook 's avonds (als zij gegeten heeft en wat vrij rond loopt in de tuin) als wij binnen aan het eten zijn, zit ze vaak in het midden van de tuin te blaffen. Het lijkt me onmogelijk dat er steeds iets is wat ze ziet, want onze tuin grenst aan een doodlopend (en dus rustig) straatje. In het begin vond ik dit nog oké, het ging er niet over, was niet teveel en niet te luid en het blijft tenslotte een hond. Maar de laatste weken blaft ze soms aanhoudelijk... We reageren er dan eigenlijk niet op, want zij zit buiten na haar eten en wij zitten binnen te eten... Maar binnenkort krijgen we buren met kleinere kindjes, ik wil niet dat ze 's avonds en 's morgens gedurende langere periodes aan het blaffen is. Hoe zou dit komen en wat kunnen we hieraan doen? 's Avonds wacht ze meestal buiten tot wij gegeten hebben, tot we een wandeling met haar gaan doen, misschien wil ze sneller gaan wandelen en eten we te traag?
Of kan dit ook uit verveling zijn (alleen in de tuin, maar wel met speelgoed en knabbelgoed).

Er wordt altijd gezegd om negatief gedrag te negeren, maar hoe doe je dat dan als zij in de tuin ligt te blaffen, dan zit ze immers even alleen en zeggen we niks tegen haar...
Voor de rest van de dag blaft ze helemaal niet, niet naar andere honden, binnenshuis nooit...

Tips zijn altijd welkom!
Bedankt!
:zwartkopje: Gitta (vom Elzenhof) 25-05-13
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Re: Blaffen naar...niets?

Ongelezen bericht door sbientje »

binnenhalen?
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)
Dora
Snuffelneus
Snuffelneus

Gaat ze het afleren als ik haar telkens binnen neem als ze aan het blaffen is? Denk je dan dat ze zich alleen voelt of om aandacht vraagt? Of waarom zou je haar binnen halen?

Ik weet het niet, lijkt me vreemde oplossing, omdat ze toch wel eens buiten mag zitten...
Meestal laten we ze een halfuurtje na haar eten gewoon wat buiten rond lopen/spelen, omdat ze dan meteen ook haar behoefte doet.

Ik vraag me vooral af waarom ze in het donker blaft, naar wat of wie... Als we buitenkomen als ze aan het blaffen is, kijkt ze meestal wel eens op, maar ze komt niet naar ons toe. Ze is dan echt geconcentreerd op iets, maar wat, dat is me de vraag.
Ze blaft ook niet enkel als wij binnen aan het eten zijn; als we net terug komen van een wandeling of even buiten in de tuin zijn, doet ze het ook.
laika
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door laika »

hier zijn ze nooit alleen buiten en omdat het een jonge hond is moet hij opgevoed worden dus uit laten is naar buiten eten daarna rust en het zijn nu eenmaal honden die graag bij de mensen zijn
:zwartkopje: Zosja 31-03-2003...........02-02-2016
:zwartkopje: Quinty 7-06-2005
:blondkopje: Shanna 8-11-2008
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Dora schreef: Gaat ze het afleren als ik haar telkens binnen neem als ze aan het blaffen is? Denk je dan dat ze zich alleen voelt of om aandacht vraagt? Of waarom zou je haar binnen halen?

Ik weet het niet, lijkt me vreemde oplossing, omdat ze toch wel eens buiten mag zitten...
Meestal laten we ze een halfuurtje na haar eten gewoon wat buiten rond lopen/spelen, omdat ze dan meteen ook haar behoefte doet.

