NLK Workingtest in Heerle

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Pandora
Speurneus
Speurneus

NLK Workingtest in Heerle

Ongelezen bericht door Pandora »

Wij hadden vandaag een workingtest van de Nederlandse Labrador Kring in Heerle.
Wat mij als eerste opviel was dat er erg weinig Labradors waren maar heel veel Goldens en Flatcoats :shock:
We moesten er al erg vroeg zijn maar het duurde vreselijk lang voor we aan de proeven konden beginnen. Daar kon overigens niemand wat aan doen want er was iemand gevallen en er moest EHBO worden verleend. Shit happens, voor die mevrouw was het uiteindelijk nog het meest vervelend :(

Bij de eerste proef waren we meteen als eerste aan de beurt :?
We stonden in een paadje, er werd een dummie gegooid die we zagen vliegen en daarna hoorden we een plons. Die dummie moest de hond gaan halen en op de terugweg gooiden ze dan nog een verleiding in de struiken langs het pad die ze moesten halen nadat ze de eerste dummy hadden afgegeven.
Ramses had al twee uur gewacht voor we konden starten en was er meer dan klaar voor, zo strak als een veer zat hij naast me :?
De dummy vloog, de plons klonk en toen stond ik te wachten op het teken dat we mochten gaan... dat teken kwam niet :confused: ... daar had de KM niks over gezegd en ik had er niks over gevraagd :dom:
Vanuit mijn ooghoek zag ik beweging dus ik zei maar snel 'apport' want als hij zo strak staat en hij gaat, dan gaat hij ook... als een raket!
(De KM zou de volgende kandidaten wél een teken geven :) )
Hij kwam met dummy uit het water geraust (ik kan het niet anders noemen :roll: ) en de verleiding werd gegooid. Hij was zo hyper dat hij als een krab drie grote sprongen opzij maakte om maar vooral niet te missen waar die dummy naartoe ging :wave: maar na een ferme NEE kwam hij mijn kant weer op om ineens te bedenken dat hij tijdens het rennen ook kon schudden :shock: Het was een rare actie om te zien en hij liet ook nog eens de dummy uit zijn bek vallen :roll: maar hij pakte hem wel weer op en mocht daarna die andere ook nog even halen, hij had immers heel goed gekeken waar die naartoe ging 8)
Goed, het verdiende geen schoonheidsprijs maar volgens de KM was het nog wel voldoende :) De ergste spanning was er bij Ramses in ieder geval af :wink:

Bij de volgende proef moest ik Ramses neerzetten en met de keurmeester meelopen. Daarna moest ik hem influiten en tijdens het inkomen werd er een markeer gegooid die hij niet meteen mocht halen.
Ramses kwam heel snel en heel keurig bij mij maar markeerde de dummy wel goed. Hij moest eerst nog een dummy halen die in het hoge gras zo'n vijf meter verderop lag. Ook dit deed hij netjes hij gaf alleen de dummy niet netjes maar liet te vroeg los. Daarna moest hij de gemarkeerde dummy halen, hij had hem goed gemarkeerd dus dit ging perfect, netjes afgeven ook nog :klasse: We kregen 16 punten, 4 punten aftrek vanwege het te vroeg loslaten van het eerste apport :)

Dan een proef waarbij er eerst een markeer werd gegooid (met schot) en daarna moesten we ze de andere kant op tussen de bomen en struiken eerst een verloren zoek laten doen. Dit ging goed, de markeer ging niet helemaal perfect. Hij maakte een klein boogje door de bomen maar herstelde zichzelf goed. Hij had nog eens geplast in het bos dus er bleven 17 punten over, da's genoeg :)

