Het blijft een lastige keuze.. Kay is bij ons gecastreed na 3 jaar keihard trainen op het rijden/weglopen naar loopse teven.
Wij waren resoluut tegen het snijden in een gezonde hond maar ja, je eigen hond een paar keer wegplukken bij de weg omdat hij daar ergens een loops teefje rook zet je tot nadenken....
Liever een reu zonder ballen dan geen hond meer !
Na een wandeling met een GT kwam naar boven dat dit gedrag idd hormonaal was en we dit nooit zouden winnen met trainen -> dus met castratie zou dit gedrag (met behulp van training ernaast) uit kunnen doven.
Na de castratie heeft Kay idd totaal geen interesse meer in andere honden wat rijden betreft, maar is nu wel bijna elke wandeling zelf de l*l en moet ik keer op keer reuen van hem afhalen
Daan heeft nog geen idee dat hij kan rijden op een hond dus daar blijven de ballen mooi zitten.
Na onze eigen ervaring ben ik iets minder sceptisch tegen het snijden in een gezonde hond, want als een hond echt problemen heeft door zijn hormomen is de hond gewoonweg niet gelukkig.
Wel zou ik een jaar of 3 wachten met castratie.
Zo heb ik de mogelijkheid om dit zelf eruit te trainen en heeft de hond de tijd om geestelijk en lichamelijk volwassen te kunnen worden.
1 of 1,5 jaar vind ik persoonlijk te vroeg