Telkens een plasje doen

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Josje123
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Telkens een plasje doen

Ongelezen bericht door Josje123 »

Misschien heeft iemand hier ervaring mee:

Sinds we Nova hebben, hebben we haar telkens bij het wakker worden en bij het druk spelen in de achtertuin gezet in een apart hoekje. Dan ging ze daar netjes haar plasje/drolletje doen.
Natuurlijk ook tijdens de wandelingen deed ze dat.
Al snel ging ze zelf bij de achterdeur staan als ze moest, super natuurlijk!

Alleen nu merken we wel eens dat ze tijdens het uitlaten niets doet, en dan wandelen we echt wel een flinke ronde, en bij thuiskomst gaat ze dan bij de achterdeur staan!
In de winter was het natuurlijk niet zo erg, maar met de zomer in zicht wil ik niet meer dat ze in de achtertuin gaat plassen/poepen.
Iemand tips?

En vanaf welke leeftijd geven ze niet meer zo vaak aan dat ze moeten plassen? Dat ze vertrouwd zijn met 4 keer uitlaten?
Nu gaat ze toch tussendoor nog bij de achterdeur staan, en dan moet ik snel zijn anders doet ze toch een plasje binnen.

Alvast bedankt
:zwartpootje: Nova {Olivia v.d. Bosmoat, 17 oktober 2013}

Afbeelding
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Re: Telkens een plasje doen

Ongelezen bericht door sbientje »

als ze bij de achterdeur staat, mee naar de voorkant nemen en daar blijven staan tot ze plast.. of gewoon voor je met haar gaat lopen een groenstrookje in de buurt opzoeken en daar net zo lang staan tot ze plast

edit - en dan uitbundig belonen natuurlijk!
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)
Milou
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Milou »

Als dat van sbientje niet lukt is het misschien een idee om een commando aan het poepen en plassen te koppelen. Zodat ze gaat ontlasten tijdens de wandelingen en dit commando dan tijdens het uitlaten uitspreken.
Afbeelding Afbeelding
:zwartpootje: Barry ♂ juni 1985 tot augustus 1997
Josje123
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ja, dat doe ik al vanaf het begin, "ga maar plasje doen" haha, ik lach nog steeds om mezelf als ik dat roep en er lopen mensen langs :D
En natuurlijk belonen als ze het gedaan heeft.
Dat gaat meestal wel goed, maar het komt toch wel voor dat ze na een boswandeling toch thuis bij de deur zit voor een boodschap 1 of 2 :oops:

Weten jullie vanaf welke leeftijd ze minder plasjes gaan doen?

Afbeelding
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Josje123 schreef: Ja, dat doe ik al vanaf het begin, "ga maar plasje doen" haha, ik lach nog steeds om mezelf als ik dat roep en er lopen mensen langs :D
En natuurlijk belonen als ze het gedaan heeft.
Dat gaat meestal wel goed, maar het komt toch wel voor dat ze na een boswandeling toch thuis bij de deur zit voor een boodschap 1 of 2 :oops:

Weten jullie vanaf welke leeftijd ze minder plasjes gaan doen?
maar heeft ze dan wel of niet geplast in het bos?? ik zou denk ik toch haar laten plassen voordat je echt gaat lopen, en idd op commando.. Poepen is lastig vind ik, maar plassen lukt altijd wel :P
Josje123
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ja ze plast wel in het bos en soms gaat ze ook wel poepen. (gelukkig doet ze het ook wel eens goed haha)
Als ik even weggeweest ben en ik kom thuis, dan ga ik eerst met haar naar de groenstrook, en daarna pas naar het bos.

Gaat ze minder plasjes doen als ze volgroeid is?

