Om de haverklap diarree
-
- Kleine hondenneus
Om de haverklap diarree
Onze pup van 15 weken heeft al een tijdje diarree. Niet continu, maar 2 van de 3 dagen zeker. Het trekt weer weg en komt dan weer terug. Om gek van te worden. Soms waterdun, soms gewoon dun en maar heel af en toe een stevige drol.
Hij at bij de fokker brokken en is bij ons overgegaan op KVV. Ik voer een aantal merken door elkaar, kan het zijn dat hij daarop reageert? Zou het zinvol zijn om een tijdje maar 1 soort te geven en zo proberen iets uit te sluiten? Of kan het van de trainingssnoepjes/tussendoortjes komen? Hij krijgt in stukjes geknipte lamslong en zalmsnippers als trainingssnoepjes, omdat ik volledig van de brokjes af wilde.
Het blijft telkens terugkomen en ik kan er geen patroon in ontdekken. Hij eet prima en groeit ook als kool. Iemand een idee?
Hij at bij de fokker brokken en is bij ons overgegaan op KVV. Ik voer een aantal merken door elkaar, kan het zijn dat hij daarop reageert? Zou het zinvol zijn om een tijdje maar 1 soort te geven en zo proberen iets uit te sluiten? Of kan het van de trainingssnoepjes/tussendoortjes komen? Hij krijgt in stukjes geknipte lamslong en zalmsnippers als trainingssnoepjes, omdat ik volledig van de brokjes af wilde.
Het blijft telkens terugkomen en ik kan er geen patroon in ontdekken. Hij eet prima en groeit ook als kool. Iemand een idee?

De liefste grote kleine broer die onze jongens zich konden wensen!
-
- Speurneus
Re: Om de haverklap diarree
Ik zou in ieder geval de ontlasting voor de zekerheid eens laten testen op Giardia. Typerende van Giardia is namelijk dat het steeds terug keert. Volgens mij heeft het ook wel specifieke kleur en vooral reuk en ik dacht dat de periodes tussen diarree wel een paar weken zou moeten zijn... Maar als ik lees dat het steeds terug komt, zou ik daar eerst eens op laten testen en/of op andere parasieten.
Daarnaast ben ik niet heel erg thuis in de KVV bij pups, maar ik kan me voorstellen dat sommige pups op bepaalde varianten met diarree kunnen reageren. Mijn pup heeft tot nu toe geen problemen met KVV, zij krijgt merendeel brokken met af en toe KVV-dag, maar ik ken ook een pup die bijvoorbeeld niet goed op pens reageert... Misschien eerst eens kijken wat er gebeurt als je een paar dagen 1 merk geeft en als dat goed gaat, ander merk erbij. Misschien dat je zo kunt kijken of het inderdaad aan een bepaalde variant ligt.
Daarnaast ben ik niet heel erg thuis in de KVV bij pups, maar ik kan me voorstellen dat sommige pups op bepaalde varianten met diarree kunnen reageren. Mijn pup heeft tot nu toe geen problemen met KVV, zij krijgt merendeel brokken met af en toe KVV-dag, maar ik ken ook een pup die bijvoorbeeld niet goed op pens reageert... Misschien eerst eens kijken wat er gebeurt als je een paar dagen 1 merk geeft en als dat goed gaat, ander merk erbij. Misschien dat je zo kunt kijken of het inderdaad aan een bepaalde variant ligt.
Tamara,
Danouk en
Sanna
In loving memory
Terra

Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014

In loving memory

-
- Kleine hondenneus
Het zou kunnen dat het niet alleen één of ander merk ligt, die je door elkaar heeft, maar ook aan het soort vlees.
Misschien beginnen met enkel een lam & rijst versie, en zien hoe hij daarop reageert? De darmen krijgen dan de kans om zich te stabiliseren. Als ie het daar goed op doet, kan je dan na verloop van tijd andere vleessoorten uitproberen.
Hoe deed de pup het trouwens op de brokken bij de fokker?
Misschien beginnen met enkel een lam & rijst versie, en zien hoe hij daarop reageert? De darmen krijgen dan de kans om zich te stabiliseren. Als ie het daar goed op doet, kan je dan na verloop van tijd andere vleessoorten uitproberen.
Hoe deed de pup het trouwens op de brokken bij de fokker?
-
- Snuffelneus
Mee eens, als er geen duidelijke aanleiding is moet je dingen gaan uitsluiten. Ga over op 1 merk en probeer de soorten van verschillende diersoorten. Voer dit dan minimaal een week .Kijk goed naar granen en gluten( ook de beloningen in de vorm van hondensnoepjes)
Ik had hetzelfde probleem. Na een periode van experimenteren kwam ik erachter dat mijn honden ( nu ook 15 weken) aan de schijt kwamen door het voeren van Barfmenu van Tinlo en Energique . En met de hondensnoepjes kon ik uitmaken dat er 1 erg gevoelig bleek te zijn voor granen.
Nu ik dit weet , en hierop het voer heb aangepast, zijn de problemen helemaal over. Maar dat gaat op voor mijn honden, die van jou kan vanzelfsprekend een heel andere aanpak nodig hebben.
Ik voer brok van Orijen en KVV van Carnibest, Farmfood of Natuur&Dier. Als beloning geeft ik Farmfood of Purizon.
Ik had hetzelfde probleem. Na een periode van experimenteren kwam ik erachter dat mijn honden ( nu ook 15 weken) aan de schijt kwamen door het voeren van Barfmenu van Tinlo en Energique . En met de hondensnoepjes kon ik uitmaken dat er 1 erg gevoelig bleek te zijn voor granen.
Nu ik dit weet , en hierop het voer heb aangepast, zijn de problemen helemaal over. Maar dat gaat op voor mijn honden, die van jou kan vanzelfsprekend een heel andere aanpak nodig hebben.
Ik voer brok van Orijen en KVV van Carnibest, Farmfood of Natuur&Dier. Als beloning geeft ik Farmfood of Purizon.
-
- Middelgrote hondenneus
Als je allergieen uit wil sluiten, kan het raadzaam zijn alle granen weg te laten, dus ook rijst.
En gewoon even een paar weken heel stabiel voeren. Van alle merken hebben ze wel dieetvoer, soms in de vorm van een diabetesvariant omdat daar ook granen uit zijn ivm de koolhydraten. Probeer inderdaad een korte periode maar 1 diersoort te geven.
Je kunt je snackjes van dezelfde diersoort houden als het vlees waar hij op dat moment op staat
Verder lees ik regelmatig dat Brownie een druktemakertje is: dit kan ook voor een gedeelte komen door een onrustige buik. Het is dus zeker raadzaam hier eens goed naar te kijken. Succes!
En gewoon even een paar weken heel stabiel voeren. Van alle merken hebben ze wel dieetvoer, soms in de vorm van een diabetesvariant omdat daar ook granen uit zijn ivm de koolhydraten. Probeer inderdaad een korte periode maar 1 diersoort te geven.
Je kunt je snackjes van dezelfde diersoort houden als het vlees waar hij op dat moment op staat
Verder lees ik regelmatig dat Brownie een druktemakertje is: dit kan ook voor een gedeelte komen door een onrustige buik. Het is dus zeker raadzaam hier eens goed naar te kijken. Succes!
-
- Kleine hondenneus
Dank jullie voor het meedenken! We gaan inderdaad proberen via uitsluiting te zien of we iets kunnen vinden waar hij goed op reageert. De enige voeding waar hij mooie vaste drollen op heeft gehad, was Prins KVV. Dat is een complete voeding, dus is afwisselen niet nodig. Dat is de eerste halte lijkt me.
Granen krijgt hij eigenlijk sowieso niet. We zijn overgestapt op KVV i.p.v. brokken omdat hij overgevoelig leek te reageren. Nu neem ik altijd graanvrije voeding. De tussendoortjes zijn ook graanvrij, maar ik kan er inderdaad nog wel even goed naar kijken dat hij dezelfde vleessoorten tussendoor krijgt als in zijn voer.
De enige granen die hij binnenkrijgt, zijn de kruimels van de boterhammen van de kinderen.
Ontlasting laten testen gaat neem ik aan via de dierenarts? Zal even bellen om te vragen hoe dat zit.
Rebel is inderdaad erg druk, ook overprikkeld (geweest), wat ook diarree kan veroorzaken. Het is een beetje een kip/ei verhaal dus
Granen krijgt hij eigenlijk sowieso niet. We zijn overgestapt op KVV i.p.v. brokken omdat hij overgevoelig leek te reageren. Nu neem ik altijd graanvrije voeding. De tussendoortjes zijn ook graanvrij, maar ik kan er inderdaad nog wel even goed naar kijken dat hij dezelfde vleessoorten tussendoor krijgt als in zijn voer.
De enige granen die hij binnenkrijgt, zijn de kruimels van de boterhammen van de kinderen.
Ontlasting laten testen gaat neem ik aan via de dierenarts? Zal even bellen om te vragen hoe dat zit.
Rebel is inderdaad erg druk, ook overprikkeld (geweest), wat ook diarree kan veroorzaken. Het is een beetje een kip/ei verhaal dus

