oefenen vast/los

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Chica

Ongelezen bericht door Chica »

Bedoel je daarmee steadyness oefeningen met de dummy die ze dan niet mag halen, dus bv in de buurt van mij of haar leggen en zelf weer halen..?

Mogen ze dan wel aan het eind vd oefening wel een dummy halen als beloning, of is het stadium beter helemaal niets met apporteren te doen..?

Vrees dat ik anders wel een heel teleurgesteld/gefrustreerd hondje mee naar huis nam, maarbij het verhaal van ralph werkte het wel weer goed om de opwinding t.a.v. de dummy/het apporteren weg te halen...

J&C
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Saskia.Bernadette »

Kijk eens op onderstaande link voor trainingstips!

http://www.gundogsonline.com/video/hunt ... aining.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

Lees idd het topic even door wat Saskia poste.

Je hond raakt niet gefrustreerd als ze de dummy niet mag halen, tenminste ze heeft niet gefrustreerd te raken, jij bepaald immers :wink:
Ze moet idd eerst maar eens respect voor de dummy hebben, voor ze hem überhaupt mag aanraken, iedere dag een nieuwe dummy kopen is ook niet alles natuurlijk.
Dus maak haar goed steady en zet er geen druk op, dat is vooral belangrijk, zorg dat ze echt rustig is voor je haar stuurt, word ze niet rustig dan heeft ze pech :wink:

Voor het hard aanbijten heb ik een truukje geleerd, Doran heeft dat ook een paar keer uit pure enthousiastme gedaan en toen kwam de trainer met het volgende.
Je stuurt in het begin je hond altijd op een pad in een rechte lijn, leg nu de dummy niet midden op het pad maar aan de zijkant... je stuurt haar wel recht, dus op het laatst moet ze snelheid minderen om de dummy te kunnen pakken, aangezien ze wat af moet wijken.
Ik heb het even knullig getekend voor je :oops:
Afbeelding

Omdat ze dus snelheid minderd, komt ze minder hard bij de dummy aan en pakt hem dan ook minder hard, bij Doran heeft dit tenminste goed geholpen.

Overpakken kan ik je geen advies over geven, dit hebben mijn honden gelukkig nog nooit gedaan, dus geen ervaring mee, hopelijk iemand anders wel.

Maar maak haar eerst goed steady en zorg dat ze respect heeft voor de dummy, dan ben je al halverwege :)
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
Chica

Dank weer voor jullie tips! Dit helpt mij erg.
Vanmiddag wat getraind op rust en steadyness en dat leidt duidelijk tot minder wild en enthousiast gedrag.

Iemand anders wel ervaring met het voorkomen van overpakken..?
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

Wij hadden bij Kay het probleem ook dat hij gaatjes in de dummy achterliet en over ging pakken in zijn bek door zijn enthousiastme.
Wij kregen toen als tip een "waterdummy met nopjes" te gebruiken voor een tijdje en toen we daar zagen dat hij niet meer overpakte in zijn bek (ging na verloop van tijd bij Kay over) kreeg hij weer een normale dummy en nu apporteerd Kay alle soorten dummy's en laat ze gewoon heel :klasse:

Deze dummy bedoel ik:

Afbeelding
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
Chica

Ok dat is een handige Tip!

Dat kunnen we eens gaan proberen en klinkt al heel wat hondvriendelijker dan sponzen met citronella, glazen flessen in sokken e.d. dat ook wel eens geadviseerd wordt.

Zijn die noppen overigens voor meer grip, of heeft het ook een functie dat het niet lekker aanvoelt als ze er te hard in bijten..?
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Saskia.Bernadette »

Wij gebruiken de Bumpers ook voor waterapportjes. Je kunt ze vullen met water om een bepaald gewicht te verkrijgen ook. :D
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
Chica

Bijgaand overigens nog een mooi filmpje over het aanleren van het vast/los en het netjes voorbrengen

http://www.youtube.com/watch?v=h-vmX9Ir ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

Ziet er zo simpel uit, maar ja de praktijk blijkt weerbastiger...

J&C
Plaats reactie