Afbeelding
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

heeft ze geen blaasontsteking?
Josje123
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ik had vernomen dat als ze nog jong zijn dat het dan nog wel normaal is dat ze wat vaker een plasje doen dan een volwassen hond, en ik heb niet echt het idee dat ze te vaak moet ofzo, maar van 4 x uitlaten merk ik toch dat er tussendoor momenten zijn dat ze even een plasje moet doen.
Sabien, hoe heb jij dat ervaren met Pom? Moest die ook tussendoor nog naar buiten zoals ik het beschrijf? Of had die genoeg aan het uitlaten op de leeftijd van Nova?
Anders moet ik misschien toch even langs de dierenarts :shock:

Afbeelding
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Josje123 schreef: Ik had vernomen dat als ze nog jong zijn dat het dan nog wel normaal is dat ze wat vaker een plasje doen dan een volwassen hond, en ik heb niet echt het idee dat ze te vaak moet ofzo, maar van 4 x uitlaten merk ik toch dat er tussendoor momenten zijn dat ze even een plasje moet doen.
Sabien, hoe heb jij dat ervaren met Pom? Moest die ook tussendoor nog naar buiten zoals ik het beschrijf? Of had die genoeg aan het uitlaten op de leeftijd van Nova?
Anders moet ik misschien toch even langs de dierenarts :shock:
5 maanden? Ik weet het niet meer eigenlijk haha.. maar ik bedoel meer als ze net geweest is buiten, dat ze dan weer moet.. Misschien is het niets geks hoor, ik wil je niet bang maken! Je kan even een palsje opvangen en bij de DA laten testen, hoeft nova niet eens mee.. Maar waars. moet ze gewoon wat vaker plassen. Sorry als ik je ongerust maakte!
Josje123
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Je maakte me niet ongerust hoor! :)
Ben gewoon benieuwd naar ervaringen van anderen.

Ik bedoelde met uitlaten dat ik dan buiten lekker een stuk ben wezen lopen, maar dan doet ze 40 % tijdens het uitlaten OF niets OF het een OF het ander.
En datgene wat ze dan niet doet doet ze als ze thuis is. (snap je hem nog :oops: )
Maar het gaat ook heel vaak goed hoor. Het is mijn eerste hond dus ik heb ook geen ervaringen wat honden van Nova d'r leeftijd wel/niet doen.

Afbeelding
roelien

Ongelezen bericht door roelien »

Het klinkt alsof ze tijdens het uitlaten zo druk is met allerlei leuke dingen die ze tegenkomt, dat ze er niet aan denkt dat ze ook moet plassen.
Vind sabines tip wel een goede, even rust voor de wandeling.
En je zou dit na de wandeling ook kunnen doen.

De ene hond is wat sneller zindelijk dan de ander, dat ze voor de deur gaat zitten is al super.
Dat ze het echt een aantal uur kan ophouden, komt vanzelf. Bij sommige honden is dat pas met een jaar.

Als ze voor de deur gaat zitten, word het dan ook een echt uitlaatmoment of gewoon plassen en weer naar binnen?

Bij een blaasontsteking zou ik eerder denken dat ze tijdens het wandelen vaker gaan zitten, dan dat ze maar 1x of helemaal niet gaan
Dora
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Dora »

Gitta is ondertussen 10 maanden en is ook erg kieskeurig over waar ze plast.
Ik denk dat ze op al de wandelingen die ik met haar gedaan heb misschien 5 keer geplast heeft... (in totaal op al die maanden hé!).
Grote boodschappen doet ze wel eens meer tijdens de wandeling, maar met haar plasje lijkt ze ook altijd te wachten tot we thuis zijn.
Op de hondenschool is het dan weer het tegengestelde, op het hondentoilet gaat mejuffer niet! Voor dat we met haar binnengaan doet ze daar nog een plasje in de boskant... Nadien legt ze hoogstwaarschijnlijk een drolletje op de plein en meestal 2 plasjes (ja, net daar waar het helemaal NIET mag!).
Soms is dit wel vervelend, maar Gitta is het gewend dat als we terug van de wandeling komen, dat ze nog 5 minuutjes de tuin in gaat voor een eventuele boodschap en dan mee binnen gaat. (Ik weet immers hoe lang we ook wandelen, ze blijft toch ophouden tot thuis of tot ze écht niet meer kan).
Gitta is ook rond de 5 maand voor de deur gaan staan als ze een boodschap moest doen, maar ze plast ook nog veel op een dag hoor, daar moet je al zeker geen bang van krijgen denk ik!
Misschien idd, naar de straat toe gaan als ze voor de deur staat, daar laten plassen en belonen?
In het begin beloonden we Gitta ook uitbundig als ze op straat een plasje deed, maar omdat het amper voorvalt is het moeilijk te belonen :-s Van mij mag ze gerust de tuin nemen, daar heb ik zelf geen problemen mee.
:zwartkopje: Gitta (vom Elzenhof) 25-05-13
Marjannevs
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Marjannevs »

