Strak in het pak

Vragen over de verzorging van je Labrador? Plaats ze hier.
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Nino&Toosje »

molletje schreef:
Ik denk dat het hebben van een soepeler vel bij honden met bandenslapte wel enigzins te verklaren is. Banden en pezen bestaan grotendeels uit bindweefsel. Dit is niet stug bij bandenslapte. In vel zit ook veel bindweefsel. Bindweefsel moet het bewegingsapparaat bij elkaar houden, huid is daar een onderdeel van.
Er zijn ook mensen met bv hypermobiliteit, pezen en banden houden de boel niet goed bij elkaar waardoor regelmatig gewrichten uit de kom raken. Ehlers Danlos is zo'n aandoening waarbij vaak ook de huid slap en rekbaar is.
Dan meteen de volgende vraag. Zou het een "toevals" defect zijn.
Dus met andere woorden : de honden die het krijgen daarvan zou je ( op het moment dat ze geboren worden), niet kunnen weten dat ze het krijgen. Of zou zoiets al genetisch bepaald zijn. Want dan is het dus wel interessant, want dan zou je zoiets kunnen voorkomen. ( denk ik)
molletje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door molletje »

Nino&Toosje schreef:
molletje schreef:
Ik denk dat het hebben van een soepeler vel bij honden met bandenslapte wel enigzins te verklaren is. Banden en pezen bestaan grotendeels uit bindweefsel. Dit is niet stug bij bandenslapte. In vel zit ook veel bindweefsel. Bindweefsel moet het bewegingsapparaat bij elkaar houden, huid is daar een onderdeel van.
Er zijn ook mensen met bv hypermobiliteit, pezen en banden houden de boel niet goed bij elkaar waardoor regelmatig gewrichten uit de kom raken. Ehlers Danlos is zo'n aandoening waarbij vaak ook de huid slap en rekbaar is.
Dus met andere woorden : de honden die het krijgen daarvan zou je ( op het moment dat ze geboren worden), niet kunnen weten dat ze het krijgen. Of zou zoiets al genetisch bepaald zijn. Want dan is het dus wel interessant, want dan zou je zoiets kunnen voorkomen. ( denk ik)
jaha... dat zijn van die vragen op de late zondagavond :wink:
Bindweefselaandoeningen bij mensen zijn soms erfelijk bepaald, soms een gevolg van een auto-immuun aandoening, die dan ook nog weer eens erfelijk bepaald kan zijn...
Het roept zeker wel vraagtekens op. En ik heb dan ook geen idee of dit bij honden onderzocht is...
gitte

Ongelezen bericht door gitte »

Max heeft altijd een hele dikke stugge vacht gehad, en op zijn rug was de vacht ligt gegolfd.
Alleen toen hij echt oud werd, werd zijn vacht ook steeds dunner.
Toen het vorige winter ( 2008-2009) heel koud begon te worden hebben we ook een jasje voor hem gekocht. Afgelopen winter heeft hij dit ook nog gebruikt.

Maggie daarentegen heeft een hele zachte vacht. Ook wel dik maar niet zo als Max.
Ook Maggie is al bijna 13 maar haar vacht blijft mooi, dik en glanzend. ( die heeft geen extra jasje nodig gehad :D )
donna
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door donna »

Donna heeft golfjes op haar rug en daar is de vacht ook stugger, aan de zijkant is de vacht veel zachter en een mooie ondervacht. Tegenwoordig ook een mooie dikke otterstaart en ze glimt altijd.
roef
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door roef »

roef heeft een stugge vacht op de rug en een watergolfje,maar de zijkanten zijn zacht en is de vacht dunner,ook heeft hij een spierwittebroek met echt langhaar.
roef zat eerst wat losser in de huid maar zit sinds een jaar mooi strak in het pak,hij is lekker gespierd.
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012
yari
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door yari »

Nino&Toosje schreef:
molletje schreef:
Er is naar mijn weten geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan bij honden. Crama (de orthopeed waar ik het over had) was daar zelf wel mee bezig om in ieder geval bij te houden of zijn stelling vaak op gaat en volgens hem was dat zeker zo. Helaas is hij vorig jaar overleden, zoals wellicht bekend is onder jullie.