Ik vraag me vooral af waarom ze in het donker blaft, naar wat of wie... Als we buitenkomen als ze aan het blaffen is, kijkt ze meestal wel eens op, maar ze komt niet naar ons toe. Ze is dan echt geconcentreerd op iets, maar wat, dat is me de vraag.
Ze blaft ook niet enkel als wij binnen aan het eten zijn; als we net terug komen van een wandeling of even buiten in de tuin zijn, doet ze het ook.
meer voor je buren, dat geblaf lijkt me knap irritant :)
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)
kristies
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door kristies »

Zou ze niet gewoon blaffen omdat ze aandacht wil en erbij wil zijn ?
Chester zit zeer zelden alleen buiten. Ja als er visite is waarbij iemand bang is voor honden of als ik stofzuig ( gaat een stuk sneller zonder hem omdat hij het nodig vind om de stofzuiger de hele tijd uit te dagen.. )
Maar leuk vind hij niet als het te lang duurt gaat hij zitten piepen
roelien

Ongelezen bericht door roelien »

Dora schreef: Ik vraag me vooral af waarom ze in het donker blaft, naar wat of wie... Als we buitenkomen als ze aan het blaffen is, kijkt ze meestal wel eens op, maar ze komt niet naar ons toe. Ze is dan echt geconcentreerd op iets, maar wat, dat is me de vraag.
Dat 'wat' kan van alles zijn...
In het donker zijn ze vaak nog wat meer op hun hoede, dingen zien er anders uit.
Het kunnen schaduwen zijn, er kunnen blaadjes ritselen, geluidje in de verte, vogeltje etc. Dingen waar ze normaal niet op reageren, maar in het donker ineens wel.

De oplossing lijkt mij, voorlopig, vrij simpel.
Of als het donker is haar niet naar buiten doen of alleen als je er bij bent. En als je er bij bent, krijg je misschien duidelijk waarom ze blaft, kijk naar haar houding bijvoorbeeld
Dora
Snuffelneus
Snuffelneus

Voor de (toekomstige) buren vind ik het inderdaad ook lastig, daarom dat ik me de laatste weken er zelf zo 'druk' in maak en het haar wil afleren.
Maar het is zo dat als we met haar buiten zijn, dat ze ook in het rond begint te blaffen... Ze schenkt dan eigenlijk zelfs geen aandacht aan ons, ze is puur in 'haar wereldje' aan het blaffen, zo lijkt het...

We kwamen bv net van de hondenschool en laten haar dan ook 5 minuutjes in de tuin voor een plasje, ze was nog geen halve minuut in de tuin of ze begon te blaffen. We waren beiden nog buiten, want waren de bench en haar apport uit de auto aan het nemen. Ze rent dan gewoon naar achter in de tuin en begint wat te blaffen. Onze achterburen hebben nu ook wel een hond en die reageert dan op haar geblaf; is dat om te laten weten 'ik ben terug thuis' ofzo?
Het lijkt me gek dat ze aandacht van ons wil, want meestal komt ze dan boven de afzetting (van de tuin) kijken. En als ze in het midden van de tuin zit te blaffen, kijkt ze meestal ook niet naar waar wij zitten (de kant van het huis); meestal kijkt ze dan naar achter of de zijkant van de tuin (gewoon niet richting ons).

Roelien, wat je me daar vertelt, daar kan wel iets in zitten... De enige momenten dat ze blaft als er 'niks' te zien is, zijn in het donker, 's morgens en zowel 's avonds... Meestal als ze zo aan het blaffen is gaan we ook wel eens kijken of we iets kunnen zien, bv een poes die voorbij wandelt ofzo. 9/10 zien we niks, maar een hond hoort natuurlijk veel beter dan ons, dus we zullen het niet altijd zelf zien/horen. Ook als we bij haar in de tuin zijn en aan haar zo eens vragen 'wat zie je' of 'wat hoor je', dan kijkt ze ons wel even aan, maar gaat verder met blaffen naar een bepaalde kant, iets wat ze hoort/ziet...
Misschien ziet ze telkens ook wel iets dat niet oké is, maar moeten we dat geblaf dan zomaar tolereren? Want als we haar moeten negeren, mogen we eigenlijk niks zeggen... Maar dat vind ik voor buiten dan weer niet oké. Binnen blaft ze niet, tenzij ze een behoefte moet gaan doen, maar dan zijn we de situatie in het donker buiten toch gewoon aan het vermijden, of niet?

