Effect van verse voeding op stoelgang
-
Dora
- Snuffelneus

Effect van verse voeding op stoelgang
Hey,
Misschien een rare vraag, maar onze lab heeft soms wel eens periodes van erg losse stoelgang...
Een hond van een vriendin (Weimaraner) had een darmprobleem met constante diarree en is daarom op BARF gezet, blijkbaar gaat het nu veel beter. Het was de 1ste keer dat ik over dit soort voeding hoorde en ben dus ook gaan zoeken op het internet. Ik lees veel reacties van mensen die veel beterschap ervaren in de stoelgang van hun hond (minder per dag, stevig, minder geurend...), wat denken jullie of wat zijn jullie ervaringen?
Gitta eet momenteel nog altijd europremium, de brokken die de fokker ook voerde...
Meestal gaat ze een 4-tal keer per dag; 's morgens bij het opstaan en na haar ochtendmaaltijd, in de late namiddag en dan 's avonds na haar avondeten.
Ik vraag me soms af of zij niet teveel gaat, ze is nog maar 9 maanden ongeveer, maar toch. Soms lijkt het me ook interessant om met zo'n verse voeding te starten, vooral voor haar stoelgang, maar anderzijds ook omdat het me gezonder lijkt dan korrels.
Zijn er veel mensen onder jullie die vers voeden of vers in combinatie met korrels? En is dit om bepaalde redenen zoals allergie of dergelijke, of echt een bewuste keuze voor gezonde voeding?
Alvast bedankt!
Misschien een rare vraag, maar onze lab heeft soms wel eens periodes van erg losse stoelgang...
Een hond van een vriendin (Weimaraner) had een darmprobleem met constante diarree en is daarom op BARF gezet, blijkbaar gaat het nu veel beter. Het was de 1ste keer dat ik over dit soort voeding hoorde en ben dus ook gaan zoeken op het internet. Ik lees veel reacties van mensen die veel beterschap ervaren in de stoelgang van hun hond (minder per dag, stevig, minder geurend...), wat denken jullie of wat zijn jullie ervaringen?
Gitta eet momenteel nog altijd europremium, de brokken die de fokker ook voerde...
Meestal gaat ze een 4-tal keer per dag; 's morgens bij het opstaan en na haar ochtendmaaltijd, in de late namiddag en dan 's avonds na haar avondeten.
Ik vraag me soms af of zij niet teveel gaat, ze is nog maar 9 maanden ongeveer, maar toch. Soms lijkt het me ook interessant om met zo'n verse voeding te starten, vooral voor haar stoelgang, maar anderzijds ook omdat het me gezonder lijkt dan korrels.
Zijn er veel mensen onder jullie die vers voeden of vers in combinatie met korrels? En is dit om bepaalde redenen zoals allergie of dergelijke, of echt een bewuste keuze voor gezonde voeding?
Alvast bedankt!
-
Michel
- Snuffelneus

Re: Effect van verse voeding op stoelgang
Ik ben bij Noa begonnen met brokken (Eukanuba) en daarvan had ze (gemiddeld) 2 keer per dag ontlasting. Dit was een forse hoeveelheid en het rook, zeg maar stinken, behoorlijk. Nu ben ik volledig over KVV van Kivo en nu poept ze minder vaak, kleinere hoeveelheden en het ruikt nauwelijks. Kennelijk verteert vlees beter dan brokken. Mij bevalt het goed.
-
Mariska
- Snuffelneus

Hier eerst ook brokken, eventjes Royal Canin en daarna Orijen. Ik deed af en toe een weekend diepvries vlees. Ik merkte al in de weekenden dat hij minder poepte, rustiger qua gedrag was en leek gewoon lekker in zijn vel te zitten. Nadat de zak Orijen op was helemaal overgegaan op vers vlees en hier hebben we geen moment spijt van gehad. Bowie eet vanalles, standaard mixen maar ook ribben, runderstrot en bijvoorbeeld zalmkoppen. Hij doet het er goed op. Stoelgang is zeker verbeterd, de uitwerpselen zijn steviger en kleiner en inderdaad ook de lucht is minder. Qua prijs is het voor ons ook goedkoper dan een grote zak Orijen.
Het is dus wel het overwegen waard.
Het is dus wel het overwegen waard.

