AnoukenTimo schreef:Yosca is van augustus. Heeft in december vorig jaar haar laatste entingen gehad. ... en dan na een jaar weer. Ik ging ervan uit dat het dan een jaar vanaf december is. Klopt dit niet dan? Moet ik een rond haar 1e verjaardag weer voor de entingen?
Ik heb het even nagekeken in zijn paspoort. Hij heeft met 3 maanden entingen gehad, toen is hij met 6 mnd alleen op controle geweest, en nu met 1 jaar weer entingen.
Maar dit is mijn eerste hond dus ik weet niet hoe dat normaal gaat.
Normaal krijgt een pup de eerste entingen bij de fokker. Met drie maanden krijgt hij de laatste puppy-entingen, daarna elk jaar ongeveer drie maanden na zijn verjaardag.
Een controle bij 6 maanden heb ik nog nooit eerder gehoord, lijkt me meer een soort geldklopperij als dit van de DA uitgaat.
Bij een gezonde hond, die geen last heeft van de entingen, zal een beetje te vroeg niet heel erg zijn.
Als je niet tevreden bent over de controle zou ik een nieuwe afspraak maken en dit uitleggen bij het maken van de afspraak. Ze vullen in het paspoort ook het resultaat in van de 'keuringen' (of het gebit, het bewegingsapparaat, enz goed zijn) dan mag je ook verwachten dat ze hiernaar gekeken hebben.
Een algemene check bij de DA is overigens geen garantie dat alles ook echt goed is, daar zijn rontgenfoto's, oogspiegelingen en bloedonderzoeken voor nodig. Of je dit wil.... is aan jezelf.
Ik persoonlijk heb deze onderzoeken niet gedaan omdat ik geen fokplannen heb. Pandora is gesteriliseerd, Ramses is niet helemaal gezond. Er zijn wel eens foto's gemaakt maar dat was omdat er klachten waren, ik laat dus alleen uitgebreid onderzoek doen als ik denk dat er iets niet goed zit.
Er zijn ook zat mensen die deze onderzoeken wel laten doen (als ze 1 jaar zijn) en ook fokkers die dit eisen of aanmoedigen.