Weet het niet goed :-s
roelien

Dora schreef: aan haar zo eens vragen 'wat zie je' of 'wat hoor je', dan kijkt ze ons wel even aan
haha... wat dacht je dan, dat ze zou antwoorden wat ze zag?
Sorry.. maar moest er echt even om lachen.

Negeren helpt niet, daar ben je achter... lijkt me dus niet erg zinvol om mee door te gaan.

Wat gebeurd er als je met haar in de tuin aan het trainen gaat?
Dus dat zij echt de volledige aandacht voor jou moet hebben, appél oefeningen, luisteren naar de baas.

Ik denk dat zij iets hoort, ziet of gewoon extra waakzaamheid in het donker.
Ken het van meer honden, die in het donker ineens anders reageren dan overdag.

Heb je op de hondenschool gevraagd wat ze er van vinden?
En wat is de meerwaarde om haar een half uur in de tuin te laten lopen?
Ik persoonlijk vind vermijden minder erg dan dat je er gedrag in slijt wat niet wenselijk is. Risico dat ze het op steeds meer plekken gaat doen is dan groot
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door jeltje »

Ik denk dat het inmiddels een gewoonte is geworden voor 'm, in de tuin is lekker blaffen. Dat is eigenlijk ook de reden waarom je een jonge hond niet te veel alleen moet laten met veel vrijheid zodat hij geen verkeerde gewoontes aan kan leren. Ik zou gewoon weer opnieuw beginnen, voor het eten even wandelen, dan eten en dan gaat ie lekker op z'n plekje liggen, mand of bench en kunnen jullie eten. Op zich zijn labradors geen blaffers, het zou jammer zijn als hij deze verkeerde gewoonte blijft houden. Niks zo vervelend als een hond die steeds blaft, voor jullie en ook voor de buurt. Succes
Carlijn
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Carlijn »

Als ze zich niet alleen kan gedragen dan dus niet alleen...... na een poosje kan de gewoonte doorbroken zijn.
Die van mij heeft dat met wel eens met veel wind.. ze wordt bang van de bomen.... op die dagen gaat ze niet alleen naar buiten, maar ben ik ook ergens in de tuin bezig zodat ik haar op dat moment kan ondersteunen... als die periode over is ... dan mag ze wel weer alleen...
Mij is geleerd dat je een hond alleen positief kan sturen als je op 'het' moment in haakt.
Zo is ze in de eerste maanden nooit alleen buiten geweest om haar ook zindelijk te krijgen in de tuin.
Het werkt...
toy toy
Dora
Snuffelneus
Snuffelneus

Hey allemaal,

Eerst en vooral wil ik nogmaals duidelijk maken, dat in de tuin zitten voor haar niet 'sowieso blaffen' is, dit doet ze enkel in het donker (maar ook niet altijd), ik denk niet dat ik het een gewoonte kan noemen. Het valt gewoon op dat ze in het donker meer blaft dan als het licht is. Ik begin dan toch meer en meer te veronderstellen dat ze wel degelijk iets ziet, hoort of dat er iets is waar ze zich niet veilig bij voelt, extra waakzaamheid enz. Eerlijk gezegd zou ik ervan verschieten als ze schrik heeft in het donker van iets; wij hebben bij haar nog nooit gemerkt dat ze bang is voor iets; andere honden, vuurwerk, donkere straatjes, nieuwe mensen, lawaai... Dus dan blijft voor mij de extra waakzaamheid in het donker nog over...of toch dingen die zij ziet/hoort en die wij niet opmerken.