-
roef
- Speurneus

Hidde is de derde hond die ik op vers heb staan,bij roef kwam ik met vers in aanraking omdat hij het zo slecht deed op brokken.
verschillende(dure)merken geprobeerd en Roef bleef stinken en een slechte vacht houden.
nu had ik hier al eens al die kerstdiners
van andere honden bekeken en ben me er in gaan verdiepen.
eerst overgegaan op KVV en na me goed te hebben ingelezen op voer natuurlijk en barfplaats heb ik de stap naar barf genomen.
dit is nu 5,5 jaar geleden en nooit spijt gehad.
toen James kwam gelijk cold turkey overgezet en dat ging geweldig.
tuurlijk wel de eerste week ontgiften maar dat is het probleem niet.
Hidde kreeg bij zijn fokker brok en KVV en is hier op volledig vers gezet(KVV en af en toe barf)
ik voer nu 3 x in de week KVV van verschillende merken en allemaal met een natuurlijke calciumbron en zonder granen.
de andere 4 dagen dan krijgen ze barf.
leuk dat je je er in gaat verdiepen!
barfplaats en voernatuurlijk zijn fijne fora waar je heel erg veel informatie op doet en dat is wel een vereisde eigenlijk als je veilig wil barfen(KVV komt iets minder nauw)
succes!
verschillende(dure)merken geprobeerd en Roef bleef stinken en een slechte vacht houden.
nu had ik hier al eens al die kerstdiners
eerst overgegaan op KVV en na me goed te hebben ingelezen op voer natuurlijk en barfplaats heb ik de stap naar barf genomen.
dit is nu 5,5 jaar geleden en nooit spijt gehad.
toen James kwam gelijk cold turkey overgezet en dat ging geweldig.
tuurlijk wel de eerste week ontgiften maar dat is het probleem niet.
Hidde kreeg bij zijn fokker brok en KVV en is hier op volledig vers gezet(KVV en af en toe barf)
ik voer nu 3 x in de week KVV van verschillende merken en allemaal met een natuurlijke calciumbron en zonder granen.
de andere 4 dagen dan krijgen ze barf.
leuk dat je je er in gaat verdiepen!
barfplaats en voernatuurlijk zijn fijne fora waar je heel erg veel informatie op doet en dat is wel een vereisde eigenlijk als je veilig wil barfen(KVV komt iets minder nauw)
succes!
-
Muiske
- Grote hondenneus

Bob is met 16 weken op KVV over gegaan. Hij had veel last van diarree en vaak poepen. Hij vond de brokken ook helemaal niet lekker, hij wilde ze nauwelijks eten. Sinds hij op KVV zit hebben we nergens last meer van. Vacht is mooi en glanzend en zijn poep ziet er goed uit.
-
Dora
- Snuffelneus

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Op zich heeft Gitta weinig last van andere kwaaltjes, zoals doffe vacht enz, die heeft er altijd erg glanzend uitgezien.
Maar die vele stinkende en soms erg 'vlotte' boodschapjes lijken me inderdaad ook maar niks.
Ik zou het zelf ook niet leuk vinden om zo dikwijls naar het toilet te gaan, daarmee!
Als baasje is het trouwens ook niet altijd even leuk als je gaat wandelen en je krijgt de uitwerpselen amper van het voetpad geschraapt :-s dan durf ik amper verder lopen omdat het voetpad er zo vies bij ligt...
Als ze daarbij zichzelf nog eens zo goed gaat voelen en lekker in haar vel zit, reden te meer om over te schakelen!
Ik ga de fora zeker eens bekijken en binnenkort hebben we een playdate met de vriendin die haar hond ook op verse voeding heeft gezet, kan ik gelijk ook even bij haar informeren.
Op zich heeft Gitta weinig last van andere kwaaltjes, zoals doffe vacht enz, die heeft er altijd erg glanzend uitgezien.
Maar die vele stinkende en soms erg 'vlotte' boodschapjes lijken me inderdaad ook maar niks.
Ik zou het zelf ook niet leuk vinden om zo dikwijls naar het toilet te gaan, daarmee!
Als baasje is het trouwens ook niet altijd even leuk als je gaat wandelen en je krijgt de uitwerpselen amper van het voetpad geschraapt :-s dan durf ik amper verder lopen omdat het voetpad er zo vies bij ligt...
Als ze daarbij zichzelf nog eens zo goed gaat voelen en lekker in haar vel zit, reden te meer om over te schakelen!
Ik ga de fora zeker eens bekijken en binnenkort hebben we een playdate met de vriendin die haar hond ook op verse voeding heeft gezet, kan ik gelijk ook even bij haar informeren.
-
Tammie
- Middelgrote hondenneus