- Romke
- Grote hondenneus
Ik zou eerst op giardia laten testen, is een zeer besmettelijk iets. En dat is sneller uit te sluiten dan dat het iets van de voeding is.
Als je zeker weet dat het dat niet is, en er geen wormen zitten, dan zou ik verder gaan kijken. Kip en eieren verhalen zijn altijd lastig, maar dit is zo'n simpele test
Bij giardia moet je van drie dagen ontlasting wegbrengen. Kan gewoon aan de balie, hoeft geen consult of er moet meer aanleiding zijn dat hij onderzocht moet worden
Lees over het voer anders eens op barfplaats, veel kennis, en altijd bereid om een antwoord te geven
Als je zeker weet dat het dat niet is, en er geen wormen zitten, dan zou ik verder gaan kijken. Kip en eieren verhalen zijn altijd lastig, maar dit is zo'n simpele test
Bij giardia moet je van drie dagen ontlasting wegbrengen. Kan gewoon aan de balie, hoeft geen consult of er moet meer aanleiding zijn dat hij onderzocht moet worden
Lees over het voer anders eens op barfplaats, veel kennis, en altijd bereid om een antwoord te geven
-
- Speurneus
los van al deze adviezen zou ik met een pup met deze klachten echt even langs de dierenarts gaan.. of even advies inwinnen bij degene waar de pup vandaan komt.
-
- Speurneus
Spirit heeft ook giardia gehad als pup. Ze kunnen het al krijgen door drinken van een regenplas. Vooral pups zijn er kwetsbaar voor. Zoals je het beschrijft klinkt het echt naar giardia dat is namelijk 2-3 dagen diarree en dan weer een dag goed. De bacterie vermenigvuldigt zich namelijk om de paar dagen.
Je kan ook zelf een wormkuur geven van Panacur. Dat middel werkt niet alleen tegen de gebruikelijk wormen maar ook tegen de giardia bacterie.
Je kan ook zelf een wormkuur geven van Panacur. Dat middel werkt niet alleen tegen de gebruikelijk wormen maar ook tegen de giardia bacterie.
-
- Kleine hondenneus
Morgenochtend een afspraak bij de dierenarts staan, dus ik ben benieuwd wat die zegt. De assistente noemde inderdaad alle bovenstaande adviezen die jullie ook genoemd hebben. Wat ik alleen vergeten ben te vragen: is het nou wijs om hem vandaag op een speciaal dieet te zetten? Hij eet zijn normale voeding gewoon prima. En wat is het dan? Gekookte rijst met kip?

- Romke
- Grote hondenneus
Ik zou een pup niet zomaar op een dieet zetten, je weet ook niet wat er aan de hand is.
Mocht het giardia zijn, dan helpt een dieet echt niet.
Zou het even afwachten, heb je nog ontlasting verzameld?
Eet hij wel eens konijnenkeutels? Kunnen ze een gist van krijgen en ook deze klachten
Mocht het giardia zijn, dan helpt een dieet echt niet.
Zou het even afwachten, heb je nog ontlasting verzameld?
Eet hij wel eens konijnenkeutels? Kunnen ze een gist van krijgen en ook deze klachten
-
- Kleine hondenneus
Konijnenkeutels voor zover ik weet niet. Volgens mij komen we die niet tegen op onze uitlaatrondes en zelf hebben we geen konijn. Ik heb hem gisteren gewoon zijn normale voer gegeven en geen dieet. Ik heb vanochtend bij de dierenarts een kuurtje meegekregen tegen Giardia, parasieten en wormen. We liepen achter met onze ontworming. Blijkbaar moet dat elke maand? Ik had meegekregen van de fokker om het elk half jaar te doen.
Maar goed, met dit kuurtje zou het daarna dus beter moeten gaan. We hebben vooral nu een kuur meegekregen omdat het al zo lang aanhoudt. Nu eerst vijf dagen pilletjes, daarna twee weken wachten. Als het resultaat zichtbaar is, krijgt hij daarna de herhalingskuur. Is er geen effect, dan alsnog ontlasting verzamelen.
Afwachten dus maar...
Maar goed, met dit kuurtje zou het daarna dus beter moeten gaan. We hebben vooral nu een kuur meegekregen omdat het al zo lang aanhoudt. Nu eerst vijf dagen pilletjes, daarna twee weken wachten. Als het resultaat zichtbaar is, krijgt hij daarna de herhalingskuur. Is er geen effect, dan alsnog ontlasting verzamelen.
Afwachten dus maar...

-
- Speurneus
- Contacteer:
HennyH schreef: Spirit heeft ook giardia gehad als pup. Ze kunnen het al krijgen door drinken van een regenplas. Vooral pups zijn er kwetsbaar voor. Zoals je het beschrijft klinkt het echt naar giardia dat is namelijk 2-3 dagen diarree en dan weer een dag goed. De bacterie vermenigvuldigt zich namelijk om de paar dagen.
Giardia is geen bacterie maar een parasiet.
Een goede behandeling is het geven van Panacur in combinatie met een antibioticum. De Panacur vernietigt de parasiet en de antibiotica doet de darmen weer helen die geïnfecteerd zijn. Dat moet je beslist onder begeleiding van een dierenarts doen die giardia kan vaststellen.
Succes!