Als we met haar trainen in de tuin, heeft ze volledige aandacht (af en toe natuurlijk nog wat hevig en speels), maar dan blaft ze eigenlijk nooit. Natuurlijk als er naast de tuin mensen passeren die ze niet kent of als ze een wandelaar met zijn hond ziet, dan blaft ze wel eens; maar dat lijkt me eerder speelsheid en contact willen zoeken. Op de hondenschool zelf heeft ze eigenlijk nog nooit haar stem laten horen, ook niet als we aan het wandelen zijn of met haar op stap gaan. Wat ik bij haar wel merk is dat ze erg benieuwd is naar nieuwe mensen, ze wil steeds contact leggen met anderen. Dat merken we bijvoorbeeld op de hondenschool ook; als de begeleider naar haar toe komt (of naar ons om iets uit te leggen), denkt ze dat ze aandacht, snoepjes ofzo gaat krijgen.

Roeling, met het vragen naar wat ze ziet, zou ik haar gewoon ook willen geruststellen denk ik (tuurlijk gaat ze niet antwoorden ;-) ). Ik denk dat ik op dat moment gewoon even haar aandacht wil vragen of haar op haar gemak wil stellen. Vinden jullie een halfuurtje alleen zijn buiten dan eigenlijk te lang voor een hond van 9 maanden? Ik zie dan persoonlijk weinig verschil met als je bv. even naar de winkel (van huis) moet en haar een halfuurtje binnen in de bench zet. Ik wil haar af en toe ook gewoon een beetje vrijheid geven, gewoon even alleen spelen, wat rondlopen, dutje doen, boodschapjes doen... Hoe lang laten jullie je hond dan alleen of helemaal niet alleen buiten?

En inderdaad, negeren helpt niet; maar als je op het moment moet inspelen als ze blaft, wat zouden jullie dan doen? Want als je bv zegt 'Nee, mag niet', dan geef je haar toch aandacht (weliswaar negatieve, maar het blijft aandacht) en dat is toch wat honden nodig hebben? Afleiden ofzo, speelgoedje nemen en beginnen te ravotten vanaf het moment dat ze stil is? Belonen als ze stil is in de tuin?

Ik wacht nog even jullie reacties af... Hoe moet ik dan wel reageren; haar binnen nemen als ze aan het blaffen is, afleiden, spelen, belonen bij stil zijn, vermijden dat ze gaat blaffen in het donker? En dan ga ik wat dingen uitproberen :-)

Mercie alvast!
Carlijn
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Carlijn »

Goede vraag.... vind ik ook lastig.... maar wat wij doen is .'nee' zeggen (ze weet wat dat is) en zodra ze stopt 'braaf...,'

Misschien heeft iemand anders n betere???.' Er is vast nog n beter aanpak
marie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door marie »

Als je aan het blaffen een commando verbind kun je dus leren om op commando te blaffen. Als ze dit beheerst kun je haar ook leren om op commando stil te zijn.
Succes!
Max 10-05-2007
Seda 23-12-2014
roelien

Dora schreef: de laatste weken blaft zij steeds

de laatste weken blaft ze soms aanhoudelijk...
Klinkt toch best wel als een gewoonte...

Een hond een half uur in de tuin heb ik opzich geen moeite mee, mits ze zich daar wel gedragen en er ook wat te doen hebben.
Want als ze niks te doen hebben gaan ze juist klieren of blaffen.

Wat de beste manier is om dit af te leren, vind ik een moeilijke. Het is per hond verschillend en met name ook wat de oorzaak is.

Als ze blaft ben je eigenlijk al te laat. Ik zou proberen dat te voorkomen, door samen met haar in de tuin te zijn.
En daarna zorgen dat de tuin leuk is en er geen reden is om te blaffen
Door bijv haar brokjes/vlees te verstoppen in de tuin zodat ze het moet zoeken.
En je schrijft dat er speelgoed en kauw spul ligt, hoelang ligt dat er al? Wissel je wel eens speeltjes?
Plaats reactie