De vierde proef ging helemaal mis :(
We stonden in de blubber aan het water en aan de overkant werd in een paadje een dummy neergelegd. Ramses zat vol spanning alle kanten op te kijken maar had die meneer niet gezien (er werd ook geen geluid gegeven ofzo) daarna werd er rechts van ons een dummy in het water gegooid die hij pas mocht halen nadat die van over het water was binnengebracht :? Tja.... dat is voor hem nog net wat te moeilijk: eerst blind over water terwijl hij rechts iets in het water heeft zien vallen en dat gewoon ziet liggen. Ik kreeg hem niet opgelijnd naar de overkant (hij zat om mij heen, over en onder mijn hand door naar die dummy te loeren :? ) dus ik heb hem dan maar eerst die dummy laten halen en daarna ging hij wel naar de overkant. Hij kwam meteen de dummy tegen in het paadje maar rende het paadje uit om toch nog eens te kijken of er nog meer lagen. Dit is een bekend probleem van hem, het is net of hij dan denkt "Nou, zo makkelijk zal het niet zijn! Dan moeten er nog veel meer liggen!" Maar goed... ik fluiten, hij niet komen :mad: ... even later (genoeg later om het zweet op mijn rug te voelen :( ) zag ik hem op volle snelheid rennen aan de overkant. Hij kwam niet terugzwemmen maar had gezien dat het een rond vennetje was waar hij ook wel omheen kon rennen, met zijn turbobenen was dat veel sneller dan zwemmen :superman: Hij kwam hem dan wel weer heel netjes afgeven met zijn braafste smoeltje :engel:
De KM was 'not amused' en had nog heel weinig punten voor ons over, hoe weinig precies wilde hij niet zeggen :(

De laatste proef was op een akker met een soort walletje van bergen aarde erop en een bosje ernaast. Eerst moest hij netjes, los volgend, meelopen tot het bordje. Dat kan mijn jongen dus dat ging goed :braaf:
Daarna lag er een dummy tussen/op die bergen aarde en er hing eentje op ooghoogte in het bos. Eerst moest de dummy uit de bergen aarde gezocht worden. Ramses ging over de bergen en kwam in de dichte dekking achter het walletje terecht dus toen floot ik hem terug (hij kwam ook) Nog een keer richting bergen maar hij tekende op het veld voor de bergen, ging daar even zoeken, ging ook die wal nog een keer over maar niet op de goede plek, helaas :( Hij kwam weer in het bos terecht en kwam nu achterlangs de tweede dummy tegen, tja, het zij zo. Weer richting die bergen maar nu bleef hij op het veld voor de bergen zoeken, hij tekende daar weer en ging dat stukje afzoeken. Hij dwaalde te ver af dus ik floot hem weer in en wilde hem nog een keer sturen. Bij het inzetten sprong hij achteruit (bij Ramses het teken dat hij onzeker wordt en het niet meer weet) maar ging nog wel een keer. Hij ging weer het zelfde gebied afzoeken maar vond weer niks dus toen zei ik tegen de KM dat ik hem ging aanlijnen want ik wilde hem niet nog een keer sturen. Achteraf bleek dat in het gebied waar hij tekende en wat hij heeft lopen afzoeken de dummy's voor de C- proeven hadden gelegen :roll: misschien niet echt handig uitgezet dan...
Hoeveel punten we hadden, geen idee, maar het kan nooit veel geweest zijn :wink:

Totaal hadden we... ehm... in ieder geval minder dan 56 punten :wink:

Maar we hebben weer een dagje samen gewerkt met veel plezier, ervaring opgedaan, nieuwe dingen gezien die we kunnen trainen. Al met al deed hij het helemaal zo gek nog niet maar waren sommige dingen nog wat teveel gevraagd voor wat hij waard is. Hij was er in ieder geval doodmoe van :D

Wat mij is opgevallen: Het aantal uitval-incidenten door Flatcoats :confused: Zeker vijf keer, verschillende Flatcoats, zien uitvallen naar een andere hond die net iets te dichtbij of te vlak langs kwam. Beetje jammer, ik hoop dat dit geen trend wordt.
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

ach punten zijn maar punten, maar volgens mij heb je de grootste lol gemaakt met Ramses :D
Het zonnetje scheen, de dag was goed, de mutsen stonden op positief, dan kun je alleen maar een topdag hebben gehad zo te lezen :klasse:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Saskia
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Saskia »

Als jullie allebei maar veel plezier gehad hebben!
En wij hebben weer een leuk verhaal om te lezen ;)
Ik zou de muziek willen kennen waarvoor de staart van mijn hond de maat slaat!
daantjuh85
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door daantjuh85 »

Hmm, apart dagje denk ik zomaar. Maar wat je zegt, lekker met je hond bezig geweest en eigenlijk wel goed gedaan hoor!!! :applaus:

Even een vraagje van een leek, wat betekend markeren en tekenen?
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

Klinkt weer als een leuke dag en dat is belangrijker dan punten :wink:
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Nino&Toosje »

