Hallo allemaal,
Hopelijk zitten hier wat mensen die ervaring met, of verstand van voeding hebben. Onze Labrador pup van 3 maand kreeg bij de fokker Kenner brok (huismerk Welkoop Boerenbont) Hij zag er goed uit toen we hem ophaalden. Ik heb toen langzaam de overstap gemaakt naar een meer hoogwaardige brok. Heb voor Hills gekozen, gezien onze katten het hier al jaren uitstekend op doen.
Nu is het zo dat Max, onze pup, het eigenlijk heel goed doet op de brok. Hij zit lekker in zijn vel, glanst enorm, heeft goede ontlasting en hij ruikt goed. Echter heeft hij een paar weken geleden vlooien gekregen, hiervoor hebben we hem ontvlooid met spray. Vlooien gingen weg, twee weken later kwam er echter roos voor in de plaats. Bij de dierenarts laten checken of het geen mijt was. Conclusie geen vlooien meet te zien en het is geen mijt. Huid en vacht zag er verder goed uit. Ik hoefde me niet direct zorgen te maken.
Heb omega olie gekocht wat ik nu 1x per dag over het voer geef. En 1x gewassen met tea tree shampoo. De roos is praktisch weg. De jeuk wordt echter niet beter. Het is niet zo dat hij echt plekken heeft van de jeuk of echt de hele dag erg krabt. Maar toch heeft hij dagelijks wel een paar momenten van jeuk.
Ik ben zelf geen voorstander om snel een rigoureus over te stappen op ander voer. Nu ben ik wat gaan lezen op internet en kwam ik op kvv. Om een lang verhaal iets korter te maken voer ik nu Naturis kvv naast de brok. In de dierspeciaalzaak gaven ze aan dat dit prima 50/50 kan. Hoe is jullie ervaring hiermee gezien de vertering en zuurgraad van de maag? En wat is nu een hoogwaardige kwaliteit kvv?
Helemaal overstappen op kvv is geen optie. Wij gaan met regelmaat een dag of weekend weg met de hond en het is dan niet handig om met rauw vlees op pad te gaan.
En wat betreft die jeuk, hebben jullie nog ideeën? En wat is jullie ervaring met 50/50 voeren?
Groetjes Maaike
50/50 voeren ? ( jeuk)
-
Dinie
- Speurneus

Re: 50/50 voeren ? ( jeuk)
Wat bedoel je met 50/50 voeren. Als je bedoelt 50% brok en 50% vlees tegelijk geven, lijkt me dit niet goed.
Het beste is om een hele brokvoeding te geven en minimaal 8 uur (verteringstijd) later vleesvoeding.
Ik geef een hele dag brok of een hele dag vlees, maar niet beiden op een dag.
Het beste is om een hele brokvoeding te geven en minimaal 8 uur (verteringstijd) later vleesvoeding.
Ik geef een hele dag brok of een hele dag vlees, maar niet beiden op een dag.
-
Nancy
- Middelgrote hondenneus

Stel je voor dat het aan de brok ligt en je stapt 50% over. Dan heeft ie toch nog 50% jeuk?
Ergens zit misschien iets in de brok waar hij last van heeft. Misschien is 50% minder dan het omslagpunt om echt veel last te krijgen, maar last is last. Ook als jij het niet ziet
Wij geven ook KVV (lotgering). Als we dan eens een weekendje weggaan nemen we meestal kuipjes van Renske mee, prima alternatief.
Kan het liggen aan het vlooienmiddel? Mijn honden krijgen namelijk ontzettend jeuk van de druppels in de nek, om het even welke. En ze krijgen jeuk van rijst en als ze wormen hebben. Dat merk ik eerst aan het krabben, dan pas aan de ontlasting. Vervolgens krijgen ze anti-wormmiddel, neemt de jeuk toe (door het middel, daarom geven we het niet meer op gezette tijden) en dan ineens is het weer weg.
Het kan echt van alles zijn, ook nog: 3 maanden (en warm buiten), raakt hij zijn nestharen/vacht kwijt? Of het is inmiddels een gewoonte geworden en houdt hij het, door te krabben, zelf in stand...
Ergens zit misschien iets in de brok waar hij last van heeft. Misschien is 50% minder dan het omslagpunt om echt veel last te krijgen, maar last is last. Ook als jij het niet ziet
Wij geven ook KVV (lotgering). Als we dan eens een weekendje weggaan nemen we meestal kuipjes van Renske mee, prima alternatief.
Kan het liggen aan het vlooienmiddel? Mijn honden krijgen namelijk ontzettend jeuk van de druppels in de nek, om het even welke. En ze krijgen jeuk van rijst en als ze wormen hebben. Dat merk ik eerst aan het krabben, dan pas aan de ontlasting. Vervolgens krijgen ze anti-wormmiddel, neemt de jeuk toe (door het middel, daarom geven we het niet meer op gezette tijden) en dan ineens is het weer weg.
Het kan echt van alles zijn, ook nog: 3 maanden (en warm buiten), raakt hij zijn nestharen/vacht kwijt? Of het is inmiddels een gewoonte geworden en houdt hij het, door te krabben, zelf in stand...
-
roelien
Het kan idd van alles zijn...
Hij is nu 3 maand oud?
Hoelang staat hij volledig op de betere kwaliteit brok? Het kan nl ook ontgifting zijn van de eerdere brokken, dan kunnen ze ineens jeuk krijgen.
Is hij goed ontwormt in het nest?
Kijk uit met teveel wassen, dat is nl weer niet goed voor de huidbalans
Het 50/50 snap ik niet qua jeuk, als de jeuk door de brok komt zal het niet beter worden van 50/50
Hij is nu 3 maand oud?
Hoelang staat hij volledig op de betere kwaliteit brok? Het kan nl ook ontgifting zijn van de eerdere brokken, dan kunnen ze ineens jeuk krijgen.
Is hij goed ontwormt in het nest?
Kijk uit met teveel wassen, dat is nl weer niet goed voor de huidbalans
Het 50/50 snap ik niet qua jeuk, als de jeuk door de brok komt zal het niet beter worden van 50/50
- marie
- Middelgrote hondenneus

Ik denk dat je terug moet naar de basis, dus dezelfde brokken geven als eerst. Degene waar je zo tevreden over was.
Verder niets erbij geven. Dan kijken of het over gaat. Hij kan nl ook reageren op de olie, shampoo, of vlooiendruppels. Tenslotte was er eerst niets aan de hand met hem.
Mijn ervaring is dat pups op jonge leeftijd vaker last hebben van een beetje roos. Dat gaat vanzelf weer over. Ik zou het even aankijken voordat je van alles gaat proberen. Daar wordt het vaak niet beter en makkelijker van.
succes.
Verder niets erbij geven. Dan kijken of het over gaat. Hij kan nl ook reageren op de olie, shampoo, of vlooiendruppels. Tenslotte was er eerst niets aan de hand met hem.
Mijn ervaring is dat pups op jonge leeftijd vaker last hebben van een beetje roos. Dat gaat vanzelf weer over. Ik zou het even aankijken voordat je van alles gaat proberen. Daar wordt het vaak niet beter en makkelijker van.
succes.
Max 10-05-2007
Seda 23-12-2014
Seda 23-12-2014