Kalmerende signalen

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
M_n_q_e
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Kalmerende signalen

Ongelezen bericht door M_n_q_e »

Wij zijn met Trix begonnen bij een gedragstherapeut.
Zij maakt gebruik van kalmerende signalen, een relatief nieuwe manier van samenleven met je hond.
Het fijne weet ik er nog lang niet van maar er wordt niet meer uitgegaan van een roedel maar van een gezin (honden onderling en honden in een thuissituatie). Je leert de signalen die een hond afgeeft herkennen.
De reden dat we bij een GT zijn is omdat Trix (ex broodfokteef, moeilijk verleden) uitvalt naar bijna iedere hond die we tegenkomen.
De GT zette een nep hond op een veld en gaf ons daarna aan welke kalmerende signalen Trix allemaal zou kunnen laten zien. Nou, ze liet ook werkelijk een hele waslijst zien! Erg fascinerend, zo had ik er nooit echt naar gekeken.
De volgende keer gaan we het boekje Kalmerende Signalen van Turid Rugaas meenemen. Dit lijkt me ook een razend boeiend en leerzaam boek.

De GT raadde ons aan om Trix aan een lange lijn, minstens 3 meter, uit te laten. Op die manier komt een hond die we tegenkomen niet meteen in haar persoonlijke ruimte. Vervolgens moeten we goed kijken welke signalen Trix allemaal laat zien.
Helaas is onze buurt gewoon niet ingericht om haar die ruimte te geven.
Vreselijk irritant.

Maar goed, ik ben dus benieuwd wie er nog meer bekend is met kalmerende signalen, en de ervaringen hiermee.

:)
roef
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door roef »

ik heb het boek gelezen,wel interesant.
maar ik vind niet alles werkzaam voor mezelf.
wel pas ik de tip toe van geeuwen en op de bank liggen als roef onrustig is,binnen 5 tellen slaapt hij dan :D

heel veel succes,ik hoop dat het gaat werken bij trix,petje af hoor! :klasse:
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012
Pandora
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Pandora »

Ik heb ook het boek gelezen. Heel boeiend om die signalen te herkennen bij je hond, het maakt me wel bewuster van mijn eigen houding en stemming op sommige momenten.
Ik pas ook wel eens wat toe: gapen, mijn lichaam en blik afwenden bij een onzekere hond, maar ik vind het vooral fijn om deze signalen te kunnen herkennen :)
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!
milo
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door milo »

Ik kon het boek niet vinden via bol.com, jammer. Waar hebben jullie het gekocht?

Ik weet er wel wat van af, King doet vaak 'tongelen' (tong klein stukje uit de mond, heel snel), kop schudden, zichzelf krabben. Allemaal stress signalen, vaak wanneer hij moet wachten of opgewonden is.

Ik wil weten hoe ik King van het fixeren af kan helpen. Hij gaat standaard liggen en jaagt de andere hond zo'n schrik aan, straks valt er nog eens eentje dood neet door hem.. :?
:zwartpootje:Afbeelding:zwartpootje:
M_n_q_e
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door M_n_q_e »

Haha, dat geeuwen gaan we ook maar 'ns toepassen!

@Milo
Ik zag op bol.com dat ze alleen een Engelse versie (2e hands) hadden. De GT waar we heen gaan heeft Nl'se versies op voorraad. Misschien dat je er daar 1 kan krijgen (misschien sturen ze 'm op). De school heet Maroef.
:zwartpootje: Trix (bij ons gekomen uit het asiel op 4-03-2011, geboortedatum onbekend maar geprikt op) 4-03-2006
:bruinpootje: Miep (Dior) 19-07-2010
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

milo schreef:Ik kon het boek niet vinden via bol.com, jammer. Waar hebben jullie het gekocht?

Ik weet er wel wat van af, King doet vaak 'tongelen' (tong klein stukje uit de mond, heel snel), kop schudden, zichzelf krabben. Allemaal stress signalen, vaak wanneer hij moet wachten of opgewonden is.

Ik wil weten hoe ik King van het fixeren af kan helpen. Hij gaat standaard liggen en jaagt de andere hond zo'n schrik aan, straks valt er nog eens eentje dood neet door hem.. :?
http://www.hondenshop.nl/shop/product_i ... anner_id=1" onclick="window.open(this.href);return false; :wink:

Edit Knutsel: link aangepast: Hondenshop is dezelfde aanbieder (maar daar krijgen we provisie :))
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
milo
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door milo »

Ah handig!! Ja bol.com heeft alleen de engelse versie, tikkie onhandig in Nederland :wink:
Bedankt voor de link!
:zwartpootje:Afbeelding:zwartpootje:
Plaats reactie