Het had idd volgens Crama alles met bindweefsel te maken, net zoals molletje beschrijft.
In zijn optiek was het ook zeker verstandig om niet met ouderdieren te fokken die èn ruim in het vel zaten èn bandenslapte hadden.
Maar volgens hem speelde voeding ook zeker een belangrijke rol. Honden zouden o.a. te weinig collageen en silicium binnen krijgen. Vandaar dat hij bepaalde groentes en bijv. gierst adviseerde.

In Yari's NRV menu zit het overigens ook van nature volop. Wederom een punt waarom ik voorstander van rauw voeren ben, zeker omdat zij behoorlijk bandenslapte heeft. :)
Groetjes: Mariëlle & Yari

~ Wie achter de kudde aanloopt loopt altijd door de stront ~
rimanime
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door rimanime »

yari schreef:
Nino&Toosje schreef:
molletje schreef:
Er is naar mijn weten geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan bij honden. Crama (de orthopeed waar ik het over had) was daar zelf wel mee bezig om in ieder geval bij te houden of zijn stelling vaak op gaat en volgens hem was dat zeker zo. Helaas is hij vorig jaar overleden, zoals wellicht bekend is onder jullie.

Het had idd volgens Crama alles met bindweefsel te maken, net zoals molletje beschrijft.
In zijn optiek was het ook zeker verstandig om niet met ouderdieren te fokken die èn ruim in het vel zaten èn bandenslapte hadden.Maar volgens hem speelde voeding ook zeker een belangrijke rol. Honden zouden o.a. te weinig collageen en silicium binnen krijgen. Vandaar dat hij bepaalde groentes en bijv. gierst adviseerde.

In Yari's NRV menu zit het overigens ook van nature volop. Wederom een punt waarom ik voorstander van rauw voeren ben, zeker omdat zij behoorlijk bandenslapte heeft. :)
Door o.a. de Pennhip methode te achterhalen. Dus eerst Pennhip en dan pas (als bandenslapte is uitgesloten)evt. de HD foto's e.d........Maar dat wordt weer een andere discussie :wink:
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008

Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
Bowie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Bowie »

Bowie heeft slappe banden en zit ruim in zijn vel.

Tja, die Pennhip, bijna niemand wil eraan.
Raad van beheer erkent het niet (verdient er niets aan?), (heel veel) fokkers laten het niet testen (kost extra geld?).
Slappe banden geeft speling in gewrichten en wat gebeurd er in/met gewrichten waar speling in zit? :eusashhh:
Nienke & Foofer

Ongelezen bericht door Nienke & Foofer »

Foofer's vacht is net als die van Toosje en het vel kun je ook nog bewegen (je kan het met uitschudfoto's zien dat het heen en weer gaat bij de nek vooral). Ik weet niet of Foofer wel of geen losse banden heeft....
yari
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door yari »

Bowie schreef:Bowie heeft slappe banden en zit ruim in zijn vel.

Tja, die Pennhip, bijna niemand wil eraan.
Raad van beheer erkent het niet (verdient er niets aan?), (heel veel) fokkers laten het niet testen (kost extra geld?).
Slappe banden geeft speling in gewrichten en wat gebeurd er in/met gewrichten waar speling in zit? :eusashhh:
Juistem.
Groetjes: Mariëlle & Yari

~ Wie achter de kudde aanloopt loopt altijd door de stront ~
AnP
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door AnP »

Bij asta kan je haar nekvel wel een stukje optillen (misschien eens opmeten?), ze zit sowieso volgens mij niet zo heel strak in haar velletje. Maar geen problemen met pootjes/ banden
Plaats reactie