Hoi allemaal,

Storm is inmiddels 1,5 jaar :) Lastig om te zeggen vanaf wanneer hij echt aangaf wanneer hij moest plassen en of hij heel vaak moest plassen.. Hij had al vrij in het begin door dat hij naar buiten moest om te plassen, dan ging hij stilletjes voor de deur zitten. 's Nachts hadden wij dat natuurlijk niet in de gaten (want ja, wij boven, hond beneden en hij ging gewoon zitten zonder ook maar iets aan geluid te maken) en dan ging het natuurlijk wel eens mis..

Ik heb toen een tijdje 's nachts de wekker gezet om nog eens extra even met hem naar buiten te gaan. En ineens had hij door dat hij geluid moest maken als hij voor de deur zat te wachten en wij niet kwamen. Hij moest 's nachts nog zo'n 2x naar de wc toen. Naar verloop van tijd werd dat 1x..

In het begin hebben wij hem ook in de tuin zijn behoefte laten doen omdat hij tijdens het rondje wandelen niets deed.. Achteraf hebben we daar toch wel spijt van want het bleef zo dat hij met het wandelen niets deed, echt alleen als hij hoognodig moest. Thuis aangekomen in de tuin rende hij meteen naar het gras om een plasje of poepie te doen.

De oplossing (voor ons tenminste) is om toch een rondje te gaan lopen met hem als hij voor de deur gaat zitten. En als hij dan niets deed dan was dat pech voor hem. Een kwartier later zat hij wéér voor de deur en ben ik maar wéér een rondje gaan lopen. Je moet het dus wel echt consequent volhouden! Alleen zijn boodschap laten doen waar jij wil dat hij het doet.

Als je een rondje wandelt om het uitlaten hoef je trouwens heus niet zo lang te wandelen tot hij iets gedaan heeft. Bedenk gewoon vooraf een route waarbij hij genoeg kansen heeft om iets te doen. Als hij dat rondje niets heeft gedaan, dan wacht hij maar tot het volgende rondje. Hij krijgt op deze manier vanzelf door dat hij in dat rondje zijn behoeftes moet doen omdat hij er anders geen mogelijkheden voor krijgt..
:bruinpootje: Storm 27-09-2012
Josje123
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ok, even een update.
Ik ben al 2 dagen snotverkouden en voel me belabberd, maar natuurlijk wel met Nova de deur uit :)
Na het opstaan ging het goed, tijdens het wandelen boodschap 1 & 2 gedaan :D
Ongeveer 1,5 uur later begon ze te springen bij de achterdeur, dus ik met haar via de voordeur naar het veldje. Mooi niets gedaan natuurlijk.
Ik weet met mijn verkouden koppie naar binnen. En binnen 2 minuten staat mevrouw weer bij de achterdeur te springen. Ik weer met haar via de voordeur naar het veldje.....WEER NIETS....zachtjes vragen of ze a.u.b. vandaag even wil meewerken omdat het baasje ziek is werkte ook niet. :kots:
Gelukkig gebeurde het bij de derde keer wel, wat een heerlijk moment haha.
Dit blijven volhouden en hopen dat het dan over is met het geplas in de achtertuin

Afbeelding
Marjannevs
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Marjannevs »

Jeeee! Goed van Nova!

In het begin moet ze het natuurlijk ook gewoon even doorkrijgen.. Naar verloop van tijd zal ze dat we gemakkelijker doorkrijgen denk/hoop ik..
Het kost je even wat extra tijd en moeite, al helemaal als je je niet lekker voelt of het midden in de nacht is ;) Maar hou maar voor ogen dat het echt beter is voor je tuin en gras!
:bruinpootje: Storm 27-09-2012
Plaats reactie