Of ....
Kun je hartworm preventief behandelen?
-
Labradorus
- Snuffelneus

Kun je hartworm preventief behandelen?
Over een paar weken gaat onze Figo (6 maanden) voor het eerst mee naar Frankrijk. Nu hoorden we van de DA dat vanwege de kans op hartworm hij hiervoor preventief behandelt dient te worden. Maar wormen kunnen toch niet preventief bestreden worden?
Of ....

Of ....
-
sbientje
- Speurneus

- Contacteer:
Re: Kun je hartworm preventief behandelen?
wordt hartworm niet overgebracht door zandvliegen? Daar kun je volgens mij wel preventief voor behandelen (met een scaliborband oid) , maar dat weet ik eigenlijk ook niet zeker
-
Karlien
- Speurneus

- Contacteer:
Een Scaliborband werkt tegen hartworm en zandvliegen,
wat volgens mij 2 verschillende dingen zijn, want die hartworm komt van muggen als ik het goed onthouden heb.
wat volgens mij 2 verschillende dingen zijn, want die hartworm komt van muggen als ik het goed onthouden heb.
-
Karlien
- Speurneus

- Contacteer:
Milbemax (en vast nog meer ontwormingstabletten) werkt trouwens ook preventief tegen die hartworm.
-
Labradorus
- Snuffelneus

Dank voor jullie reacties! Ik heb gezocht op Milbemax en dit wordt idd op verschillende sites aangeraden. Heb al online besteld. Deze tabletten moeten na de vakantie (we gaan maar een week) toegediend worden en na een maand weer. Is om eventuele larven te doden en dus niet om muggen die de worm overbrengen te weren...
-
sbientje
- Speurneus

- Contacteer:
ja maar dat is dan dus niet preventief.. tenzij je DA met preventief bedoelt 'voor de zekerheid'
edit - in geval van hartworm vind ik dat overigens heel verstandig want dat is echt knetterakelig
edit - in geval van hartworm vind ik dat overigens heel verstandig want dat is echt knetterakelig
-
Karlien
- Speurneus

- Contacteer:
Volgens mij werkt die Milbemax wel degelijk preventief tegen hartworm. Maar dan zal je hem vast voor vertrek moeten geven??
Voor andere wormen niet.
Voor andere wormen niet.
-
Labradorus
- Snuffelneus

Karlien schreef: Volgens mij werkt die Milbemax wel degelijk preventief tegen hartworm. Maar dan zal je hem vast voor vertrek moeten geven??
Voor andere wormen niet.
Ik heb dit gevonden...
http://www.dierenkliniek-overtoom.nl/si ... d:Hartworm
Hierin staat:
Behandelingsadvies bij gebruik van Milbemax voor de preventie van hartworm bij de hond.
Als u 1 tot 28 dagen op vakantie bent geweest in een risico-gebied geeft u Milbemax op de dag van thuiskomst en nog een keer 1 maand na thuiskomst.
Gaat u langer dan 28 dagen, dan geeft u Milbemax maandelijks en ook weer 1 maand na thuiskomst.
-
sam
- Middelgrote hondenneus

Wij gebruiken de scaliborband bij voorbaat, en verder zoals je hierboven beschrijft met milbemax
-
Kampbosman
- Snuffelneus

Milbemax lijkt mij een goede keuze. .
De hartworm wordt overgebracht door gewone muggen, niet door de zandvlieg.
Dus is preventie, d.w.z. je hond vrij houden van de mug alleen mogelijk met nekdruppels (bv. Advantix, Stronghold).
Verder moet je onderscheid maken tussen de larven van de hartworm en de volwassen hartworm die het eigenlijke gevaar vormt.
Tot ca. die 28 dagen na besmetting, kunnen de larven van de hartworm worden gedood met Milbemax.
Dus ook al is je hondje dan al besmet, dan kunnen er geen gevaarlijke hartwormen meer uit de larven komen.
In Zuidelijke landen wordt altijd eerst getest of je hond al volwassen hartwormen heeft voor toedienen van Milbemax.
Want als de hond die al heeft, wat alleen kan als je eerder in de hartworm-gebieden bent geweest dan kan het geven van Milbemax gevaarlijk zijn.
De test is niet duur dus altijd doen als het risico er is, dus als je hond eerder mee was naar het Zuiden.
De hartworm wordt overgebracht door gewone muggen, niet door de zandvlieg.
Dus is preventie, d.w.z. je hond vrij houden van de mug alleen mogelijk met nekdruppels (bv. Advantix, Stronghold).
Verder moet je onderscheid maken tussen de larven van de hartworm en de volwassen hartworm die het eigenlijke gevaar vormt.
Tot ca. die 28 dagen na besmetting, kunnen de larven van de hartworm worden gedood met Milbemax.
Dus ook al is je hondje dan al besmet, dan kunnen er geen gevaarlijke hartwormen meer uit de larven komen.
In Zuidelijke landen wordt altijd eerst getest of je hond al volwassen hartwormen heeft voor toedienen van Milbemax.
Want als de hond die al heeft, wat alleen kan als je eerder in de hartworm-gebieden bent geweest dan kan het geven van Milbemax gevaarlijk zijn.
De test is niet duur dus altijd doen als het risico er is, dus als je hond eerder mee was naar het Zuiden.