Castreren ja of nee

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
elliette
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Castreren ja of nee

Ongelezen bericht door elliette »

Onze bruine lab Bono van 1,5 jaar heeft al twee maanden behoorlijk last van zijn hormonen. Hij heeft het moeilijk met alle loopse teven in de buurt. Wel positief dat hij nu wat mannelijker wordt en niet meer zo onderdanig is, hij is wat stoerder geworden. Ik vind het wel zielig dat hij niets kan doen met die drift, vooral het piepen thuis :( .
Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met het wel of niet laten helpen.
Ik ben wel terug houdend ivm gewicht en het evt rijden van andere reutjes na de castratie. Graag jullie tips en meningen.

Groetjes Elliette
milo
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door milo »

Ik heb King eerst een implantaat gegeven, misschien ook iets voor jou? Heeft exact dezelfde uitwerking als castratie maar is niet definitief, wel zo handig!!!
Toevallig heb ik King vorige week laten castreren omdat het implantaat uitgewerkt was.
Het is toch voor iedere hond anders, dus als je wilt zien wat de uitwerkingen zijn (gewicht, gemoedstoestand, gedrag honden, vacht etc.) kun je toch aan een implantaat denken!

Succes :)
:zwartpootje:Afbeelding:zwartpootje:
Anna&Milow
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Anna&Milow »

Milow heeft ook een implantaat omdat ik heel erg twijfelde en het liever niet zou doen. Maar ik kon niet meer bij andere honden in de buurt komen met Milow. Op elke hond moest gereden worden, met vechtpartijen tot gevolg. Correcties hadden geen nut en zelfs na een privétraining natuurlijkleiderschap, gaf de trainer aan dat Milow een voorbeeld is van een hondje dat gelukkiger wordt van een castratie...dus Milow heeft sinds 5 weken een implantaatje...en ondanks dat hij nog niet helemaal werkt, is zijn gedrag al een stuk verbeterd. Hij rijdt nauwelijks nog op andere honden en is veel beter te corrigeren. Hij luistert buiten een stuk beter. Ik ben nu al heel erg tevreden. Hij is nog niet zwaarde geworden en zijn vacht is nog steeds mooi. Ik kijk het nog een paar maanden aan en als het nog zo goed bevalt, gaan zijn balletjes er toch af. Ik vond het gewoon niet leuk voor hem om hem altijd maar bij andere honden weg te moeten houden. Hij wist niet wat spelen was. Afgelopen weekend heeft hij met acht verschillende honden gespeeld...en dat ging heel goed, dit was zes weken geleden nog ondenkbaar...kan je nagaan.
delange
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door delange »

Ook hier twijfels om Kenzo na zijn 1e / 1,5 jaar te laten castreren. Rijd erg veel op van alles. Heeft nu gelukkig nog niet zoveel last van zijn hormonen, dat hij ieder teefje wil bespringen.. Wel komt zijn penis regelmatig naar buiten en druppelt het af en toe heerlijk door het huis. Ook willen wij niet met hem fokken.
Hoe zijn jullie ervaringen qua karakter/gedragsveranderingen, aankomen, lichaamsbouw, omgang met andere honden etc?
De vriendschap van een hond,
is vriendschap voor het leven,
voor een ander niet te zien,
hoeveel een hond kan geven...
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

Het blijft een lastige keuze.. Kay is bij ons gecastreed na 3 jaar keihard trainen op het rijden/weglopen naar loopse teven.
Wij waren resoluut tegen het snijden in een gezonde hond maar ja, je eigen hond een paar keer wegplukken bij de weg omdat hij daar ergens een loops teefje rook zet je tot nadenken....
Liever een reu zonder ballen dan geen hond meer !
Na een wandeling met een GT kwam naar boven dat dit gedrag idd hormonaal was en we dit nooit zouden winnen met trainen -> dus met castratie zou dit gedrag (met behulp van training ernaast) uit kunnen doven.
Na de castratie heeft Kay idd totaal geen interesse meer in andere honden wat rijden betreft, maar is nu wel bijna elke wandeling zelf de l*l en moet ik keer op keer reuen van hem afhalen :(

Daan heeft nog geen idee dat hij kan rijden op een hond dus daar blijven de ballen mooi zitten.

Na onze eigen ervaring ben ik iets minder sceptisch tegen het snijden in een gezonde hond, want als een hond echt problemen heeft door zijn hormomen is de hond gewoonweg niet gelukkig.
Wel zou ik een jaar of 3 wachten met castratie.
Zo heb ik de mogelijkheid om dit zelf eruit te trainen en heeft de hond de tijd om geestelijk en lichamelijk volwassen te kunnen worden.
1 of 1,5 jaar vind ik persoonlijk te vroeg :oops:
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Ik ben het wel met Kay eens vwb het wachten tot hij uitgegroeid is.
Je schrijft zelf al dat zijn gedrag nu juist wat stoerder aan het worden is en daar zou ik door middel van een castratie niet aan gaan knoeien, dadelijk is hij zijn hele leven het haasje.
Mijn ervaring met Sam (bijna 5) is dat het vanzelf in rustiger vaarwater komt met de jaren maar daar heb je wel wat geduld voor nodig :wink:
Uitzonderingen als Kay daargelaten dan.
Kun je hem op onrustige momenten niet afleiden dmv een bal/koekjes laten zoeken of een ander spelletje?
Plaats reactie