Wat mij als eerste opviel was dat er erg weinig Labradors waren maar heel veel Goldens en Flatcoats
We moesten er al erg vroeg zijn maar het duurde vreselijk lang voor we aan de proeven konden beginnen. Daar kon overigens niemand wat aan doen want er was iemand gevallen en er moest EHBO worden verleend. Shit happens, voor die mevrouw was het uiteindelijk nog het meest vervelend
Bij de eerste proef waren we meteen als eerste aan de beurt
We stonden in een paadje, er werd een dummie gegooid die we zagen vliegen en daarna hoorden we een plons. Die dummie moest de hond gaan halen en op de terugweg gooiden ze dan nog een verleiding in de struiken langs het pad die ze moesten halen nadat ze de eerste dummy hadden afgegeven.
Ramses had al twee uur gewacht voor we konden starten en was er meer dan klaar voor, zo strak als een veer zat hij naast me
De dummy vloog, de plons klonk en toen stond ik te wachten op het teken dat we mochten gaan... dat teken kwam niet
Vanuit mijn ooghoek zag ik beweging dus ik zei maar snel 'apport' want als hij zo strak staat en hij gaat, dan gaat hij ook... als een raket!
(De KM zou de volgende kandidaten wél een teken geven
Hij kwam met dummy uit het water geraust (ik kan het niet anders noemen
Goed, het verdiende geen schoonheidsprijs maar volgens de KM was het nog wel voldoende
Bij de volgende proef moest ik Ramses neerzetten en met de keurmeester meelopen. Daarna moest ik hem influiten en tijdens het inkomen werd er een markeer gegooid die hij niet meteen mocht halen.
Ramses kwam heel snel en heel keurig bij mij maar markeerde de dummy wel goed. Hij moest eerst nog een dummy halen die in het hoge gras zo'n vijf meter verderop lag. Ook dit deed hij netjes hij gaf alleen de dummy niet netjes maar liet te vroeg los. Daarna moest hij de gemarkeerde dummy halen, hij had hem goed gemarkeerd dus dit ging perfect, netjes afgeven ook nog
Dan een proef waarbij er eerst een markeer werd gegooid (met schot) en daarna moesten we ze de andere kant op tussen de bomen en struiken eerst een verloren zoek laten doen. Dit ging goed, de markeer ging niet helemaal perfect. Hij maakte een klein boogje door de bomen maar herstelde zichzelf goed. Hij had nog eens geplast in het bos dus er bleven 17 punten over, da's genoeg
De vierde proef ging helemaal mis
We stonden in de blubber aan het water en aan de overkant werd in een paadje een dummy neergelegd. Ramses zat vol spanning alle kanten op te kijken maar had die meneer niet gezien (er werd ook geen geluid gegeven ofzo) daarna werd er rechts van ons een dummy in het water gegooid die hij pas mocht halen nadat die van over het water was binnengebracht
De KM was 'not amused' en had nog heel weinig punten voor ons over, hoe weinig precies wilde hij niet zeggen
De laatste proef was op een akker met een soort walletje van bergen aarde erop en een bosje ernaast. Eerst moest hij netjes, los volgend, meelopen tot het bordje. Dat kan mijn jongen dus dat ging goed
Daarna lag er een dummy tussen/op die bergen aarde en er hing eentje op ooghoogte in het bos. Eerst moest de dummy uit de bergen aarde gezocht worden. Ramses ging over de bergen en kwam in de dichte dekking achter het walletje terecht dus toen floot ik hem terug (hij kwam ook) Nog een keer richting bergen maar hij tekende op het veld voor de bergen, ging daar even zoeken, ging ook die wal nog een keer over maar niet op de goede plek, helaas
Hoeveel punten we hadden, geen idee, maar het kan nooit veel geweest zijn
Totaal hadden we... ehm... in ieder geval minder dan 56 punten
Maar we hebben weer een dagje samen gewerkt met veel plezier, ervaring opgedaan, nieuwe dingen gezien die we kunnen trainen. Al met al deed hij het helemaal zo gek nog niet maar waren sommige dingen nog wat teveel gevraagd voor wat hij waard is. Hij was er in ieder geval doodmoe van
Wat mij is opgevallen: Het aantal uitval-incidenten door Flatcoats