Zij maakt gebruik van kalmerende signalen, een relatief nieuwe manier van samenleven met je hond.
Het fijne weet ik er nog lang niet van maar er wordt niet meer uitgegaan van een roedel maar van een gezin (honden onderling en honden in een thuissituatie). Je leert de signalen die een hond afgeeft herkennen.
De reden dat we bij een GT zijn is omdat Trix (ex broodfokteef, moeilijk verleden) uitvalt naar bijna iedere hond die we tegenkomen.
De GT zette een nep hond op een veld en gaf ons daarna aan welke kalmerende signalen Trix allemaal zou kunnen laten zien. Nou, ze liet ook werkelijk een hele waslijst zien! Erg fascinerend, zo had ik er nooit echt naar gekeken.
De volgende keer gaan we het boekje Kalmerende Signalen van Turid Rugaas meenemen. Dit lijkt me ook een razend boeiend en leerzaam boek.
De GT raadde ons aan om Trix aan een lange lijn, minstens 3 meter, uit te laten. Op die manier komt een hond die we tegenkomen niet meteen in haar persoonlijke ruimte. Vervolgens moeten we goed kijken welke signalen Trix allemaal laat zien.
Helaas is onze buurt gewoon niet ingericht om haar die ruimte te geven.
Vreselijk irritant.
Maar goed, ik ben dus benieuwd wie er nog meer bekend is met kalmerende signalen, en de ervaringen hiermee.