Jullie zijn in ieder geval een ervaring rijker en hebben een mooie zonnige dag samen gehad. En dat is heel veel waard!!
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Knap van Ramses dat hij zo veel wél goed heeft gedaan :applaus: Het waren behoorlijk pittige proeven, als ik dat zo lees en als je hond dan ook nog eerst twee uur heeft moeten wachten, zie hem dan maar eens perfect rustig en bij de les te houden. En dan nog bij de eerste proef het seintje dat niet kwam... pfff. Heel knap hoor, dat jullie ondanks al die moeilijkheden zo ver zijn gekomen :klasse:

@Daantjuh: markeren is het onthouden van de valplaats. De hond moet dan later laten zien dat hij het nog weet door er als een streep naar toe te rennen en het apport op te halen. En tekenen is dat je aan de lichaamstaal van de hond ziet, dat hij ´iets´ ruikt: dummy, wild, of in dit geval een oude valplaats. Als ze lopen te zoeken, dan ´verstrakken´ ze ineens, de neus gaat de lucht in en ze lopen letterlijk hun neus achterna naar die plek toe.

Hanneke
daantjuh85
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Laboriginals schreef:@Daantjuh: markeren is het onthouden van de valplaats. De hond moet dan later laten zien dat hij het nog weet door er als een streep naar toe te rennen en het apport op te halen. En tekenen is dat je aan de lichaamstaal van de hond ziet, dat hij ´iets´ ruikt: dummy, wild, of in dit geval een oude valplaats. Als ze lopen te zoeken, dan ´verstrakken´ ze ineens, de neus gaat de lucht in en ze lopen letterlijk hun neus achterna naar die plek toe.

Hanneke
Dank je wel Hanneke :)
Pandora
Speurneus
Speurneus

Lupos schreef:ach punten zijn maar punten, maar volgens mij heb je de grootste lol gemaakt met Ramses :D
Het zonnetje scheen, de dag was goed, de mutsen stonden op positief, dan kun je alleen maar een topdag hebben gehad zo te lezen :klasse:
Bij mij is elke dag 'werken' met mijn jongen al snel een topdag, al regent het pijpenstelen :wink:
Afbeelding
Pandora
Speurneus
Speurneus

Lunatic schreef:Klinkt weer als een leuke dag en dat is belangrijker dan punten :wink:
Dat is absoluut waar1! (Maar veel punten is ook best leuk :D )
Afbeelding
Pandora
Speurneus
Speurneus

daantjuh85 schreef:
Laboriginals schreef:@Daantjuh: markeren is het onthouden van de valplaats. De hond moet dan later laten zien dat hij het nog weet door er als een streep naar toe te rennen en het apport op te halen. En tekenen is dat je aan de lichaamstaal van de hond ziet, dat hij ´iets´ ruikt: dummy, wild, of in dit geval een oude valplaats. Als ze lopen te zoeken, dan ´verstrakken´ ze ineens, de neus gaat de lucht in en ze lopen letterlijk hun neus achterna naar die plek toe.

Hanneke
Bij Ramses is het 'tekenen' nog het beste te zien aan zijn staart: Zijn staart beweegt heel de zoektocht in een bepaald tempo maar als hij denkt dat hij het apport ruikt dan gaat die staart als een op hol geslagen helicopter heen en weer en in het rond (echt grappig om te zien :D )
Afbeelding
daantjuh85
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Pandora schreef:
daantjuh85 schreef:

Hanneke
Bij Ramses is het 'tekenen' nog het beste te zien aan zijn staart: Zijn staart beweegt heel de zoektocht in een bepaald tempo maar als hij denkt dat hij het apport ruikt dan gaat die staart als een op hol geslagen helicopter heen en weer en in het rond (echt grappig om te zien :D )
Haha wat leuk om je hond zo goed te kennen dan he :D Ik kan me voorstellen dat je daar dan zo ontzettend van geniet!
Jutta
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Jutta »

Zo te lezen best pittig hoor. Respect.
Afbeelding

bedankt Sharon !
riwka
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door riwka »

Weer een leuk verslag!! En ach de punten komen vanzelf wel :wink:
Don't always keep your dog on a leash if you want him to be attached to you
A.Willametz
EricaM
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door EricaM »

Tjonge jonge, wat een moeilijke proeven. Ik vind dat Ramses het nog super heeft gedaan. Jammer van de punten... volgende keer beter. :wink:
Groetjes Erica, en een knuffel van Bram
Plaats reactie