Nino&Toosje schreef:molletje schreef:
Ik denk dat het hebben van een soepeler vel bij honden met bandenslapte wel enigzins te verklaren is. Banden en pezen bestaan grotendeels uit bindweefsel. Dit is niet stug bij bandenslapte. In vel zit ook veel bindweefsel. Bindweefsel moet het bewegingsapparaat bij elkaar houden, huid is daar een onderdeel van.
Er zijn ook mensen met bv hypermobiliteit, pezen en banden houden de boel niet goed bij elkaar waardoor regelmatig gewrichten uit de kom raken. Ehlers Danlos is zo'n aandoening waarbij vaak ook de huid slap en rekbaar is.
Dan meteen de volgende vraag. Zou het een "toevals" defect zijn.
Dus met andere woorden : de honden die het krijgen daarvan zou je ( op het moment dat ze geboren worden), niet kunnen weten dat ze het krijgen. Of zou zoiets al genetisch bepaald zijn. Want dan is het dus wel interessant, want dan zou je zoiets kunnen voorkomen. ( denk ik)
Er is naar mijn weten geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan bij honden. Crama (de orthopeed waar ik het over had) was daar zelf wel mee bezig om in ieder geval bij te houden of zijn stelling vaak op gaat en volgens hem was dat zeker zo. Helaas is hij vorig jaar overleden, zoals wellicht bekend is onder jullie.
Het had idd volgens Crama alles met bindweefsel te maken, net zoals molletje beschrijft.
In zijn optiek was het ook zeker verstandig om niet met ouderdieren te fokken die èn ruim in het vel zaten èn bandenslapte hadden.
Maar volgens hem speelde voeding ook zeker een belangrijke rol. Honden zouden o.a. te weinig collageen en silicium binnen krijgen. Vandaar dat hij bepaalde groentes en bijv. gierst adviseerde.
In Yari's NRV menu zit het overigens ook van nature volop. Wederom een punt waarom ik voorstander van rauw voeren ben, zeker omdat zij behoorlijk bandenslapte heeft.