- Contacteer:
Ik heb de overstap van brok naar vers gemaakt omdat Bo, onze oude labrador, vanaf pup een mietemeut was met eten. Ik heb wel eens uit wanhoop dan maar brokken uit mijn hand laten eten want een pup van 8 weken en ouder heeft toch echt wel zijn eten nodig voor de groei. Ook had Bo vanaf pup problemen met zijn ontlasting.
Vervolgens kreeg een kater van ons nierfalen tgv een middenrifbreuk en dan kom je op speciaal dieetvoer te zetten.
Bij onze kater gingen zijn nierwaardes al snel verbeteren. Bo heeft nooit geen problemen meer met de ontlasting gehad.
Toen met Indra was het de bedoeling dat we zouden overstappen op KVV, voor 1 hond had ik nog wel vriezerruimte.
Maar toen kwam Pepper ook om het hoekje kijken.
De eerste maand heb ik ze dus 50/50 brok/kvv gegeven.
Toch was dat voor mijn gevoel niet prettig en al vrij snel zaten de meiden hier op volledig BARF.
En ook hier absoluut geen spijt van
Vervolgens kreeg een kater van ons nierfalen tgv een middenrifbreuk en dan kom je op speciaal dieetvoer te zetten.
Bij onze kater gingen zijn nierwaardes al snel verbeteren. Bo heeft nooit geen problemen meer met de ontlasting gehad.
Toen met Indra was het de bedoeling dat we zouden overstappen op KVV, voor 1 hond had ik nog wel vriezerruimte.
Maar toen kwam Pepper ook om het hoekje kijken.
De eerste maand heb ik ze dus 50/50 brok/kvv gegeven.
Toch was dat voor mijn gevoel niet prettig en al vrij snel zaten de meiden hier op volledig BARF.
En ook hier absoluut geen spijt van
Liefs tammie
Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013

-
Fleures
- Middelgrote hondenneus

Maika had ook vanaf dat we haar hebben heel snel/vaak dunne ontlasting. Ik ben wat andere brokken gaan proberen die bij andere honden met deze klachten wel werkten. Het liefst wilde ik echter vers vlees geven omdat me dat toch het beste leek. Geen granen en zout enzo. Bij gebrek aan een vriezer bleef ik toch brokken voeren... Veel ontlasting, dun, vaak en ontzettend stinken.. En dan komt er nog eens bij dat ze een vreselijke schrokop is en ik me daar wel eens zorgen over maakte. En een gassen!! Om niet goed van te worden!
Twee weken geleden (ze is nu 11 maanden) nam ik een vriezer over en heb meteen besteld; ook met andere brokken nl weer geen verschil... Ben meteen gestart en wat een verschil!! Weinig, compacte, stevige, goed gekleurde en niet stinkende ontlasting! En het eten zelf gaat ook veeeeel beter! Ik geef zelf KVV, dus geen BARF, maar KVV is mijns inziens ook enorm aan te raden!
Ik las laatst toevallig ergens op internet dat BARF en brokken beter niet gecombineerd konden worden, maar de reden kan ik me niet herinneren.. Als je compleet KVV (of BARF neem ik aan) krijgt je hond alles wat ze nodig heeft en hoef je dus niet te combineren met brokken.
Twee weken geleden (ze is nu 11 maanden) nam ik een vriezer over en heb meteen besteld; ook met andere brokken nl weer geen verschil... Ben meteen gestart en wat een verschil!! Weinig, compacte, stevige, goed gekleurde en niet stinkende ontlasting! En het eten zelf gaat ook veeeeel beter! Ik geef zelf KVV, dus geen BARF, maar KVV is mijns inziens ook enorm aan te raden!
Ik las laatst toevallig ergens op internet dat BARF en brokken beter niet gecombineerd konden worden, maar de reden kan ik me niet herinneren.. Als je compleet KVV (of BARF neem ik aan) krijgt je hond alles wat ze nodig heeft en hoef je dus niet te combineren met brokken.
-
Bommel Achter 't Dijkje
- Speurneus

Brokken zijn niet nodig bij KVV (volledig) of barf dat is helemaal uitgebalanceerd
Een dag zonder hond, is een gemis.
Bommel r.i.p. miss you
02-06-2007
27-11-2014
Bommel r.i.p. miss you
02-06-2007